Gå til innhold

Oktoberfest 2009 | Fast brennvidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nærmere 40 oktoberfest-tråder allerede, hvordan i alle dager skal man klare å følge med på alt dette? :hmm:

 

Ser for øvrig at du har satt deg opp med to forskjellige 35-millimetere Tom. Er det lov altså, eller er dette en bonus kun for initativtakeren? Lurer litt på å åpne for det samme nemlig.

 

Etter å ha kjørt med normalobjektiv (50mm) i fjor, måtte det bli enten tele eller vidvinkel i år. Siden vidvinkel stort sett er mer anvendelig enn tele, så må det vel bli mest utfordrende å benytte seg av et teleobjektiv. Tenkte derfor å basere meg på en gammel 105mm med manuell fokus. Jeg har imidlertid et relativt nytt 105mm makro-objektiv også, dette kunne evt. vært en desperat backup-løsning. Men jeg har egentlig tenkt å kun benytte det ene objektivet. Siden jeg nå en gang er en svak sjel i et svakt legeme, så vet man imidlertid aldri.

 

Edit: Sa jeg nærmere 40? Det er nå 56 påmeldte pr 28.09.2009 kl. 20:58.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar
Om optikken kan løsnes fra kamera eller ikke bør vel være underordnet – men kompaktkamera med zoom én brennvidde blir akkurat som zoomoptikk som ikke tillates på SLR?

Selvsagt. Oktoberfesten, "sånn ca. normal uke" (om den gjentas) og uke 50mm er kun for fastoptikk.

 

Vi har plenty av andre "utstyrsnøytrale" fester for zoom-bermen <dukker :fun:> å være med på.

Lenke til kommentar
litt mer tricky spørsmål: jeg lurer på å bruke oktoberfesten til å jobbe både med en nikkormat FTn (påmontert en 50mm) og en D40/90 (påmontert en 30mm). Disse burde jo ha om lag den samme brennvidden (30mm x 1,5 = 45mm)... Eller er dette å anse for helligbrøde i oktoberfestsammenheng?
Ja, det er to brennvidder. Du kan bruke FTn med 50mm og D40/90 med 50mm dog.
Lenke til kommentar
litt mer tricky spørsmål: jeg lurer på å bruke oktoberfesten til å jobbe både med en nikkormat FTn (påmontert en 50mm) og en D40/90 (påmontert en 30mm). Disse burde jo ha om lag den samme brennvidden (30mm x 1,5 = 45mm)... Eller er dette å anse for helligbrøde i oktoberfestsammenheng?
Ja, det er to brennvidder. Du kan bruke FTn med 50mm og D40/90 med 50mm dog.

 

Hm, ja det kan jeg jo... Det ville jo bli samme brennvidde, men utsnittet blir jo ulikt? 50mm på APS-C blir trangere enn en 50mm på tradisjonell 35mm film.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...