Gå til innhold

– Hackere bruker ikke Mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Antakelig har forfatter en egen Apple Powerbook og så har han bare beskrevet det som var rett foran seg.

 

Når jeg ser for meg hvordan en "hacker" har det i leiligheten ser jeg for meg masse pc deler som er berget fra den sikre død, utrangerte servere som har fått nytt liv og minst 4-5 skjermer av ulik størrelse koblet sammen i et virrvarr av ledninger, skrot og tom matemballasje.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har sett filmene så jeg aner ikke hvordan dette er fremstilt i filmen.

 

Reagerte litt på denne kommentaren. Den var rett og slett forferdelig nøyaktig.

 

4 skjermer, alle i ulike størrelser, 17, 20, 24, og 26 tommer. 3 servere på gulvet. Et par grafikk kort og ledninger på pulten. Gigantiske bøker og referanser i diverse programeringsspråk som C++. Halvdød dell XPs på gulvet som jeg berger noen deler fra. 3 tastaturerer som ligger og slenger. Kabel sortering eksisterer ikke. En stabel med backup harddisker og en drøss pakker med brenne dvder. Tårn av diverse programvare cd covere.

 

post-168877-1253401436_thumb.jpg

post-168877-1253401467_thumb.jpg

 

Rundt 2-3 ganger i året rydder jeg opp. Da ser det relativt greit i en uke eller to.

 

Jeg er forøvrig ingen hacker da. (Men det spørs jo hva du definerer det som)

Lenke til kommentar
Skikkelig hackere har sikkert orden og kontroll. Ser sikkert ikke ut som et jævla dass.

Så vidt jeg har skjønt så er det slutt på den tiden hvor hackerne er svette nerder med manglende sosiale antenner!

 

De fleste som er helt white hat har nok et ganske godt miljø. Ville nok si at de fleste grey hatsene og black hatsene generelt sett har det litt rotete. Jeg kjenner et representativt utvalg av hackere, vil si at de fleste av dem har det veldig rotete.

 

Kan også tenke meg at elite hackerne har et relativt ryddig arbeidsmiljø. Dette har vell også noe med at de har god finansiell støtte. Grey hats pleier vanligvis ikke å tjene noe som helst på å hacke. Mens white hats gjerne har en arbeidsgiver som tar seg av regningene.

 

@sultanIverigste

Det med at de er svette nerder stemmer nok ikke, men vil si at et stort antall er desverre slik. De aller fleste grey hats lever helt vanlige liv på siden. En av mine tidligere venner (sitter nå i fengsel i england for hacking og drift/salg av botnet) er den typen du beskriver. Han mangler alle sosiale antenner, et eksempel var at han begynte å le når jeg fortalte at bestemoren min døde. (Ingen hyggelig opplevelse)

 

Grunnen til at jeg kjenner mange av disse hackerne er forsøvrig at jeg har lenge kjørt en "bli venn med dine fiender taktikk". Mine nettsider er veldig utsatte for angrep (helst i form av DDoS) og siden disse nettstedene er donasjons drevet er det for dyrt med gode ddos protection pakker. (Som koster forøvrig 14000 kroner i måneden for å beskytte nettsidene mine.)

Endret av Kosaki
Lenke til kommentar
I boken så står det at hun hadde laget hacker-programmet selv. Hun er dessuten et matematisk geni uten sidestykke (med fotografisk hukommelse). Temmelig likegyldig om hun da sitter på mac, pc eller ... commodore.

 

Journalisten hadde kanskje ikke lest boken? Sløvt.

 

Edit: skrivefeil

 

De matematiske evnene til denne dama er jo også helt usaklige. Generelt er det jo ikke spesielt troverdige historier man får servert, men det kan jo være god underholdning allikevel, synes ikke det med å bruke Mac er det mest usaklige som blir servert i bøkene/filmene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Bruker ikke mac selv, men har likevel sneket meg til å få tatt en kikk på xcode, og installasjonen er jo i utgangspunktet ikke noe problem da det følger med på platene til maskina. Har du rota vekk disse må du registrere deg som utvikler for å få tilgang til både xcode, og en god del andre online-ressurser.
Hvem driver på med plater ennå? Jeg har typisk ingen plate for hånden nei.
Kan ikke si at jeg opplevde det å finne rett versjon av xcode som noe problem (kan ikke huske at jeg fant ulike. Var vel med og uten iPhone sdk tror jeg, men kan ikke kalle det et mareritt).
Da er du altfor dårlig vant. Helt utrolig hva folk er istand til å finne seg i fra MS og Apple, at de t.o.m. forsvarer det her synes jeg er helt utrolig.

 

Du har typisk ingen plate for hånden, men som det blir nevnt her følger den med Mac'en, derfor burde det ikke bli sett på som så satans vanskelig å installere xcode når det faktisk følger med maskinen. Hva slags medium det ligger på bør da være likegyldig, jeg ser ikke på det som vanskelig å installere xcode når det ligger praktisk talt oppå maskinen når du pakker den ut.

 

Men har man vært så uheldig å spylt ned cd`en i dass, er det bare å registrere seg som bruker på ADP eller hva det nå heter og laste ned Xcode. Der har du to versjoner å velge mellom, den ene for iPhone og den andre for alt annet. Vil ikke kalle det rakettforskning og hele prosessen fra registrering til nedlasting på ca 768MB var ferdig tok meg 15 minutter (sitter riktignok på Forsvarets 40Mbit linje, men dog).

 

Er helt utrolig hva jeg er i stand til å finne meg i...

 

Når det er sagt skulle jeg fortsatt gjerne sett at feks gcc ble installert sammen med OS, men igjen, jeg skal nok klare å overleve..

Endret av Lokii
Lenke til kommentar
De matematiske evnene til denne dama er jo også helt usaklige. Generelt er det jo ikke spesielt troverdige historier man får servert, men det kan jo være god underholdning allikevel, synes ikke det med å bruke Mac er det mest usaklige som blir servert i bøkene/filmene.

 

AtW

 

Hehe, denne svenske journalisten mente jo at selve hackingen var fremstilt meget autentisk.

 

connect_to_blomkvist

connection established.

 

Meget brukervennlig script :p

Endret av Lokii
Lenke til kommentar
Du har typisk ingen plate for hånden, men som det blir nevnt her følger den med Mac'en, derfor burde det ikke bli sett på som så satans vanskelig å installere xcode når det faktisk følger med maskinen.
Dumme meg, jeg skjønner jo ikke at du og dine likesinnede alltid kjøper kliss ny Mac. For enkelte av oss andre er det interessant å utvikle på en Mac som ikke nettopp kom ut av pakken.
Men har man vært så uheldig å spylt ned cd`en i dass, er det bare å registrere seg som bruker på ADP eller hva det nå heter og laste ned Xcode. Der har du to versjoner å velge mellom, den ene for iPhone og den andre for alt annet.
Vær så vennlig å holde deg til virkeligheten. For det første må du grave frem at det er xcode du trenger, det er flere utviklerpakker i listene. Dernest varierer versjoner etter hvilken versjon av OSX du har, jeg satt på Tiger. Kanskje du kan fortelle meg hvilken versjon jeg skal ha da, og hvor jeg finner den? Nei for du mener vel ikke at jeg er en dust som ikke bare kjøper nyeste versjon av OSX hele tiden? Så stikker du en finger i jorden og erkjenner at Apple ikke gjør livet ditt like lett hvis du har en eldre versjon av OSX.

 

Siden du var inne på rakettforskning skal jeg dele en del annen dritt med deg. Apple med Steve Jobs i spissen gjorde kunststykket å skifte arkitektur på sin CPU to ganger på et par år. At de gikk fra Power (som Tiger Macen jeg slet med hadde, og den var ikke spesielt gammel) til x86 er greit og forståelig, men laget et helvete for software leverandører. At de gikk for coreduo med 32-bit for så et år etter hoppe opp til 64-bit er galskap. Hvis du kjenner noen som har utviklet for Mac disse årene kan de helt sikkert spy opp masse eder og galle om alle timene de brukte. Faktisk er det nå slik at neste Photoshop fra ingen ringere enn Adobe ikke vil støtte denne Tiger saken, fordi den kjører på Power. For å gjøre hele drittsuppa komplett er det verre enn rakettforskning å utvikle på en Mac fra et annet operativsystem. De har nemlig bestemt seg for at OSX ikke skal kunne virtualiseres av annet enn Mac.

 

Så for å oppsummere, du sitter der på det verste systemet i universet å uvtikle for de siste årene, og du er låst til å sitte på den plattformen hvis du skal utvikle for den. Du har faktisk tre miljøer du må krysskompilere for bare på dette ene miljøet. Når da fink og macports ikke engang kompilerer opp den enkleste gnu applikasjon rent har du et veritabelt helvete som utvikler.

Endret av Del
Lenke til kommentar
]Vær så vennlig å holde deg til virkeligheten, det er svært slitsomt når fanboys pynter på virkeligheten. For det første må du grave frem at det er xcode du trenger, det er flere utviklerpakker i listene. Dernest varierer versjoner etter hvilken versjon av OSX du har, jeg satt på Tiger. Kanskje du kan fortelle meg hvilken versjon jeg skal ha da, og hvor jeg finner den? Nei for du mener vel ikke at jeg er en dust som ikke bare kjøper nyeste versjon av OSX hele tiden? Så stikker du en finger i jorden og erkjenner at Apple ikke gjør livet ditt like lett hvis du har en eldre versjon av OSX.

 

Påstår du virkelig at det er vanskelig for deg som utvikler og Mac-bruker å få tak i Xcode? Tror ikke det er nødvendig for meg å kommentere det en gang.

 

Siden du var inne på rakettforskning skal jeg dele en del annen dritt med deg, bare for å veie opp for fanboy tullet. Apple med Steve Jobs i spissen gjorde kunststykket å skifte arkitektur på sin CPU to ganger på et par år. At de gikk fra Power (som Tiger Macen jeg slet med hadde, og den var ikke spesielt gammel) til x86 er greit og forståelig, men laget et helvete for software leverandører. At de gikk for coreduo med 32-bit for så et år etter hoppe opp til 64-bit er galskap.

 

Hvilke problemer opplevde du som følge av overgangen fra 32 bit til 64 bit?

 

Hvis du kjenner noen som har utviklet for Mac disse årene kan de helt sikkert spy opp masse eder og galle om alle timene de brukte.

 

Kjenner mange som utvikler for Mac, de er meget tilfredse med verktøyene de har til disposisjon.

 

Faktisk er det nå slik at neste Photoshop fra ingen ringere enn Adobe ikke vil støtte denne Tiger saken, fordi den kjører på Power.

 

Du kan fint kjøre Tiger på Intel, det er nok neppe derfor de velger å ikke støtte plattformen. Oppgradering til Snow Leopard koster forøvring rundt 200 kroner.

 

For å gjøre hele drittsuppa komplett er det verre enn rakettforskning å utvikle på en Mac fra et annet operativsystem. De har nemlig bestemt seg for at OSX ikke skal kunne virtualiseres av annet enn Mac.

 

Du kan derimot gjøre all utviklingen din på en Mac. Kjipt å ikke kunne virtualisere OSX på en PC, men neppe verdens undergang.

 

Så for å oppsummere, du sitter der på det verste systemet i universet å uvtikle for de siste årene, og du er låst til å sitte på den plattformen hvis du skal utvikle for den

 

Siden du må sitte på plattformen så er det det verste systemet i universet?

 

. Du har faktisk tre miljøer du må krysskompilere for bare på dette ene miljøet.

 

Jaså, du MÅ krysskompilere for tre plattformer? Nytt for meg!

 

Når da fink og macports ikke engang kompilerer opp den enkelste gnu applikasjon rent har du et veritabelt helvete som utvikler.

 

Da er det jo flott at OSX inkluderer GNU core utils da. Macport fungerer forøvrig kjempefint her, ikke det at Apple skal ha noe skyld for eventuelle bugs i deres ports.

 

Aldri hørt om en utvikler som har de samme problemene som du, men mye skal man da høre. Jeg får vel stempelet fanatiker som er uenig med deg tenker jeg.

Lenke til kommentar
Påstår du virkelig at det er vanskelig for deg som utvikler og Mac-bruker å få tak i Xcode? Tror ikke det er nødvendig for meg å kommentere det en gang.
Da er vel nivået på posten din satt.
Hvilke problemer opplevde du som følge av overgangen fra 32 bit til 64 bit?
La meg gi deg et par hint. MS brukte årevis på overgangen til 64-bit, 64-bit XP tok aldri av. Men dine bekjente er sikkert av et helt annet kaliber. Hvilke apps er det de utvikler forresten?
Kjenner mange som utvikler for Mac, de er meget tilfredse med verktøyene de har til disposisjon.
Eksempler?
Faktisk er det nå slik at neste Photoshop fra ingen ringere enn Adobe ikke vil støtte denne Tiger saken, fordi den kjører på Power.

Du kan fint kjøre Tiger på Intel, det er nok neppe derfor de velger å ikke støtte plattformen. Oppgradering til Snow Leopard koster forøvring rundt 200 kroner.

Den kjørte power, les hva jeg skriver. Hyggelig å se deg dra frem at det bare er å oppgradere til snøleopard, eller som jeg sa til dette stakkars firmaet, bare oppgrader alle mac'ene deres til leopard, så kanskje applikasjonen kjører der, for den var nemlig kompilert opp for leopard. De var av en helt annen oppfatning enn deg. Uvisst for meg hvorfor, men vedkommende gjorde et stort nummer ut av hvor mye knot det var å oppgradere. Du får gi meg telefonnummeret ditt, så skal jeg tipse dem om at du fikser den biffen ved neste veikryss.
Du kan derimot gjøre all utviklingen din på en Mac. Kjipt å ikke kunne virtualisere OSX på en PC, men neppe verdens undergang.
Feil, du kan utvikle for den cpu og OS versjon du tilfeldigvis sitter på og be til høyere makter om at de funker på tvers. Det kalles krysskompilering.
Jaså, du MÅ krysskompilere for tre plattformer? Nytt for meg!
Er jeg virkelig nødt til å svare på dette? Hva i all verden mener du her? Er det slik at de du kjenner er fornøyd når koden deres kjører på deres egen maskin, og gir seg katta i om den kjører på andres Mac? Isåfall lurer jeg på hva i all verden posten din gjør her. Hva er det du vet som har gått Adobe hus forbi?
Macport fungerer forøvrig kjempefint her, ikke det at Apple skal ha noe skyld for eventuelle bugs i deres ports.
Ikke engang terminal kompilerte rent. Narr meg ikke til å le. Endret av Del
Lenke til kommentar
Macport fungerer forøvrig kjempefint her, ikke det at Apple skal ha noe skyld for eventuelle bugs i deres ports.
Ikke engang terminal kompilerte rent. Narr meg ikke til å le.

Tipper du mangler utviklingsbibliotek - av en eller annen grunn var det noen av disse som ikke ble installert sammen med Xcode i eldre OSX versjoner.
Lenke til kommentar
De matematiske evnene til denne dama er jo også helt usaklige. Generelt er det jo ikke spesielt troverdige historier man får servert, men det kan jo være god underholdning allikevel, synes ikke det med å bruke Mac er det mest usaklige som blir servert i bøkene/filmene.

 

AtW

 

Hehe, denne svenske journalisten mente jo at selve hackingen var fremstilt meget autentisk.

 

connect_to_blomkvist

connection established.

 

Meget brukervennlig script :p

 

Hvis du hadde lest bøkene så ville du skjønt at hun bare kobler seg opp mot et image av maskinen, et som tidligere er blitt kopiert av maskinen til blomkvist og konstant blir oppdatert.

Lenke til kommentar
Macport fungerer forøvrig kjempefint her, ikke det at Apple skal ha noe skyld for eventuelle bugs i deres ports.
Ikke engang terminal kompilerte rent. Narr meg ikke til å le.

Tipper du mangler utviklingsbibliotek - av en eller annen grunn var det noen av disse som ikke ble installert sammen med Xcode i eldre OSX versjoner.

Nei, erfaringene mine stammer fra både Tiger og Leopard. Macports er meget problematisk, enhver som nekter for dette har enten skyggelappene svært godt trukket for, eller ikke peiling på hva han uttaler seg om.

 

Personlig synes jeg egentlig ikke noe om å gi slike spark til Mac, men denne gangen var det vanskelig å unngå. Av og til vil nok enkelte her gjøre Apple en tjeneste ved å ikke forsøke å forsvare dem. Bare den frekkheten ved å kreve registrering for å gi deg tilgang til GNU programvare, jeg har ikke ord.

Lenke til kommentar

Jeg har i alle fall mer respekt for en hacker med OS X (som blir brukt i filmen) enn en hacker med Windows. Selv bruker jeg Linux, og har aldri rørt en Mac. Men jeg regner med at et UNIX-basert operativsystem er mer hackervennlig enn Windows. Men joda, Linux hadde vært foretrukket her.

 

Jeg lurer på hvor stor pengesum Apple sponset den filmen med... :roll:

Lenke til kommentar
Da er vel nivået på posten din satt.

 

Fin måte å unngå spørsmålet på.

 

La meg gi deg et par hint. MS brukte årevis på overgangen til 64-bit, 64-bit XP tok aldri av.

 

Igjen, du svarer ikke på spørsmålet. OS X støtter forøvrig universal binaries og kan kjøre 64/32 bit samt PPC om hverandre.

 

Men dine bekjente er sikkert av et helt annet kaliber. Hvilke apps er det de utvikler forresten?

 

Hvis jeg lister opp disse vil det ha noe å si?

 

Hyggelig å se deg dra frem at det bare er å oppgradere til snøleopard, eller som jeg sa til dette stakkars firmaet, bare oppgrader alle mac'ene deres til leopard, så kanskje applikasjonen kjører der, for den var nemlig kompilert opp for leopard. De var av en helt annen oppfatning enn deg. Uvisst for meg hvorfor, men vedkommende gjorde et stort nummer ut av hvor mye knot det var å oppgradere. Du får gi meg telefonnummeret ditt, så skal jeg tipse dem om at du fikser den biffen ved neste veikryss.

 

Ikke noe problem, tar 1200 kr timen kan du si. Flott med firma som ikke har snøring på IT.

 

Feil, du kan utvikle for den cpu og OS versjon du tilfeldigvis sitter på og be til høyere makter om at de funker på tvers. Det kalles krysskompilering.

 

Vet utmerket godt hva krysskompilering er, hva har det med hva jeg sa å gjøre? Du kan boote hvilket som helst operativsystem lagd for PC'er på en Mac, du kan også virtualisere de med VMware Fusion.

 

Er jeg virkelig nødt til å svare på dette? Hva i all verden mener du her? Er det slik at de du kjenner er fornøyd når koden deres kjører på deres egen maskin, og gir seg katta i om den kjører på andres Mac? Isåfall lurer jeg på hva i all verden posten din gjør her. Hva er det du vet som har gått Adobe hus forbi?

 

Det du sier er altså at fordi Adobes neste versjon ikke vil fungere på Tiger/PPC så er OSX universets dårligste plattform for utvikling? Jeg mener at det er et veldig dårlig kriterie du baserer deg på.

 

Ikke engang terminal kompilerte rent. Narr meg ikke til å le.

 

Du får poste en bugreport slik at maintaineren av den porten får fiksa det. Apple har ihvertfall ikke noe med dette å gjøre, og det endrer fortsatt ikke det faktum at Macports blir flittig brukt av mange uten store problemer.

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt hvor opptatte folk var av hva slags verktøy dama bruker?!

 

Kan jo være at hun (som damer flest) kjøper ting ut fra design, ikke nødvendigvis ytelse? Hvis jeg ikke husker feil så mener jeg at den maskinen hun bruker i boken er en G4, noe som ikke akkurat var en kjapp maskin selv da den var ny?

 

Jeg vil tro at veldig mange av de som i dag betegnes som hackere bruker et *nix-basert OS, men samtidig så finnes det nok like mange preferanser på maskinvare som det gjør ellers i verden. En PC produsert av Apple kjører din favorittdistro stort sett like bra som en PC. I tillegg så finnes det virtualisering til OS X også, samt at man ved bruk av ssh og screen lett kan utnytte CPUkraft langt ut over det man har i sin lille boks.

 

Så det å henge seg opp i at Lisbeth bruker en Mac som terminal synes jeg mer vitner om en total manger på forståelse av hva en Mac faktisk er.

 

En som er flink i faget ville nok ha klart seg utmerket med en mobiltelefon med en terminalapplikasjon med SSH på...

 

-KJ

Lenke til kommentar

Journalisten har tydeligvis null teknisk forståelse / innsikt. Alle verktøy man får til Linux får man så og si også kompilere i Unix / Darwin som er OSX sin kjerne. Sikkerheten i Linux er så og si ingen når man installerer det. Dette er noe man må bygge selv. Den samme sikkerheten kan bygges i OSX.

 

Hilsen

Data ing. med master i datasikkerhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...