Gå til innhold

Maya-kalenderen 2012, hva om noe faktisk skjer?


Anbefalte innlegg

dette er bare ville konspirasjoner basert på en urgammel religion. De har bare satt en dato på det de trodde var dommedag. men tanken på at vi en dag får slengt dommedag og slutten på meneskeheten rett i trynet og hvordan verden ville reagert hadde vært intresang

Min utheving, det du sier der har ingen rot i virkeligheten. Mayakalenderen sier at en tidsepoke slutter og en ny starter denne dagen, og det pga astronomi, da vært solsystem passerer den galaktiske horisonten på denne dagen. Men den sier ikke at det blir dommedag, det er bare en tolkning. Kalenderen vil heller ikke kunne starte på nytt denne dagen, da den ikke startet sist vi passerte dette punktet i galaksen, men "kun" 5.000 år siden, og et slik galaktisk fenomen kun finner sted hvert 28.000 år (tror jeg det er, ihvertfall mye mere enn 5.000 år :p )

Jeg vil gjerne se kilde på dette, da det du sier har lite rot i virkeligheten. Solsystemes plassering i galaksen i forhold til andre stjerner og solsystemer, er mer eller mindre statisk. Den eneste forflytningen er en svak ocillering som foregår opp og ned, og denne foregår svært sakte (skjer vel 4 ganger per runde rundt sentrum som tar ~250 millioner år)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tja.. nå er det jo ekstremt mange selvstendige privatpersoner som følger med og har fri tilgang til å poste på Internett. Kan bli vanskelig for NASA å holde noe sånt skjult..

Hvor mange tror du ville avvist denne/disse personen(e) som konspirasjonsteoretiker(e)?

Det er nok ikke lett å avvskrive noe stort som kommer mot oss. Det vil jo "alltid" være synlig for alle som ønsker å skaffe seg utstyr til å se. Dessuten vil det bli lettere og lettere å se etterhvert som det kommer nærmere..

Lenke til kommentar

Dette er noe jeg har sett i flere History og Discovery dokumentarer, så jeg antar at det ikke er tatt ut av tynn luft...Skal Google litt på det og se om jeg finner noe mere om det, mulig du har rett for det jeg vet.

 

BTW! Mulig at det ikke er tilfellet, men at det var det Mayane trodde at skjedde på denne datoen? uansett, kommer tilbake til det...

 

EDIT:

The Mayan civilization decided to end a great period of time on December 21, 2012. This will be the end of the "13th baktun" in their Long Count calendar. The solution to the enigma involves the precession of the equinoxes. In the years around 2012, the December solstice sun will be aligned with the center of the Milky Way galaxy. This Galactic Center is located between Sagittarius and Scorpio, and was thought of by the ancient Maya as the Creation Place in the Sky, the Womb of the Great Mother. This alignment of the solstice sun with Galactic Center occurs once every 13,000 years. It is equivalent to the moments of noon and midnight. The alignment of 13,000 years ago that was responsible for the Golden Age of light involved the June solstice sun and the Galactic Center. However, the alignment that culminates in the years around 2012 involves the December solstice sun, the solstice of death and rebirth. Thus, we are experiencing galactic midnight. For human beings on earth, the period of increasing spiritual darkness is about to end. We are going to "turn the corner" and enter a phase of ascension toward the next Golden Age, when spiritual light and consciousness will dawn into the world again. The coming galactic alignment is a cosmic event that invites us to grow spiritually. It is built into the Divine Plan and identifies the time we live in as a time of rare opportunity for our growth.

Kilde - vet ingenting om troverdigheten til denne kilden, men den sier det samme som jeg har gått rundt og trodd ihvertfall :p

 

13.000 år er da en halvperiode hus du ser for deg at vårt solsystem beveger seg i en sinus kurve, og 360gr i denne kurven vil da ta 26.000 år...

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
tja.. nå er det jo ekstremt mange selvstendige privatpersoner som følger med og har fri tilgang til å poste på Internett. Kan bli vanskelig for NASA å holde noe sånt skjult..

Hvor mange tror du ville avvist denne/disse personen(e) som konspirasjonsteoretiker(e)?

Det er nok ikke lett å avvskrive noe stort som kommer mot oss. Det vil jo "alltid" være synlig for alle som ønsker å skaffe seg utstyr til å se. Dessuten vil det bli lettere og lettere å se etterhvert som det kommer nærmere..

Ja det er jo naturligvis sant, men HVIS denne steinen befinner seg et sted hvor den kun kan observere fra f.eks. Hubble og annet fancy NASA utstyr, da er det litt vanskelig for Ola Normann med sin Ringo stjernekikkert å falsifisere denne trusselen, og lett og kalle Mr. X NASA for en tulling og konspirasjonist. Det syntes jeg er litt skummelt med enkelte konspirasjonsteorier, men heldigvis kan de fleste falsifiseres da.

 

Og nei, jeg tror ikke på dommedag i 2012, jeg bare kverulerer :p

Lenke til kommentar
Dette er noe jeg har sett i flere History og Discovery dokumentarer, så jeg antar at det ikke er tatt ut av tynn luft...Skal Google litt på det og se om jeg finner noe mere om det, mulig du har rett for det jeg vet.

 

BTW! Mulig at det ikke er tilfellet, men at det var det Mayane trodde at skjedde på denne datoen? uansett, kommer tilbake til det...

 

EDIT:

The Mayan civilization decided to end a great period of time on December 21, 2012. This will be the end of the "13th baktun" in their Long Count calendar. The solution to the enigma involves the precession of the equinoxes. In the years around 2012, the December solstice sun will be aligned with the center of the Milky Way galaxy. This Galactic Center is located between Sagittarius and Scorpio, and was thought of by the ancient Maya as the Creation Place in the Sky, the Womb of the Great Mother. This alignment of the solstice sun with Galactic Center occurs once every 13,000 years. It is equivalent to the moments of noon and midnight. The alignment of 13,000 years ago that was responsible for the Golden Age of light involved the June solstice sun and the Galactic Center. However, the alignment that culminates in the years around 2012 involves the December solstice sun, the solstice of death and rebirth. Thus, we are experiencing galactic midnight. For human beings on earth, the period of increasing spiritual darkness is about to end. We are going to "turn the corner" and enter a phase of ascension toward the next Golden Age, when spiritual light and consciousness will dawn into the world again. The coming galactic alignment is a cosmic event that invites us to grow spiritually. It is built into the Divine Plan and identifies the time we live in as a time of rare opportunity for our growth.

Kilde - vet ingenting om troverdigheten til denne kilden, men den sier det samme som jeg har gått rundt og trodd ihvertfall :p

 

13.000 år er da en halvperiode hus du ser for deg at vårt solsystem beveger seg i en sinus kurve, og 360gr i denne kurven vil da ta 26.000 år...

Vel, dessverre er kilden din helt tullete, og forfatteren bruker ikke kilder. Det det er snakk om er ikke noe med solsystemet, men at Jorden "sjangler" når den roterer rundt sin egen akse (slik som en snurrebass når den begynner å miste fart), og en runde her, tar ca. 26000 år. Han mener da at Jorden (tenk en strek langs ekvator) to ganger per periode (altså hvert 13 000 år) er linjet opp med resten av galaksen. Dette er mer eller mindre rett, men det er mange problemer med denne hypotesen. For det første, har ikke dette noe som helst å si. For det andre, så er det ikke engang sikkert at den er linjet noe særlig opp, da Jorden allerede er tiltet noe sånt som 23 grader allerede, og den lille sjanglingen er på langt mindre enn dette, så den er bare litt mer rett, men fortsatt ganske så mye feil, hvert 13 000 år. For det tredje, så tviler jeg på at mayanerne visste noe om det, da kalenderen deres så vidt jeg kan se og forstå, ikke har noen syklus på 13000 år, ikke snakket om noe dommedag eller særlig epokeskifte (annet enn tilsvarende nyttår i vår kalender, altså en ny periode, men ikke nødvendigvis en ny epoke, eller noe forandring), og fordi for å oppdage dette, må man både ha nøyaktig og avansert utstyr, såvel som å observere over lang tid.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/2012_phenomen...actic_alignment

http://en.wikipedia.org/wiki/Precession_of_the_equinoxes

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Om noen, f.eks. NASA, fikk vite om et fenomen som ville utslettet alt liv på jorden tror jeg aldri de ville gått ut med det offentlig, så lenge ikke noe kunne gjøres. Det ville bare startet et enormt kaos. Spørmålet er, hva har det å si? Vi skal jo dø alle mann uansett. Jeg personlig ville gjerne visst det, for så å bruke den siste tiden på venner og familie i stedet for å kanskje jobbe ræva av seg til ingen nytte.
Det er en viss risiko for at jorden rammes av en asteroide i 2036. Men den kommer sannsynligvis bare tett på, viser de nyeste beregningene fra NASA. De nye tallene viser også at Apophis vender tilbake i 2068.

 

Henrik Bendix, journalist videnskab.dk

Torsdag 29. oktober 2009 kl. 05:00

 

En asteroide med en diameter på 270 meter nærmer seg jorden. Og det er en risiko for at den vil treffe jorden med en fart på 45 000 kilometer i timen.

 

En eventuell kollisjon vil frigjøre en energimengde som tilsvarer 500 millioner tonn av sprengstoffet TNT – eller hele 33 000 Hiroshima-bomber.

 

Et slikt sammenstøt vil selvfølgelig ha katastrofale følger. Store landområder kan bli lagt øde, og nedslaget kan forårsake gigantiske tsunamier.

 

Men inntil videre har vi heldigvis ikke noe å frykte, for det er først risiko for en kollisjon i 2036, og enda viktigere: Risikoen er ganske liten, viser nye observasjoner.

kilde: http://www.forskning.no/artikler/2009/oktober/231777

 

Så jo, NASA varsler om mulige kommende katastrofer.

Lenke til kommentar

Det jeg tror er mest sannsynlig kommer til å skje er at vi blir utsatt for kraftige solstormer som kan slå ut alt av elektriske apparater på jorden. skjer det, så blir det jo på en måte en ny forandring og en ny tid foran oss.

Grunnen til det er at vi står i faresonen ca hvert 11 år og neste gang vi er i faresonen er i 2012.

Det er også en rekke andre faktorer som spiller inn og som kan tyde på at det kan bli mere ekstremt i 2012.

 

Det har faktisk skjedd før at solstormer har slått ut trafoer på jorden, store deler av cannada ble mørkelagt på 80 tallet en gang grunnet solstormer.

 

På 1800-taller så var det faktisk en så kraftig solstorm at folk så nordlys ved ekvator, hadde den vært i dag så hadde vi hatt et virkelig stort problem.

 

Men, en ting som er å tenke på er jo at vi er i faresonen hvert 11 år, så det er ikke akkurat noe nytt for oss.

 

Angående planet X eller nebula ? og det å hemmeligholde den planeten for å ikke skape frykt.

Jeg leste faktisk et avisutklipp fra 80 tallet hvor nasa gikk ut offentlig og fortalte om denne planeten, men de trakk det til bake senere og sa at det var feil.

 

Så den 2012 doomsday filmen i går, veldig bra handling og konsept, men selve filmen virket litt billig lagd ut med dårlige skuespillere :/ jævela kjedelig egentlig når filmen hadde et så stort potensial.

Endret av myrdan
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...