Gå til innhold

Akambrukernes bilder - oktober 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lært mye dette året jeg har fotografert ;) Fra å ikke vite hva a'en gjør til å kun fokusere på motiver og bokeh :wee:

 

Kan pushe bildene veldig mye med raw, som du vet.. Og så var himmelen ganske mørk blå. Og så er det lurt å eksponere for himmelen slik at man henter igjen resten i photoshop (med rimelig iso).

 

Gleder meg til neste sommer. Har masse ideer allerede. Føler det begynner å løsne..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234
@DavidR: Fin kveldstemning. Eller var det natt?

 

Bildene ble tatt like ved/etter solnedgang.

 

I bilde nr 2 er det fullmånen man ser øverst til høyre.

 

Nattfoto er litt nytt for meg, spesielt var jeg lite forberedt på hvor fort man ble iskald på både fingre og tær. Neste gang blir det tykkere jakke og lue :)

 

Må også finne meg et annet sted å stå, den fotgjengerovergangen jeg benyttet var skrøpelig og vibrerte nok til å gjøre bildene uskarpe når noen passerte. Og det gjorde de kontinuerlig, virket det som...

 

Om noen vet om stødige fotgjengeroverganger over tungt traffikert vei og med gode motiver, kom med dem ;)

Lenke til kommentar

Flotte bilder denne måneden også - imponerende, tatt i betraktning det også går en Oktoberfest her!

 

Fikk mitt adapter for Contax RF (les Kiev RF, i mitt tilfelle) til MFT i går (de lages av en fyr i Venezuela, av alle steder), og måtte da selvsagt ta en tur ut og lufte noen gamle Jupiter-objektiver sammen med E-P1. En 57-mod J-3 (50mm/1.5), 55-mod J-9 (85mm/2.0) og en 57-mod J-11 (135mm/4.0) fikk sin aller første føling med digitalt utstyr!

 

J-3 er nok langt fra superskarp vidåpen, men morsom likevel - her er en gresstust i en pytt på fjellturen:

post-73994-1255209894_thumb.jpg

 

J-9 og J-11 var også habile - har ørlite slark i J-9'ern riktignok, så der må jeg nok ha et godt grep om objektivet når jeg trykker på utløseren. J-11 i Kiev-versjon bekrefter min mistanke om at det muligens er det mest undervurderte av Jupiter-objektivene - det var, i likhet LTM-versjonen jeg har, imponerende skarpt. Av en eller annen grunn har Kiev-versjonen 1m kortere nærfokus, 1,5m istedet for 2,5m i LTM - men nå er LTM-versjonen min mye yngre (he he), den er jo en 63-mod, så det er mulig at det er derfor forskjellen er der.

 

Hadde en liten fototur i dag også - denne gangen til byen, og med Industar-69 påsatt - blir mer og mer happy med dette gamle 70-talls-objektivet. Knøttlite, og med god skarphet. Her er et av resultatene fra turen, som viser at Bryggen i Bergen egentlig er fargesatt for å harmonere med høsten:

post-73994-1255209912_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jøss. Fint vær i Bergen i dag. Godt observert det med fargene på brygga og skogen.

 

Jeg er i en mer blå stemnig i dag*

 

Let there be blues

 

post-126935-1255211004_thumb.jpg

EOS 30D + EF85mm f/1.8 @ 1/125s, f/2.8, ISO 1600

 

Tom

 

*) Var på konsert med Stina Stenerud - kan anbefales på det sterkeste

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...