Gå til innhold

Risen - blir det årets spill?


Anbefalte innlegg

PB har med Risen klart det Jowood og PB feilet så grovt på med Gothic3. Å lage et spill med samme dybde og stemning som de to første spillene i gothic serien. Selv om Risen ikke strekker seg helt opp Til Gothic 2 er det fortsatt for meg det beste spillet som har blitt sluppet på mange år.

Gothic 3 var et feilskjær. Jeg har riktignok bare spilt demoen, men med Risen ser det ut som om PB er på rett vei igjen. Selv om grafikken er fra 2006, mange av animasjonene rett og slett er elendige og fysikken må justeres klarer likevel PB å skape svært god stemning i Risen. God designet landskap (har bare spilt demoen) med stemningsfull musikk og ambient stemning. Noen av kamplydene er tamme, men generelt bra. Stemmene denne gangen virker veldig bra, men jeg synes stemmen til hovedkarakteren blir litt for tam.

 

Jeg liker godt at fiender man møter har svært variert vanskelighetsgrad. Kampsystemet er også forbedret siden Gothic 3, der kunne man faktisk spamme museknappen i envher kampsituasjon men det går ikke i Risen. Block har blitt en nødvendighet for å overleve rett og slett!

 

Enkelte små detaljer savner jeg, som at steikepannen er tom når man steiker kjøtt/fisk.

 

Flere småbugs i spillet, når kartet er oppe snurrer hele verdenen rundt og alle de oppdragsrelaterte bugsene som har dukket opp. Definetivt et spill jeg skal spille mer av, men jeg kommer nok til å vente på en patch eller to før jeg kjøper dette spillet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her er et tips til dere som driver med gyros questen (ca lvl 12-14)

 

 

Når dere har kommet et lite stykke på "penninsulan" så vil dere komme til en ruine hvor du kan gå ned. Partneren din vil si at gyros ikke er der og at du ikke har noe der nede å gjøre, og at dere heller skal gå opp igjen) men ikke gjør d, fortsett.

 

Du vil slost mot mange skjellett, men det er verdt det, for du finner mye av verdi der nede osv, rene gullgruven:)

 

Du finner den når du har slost mot gnomes, åsså ser du en liten trapp opp, så tar du til høyre og finner en inngang med trapp ned.

Når du har kommet "nederst" kommer du ikke til til annet en et lite rom med bare 1 kiste i. Men vist du ser til høyre med en gang du kommer ned så vil du finne en ring i veggen, dra i den ringen så vil en dør åpne seg, men ver beredt, du møter et skjellett med en gang :)

 

Edit: du finner også 1 av de 6 vassal ringene du får fra undead lords der

 

 

Endret av xitto
Lenke til kommentar
Gothic 3 var et feilskjær. Jeg har riktignok bare spilt demoen, men med Risen ser det ut som om PB er på rett vei igjen. Selv om grafikken er fra 2006, mange av animasjonene rett og slett er elendige og fysikken må justeres klarer likevel PB å skape svært god stemning i Risen. God designet landskap (har bare spilt demoen) med stemningsfull musikk og ambient stemning. Noen av kamplydene er tamme, men generelt bra. Stemmene denne gangen virker veldig bra, men jeg synes stemmen til hovedkarakteren blir litt for tam.

 

Tror nok du må svelge de ordene der. Har ikke sett ett vakrere spill siden Crysis. Ingenting overgår lyssettingen i dette spillet (vel utenom Crysis da). Grafikken er veldig veldig vakker, og banker Oblivion ned i støvlene.

 

Enig dog i at characterene og animasjonene ikke er top notch.

Lenke til kommentar
Tror nok du må svelge de ordene der. Har ikke sett ett vakrere spill siden Crysis. Ingenting overgår lyssettingen i dette spillet (vel utenom Crysis da). Grafikken er veldig veldig vakker, og banker Oblivion ned i støvlene.

Enig dog i at characterene og animasjonene ikke er top notch.

Lyset er absolutt pent ja, men grafikken er svært kantete og det kan ikke skjules av god lyssetting og musikk. Mange av teskturene er også svært enkle. Jeg fikk følelsen av å spille Gothic 3, derav referansen til 2006.

Stemningen i spillet er som sagt svært god.

Lenke til kommentar
Fy flate faen så mange og lange dialoger det var på spillet, ble helt tett i ørene etterhvert.

 

hehe ja, å uheldigvis så er det noen som er viktige og noen som ikke er fult så viktige, så du bør få med deg hva som blir sakt. Personlig så bruker jeg å skippe noen samtaler vist jeg føler det bare er tomprat, men det er sjeldent.

Lenke til kommentar
Et kjapt spørsmål. Er det noen som vet om monster spawner eller noe?

 

Jeg fikk akkurat achievemen: 500 monsters killed. Hadde vert kjipt om jeg snart hadde drept alle liksom.

 

Edit: Og hva er lvl cap?

 

monstre respawner IKKE nei ifølge det jeg har lest.

 

lvl cap? Er som regel en grense for hvor høy level man kan bli. Tror ikke det er noen cap i det spillet her?

Lenke til kommentar
Denne spoileren er et spørsmål jeg har angående et quest om "protection money" inne i byen.

 

I questet i byen hvor jeg skal skaffe "collection money" for weasle..hvordan får jeg tak i staven fra "the smith" (husker ikke navnet)

Ligger i kjellern der hvor våpen butikken ligger.

 

er det døren inne i første etarsjen i butikken? In that case så får jeg den ikke opp. Jeg har en nøkkel jeg pickpocka fra han som jeg skal ta staven fra, og jeg har fullt på lockpicking, men får den rett og slett ikke opp. noen idéer der?

Lenke til kommentar

Høres ut som en bug, jeg kom hvertfall inn(mener jeg brukte nøkkelen). Du kan jo prøve en open lock spell og se om det funker?

 

Førvrig har jeg også ett spørsmål: Hvor kan jeg lære prospecting?(vet om han ene fyren i harbour town, men når du er ferdig med missions for han blir han jo bare borte?)

Lenke til kommentar
Høres ut som en bug, jeg kom hvertfall inn(mener jeg brukte nøkkelen). Du kan jo prøve en open lock spell og se om det funker?

 

Førvrig har jeg også ett spørsmål: Hvor kan jeg lære prospecting?(vet om han ene fyren i harbour town, men når du er ferdig med missions for han blir han jo bare borte?)

 

 

Jeg fikk det til, var en bug, men den fiksa seg selv.

 

Til spørsmålet ditt.

Senere i mainquesten skal du inn i et tempel for å finne noen personer som har gått seg vil osv. En av de som er der er Olf eller hva han heter, 1 av 3 brødre (alle er der) Når du har funnet han kan du lære prospecting)

 

Det heter eastern temple og er øst for monastary litt nerri der. Jeg kan vise deg et bilde av kartet for deg vist du vil?

 

Lenke til kommentar

har ikke rukket så mye spilling enda, men har akkurat kommet meg ut av Harbour Town etter å ha joinet Don's side.

 

Litt dumt at spillet ikke advarer om hva man går glipp av, såvidt jeg skjønner får jeg nå ikke lært magi i det hele tatt?

 

Elsker at man kan utforske områder, så for så å få grisebank!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...