Gå til innhold

Risen - blir det årets spill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gothic 2 m/ expansion er uten tvil mitt all time favorittspill. Fatter ikke at jeg aldri har vært borti Risen før nå nylig. Satan jeg gleder meg!

 

Gothic 2 var og temmelig vanskelig i begynnelsen, men når man kommer inn i det og blir vant med kampsystemet og hvordan spillet skal spilles :love: Det er rett og slett det beste (Med Darkfall rett bak). Håper Risen blir lignende.

 

fant akkurat ut at jeg må begynne på nytt fordi questen er bugged. Trials of the Masters tror jeg questen heter. Hvis man snakker med to personer i "feil" rekkefølge så nekter den andre å snakke mer med deg...

Kjempekult å finne ut etter 15 timer... Jaja, der gikk det spillet i hylla.

Noen som kan forklare litt mer detaljert slik at jeg ikke faller i samme fella?

 

Det er vel kansje ikke en bug akkurat, men dette spillet er designet slik at dine valg foreksempel via dialoger med andre karakterer kan få både gode og dårlige konsekvenser. Om en person i ettertid ikke vil prate med deg fordi han er sur på deg så er det meningen å bruke en spell/scroll som heter jester/joke scroll, den får personen du bruker den på til å tro at han akkurat hørte verdens beste vits, og deretter liker han/hun deg igjen å du kan prate med han/hun.

 

Oi, jeg har glemt å svare i denne tråden. Sorry.

 

Det var faktisk ikke en bugged quest, det var jeg som ikke tenkte. Jeg tenkte for mye i tradisjonelle RPG-baner og forventet å få ting i hendene uten å egentlig streve litt.

Det viste seg at jeg ikke hadde fullført questen fra Master Pallas, fordi jeg ikke hadde snakket med en person han hadde bedt meg om å snakke med.

 

Det har skjedd flere ganger i dette spillet at jeg tror questene jeg gjør er bugged, med så viser det seg at jeg faktisk må bruke huet. Noe som er uvanlig i dagens rollespill. Jeg håper virkelig flere spill legger seg på denne linja, og gir oss spill hvor hjernene våre får kjørt seg litt.

 

Eksempler på hvor jeg ikke tenkte kan være; Jeg leter etter en ting å legge oppå et alter. Jeg ser meg rundt i hele ruinen, men finner ikkenoe. Så løfter jeg blikket litt og der henger løsningen langt over hodehøyde på meg. Alt jeg trengte var en telekinesis scroll.

En annen gang kom jeg ikke videre fordi det ikke var noen som ville snakke med meg, men det viste seg at ikke var så rart fordi jeg hadde jo "krangla" med dem litt tidligere og hadde lovet å skvære opp med sjefen dems, noe jeg hadde glemt.

 

Så moralen er: Tenk! Hva ville du gjort om du faktisk var i en slik situasjon? Tenker du slik så finner du faktisk løsningen ganske raskt.

Lenke til kommentar

Eg har veldig lyst på Risen... Men demoen frå steam sluttar å virke med ein gong eg trykkjer på snarvegen. Eg elska oblivion, men det har eg berre på PS3, og ingen modding muligheiter der i garden, det har blitt litt for enkelt no. Er dette eit spel som MÅ kjøpast? Bør eg kanskje bestille det frå cdon no, eller vente til jul og gavedryss?

Lenke til kommentar
Eg har veldig lyst på Risen... Men demoen frå steam sluttar å virke med ein gong eg trykkjer på snarvegen. Eg elska oblivion, men det har eg berre på PS3, og ingen modding muligheiter der i garden, det har blitt litt for enkelt no. Er dette eit spel som MÅ kjøpast? Bør eg kanskje bestille det frå cdon no, eller vente til jul og gavedryss?

 

Du bør i alle fall være klar over at det helt forskjellig - og mye, mye vanskeligere - enn Oblivion. Når det er sagt, så er min mening at dette er et spill man bare MÅ ha hvis man liker RPG.

Lenke til kommentar
har ikke rukket så mye spilling enda, men har akkurat kommet meg ut av Harbour Town etter å ha joinet Don's side.

 

Litt dumt at spillet ikke advarer om hva man går glipp av, såvidt jeg skjønner får jeg nå ikke lært magi i det hele tatt?

Irriterer meg litt over noe liknende selv.

 

Var en Don-mann på starten og kom til slutt til oppdraget hvor man skulle infiltrere Harbor Town, men ble fanget av Order og gadd ikke reloade. Gjorde alle questene der og håpet jeg kunne fortsette som en slags agent, men Don-folka stolte ikke på meg lenger.

 

Anywaste, leste at sted at det var en forskjell på å bli Mage og Warrior når du ble fullverdig Order-medlem og du kom til kapittel 2. Syns det var diffust hvordan man kan bli magiker, ser at jeg ikke kan lære seals nå. Noen som vet på hvilket punkt dette blir bestemt? Er det når man svarer på de spørsmålene fra inkvisitoren (prioriterte svarene med strength og hp over de med mp fordi jeg ville bli litt sånn battlemage)?

 

Siden jeg er i Order oppdager jeg også plutselig nå at jeg ikke kan trene sverd over level 7. Noe jeg syns er ganske rart. Hadde satt øynene mine på å bli level 10 sverdmann fra starten, men spillet bare nekter deg det når du er Order.

 

Dette burde skje i form av at traineren som tilbyr slikt ikke vil snakke med deg fordi du er i den og den faksjonen, ikke fordi muligheten til akkurat den trainingen ikke er der (bare for å understreke, de samme trainerene tilbyr strength trening, men sverd-trening over nivå 7 bare går ikke). Litt irritert nå, vurderer cheats for å kunne gå opp til level 10 med påfølgende editering av helt for å fjerne lærepoeng sånn at det er nogenlunde "rettferdig".

 

Slikt burde gjøres litt klart på forhånd, brukt et par timer på spillet fra før av og character building er et såpass sentralt aspekt med rollespill at det burde være en viss grad av forutsigbarhet. Neverwinter nights spillene og andre AD&D spill er ypperlige på dette punktet, du kan planlegge karakteren bra fra starten.

Endret av perman07
Lenke til kommentar
Høres ut som en bug, jeg kom hvertfall inn(mener jeg brukte nøkkelen). Du kan jo prøve en open lock spell og se om det funker?

 

Førvrig har jeg også ett spørsmål: Hvor kan jeg lære prospecting?(vet om han ene fyren i harbour town, men når du er ferdig med missions for han blir han jo bare borte?)

 

 

Jeg fikk det til, var en bug, men den fiksa seg selv.

 

Til spørsmålet ditt.

Senere i mainquesten skal du inn i et tempel for å finne noen personer som har gått seg vil osv. En av de som er der er Olf eller hva han heter, 1 av 3 brødre (alle er der) Når du har funnet han kan du lære prospecting)

 

Det heter eastern temple og er øst for monastary litt nerri der. Jeg kan vise deg et bilde av kartet for deg vist du vil?

 

 

Aha! Har ikke kommet så langt enda, har såvidt begynt på chapter 2, men haster ikke så venter bare til mainquestene bringer meg dit.

Lenke til kommentar
(...) Anywaste, leste at sted at det var en forskjell på å bli Mage og Warrior når du ble fullverdig Order-medlem og du kom til kapittel 2. Syns det var diffust hvordan man kan bli magiker, ser at jeg ikke kan lære seals nå. Noen som vet på hvilket punkt dette blir bestemt? Er det når man svarer på de spørsmålene fra inkvisitoren (prioriterte svarene med strength og hp over de med mp fordi jeg ville bli litt sånn battlemage)?

Du kan ikke bli magiker hvis du blir tatt i fange av The Order. Den eneste måten å bli det på, er å komme på godsiden til Order i Harbour Town, slik at du får et "letter of recommendations" som du kan ta med deg opp til klosteret og melde deg inn selv.

 

Siden jeg er i Order oppdager jeg også plutselig nå at jeg ikke kan trene sverd over level 7. Noe jeg syns er ganske rart. Hadde satt øynene mine på å bli level 10 sverdmann fra starten, men spillet bare nekter deg det når du er Order.

Ikke alle trenerene kan trene hele veien til 10. I tillegg, må du være på chapter 3 eller 4 (litt usikker). Let etter noen andre sverd-trenere. Jeg veit det er et par i Harbour Town. Sjekk quest loggen din.

Lenke til kommentar

Er nå på level 11, og penger er nå ikke noe problem. Er Learning Points som er det som stopper meg.

 

Litt diverse tips, les på egen risiko.

 

Skill #1 å ha er definitivt Sneaking.

 

Med den kan man;

 

 

 

Vent til det er natt. Sneak deg inn i hus til folk (hold nede CTRL knappen), og loot ivei. Alt som ikke er naglet fast, er ditt. Du kan åpne kister, 2cm fra sovende NPCr.

Selv de bygningene som den Ogren guarder i Harbour Town, klarer man å loote fint.

 

 

 

Etter det, gå for pick pockets.

Selv lvl 1 gir deg mange gratis items = penger.

 

Sørg så for å lagre før veiskillet, dvs der man må velge mellom Order eller Don's gang.

Velger man Don så får man ikke tilgang på magi, utenom scrolls, og dette spillet er vært en igjennomspilling til.

 

Neste skill som er "must" er alchemy. LVL 3 gir deg tilgang på fete potions (må finne oppskrifter først).

 

Og jeg glemte nesten pick locks. LVL 1 gir deg tilgang til mange kister. Lvl 2 og 3 er det ingen stor hast med, og iallefall ikke hvis du går for å være mage.

 

Et annet tips som jeg bare har lest om er at man IKKE skal drikke potions, før man har trent seg opp til 100 i stats med trenere, da trenere ikke vil trene deg etter at man har fått 100 i stats, så hvis man har brukt potions på å komme opp dit, så mister man endel poeng.

Endret av -iL-
Lenke til kommentar

Pick Locks er ganske bortkasta imo. Du kan heller lage egne scrolls som du åpner kister med, det er få kister som inneholder godsaker. Penger er ikke noe du desperat trenger i Risen, så istedet for å skaffe deg skills for å stjele og plyndre folk, så ville jeg heller gått for å skaffe mer praktiske skills. Det du bruker er som oftes ting du finner. Istedet kan du skaffe deg skills som begrenser utgiftene dine, sånn som Alchemy.

Lenke til kommentar
Pick Locks er ganske bortkasta imo. Du kan heller lage egne scrolls som du åpner kister med,

 

Totalt uenig. Det går en halv evighet før du får tilgang til lage scrolls samt open lock spellet. Før det har du gått glipp av mye cash og items fra kister/dører

 

det er få kister som inneholder godsaker.

 

Totalt uenig, da godsaker, <lvl 10, gjerne er 50gp.

 

Penger er ikke noe du desperat trenger i Risen, så istedet for å skaffe deg skills for å stjele og plyndre folk, så ville jeg heller gått for å skaffe mer praktiske skills.

 

Hæ? spiller vi 2 forskjellige spill eller? De første 10-20 timene med gameplay var jeg short on cash nesten hele tiden, selv om jeg loota alt av kister, pick pocket og loot fra mobs

 

Det du bruker er som oftes ting du finner. Istedet kan du skaffe deg skills som begrenser utgiftene dine, sånn som Alchemy.

 

Skjønner ikke helt den setningen, men ja, omtrent alt du finner kan brukes i pots/scrolls, og dermed minskne utgiftene.

Og dermed den minale utgiften sneaking + pick pocket + pick locks er, så tidlig i spillet, får du igjen mangefold.

Endret av -iL-
Lenke til kommentar
Greit nok. Treffe på noe som ligner et voksent pinnsvin. Den dodger hele tiden og drepte meg. ET PINNSVIN FOR FAEN...jeg er en stor voksen mann med skarp trestokk. Game over. Quit.

 

Tydligvis er du i kategori Eurogamer anmelder ), Risen er litt "hardcore" rpg og passer ikke til alle med andre ord. Det wax on wax off eksemplet ditt var jo morsomt men bortsett fra det er det fortsatt poenget, du er utrolig dårlig til å starte med og kan stort sett bare slå rett frem med en stokk. Men når du makser feks sverd lvl kan du dogde, blokke og svinge - samt legge inn komboer på alle disse.

 

Har du ikke tålmodighet så legg like gjerne spillet på hyllen ja.

 

For meg er dette helt klart Årets spill, ingen over ingen ved siden dette året ).

 

Hvilket våpen er best på Ghouls?

Man møter jo som regel disse i huler hvor det er trange ganger man ikke får hoppet til siden osv.

Alt annet jeg møter føler man en viss mulighet med, men akkurat disse ghoulsene slakter meg

 

Når de setter seg ned rygger du fort, magien de bruker har omtrent null area efekt men skader mye om de treffer. Når de angriper hold blokk til de er ferdig for de angriper raskt samt mange ganger, ikke prøv å angrip tilbake midt inni denne. Rygg - charge - fortsett komboen for å ta dem, har du først fått inn et slag på disse åpner de seg nemlig helt.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Hvilket våpen er best på Ghouls?

Man møter jo som regel disse i huler hvor det er trange ganger man ikke får hoppet til siden osv.

Alt annet jeg møter føler man en viss mulighet med, men akkurat disse ghoulsene slakter meg :/

 

Gru deg til senere i spillet. Da blir Ghouls bare barnemat.

Lenke til kommentar

Jeg fant ut det nå jeg også, da jeg rotet meg inn i en hule, klarte et par ghouls og møtte på ett eller annet svært vesen.. Asherbeast eller noe i den duren.

Prøvde med crossbow med 50 piercing damage uten å se helsen rikke seg, og døde av ett slag fra den.

Tok beste veien ut av den hulen og skjønte jeg kunne være glad om det holdt seg til ghouls :p

 

En annen ting jeg sliter litt med er at en quest i Harbour Town ikke lar meg komme videre for han jeg skulle snakke med lå død når jeg kom til han. (Weasel)

Jeg har ikke rørt han, og ikke vet jeg hvordan eller når han døde.

Noen som har funnet ut hvordan man kan få opp console så jeg kan få vekt liv i han og fullføre questet?

Lenke til kommentar

kommer meg til byen etter å ha gjort alt i swamp.. har ikke peiling på om jeg skal bli warrior of the order, eller ren warrior i lag med the don sine menn..

 

Noen erfaringer? :)

 

Ser for meg at ren warrior kan bli ganske vanskelig i akkurat dette spillet.. såg på en kompis som var ren mage, og det ble jævli lett etterhvert.. kanskje en blanding er veien å gå ? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...