Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av bruktbil 20-30K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Verste feilen er RUST RUST RUST! Jeg HATER rust!!

 

Få tak i en rustfri BMW E30 du, de finnes. Mer kjøreglede skal du lete lenge etter. 1100kg, 100-170hk originalt, og bakhjulstrekk. Trenger jeg å si mer? De fleste går også langt under litern på vanlig langkjøring.

 

Bakdelen er forsiktinga og rust, og at mange er ungdomskjørt. Ikke kjøp ferdig styla!

Lenke til kommentar

Vanskelig å få mer kjøreglede enn i en BMW E30 ja, men VANSKELIG å finne et godt eksemplar. Prøvde selv for et halvt år siden. De fleste var rævkjørt eller nærma seg 300000. Det samme gjelder forsåvidt Golf GTi, faktisk enda værre å forsikre. Hva med noen uorginale valg, XR2i, eller R5 GTE eller noe? Kanskje ikke valg for pikenes jens akkurat men dog :lol:

Lenke til kommentar
Hvordan er Bmw 3 serie å forsikre? tenker da på 325, eventuelt en m3?

 

Bilene er svartelistet hos forsikringsselskaper, så om du selv ikke har full bonus og er 25år+ så foreslår jeg du setter bilen på en av foreldrene dine. Ellers kan du vente deg kansje 50-60000kr i året for full kasko på en 325i og 70-80000kr på en M3. Ansvar forsikring er omlag det halve.

 

Jeg har min bil forsikret på min far som er totalkunde hos IF, han har full bonus og 1 fri skade. Jeg må ut med omlag 6000kr for min 325i.

 

Som ungdomsbil vil jeg anbefale 325i fremfor M3, da sistnevnte som regel har prislapp på mellom 80-130000kr om den er i god stand, en 325i ligger som regel mellom 30-50000kr. Deler er MYE lettere å annskaffe til 325i om noe skulle trenges utskifting og er veldig mye rimeligere enn M3 deler. Angående motor, så er M3'en med sin 4'er mye hissigere på turtallet, og rødmerket på 7500 om jeg husker rett, men mangler dreiemoment på lavt turtall i forhold til 325i med sin rekke-6'er. 325i føles mye kraftigere enn M3 generellt og har skikkelig flott lyd som man ikke får med en 4'er. Bilene drar også veldig likt om satt opp mot hverandre. Men om man skal trimme er det mye lettere å ta ut mer HK i 325i'en enn med M3. Man kan klare 250hk om man legger i litt arbeid. Setter man også i turbo så er over 300hk oppnåelig. M3'en er 2,3l og er trimmet rimelig godt fra fabrikk, så man må gjøre litt mer arbeid her, men 220hk går greit å oppnå uten store inngrep.

 

Anngående utseende er IMO M3 mye flottere med sin styling enn en vanlig E30, men mye kan gjøres her også ved å kjøpe seg stylig til bilen.

 

Jeg fikk min 325i for 24000kr, og en M3 jeg hadde for hånd ville kostet meg 75000kr, så istedet for å kjøpe M3'en har jeg 49000kr jeg kan bruke på bilen til hva enn jeg måtte ønske. Og jeg angrer egentlig ikke på at jeg droppet M3'en i ettertid.

 

Personlig har jeg over 200hk under panseret(troligvis mer, men har ikke hatt bilen på benk etter litt trimming) og dette er mye morro og kjøreglede med sine 1100kg.

 

Legger også med ett par bilder av bilen min til de som lurer på hvordan denne ser ut (bildene er tatt før jeg fikk bilen, så jeg skal gjøre mye mer med den)

 

IMG_1059.jpg

IMG_1044.jpg

 

PS: vær obs på mye understellsrust på disse bilene, men som sagt: det går an å finne bra eksemplarer.

Lenke til kommentar

NetFinity: Hva har du gjort for å få 200hk?

 

Har selv en 316 med 318 motor, men har seff lyst på mer... Har tenkt litt på å bytte ut med 325 motor, men vet ikke helt hva biltilsynet sier om saken, må finne det ut :)

 

Hvis du skal ha bmw så sjekk for rusthull helt forrest i kanalene, nederst i forskjermene, der pleier det å være hull eller bare "kjeks" igjen.. Sjekk også under alle fire mattene etter fuktighet, er det det, så er det rusthull ett eller annet sted. Bak plastdekselet i høyre baksjerm er det også et vanlig sted... Hadde rust på alle stedene jeg har nevnt, og har sveisa og understellsbehandla i vinter, ikke en gøyal jobb, men nå er den ihvertfall rustfri :)

 

E30 er gøy! 8)

Lenke til kommentar
NetFinity: Hva har du gjort for å få 200hk?

 

Effektannlegg som satt på bilen fra før (2-12hk), kvass kam (15-20hk), K&N coneluftfilter (7hk) og trimchipp (15-20hk)

 

Merk: jeg er veldig forsiktig med å skryte på meg flere HK en jeg egentlig har, så jeg har bare tatt 200 som utgangspunkt til jeg får bilen på benk og sjekket. Men faktisk ytelse kan ligge på 210-230hk for øyeblikket.

 

Har selv en 316 med 318 motor, men har seff lyst på mer... Har tenkt litt på å bytte ut med 325 motor, men vet ikke helt hva biltilsynet sier om saken, må finne det ut :)

 

Hmm.. må nok koste på bilen en god del da tror jeg. Støtdempere, bremser og muligens girkasse må også skiftes. Og selvfølgelig skal biltilsynet ha sitt. Er høyere krav til understell på kraftigere motorer.

 

Men jeg vet om en 318 med M3 S14 motor, så om du virkelig vil gjøre det, så er det nok mulig angående biltilsynet og godkjenning.

 

E30 er gøy! 8)

 

Stemmer! Av mange defineres denne også som BMW's siste gatebil med skikkelig sportsfølelse. Nyere modeller fra BMW er blitt mye større, tyngre og mer luksuriøse og man mister sportsfølelsen.

 

Jeg er forgapt i bilen min og vil nok tviholde på den mange år fremover :)

Lenke til kommentar

 

Hmm.. må nok koste på bilen en god del da tror jeg. Støtdempere, bremser og muligens girkasse må også skiftes. Og selvfølgelig skal biltilsynet ha sitt. Er høyere krav til understell på kraftigere motorer.

 

Men jeg vet om en 318 med M3 S14 motor, så om du virkelig vil gjøre det, så er det nok mulig angående biltilsynet og godkjenning.

 

 

Sitter allerede 325 unbderstell på den. Dempere, fjører og bremser er bytta. Demperne og fjørene skal byttes i noe litt lavere og stivere i løpet av sommeren uansett, så... 8)

 

Men hørte noe om at det var masse stress hvis du skulle over 10 eller 15% av original effekt? Er det bare BS? Eller er det bare å omregistrere etter å ha skifta motor og forsterka der det trengs?

 

BTW, den er senka den 325'en din? Ser litt lavere ut enn original. Hvor mye?

 

Eh, gikk kanskje litt OT nå men....

Lenke til kommentar

Sitter allerede 325 unbderstell på den. Dempere, fjører og bremser er bytta. Demperne og fjørene skal byttes i noe litt lavere og stivere i løpet av sommeren uansett, så... 8)  

 

Tror uansett du må fremlegge papirer på at understellet faktiskt er godkjent for vektøkningen ved større motor. Så grav frem TÜV papirer eller liknende på alt dette

 

Men hørte noe om at det var masse stress hvis du skulle over 10 eller 15% av original effekt? Er det bare BS? Eller er det bare å omregistrere etter å ha skifta motor og forsterka der det trengs?

 

Er egentlig ikke sikker. Men ta ikke ett nei for ett nei :wink: Spør hos biltilsynet, og setter de seg på bakbeina, så spør du bare en på ett annet biltilsyn. Er veldig mye ulik respons å få. Svarer de at det er mulig så for all del få dette skriftlig før du setter igang arbeidet. Men jeg vil tro at det ikke er det største problemet om du har 325 understell.

 

BTW, den er senka den 325'en din? Ser litt lavere ut enn original. Hvor mye?

 

Er senka 40mm fremme på bildene, men da den ene fjæren er knekt så kommer jeg til å kjøpe nye senkefjærer snart. Vil troligvis ha 40/40 da, eller 60/40.

 

Edit: Sjekk litt på denne siden: http://home.netpower.no/pberg/biltilsynet.html Står faktiskt litt om ombygging fra 318 til 325 + mye annet.

Lenke til kommentar

Skal du være kongen så er det bare en ting å gjøre:

Kjøpe denne:

http://www.motorborsen.no/moreinfo.asp?rec...t=ALLE&adtype=S

 

Chipper du den og skaffer deg en kompressor og et flott luftfilter; vips: du har 280 hk på 950 kg!

 

Ellers så kjører den fra det meste med sine 160hk.

 

Lav vekt er alfa og omega når det gjelder aks!

:yes:

 

Noko som dette:

http://www.civinco.com/prod01.htm

 

Hvorfor er det ikke flere som har fått øynene opp for denne bilen??? :shrug:

 

 

 

brum brum :woot:

Lenke til kommentar
kristteo: Tror du har overskredet lommeboka hans med omlag 100.000  :wink:

 

Jepp, selv om de bmw-gutta ramlet av lasset for lenge siden så fikk de meg til å sjekke litt rundt på den 325'n. Fant en '86 som så pen ut..

 

http://www.finn.no/finn/car/object?id=3723...987&pos=9&rub=2

 

40K virket vel mye for en 86 modell riktignok.

 

 

Ellers var det en som var litt billigere, dog uten styling til 27.5k.

 

http://www.finn.no/finn/car/object?id=3742...987&pos=5&rub=2

 

Dette er da en 320i. Er forskjellen stor mellom disse bilene i ytelse?

Lenke til kommentar
Effektannlegg som satt på bilen fra før (2-12hk), kvass kam (15-20hk), K&N coneluftfilter (7hk) og trimchipp (15-20hk)

 

Hvor mye kosta dette deg? har du noen bra internettsider med styling/trimmings deler? Er litt nyskjerrig da jeg selv skal kjøpe meg en 325i i vinter eller neste år...må ha noe å mekke på til jeg blir 18...

Lenke til kommentar
kristteo: Tror du har overskredet lommeboka hans med omlag 100.000  :wink:

 

jeg bare fulgte opp i bmw-guttas spor.

 

de hadde ikke hatt sjangs :)

 

har kjørt en crx med 130 hk

 

helt vanvittig!

 

får den ikke til å slippe grepet om du så blir påkjørt fra sida :woot:

:lol:

 

men ellers står jeg for mitt utsagn om mazda 323.

 

eller kasnkje en peugeot 306 ?? :shrug:

Lenke til kommentar

vor mye kosta dette deg? har du noen bra internettsider med styling/trimmings deler? Er litt nyskjerrig da jeg selv skal kjøpe meg en 325i i vinter eller neste år...må ha noe å mekke på til jeg blir 18...

 

http://www.bmwspecialisten.dk/ <- Bruk de danske sidene til å finne deler, da den norske webshoppen nesten ikke inneholder noen deler i forhold. Må bestilles fra den norske webshoppen dog, eller hentes i danmark om ønskelig.

 

Kosta meg kansje 4000kr for de trimdelene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...