Gå til innhold

Studielånet gjør meg deppa


fantenberg

Anbefalte innlegg

Godtfolk,

 

jeg skal begynne på nye studier til høsten, eller eventuelt jobbe.

 

Det betyr at jeg sitter igjen med studielån for x antall år jeg har "kastet bort". Og dette gjør meg jævli deppa, egentlig. Det er mange som gjør omvalg, men det virker som om det bare er jeg som syns det er kjipt å ha lån. It sucks.

 

Noen andre som har det slik? Alltid deilig å vite at man ikke er den eneste.. om det er tilfelle da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I lengden er Studielån et av de dyreste lånene du kan ta. Sitter selv Med Studielån for et 5 årig studium jeg ikke "bruker" lenger.

 

I ettertid angrer jeg på at jeg gjorde det slik. I lengden hadde forbrukslån i Bank eller å blitt lærling i håndverker yrke vært mye mer økonomisk.

Lenke til kommentar
I lengden er Studielån et av de dyreste lånene du kan ta. Sitter selv Med Studielån for et 5 årig studium jeg ikke "bruker" lenger.

 

I ettertid angrer jeg på at jeg gjorde det slik. I lengden hadde forbrukslån i Bank eller å blitt lærling i håndverker yrke vært mye mer økonomisk.

 

Hmm, dette blir å forvrenge bildet en del.

 

Studielånet er det gunstigste lånet du kommer til å ha. Grunnen til at mange "sliter" med dette lånet til de blir gamle er at man prioriterer andre, dyrere lån med dårligere betingelser når de dukker opp igjennom livet.

 

At forbrukslån i bank skulle vært mer økonomisk er helt vanvittig. Mener du virkelig det?

Lenke til kommentar
Et studielån kan vel ses på som en investering i fremtidig inntekt....?

 

Ja, men bare når man investerer det i en utdanning man har tenkt å bruke.

 

Merkelig hvor mange av dere som ikke forstår hva TS mener. Klart det er kjipt å ha studielån for et studie man aldri vil få bruk for, fordi man i seneste laget innså at det var feil studie. Og det er ikke investering i inntekt, bare i livserfaring.

 

Så du får trøste deg med at det er mange andre der ute med like dyr livserfaring. Forhåpentligvis lærte det deg litt i hvertfall, om ikke annet hva du IKKE vil når du blir ferdig...;) Det hadde vært mye verre hadde du hatt høye forbrukslån som var gått opp i tv-er og sydenturer og nå sto på konkursens rand...=)

Lenke til kommentar
I lengden er Studielån et av de dyreste lånene du kan ta. Sitter selv Med Studielån for et 5 årig studium jeg ikke "bruker" lenger.

 

I ettertid angrer jeg på at jeg gjorde det slik. I lengden hadde forbrukslån i Bank eller å blitt lærling i håndverker yrke vært mye mer økonomisk.

Hvordan ville det vært mer økonomisk å ha forbrukslån i bank? For det første ville du ikke fått rentefritak under studiene, for det andre er rentene tre ganger høyere. Hvis du mener at du ville betalt ned forbrukslånet mye kjappere, så er dette det dummeste argumentet jeg har hørt. Du kan jo bare betale ned studielånet like kjapt! Du må jo se på hva som er dyrest over like mange år. Lånekassen nekter deg da ikke å betale inn mer enn du må betale hver måned/hvert kvartal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...