Gå til innhold

Maya-kalenderen 2012, hva om noe faktisk skjer?


Anbefalte innlegg

Hei, la meg først pressisere at dette IKKE er en typisk. "Dommedag i 2012" -tråd.

Hensikten med denne tråden har ingenting med at jeg skal advare noen om at dommedag er nær eller lignende.

 

Til saken;

Jeg antar at flesteparten av folkene på denne delen av forumet er orientert nok til å vite hva Maya-kalenderen er og hva som er spesielt med den. Hvis ikke, se denne youtube serien: http://www.youtube.com/watch?v=zi7LdZwXCEU

 

Spådommen i dette tilfellet er jo ikke direkte rettet mot dommedag, men heller at det vissnok skal skje store forandringer på planeten i form av en ny alder eller lignende, den eksakte datoen 21 des 2012. Dommedagsteorier har jo kommet og gått, men "spørsmålet" jeg vil legge frem for diskusjon er som følger:

 

La oss, helt teoretisk, tenke oss at det faktisk skjedde noe helt spesielt for menneskeheten (f. eks at vi oppdager intelligent utenomjordisk liv) eksakt på denne datoen.

 

Hva ville altså sjedd om vi pluttselig kunne bekrefte at på en eller annen måte har noen for mange tusen år siden, hadde klart å forutsi, på den eksakte datoen, at noe fantastisk skulle skje? Hva ville skjedd med forskningen, hvis det pluttselig fantes en faktor som er overnaturlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo ikke sikkert det trenger å være noe overnaturlig. Hvis ikke man kaller aliens overnaturlig. Kan jo være at de satte kalenderen etter en eller annen syklus på jorden eller himmelen. Kanskje ikke helt planet x, men en komet eller noe. Rart at ikke NASA hadde sagt noe i så fall.

 

Hadde satt mine penger på at det ikke skjer en dritt. Men dersom det blir district 9 på jorden hadde det vært veldig artig, får håpe de kan lære oss å lage lasersverd og bukser som forvandles til syltetøy.

Lenke til kommentar

Om noe hadde skjedd hadde det vært en tilfeldighet inntil en bedre teori hadde blitt lagt frem. Det er ikke så VELDIG usannsynlig at noe kommer til å skje på den dagen.

 

Mange tror at noe stort kommer til å skje de 50-100 neste årene (mulighetene er endeløs). Om det er 100 år, så er det en 1 til 36500 sjanse for at det skjer noe på denne datoen. MAO. ikke på langt nær umulig. Mer sannsynlig blir det av at det finnes mange gale mennesker på jorden som kanskje bruker denne datoen til å starte noe galskap.

Lenke til kommentar
Om noe hadde skjedd hadde det vært en tilfeldighet inntil en bedre teori hadde blitt lagt frem. Det er ikke så VELDIG usannsynlig at noe kommer til å skje på den dagen.

 

Mange tror at noe stort kommer til å skje de 50-100 neste årene (mulighetene er endeløs). Om det er 100 år, så er det en 1 til 36500 sjanse for at det skjer noe på denne datoen. MAO. ikke på langt nær umulig. Mer sannsynlig blir det av at det finnes mange gale mennesker på jorden som kanskje bruker denne datoen til å starte noe galskap.

 

Greit nok det med tilfeldighet, men da sier du også at det er en tilfeldighet at mayafolket valgte akkurat denne datoen ogsp. MAO, det kan skje noe innen 36500 dager, og mayanes tilfeldige valgte dag: 365 dager i året * 100 år * 365 dager mayane hadde å velge mellom = 1 / 13322500 sjangs for at begge faktorene klaffer.

Lenke til kommentar

Jeg må nå si at å treffe Aliens vil ha heller lite relasjoner til Maya kalenderen og folket, hvis vi ser bort ifra de som mener at Guder egentlig er Ailiens med moderne teknologi som ble hyllet av steinaldermann som Guder.

 

En katastrofal naturkatastrofe, da helst i mellom Amerika ville jo fått folk til å konspirere, og det trenger ikke være på 21. heller. +/- en måned eller to ville nok holde i massevis for å "genierklære" Maya indianerne.

 

En ting jeg lurer litt på da, utifra hva jeg leste lengre oppe her; dersom NASA nylig hadde oppdaget, og visste om f.eks. en komet eller noe annet som ville ført til dommedag, og ikke nødvendigvis 21.12.2012, hadde vi visst det nå da, eller hadde det blitt holdt konfidensielt inntil videre?

Lenke til kommentar

Copy pasta noe relevant tekst jeg fant

 

"jeg så nettopp en dokumentar som ga et sterkt inntrykk på meg. dette er et budskap som jeg mener er gull verdt! det er virkelig på tide å våkne opp, søke sannhet og starte med sin egen selvutvikkling. klare å mestre alle sine følelser på både godt og vondt, være modig nok til å møte sin største frykt, akseptere alt og overgi seg til rein intuisjon.

 

det er ikke mange år til 2012 hvor vi kommer til å gjennomgå en transformasjon i vår bevissthet, dvs en helt ny virkelighet, fra tredje til femte dimensjon, en helt ny frekvens, et energiskifte osv :p

 

jeg mener at det er veldig viktig at man ikke frykter dette året, nesten all informasjon om 2012 på internett er forbindet med verdens undergang. det kommer til og med en hollywood film snart som hander om jordas undergang som heter 2012.

 

uansett, drit i alt jeg har sagt nå og last ned en dokumentar som heter Esoteric Agenda og se den med et åpent sinn. eller gi faen :p

jeg anbefaler hvertfall alle å se den."

Lenke til kommentar
Om noe hadde skjedd hadde det vært en tilfeldighet inntil en bedre teori hadde blitt lagt frem. Det er ikke så VELDIG usannsynlig at noe kommer til å skje på den dagen.

 

Mange tror at noe stort kommer til å skje de 50-100 neste årene (mulighetene er endeløs). Om det er 100 år, så er det en 1 til 36500 sjanse for at det skjer noe på denne datoen. MAO. ikke på langt nær umulig. Mer sannsynlig blir det av at det finnes mange gale mennesker på jorden som kanskje bruker denne datoen til å starte noe galskap.

 

Greit nok det med tilfeldighet, men da sier du også at det er en tilfeldighet at mayafolket valgte akkurat denne datoen ogsp. MAO, det kan skje noe innen 36500 dager, og mayanes tilfeldige valgte dag: 365 dager i året * 100 år * 365 dager mayane hadde å velge mellom = 1 / 13322500 sjangs for at begge faktorene klaffer.

Det er bare synd ikke Mayakalenderen avsluttes i 2012. :/

Lenke til kommentar
Om noe hadde skjedd hadde det vært en tilfeldighet inntil en bedre teori hadde blitt lagt frem. Det er ikke så VELDIG usannsynlig at noe kommer til å skje på den dagen.

 

Mange tror at noe stort kommer til å skje de 50-100 neste årene (mulighetene er endeløs). Om det er 100 år, så er det en 1 til 36500 sjanse for at det skjer noe på denne datoen. MAO. ikke på langt nær umulig. Mer sannsynlig blir det av at det finnes mange gale mennesker på jorden som kanskje bruker denne datoen til å starte noe galskap.

 

Greit nok det med tilfeldighet, men da sier du også at det er en tilfeldighet at mayafolket valgte akkurat denne datoen ogsp. MAO, det kan skje noe innen 36500 dager, og mayanes tilfeldige valgte dag: 365 dager i året * 100 år * 365 dager mayane hadde å velge mellom = 1 / 13322500 sjangs for at begge faktorene klaffer.

Det er bare synd ikke Mayakalenderen avsluttes i 2012. :/

 

Når slutter mayakalenderen ?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, men det som folk ser på som "slutten", er i realitetet det samme som nyttårsaften med dagens kalender, altså det er en syklus som begynner på nytt igjen, som fra desember 1999 til januar 2000.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Mayan_calenda..._the_Long_Count

 

PS: Som så mange andre, så regner jeg med at noe vil skje på denne datoen, men ikke noe stort, og ikke annet enn ting som er forårsaket av hypen.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det vil skje noe med vitenskapen slik vi kjenner den, dersom det skulle skje noe ekstraordinært akkurat denne dagen. Ting skjer hele tiden, og som du nevner selv rettes det ikke noen spesifikke spådommer mot denne datoen i kalenderen i seg selv.

 

De som tror det vil skje noe spennende akkurat denne datoen vil kunne knytte Maya-kalenderen opp mot en hvilken som helst hendelse, mens de som snakker om dommedag vil ha et forklaringsproblem om verden ikke skulle gå under denne dagen, men de klarer vel å bortforklare det hele på en eller annen måte uansett.

 

Det jeg prøver å si er rett og slett at vitenskapen ikke vil la seg imponere, for det er for tynt grunnlag til å hevde at det finnes en forbindelse mellom Maya-kalenderen og profetiene og en evt. hendelse.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar

Man antar vel at Mayakalenderen slutter/restarter på 21.12.2012 pga at det er samme dag som solsystemet passerer den galaktiske horisonten i Melkeveien, noe som skjer hvert 26.000 år (correct me if im'm wrong). Isåfall så blir ikke kalenderen restartet, fordi at den går vel vare i drøyt 5.000 år, eller det er så gammel den er.

 

Det er fryktelig mye vi ikke vet om Mayastammen pga at mye data ble ødelagt av grådige hvite menn fra Europa, en eller annen Constantianus :p fra Portugal eller hva han het...

Lenke til kommentar
Greit nok det med tilfeldighet, men da sier du også at det er en tilfeldighet at mayafolket valgte akkurat denne datoen ogsp. MAO, det kan skje noe innen 36500 dager, og mayanes tilfeldige valgte dag: 365 dager i året * 100 år * 365 dager mayane hadde å velge mellom = 1 / 13322500 sjangs for at begge faktorene klaffer.

Hva? Hvordan er det du tenker nå?

 

Det er 1 til 100 for at de velger riktig år. 1 til 36500 for at de velger riktig dag.

Lenke til kommentar

Når det kommer til 2012-konspirasjoner, tror jeg det som vil møte oss er et paradigmeskifte. Et eksempel på et tidligere paradigmeskifte er da man fant ut at solen var i sentrum av solsystemet, og ikke jorden. Det som møter oss kan være f.eks. være utenomjordisk liv, noe som faktisk er meget sannsynlig, men er aldri blitt "bevist". Om det først blir bevist, vil det være et paradigmeskifte i samme gata. Det kan også være diverse andre vitenskaplige/teknologiske gjennombrudd. Jeg håper så inderlig vi faktisk har noe å vente.

Endret av LueDotten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...