Gå til innhold

Studielånet gjør meg deppa


fantenberg

Anbefalte innlegg

Problemet er ikke å ha lån for noe man bruker eller en utdannelse man fullfører. Det er jo tvert imot en investering.

 

Men jeg, som mange andre, tar omvalg og noen får dermed ikke bruk for de årene på retninger som de ikke har fullført. Derav kan man få en del lån. Så det er tanken på å ta omvalg og dermed ha brukt penger på noe jeg ikke kommer til å få bruk for i stor grad senere, som gjør meg deppa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har i aller høyest grad lært masse, og etter dette året har jeg også første avdeling fullført. Men vet ikke om det blir så mye jobb av det, og mulig jeg skal begynne på noe som ikke kan kombineres med det. Men håper dette ordner seg og at jeg blir lykkelig en dag, og heller ikke har så mye lån :)

Lenke til kommentar
Hvordan ville det vært mer økonomisk å ha forbrukslån i bank? For det første ville du ikke fått rentefritak under studiene, for det andre er rentene tre ganger høyere.

Her kan man ta seg en "spansk" en: Få studielån som vanlig under utdanningen, for så å ta opp et eget lån etter utdanningen, og bruke det til å betale ned studielånet. Hvis man gjør dette kjapt nok får man null renter på studielånet. Men jeg strever fortsatt med å se hvordan man skal kunne tjene på dette. Lånekassen er kjent for å ha svært gunstige betingelser, og gode muligheter for å utsette betaling om man skulle komme i en økonomisk knipe. Og man kan regulere nedbetalingstiden selv.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Aha. Det spørs om det hjelper veldig mye å ha gått på konsen når du skal søke jobb som jurist, ja.

Men kudos for det. Det er ikke alle forunt å komme inn på musikkhøgskolen, for å si det sånn. Hva spiller du?

 

Spiller gitar :-)

 

Bestemte meg for at jeg skulle komme inn på konsen i tiendeklassen, og har jobbet målrettet mot det siden da. Og det greide jeg, heldigvis. Kom rett inn etter vgs, men nå har jeg ombestemt meg etter alle disse årene. Jeg har aldri hatt problemer på skolen, eller slitt med å få gode karakterer, men siden musikken tok all min tid på videregående nedprioriterte jeg skolefagene og dermed har jeg bare 4.0 i snitt fra vgs, og ikke all verden muligheter på universitetet. Har vært litt kjipt den siste tiden når jeg innså at jeg har valgt feil, men men. Det ordner seg nok til slutt. Det viktigste er at man trives :)

 

Forresten, takk for interessen :)

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar

Nå kom jeg på noe jeg leste for en stund siden.

 

http://www.aftenposten.no/pengenedine/article3213735.ece

 

Av "gjeldspyramiden" som er vist her kan man se at studielånet kommer langt ned, mens "vanlig" boliglån, billån og forbrukslån kommer lengre opp. Det betyr at hvis man kan spare noe av studielånet, gjør man mer lurt i å bruke det til å betale ned et annet lån, istedenfor å betale ned studielånet.

Lenke til kommentar
Nå kom jeg på noe jeg leste for en stund siden.

 

http://www.aftenposten.no/pengenedine/article3213735.ece

 

Av "gjeldspyramiden" som er vist her kan man se at studielånet kommer langt ned, mens "vanlig" boliglån, billån og forbrukslån kommer lengre opp. Det betyr at hvis man kan spare noe av studielånet, gjør man mer lurt i å bruke det til å betale ned et annet lån, istedenfor å betale ned studielånet.

 

Dette er en enkel og kjent "grunnregel": de dyreste lånene betales ned først!

Gitt et scenario: man har 50 000,- på sparekonto, disse skal brukes til å redusere gjeld. Disse pengene får man mest igjen av å spytte inn i billån, huslån, dyre kreditter osv. Dette er grunnen til at man hører om personer som har studielån til de er "godt etablerte".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...