Gå til innhold

Windows 7 i nett-PC-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Win7 professional RC fungerer strålende på en lenovo S10e netbook med 2GB ram og vanlig spinnharddisk. Brukte den daglig i sommer. Starter lynkjapt, alle aero-effekter fungerer flytende, ellers er maskinen veldig responsiv. Installasjonen tok ca. 20 minutter, og alle drivere lå inne (unntatt touchpad). Kjørte også XP i en VM på den og det går så det suser. Milevis bedre enn Vista. Og faktisk kjappere i mange situasjoner enn XP home som var installert fra før.

Lenke til kommentar

Ser ut som MS ikke ønsker å ta noen risiko og dermed fjerner en del av de alvorlige restriksjonene som de innførte til å begynne med på W7 Starter, noe som er veldig bra.

 

Da trenger kun w7 å optimalisere strømforbruket så tror jeg at W7 definitivt kan utklassere eldre xp eller andre "lette" os for nettbooks.

Lenke til kommentar

Dette er en kjempegod nyhet :thumbup: , dog noe forutsett, for den Starter begrensingen de satte var jo håpløs...

Bra det hjelper å si fra, å at Microsoft gir etter når det gjelder slike tåpelig begrensinger...

"Monopoltronen" til Microsoft er hogget i stykker for lenge siden,

håper de innser det selv snart..

(Edit:Hilsen Win 7 bruker)

 

Forresten her mangler det et ord som gjør at man må lese setningen flere ganger..
[i]Windows 7 er en versjon som ellers har begrenset med funksjoner i forhold til de andre versjonene.[/i]

Endret av Tore
Lenke til kommentar
Men hva kan MS tjene på en slik 3-apps begrensning, hvis de andre versjonene i utgangspunktet ikke var tilgjengelig for en slik minibærbar?

 

MS sliter med store internasjonale forskjeller i hva en person har råd til å betale for Windows.

 

I norge har vi råd til å betale 1500kr, mens i vietnam er 1500kr ca en halv årslønn (jamfør dagbladet).

 

Så hva skal MS gjøre?

1. sette ned prisen slik at vietnamesere har råd? Det vil kanibalisere det vestlige markedet.

2. holde en høy pris, og heller tåle at i fattige land så piratkopieres det.

 

Da forsøker MS å lage en "billigutgave" som er crippled. Dette vil seff ikke funke siden de i fattige land vil ha en ordentlig versjon.

 

Jeg tror ikke det er mulig å løse problemet. Ikke før disse landene får ordentlige demokratier som vil rydde opp i landene for å legge til rette for vekst i økonomien OG tillate arbeidsbevegelser ala "LO" som kan sloss for lønn og generell kostnadsvekst slik vi har hatt i norge. Og dermed utjevne kostnadsnivåene mellom land.

 

DET IDIOTISKE oppi dette var jo at MS trengte en billigvariant til mini bærbare, og foreslo derfor den crippled starter utgaven ... for ellers ville jo prisen på minien fordoblet seg.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar

Hm, så MS selger mer eller mindre komplett win7 til netbooks for slikk og ingenting? Hvorfor hører jeg ingen si prisdumping? Er det lov? Vil Starter versjonen være tilgjengelig på alle maskiner? Er dette noe å juble for? Hadde vært litt morsomt å se litt gravende journalistikk for en gangs skyld.

Lenke til kommentar

Det har vel aldri vært snakk om hvilke versjoner at det kun har vært starter ed. som fikk lov til å være forhåndsinstallert på disse maskinene, var vel snakk om en del begrensninger for å få lisens til en konkurransedyktig pris.

 

Slik det kommer frem her ser det kun ut til at dette dreier seg om software-begrensningene, begrensningene som var i utgangspunktet var noe jeg antar at de fleste trodde MS ville trekke tilbake. Det jeg er mer nyskjerrig på er de nåværende holdningene til hardware-begrensningene til MS, blir de fortsatt værende?

 

Med tanke på at en del produsenter har vurdert å lage tynne billige nett-PC'er som ikke vil tilfredsstille kravene til MS, vil nok føre til en hardere konkurranse her, og skal ikke se bortifra at MS kommer til å stille færre krav til begrensninger etter hvert.

Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt på er hvorfor ikke MS lager en spesiell tweaka windows FOR games ! "Windows Game Mode" Feks slik at alle ting var skrudd av som ikke trengtes for spill .. ! Alle unødvendige services osv. Litt som mediacenter.

Har lurt på litt av det samme selv, av forskjellige faktorer, et par vesentlige er:

 

1: Spillutviklere som satser på PC mener MS overser PC-markedet og fokuserer for mye på Xbox.

 

2: Gamere burde være en viktig del av MS sin strategi, spill er en veldig stor grunn til at mange ikke ønsler å gå over til andre OS. Med alle de forskjellige variantene MS har kan det nesten virke litt forvirrende hvilken utgave man burde gå for om man hovedsaklig skal benytte PC-en til spilling.

 

Om mulig, uten å sette meg for mye inn i kostnader på lisenser osv. av MS sine produkter. Det enkleste for forbrukeren hadde kanskje vært om MS kun hadde kommet med en utgave, og latt alle som opprettet brukerkonto på lisensen avgjøre om kontoen primært skulle brukes til spilling, jobb, "vanlig" hjemmebruk, mediasenter, etc. og tilpasset brukerkontoen deretter.

Lenke til kommentar

Kan skrive under på at Win7 funker mye bedre enn både XP og Ubuntu på netbook. Den største overraskelsen er at det er så mye bedre enn XP. Nå har jeg ikke testa den der Moblin, mulig den funker enda bedre, men så bra som Win7 virker så lurer jeg på hvor mye bedre det egentlig kan bli på såpass svak hardware.

 

En forkrøpla Win7 ville aldri ha funket, når folk finner ut at en normalversjon virker optimalt. Men det er klart, det koster, og når OS begynner å nærme seg halvparten av kostnadene til hele pakka, da bør man se på alternativer. Moblin og Chrome OS vil sikkert være bra alternativer, men de vil jo virke super-forkrøpla sammenlignet med Win7, når netbooks tross alt brukes som vanlige pc'er. Det spørs hva folk vil ha. En litt dyrere sak som kjører kjent og kjær Windows med uendelighet av muligheter for å installere programmer, og kan brukes som en normal PC. Eller en litt billigere sak som bare kan brukes til web og multimedia.

Lenke til kommentar
Hm, så MS selger mer eller mindre komplett win7 til netbooks for slikk og ingenting?

Nei, de selger en "skrapet" versjon av Windows 7 til en lavere pris enn Home Premium.

Denne websiden har en god oversikt over likheter og forskjeller mellom de ulike versjonene.

 

Hvorfor hører jeg ingen si prisdumping?

Å, det kommer da stadig antydninger om slike ting ...

 

Vil Starter versjonen være tilgjengelig på alle maskiner?

Nei, den vil du kun få på "low end" maskiner. Det er max-grenser for skjermstørrelse og RAM, bl.a. Overskrides disse grensene, så må produsentene putte noe annet enn Starter Edition på maskinene.

 

Er dette noe å juble for?

Det er det vel helt opp til folk å avgjøre selv ...

Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt på er hvorfor ikke MS lager en spesiell tweaka windows FOR games ! "Windows Game Mode" Feks slik at alle ting var skrudd av som ikke trengtes for spill .. ! Alle unødvendige services osv. Litt som mediacenter.

Hvorfor skal MS bruke fem flate øre på gamere?

Den kundegruppen er jo allerede i lommen deres fordi 99% av komersielle spill kommer til Windows, og ikke til alternative OS som feks GNU/Linux. I tillegg er det sannsynligvis en av de kundegruppene som piratkopierer mest.

Lenke til kommentar
Kan skrive under på at Win7 funker mye bedre enn både XP og Ubuntu på netbook. Den største overraskelsen er at det er så mye bedre enn XP. Nå har jeg ikke testa den der Moblin, mulig den funker enda bedre, men så bra som Win7 virker så lurer jeg på hvor mye bedre det egentlig kan bli på såpass svak hardware.

 

En forkrøpla Win7 ville aldri ha funket, når folk finner ut at en normalversjon virker optimalt. Men det er klart, det koster, og når OS begynner å nærme seg halvparten av kostnadene til hele pakka, da bør man se på alternativer. Moblin og Chrome OS vil sikkert være bra alternativer, men de vil jo virke super-forkrøpla sammenlignet med Win7, når netbooks tross alt brukes som vanlige pc'er. Det spørs hva folk vil ha. En litt dyrere sak som kjører kjent og kjær Windows med uendelighet av muligheter for å installere programmer, og kan brukes som en normal PC. Eller en litt billigere sak som bare kan brukes til web og multimedia.

Grunnen til at MS setter begrensninger er nok grunnet billig-lisens kun skal gjelde der MS merker vesentlig konkurranse og skal ikke benyttes på alt og en hver som selges av PC-er.

 

XP har vel aldri vært bygget med tanke på å kjøres på slik HW, Ubuntu jobber med det og har laget sitt eget grensesnitt for nett-PC'er og jobber også med sin utgave med Moblin sitt utseende. Er kanskje ikke så veldig overraskende at Windows 7 fungerer best til slike PC'er av det du nevner.

 

For de fleste brukere vil nok ikke bruken i stor grad føre til noen begrensniger i bruk mtp hva disse maskinene er i stand til, så om man bruker Windows eller Linux vil nok ikke være av all verdens betydning, men helt klart, har man blitt vandt til å bruke et produkt over lang tid kan det for en del være vanskelig å sette seg inn i noe nytt.

 

Det jeg synes er litt rart er at det ikke ser ut til at MS har kommet med et tilpasset grensesnitt for disse maskinene, spesielt med tanke på hvor liten skjermen er på disse.

 

Det finnes forresten også en god del flere aktører som prøver å tilpasse grensesnitt til disse PC'ene:

 

http://blog.canonical.com/wp-content/uploa...remix-mzone.png

 

http://www.ixplora.com/wp-content/ubuntu-m...dition-8_04.jpg

 

http://linux.softpedia.com/screenshots/Ubu...ook-Remix_1.png

 

http://www.cesarius.net/wp-content/uploads...etbookRemix.jpg

 

http://www.hp2133guide.com/wp-content/uplo...nce-desktop.jpg

 

http://www.automaticable.com/wp-content/up...ntu-web-tab.png

 

http://g-ecx.images-amazon.com/images/G/02...er/acer_one.jpg

 

http://markbokil.org/images/eee/snapshot1.png

 

http://pcworld.in/uploads/images/pcworld/5...epc_android.jpg

 

http://www.liliputing.com/wp-content/uploa...book-plasma.jpg

 

http://netbooked.net/images/sized/images/u....10-600x338.jpg

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

"Windows 7 er en versjon som ellers har begrenset med funksjoner i forhold til de andre versjonene." ... eh, say what.. ?

 

Hvilken versjon er den versjonen som er begrenset i forhold til de andre versjonene sa du... ?

 

:ohmy:

 

"Win7 Starter har begrenset funksjonalitet i forhold til de andre utgavene av Win7" er bedre IMO....

 

Hurra for norsk rettskrivning :new_woot:

Lenke til kommentar

Kjører windows 7 professional edition(MSDNAA <3) på min Asus EEE 1000h (2gb ram). Brukeropplevelsen er mye bedre enn i XP vil jeg si. Maskina er riktig så responsiv, og ikke minst så er windows 7 ganske så lekkert. Spesielt begeistra for awesomebaren, det er virkelig noe som er nyttig, spesielt på små maskiner.

 

Alt fungerte etter fresh install også, til og med fingerfunksjonene på touchpaden.

 

Eneste som er negativt er at man får litt dårligere batteritid enn i XP(mulig dette kan tweakes, men så langt har jeg ikke kommet enda).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...