Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Vel har lekt meg litt med blits-styringen i 7D,kan si at det ikke fungerer helt på samme måte som ST-E2.

 

Den interne blitsen må være i åpnet stilling.

Kameraet gir et kort blitslys enten sametidelig eller litt før avhengig av innstillingen.

Du får pre-flash hvis man ikke slår av denne funksjonen,slaveblitsen gir korte røde fokusblink så hvis den er rettet mot motivet vil den hjelpe til fokusering.

Systemet må ha direkte øyekontakt med blitsen for og fungere,med ST-E2 kan du sette blitsen en plass foran kameraet men behøver ikke og være synlig for ST-E2.

 

Blir nok og beholde ST-E2,da fokuslyset funksjonen er gull verdt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med ST-E2 kunne en vel ikke ha blitzen plassert bak denne enheten etter hva jeg forstod av et innlegg tidligere, det kan du derimot med 7D, her er hva jeg skrev tidligere ang det:

 

Prøvde litt nå for morro skyld, jeg la blitsen fra meg på et bord og flyttet meg nøyaktig 4 meter fremfor den og holdt kamera med baksiden pekende mot blitsen, altså ble blitsen 180 grader bak kamera og den fyrte da av uten problem, økte jeg til vel 5 meter fyrte den ikke lengre av .
Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Tok en kjapp test nå,ser ut som ST-E2 er bedre.

 

Det hele er avhengig hvor man er,inne så spretter nok signalene i fra vegger/tak,ute må man nok ha blitsen foran kamera,min tolking av manualen tyder det samme med den innebygde senderen,skal ta en test i morra ute.

 

Jeg kunne faktisk sette blitsen i et hjørne og delevis gå inn i et annen rom,fortsatt klare å trigge blitsen.Den innebygde ga seg fortere på alle vinkler,hindringer og avstander.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Tok en kjapp test nå,ser ut som ST-E3 er bedre.

 

Det hele er avhengig hvor man er,inne så spretter nok signalene i fra vegger/tak,ute må man nok ha blitsen foran kamera,min tolking av manualen tyder det samme med den innebygde senderen,skal ta en test i morra ute.

 

Jeg kunne faktisk sette blitsen i et hjørne og delevis gå inn i et annen rom,fortsatt klare å trigge blitsen.Den innebygde ga seg fortere på alle vinkler,hindringer og avstander.

 

Nå har ikke jeg prøvd ST-E2 , men da jeg testet den innebygde på vel 4 meter bak kameraet så la jeg den i gangen og stod selv i stuen,døren mellom var selvsagt åpen .

Etter hva jeg har forstått er det ikke mulig å bruke blitzen rett bak kamera med bruk av ST-E2, dette ifølge en annen bruker.

Så her kan det vel være pluss og minus med begge systemene , pluss at en ST-E2 betyr 2-3000 kr ekstra :hmm:

 

 

EDIT: Måtte bare ta en rask test til,jeg satte nå blitzen fra meg i gangen og gikk innerst i stuen ,da ble avstanden mellom kamera og blitz ca 13 meter og den fyrte av uten noen som helst problemer hver gang jeg testa (blitzen er da foran kamera)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Nå har jeg tatt en utendørs test angående den innebygde blits-senderen vs ST-E2.

 

Jeg har hold enhetene og blitsen "580EX II" i samme høyde for å unngå eventuelle fordeler ved høydeforskjeller,og ingen støyende vegger i umiddelbar nærhet i tillegg utførte jeg testen etter solnedgang og kun med noe utelys på en lengere avstand for å unngå forstyrrende lys.Jeg har beveget meg fra blitsen helt til utløsningen sluttet i tillegg da har jeg tatt noen meter til bakover,i samme test beveger jeg meg forover for å finne ut når blitsen begynner og utløse igjen,i det området har jeg finjustert avstanden for og få en mest mulig eksakt avstand for stabil utløsing av blitslyset.

Jeg har ikke benyttet nye batterier i blitsen eller ST-E2,har brukt de som sto i fra før,om det har noe å si for resultatet kan jeg ikke uttale meg om,men hadde ingen avbrekk i testen angående batteriene.

Jeg har tatt ca 200 utløsninger totalt.

 

Hvis man står på baksiden av blitsen "580EX II" vil den overhode ikke utløses av enhetene hvis de også står med baksiden mot blitsen.Hvis man snur blitsen så den er rettet med forsiden mot baksiden på enhetene utløses de.Den innebygde senderen ga seg etter 0.8 meter,ST-E2 ga seg etter 2 meter.Begge klarte litt lengere avstander men da var blits-blinkingen ustabil,innebygde 1.2 meter og ST-E2 3.2 meter.

 

Hvis kameraet står med fronten rettet mot blitsen og blitsen står med baksiden mot kameraet ble resultatet slik.Den innebygde ga seg etter 2 meter og ST-E2 ga seg etter 6 meter.

Hvis blitsen står med fronten mot kameraet og enhetene også står med fronten mot blitsen blir resultatene slik.Den innebygde klarte 16 meter og ST-E2 klarte 33 meter før de begynte og bli ustabile.

 

 

Jeg vil bare presisere at denne testen ikke er tatt under kontrollerte omgivelser,men jeg har på det beste prøvd og gi begge enheten så lik testomgivelser som mulig.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

I manualen til 7D står det vel temmelig klart at fronten av blitzens kropp skal peke mot kamera og så skal en vinkle blitzhodet i ønsket retning .

At en enhet til 2-3000 kr som i tillegg står oppå kamera istedenfor å være bygget inn skal klare lengre avstander overrasker meg dog ikke, det ville vel heller overraske meg om den ikke gjorde det, ja det ville være direkte betenkelig :hmm:

 

Her er litt erfaringer med nevnte enhet.

 

http://www.photographyreview.com/mfr/canon...96_4275crx.aspx

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Jeg har lenge gått og siklet på dette kamera men fikk mail fra canon i går om et nytt Eos 55oD. Kommer i mars. Bør jeg vente og i tilfelle er det store forskjeller på disse?

 

http://www.canon.no/For_Home/Product_Finde..._550D/index.asp

 

Det er forskjeller nok til å velge ut i fra spesifikke bruksområder.

 

550D er et avansert begynnerkamera,mens 7D er et meget avansert semiproff kamera.

Lenke til kommentar
550D er et avansert begynnerkamera,mens 7D er et meget avansert semiproff kamera.

Artig å lese så bastante påstander om to ganske like cropkameraer. Spørs om forskjellen i praksis (altså bildekvalitet) er så liten at en slik diskusjon blir meningsløs nerdeprat om litt forskjellige plasseringer av knapper på huset og minimale ulikheter i menyer. Men men..

Lenke til kommentar
Jeg har lenge gått og siklet på dette kamera men fikk mail fra canon i går om et nytt Eos 55oD. Kommer i mars. Bør jeg vente og i tilfelle er det store forskjeller på disse?

 

http://www.canon.no/For_Home/Product_Finde..._550D/index.asp

 

Det er forskjeller nok til å velge ut i fra spesifikke bruksområder.

 

550D er et avansert begynnerkamera,mens 7D er et meget avansert semiproff kamera.

 

Hmm, jeg gikk inn på sidene til canon og tok en sammenligning og etter det jeg kunne se er innmaten dønn lik!

Lenke til kommentar
Artig å lese så bastante påstander om to ganske like cropkameraer. Spørs om forskjellen i praksis (altså bildekvalitet) er så liten at en slik diskusjon blir meningsløs nerdeprat om litt forskjellige plasseringer av knapper på huset og minimale ulikheter i menyer. Men men..

Du har selvfølgelig helt rett, men samtidig tar du helt feil ;)

 

Når det gjelder bildekvalitet, så tror jeg også at det vil være meget vanskelig å se forskjell. Men 7D har en del tilleggsfunksjoner som gjør at det er et mer nyttig verktøy for de mer avanserte brukerene. F.eks. et mye bedre autfokussystem. Og værtetting. Og er en del raskeree (bps). Mange funksjoner er også raskere å stille inn på 7D, noe mange av de mer avanserte brukerene setter pris på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...