Gå til innhold

DLF, synlige på nett, får ingen stemmer (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Det er interessant å merke seg sammenhengen mellom synligheten på nett, og hvor mange stemmer folk får. Det er lett å bli "lurt" når man henger i en ganske ensrettet gruppe. På diskusjon.no så er jo feks folk som støtter DLF ganske synlige, man kunne jo bli forledet til å tro de var større enn feks KrF om man kun baserer seg på forumet. (for å ikke snakke om rantingen til onar åm, som en periode stadig ble lenket til fra forsiden til dagbladet) Nå vet man såklart at det ikke er tilfellet, men DLF fikk noen hundre stemmer i årets valg. Det er i praksis ingen. Er "misjonering" på nett helt ineffektivt for å få folk til å endre mening?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok at DLFs manglende fremgang kan skyldes veldig mye på taktisk stemming. Veldig mange liberalister var ved dette valget opptatt av å sikre en borgerlig regjering fremfor fire nye år med sosialistisk regjering, og da er en stemme til DLF en stemme ut av vinduet. Mange tenker nok også at så lenge DLF er så små som de er, helt uten mulighet til stortingsplass, er det bedre å stemme på Høyre, Fremskrittspartiet eller Venstre og få en litt mer liberal politikk. Det er også svært mange liberalister som ikke stemmer i det hele tatt, fordi de har moralske kvaler med å delta i en demokratisk prosess som handler om å fordele retter og plikter etter eget forgodtbefinnende. Dette gjør at DLF har en svært vrien målgruppe.

 

Når det er sagt, tror jeg personlig at internettdebatter kan være svært nyttige. Jeg forventer ikke at alle jeg diskuterer med blir liberalister, men jeg håper og tror at de får en a-ha-opplevelse når de oppdager at det finnes andre syn enn det de er blitt oppfostret med, og at de forsøker å tenke litt utenfor de rammene de er vant til som en følge av det. Om ikke annet, blir de kanskje mer bevisst på hva de faktisk mener, og det er et gode i seg selv. Med tanke på liberalismens posisjon i Norge i dag, har jeg ikke noe mer ambisiøst mål enn at folk skal være bevisst på at liberalismen finnes. Norge kommer til å være sosialdemokratisk i overskuelig fremtid, men jeg vil fortsatt bidra til bredde i debatten. Dersom jeg i tillegg kan bidra til at folk er bevisst på at det må settes grenser for politikk, er jeg fornøyd. Hva folk stemmer, er jeg sånn sett ikke så opptatt av. Jeg tror at DLF har mye den samme tilnærmingen som meg i dette henseende, og sånn sett blir det vanskelig å bruke antall stemmer som et mål på suksess.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Bealtes definerte problemet med å være for radikal i Revolusjon på The White Album i 1968.

 

If you go carryin' pictures of Chairman Mao;

You ain't gonna make it with anyone anyhow;

 

Ut fra dette skal det ikke tydes at DLF labber rundt med bilder av en totalitær maoistisk marxist-leninist. Poenget er at ekstreme standpunkt er vanskelige å få oppslutning rundt, uavhengig om du forsøkte å selge maoisme til et konservativt britisk folk i 1968, eller selge fundamentalistisk markedsliberalisme til sosialdemokrater i Norge i 2009. :)

 

DLF er et parti som har en så ekstrem ideologi at det vil virke svært fremmed og skummelt for den jevne nordmann. Og det er da også mye av grunnen til at FRP beveget seg mer bort fra liberalismen, de innså at de ikke kom noen vei når de sprang rundt og messet om Mao (billedlig talt).

 

:)

Endret av Simon Aldra
Stavet "marxist-leninist" "marxist-liberalist". :D
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå tilhører undertegnede, om dere unnskylder digresjonen, faktisk generasjonen som trodde nokså alvorlig at man kunne vinne prinsessen og halve kongeriket (de andre måtte man omskolere) ved å vifte med plakater av formann Mao. Som kjent vant vi bare datidens kulturelite og noen smelteverksarbeidere i Årdal.

 

Og jeg husker også med en viss glede FrP pre-Bolkesjø. Jeg hadde gleden av å treffe en del av disse unge lovende liberalistene/libertarianerne, og de var med på forme mitt eget liberale ståsted. Det var et FrP jeg kanskje kunne ha stemt på, men da hadde de vel vært mindre enn Venstre er i dag...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

På samme måte som NKP og andre mer ekstreme kommunistparti, vil vel DLF aldri bli mye mer enn en mygg. Angående det å stemme taktisk fordi DLF er for lite, så er jeg faktisk enig med Onar Åm (kanskje et av få punkt hvor jeg er enig der). Han sa en gang at dersom nok folk stemmer på DLF, vil større parti se hva som trekker velgere til dette partiet. Han mente at mange i FrP hadde samme syn som DLF, og ved større støtte til DLF, ville FrP vende lenger mot Høyre.

 

Oppmerksomheten til DLF i media vil uansett bli større om de får flere velgere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Er "misjonering" på nett helt ineffektivt for å få folk til å endre mening?

Jeg vil tro den lave oppslutningen mest skyldes en elendig politisk grunntanke og partimedlemmer som formidler budskapet sitt på en dårlig (nedlatende?) måte. Internettmisjonering i seg selv har nok mye for seg (jmf Obama).

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir rart å skylde den lave oppslutningen på «en elendig politisk grunntanke». Liberalismens grunntanke er tross alt individuell frihet og grunnleggende menneskerettigheter; verdier som de fleste kan enes om verdien av, og som har hatt stor positiv innvirkning på verdenshistorien. Også her i Norge, hvor vi har en grunnlov som bærer tydelig preg av liberalistiske ideer. Ytringsfrihet, stemmerett for alle, eiendomsrett, demokrati, frihet -- alle disse er liberalistiske verdier som vi i dag tar for gitt. På den annen side ser man at en ideologi som nasjonalsosialismen, som virkelig kan sies å bygge på «en elendig politisk grunntanke», hadde stor oppslutning i Tyskland og resten av Europa på 30- og 40-tallet.

 

Man kan nok likevel si i denne forbindelse at DLF blir oppfattet som lite samlende for liberalistbevegelsen som helhet, og mange ser nok på dem mer som en filosofisk studiesirkel enn et politisk parti. Venstresiden har jo sitt Rødt med forholdsvis stor oppslutning, og som hadde vært representert på Stortinget hvis ikke det hadde vært for en valgordning som prioriterer de som trenger det minst: de store partiene. Samtidig har de NKP, som på mange måter kan sees som venstresidens DLF. Men et høyresidens Rødt mangler altså.

Lenke til kommentar
Er "misjonering" på nett helt ineffektivt for å få folk til å endre mening?

Jeg vil tro den lave oppslutningen mest skyldes en elendig politisk grunntanke og partimedlemmer som formidler budskapet sitt på en dårlig (nedlatende?) måte. Internettmisjonering i seg selv har nok mye for seg (jmf Obama).

 

Ja, det kan kanskje ha noe med saken å gjøre, jeg tror ikke så mange kjenner seg igjen i "voldsromantiker"-stemplet som man får av mange DLF-tilhengere. Mye av argumentasjonen framstår som relativt lite saklig, og ikke minst ekstremt lite nyansert.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noen ting du glemmer i din analyse.

 

1. De fleste som besøker politikk forumet har interesse i politikk, og dermed mest sannsynlig et standpunkt fra før.

2. DLF har i praksis ingen media oppmerksomhet.

3. Det er såvidt jeg vet mindre enn 10 aktive DLFere på dette forumet (som forøverig har over 179 tusen medlemmer).

4. Enhver topic angående DLF tiltrekker seg alle forumets kommunister og sinte sosialister som rotter seg sammen og spyr ut side på side med alle mulige slags rare påstander den stakkars DLFeren må svare på. Da DLFeren gjerne er aktiv i arbeidslivet har han ikke tid til å jobbe fulltid på diskusjon.no slik som kanskje enkelte sosialister har. Han faller derfor etterhvert ut av diskusjonen og forumet er igjen dominert av sosialistene.

4. På tross av disse negative tingene har DLF hatt en framgang på over 60% dette valget! Så å si at det er helt nyttesløst å spre det glade budskap, det er nok ikke helt korrekt.

 

EDIT: Kan legge til at påstanden om at DLF er "synlig på nett" må være noe av det dummeste jeg har hørt da DLF praktisk talt druknes i mengden.

Endret av Warz
Lenke til kommentar
Det er noen ting du glemmer i din analyse.

 

1. De fleste som besøker politikk forumet har interesse i politikk, og dermed mest sannsynlig et standpunkt fra før.

2. DLF har i praksis ingen media oppmerksomhet.

3. Det er såvidt jeg vet mindre enn 10 aktive DLFere på dette forumet (som forøverig har over 179 tusen medlemmer).

4. Enhver topic angående DLF tiltrekker seg alle forumets kommunister og sinte sosialister som rotter seg sammen og spyr ut side på side med alle mulige slags rare påstander den stakkars DLFeren må svare på. Da DLFeren gjerne er aktiv i arbeidslivet har han ikke tid til å jobbe fulltid på diskusjon.no slik som kanskje enkelte sosialister har. Han faller derfor etterhvert ut av diskusjonen og forumet er igjen dominert av sosialistene.

4. På tross av disse negative tingene har DLF hatt en framgang på over 60% dette valget! Så å si at det er helt nyttesløst å spre det glade budskap, det er nok ikke helt korrekt.

 

EDIT: Kan legge til at påstanden om at DLF er "synlig på nett" må være noe av det dummeste jeg har hørt da DLF praktisk talt druknes i mengden.

 

DLF har en synlighet på nett som er langt større enn antallet stemmer skulle tilsi i mine øyne, dagbladet har også jevnlig lenket til Åms blogg.

Det er ikke så mange aktive sosialister på forumet heller, om man kun tar med de som er selverklærte sosialister i politikk-delen. Eller aktive KrFere....

Og angående punkt 4, er ikke dette et ganske godt eksempel på en nedlatende argumentasjon folk ikke kjenner seg igjen i? Og er forumet "dominert av sosialistene"?

 

AtW

Lenke til kommentar
DLF har en synlighet på nett som er langt større enn antallet stemmer skulle tilsi i mine øyne, dagbladet har også jevnlig lenket til Åms blogg.
De linker til forskjellige blogger som har skrevet en blogg entry om et aktuelt tema som samsvarer med artikkelen. Ja, Åm får kanskje noe trafikk på dette, men det gjør også en hvilken som helst fjott. Det er ikke akkurat noen privilegi? Dessutten, kaller du en liten blogg link nederst i en artikkel for å være "veldig synelig" på nett? En liten link er ingen ting. Hvor ofte ser vi ikke svære artikler med det maktsyke trynet til Kristin Halvorsen f.eks når vi slår opp i avisa? Skulle likt å se siste artikkel om DLF eller Onar Åm i dagbladet... lol

 

Det er ikke så mange aktive sosialister på forumet heller, om man kun tar med de som er selverklærte sosialister i politikk-delen. Eller aktive KrFere....
Er ikke godt å si hva du definerer som sosialist, men i fravær av sosialister er det i hvertfall nok med kommunister.
Og angående punkt 4, er ikke dette et ganske godt eksempel på en nedlatende argumentasjon folk ikke kjenner seg igjen i? Og er forumet "dominert av sosialistene"?
Ja, forumet er dominert av sosialister, folk som ikke stemmer DLF og som har sosialistiske verdier. Ta en titt på poll over hva folk stemte, bare 6 på DLF. De fleste andre er helt eller delvis sosialister og har for tiden de fleste av postene i forumet.

 

Konklusjon: DLF er i praksis usynlig på nett. Mannen i gata har aldri hørt om dem. Den liberale mannen i gata har ikke hørt om dem. Og kommunistene som har hørt om dem gjør alt de kan for å sverte og ødelegge.

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at det er mye støy rundt DLF sammenlignet med størrelse.

 

Det ligger nok mye i to årsaker. Det første er holdningen om at "om du ikke er med oss, så er du en ond djevel som støtter vold og drap" som svært mange DLF-ere fronter.

 

Jeg ser også en tendens som ligner den på religionsforumet. Er du ikke enig med meg, så fortsetter jeg å overøse deg med de samme argumentene og forventer at du blir det.

 

Nå må jeg påpeke at det nødvendigvis er en generalisering, men jeg tror likevell det ligger noe i det.

 

Noe av det som skaper aller mest "støy" eller "rabalder" på nett er jo nettopp små grupperinger med sterke meninger, ofte så sterke at de får skylapper, men ikke alltid. Man ser det overalt på nett, og til dels i samfunnet forøvrig. De som lager mest lyd er små grupper med sterke meninger.

 

Strålingen til Oddekalv og c/o er et glimrende eksempel. Hvor mye rabalder har det ikke vært om stråling fra GSM og WLAN-master de siste par årene? Og hvor mye rabalder har det vært om radonstråling (som faktisk er en fryktelig farlig og reel ting i motsetning til strålefare fra GSM og WLAN-master).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DLF har en synlighet på nett som er langt større enn antallet stemmer skulle tilsi i mine øyne, dagbladet har også jevnlig lenket til Åms blogg.
De linker til forskjellige blogger som har skrevet en blogg entry om et aktuelt tema som samsvarer med artikkelen. Ja, Åm får kanskje noe trafikk på dette, men det gjør også en hvilken som helst fjott. Det er ikke akkurat noen privilegi? Dessutten, kaller du en liten blogg link nederst i en artikkel for å være "veldig synelig" på nett? En liten link er ingen ting. Hvor ofte ser vi ikke svære artikler med det maktsyke trynet til Kristin Halvorsen f.eks når vi slår opp i avisa? Skulle likt å se siste artikkel om DLF eller Onar Åm i dagbladet... lol

 

Det er ikke så mange aktive sosialister på forumet heller, om man kun tar med de som er selverklærte sosialister i politikk-delen. Eller aktive KrFere....
Er ikke godt å si hva du definerer som sosialist, men i fravær av sosialister er det i hvertfall nok med kommunister.
Og angående punkt 4, er ikke dette et ganske godt eksempel på en nedlatende argumentasjon folk ikke kjenner seg igjen i? Og er forumet "dominert av sosialistene"?
Ja, forumet er dominert av sosialister, folk som ikke stemmer DLF og som har sosialistiske verdier. Ta en titt på poll over hva folk stemte, bare 6 på DLF. De fleste andre er helt eller delvis sosialister og har for tiden de fleste av postene i forumet.

 

Konklusjon: DLF er i praksis usynlig på nett. Mannen i gata har aldri hørt om dem. Den liberale mannen i gata har ikke hørt om dem. Og kommunistene som har hørt om dem gjør alt de kan for å sverte og ødelegge.

 

Kristin halvorsen sitter i regjeringen, og er partileder i aet parti som avhengig av hvilket av de siste valgene man måler fra har 500 til 1000 ganger flere stemmer enn DLF. DLF er svært synlig kontra størrelsen. Andre partier i samme størrelsesorden er Samtidspartiet, Sentrumsalliansen, NorgesPatriotene, synes du de gjør særlig mye ut av seg på nett?

 

AtW

Lenke til kommentar
Kristin halvorsen sitter i regjeringen, og er partileder i aet parti som avhengig av hvilket av de siste valgene man måler fra har 500 til 1000 ganger flere stemmer enn DLF. DLF er svært synlig kontra størrelsen. Andre partier i samme størrelsesorden er Samtidspartiet, Sentrumsalliansen, NorgesPatriotene, synes du de gjør særlig mye ut av seg på nett?

 

AtW

DLF er IKKE svært synlig på nett, men i forhold til størresle ja kanskje. Kanskje noe av nettaktiviteten da kan ha en sammenheng med at DLF økte oppsluttningen med 60%?

 

Hva er det du prøver å si egentlig? "DLF, synlige på nett, får ingen stemmer"... Det stemmer ikke... DLF er nesten usynlig på nett. Likevel har DLF nå fått 60% flere stemmer.

 

Det ligger nok mye i to årsaker. Det første er holdningen om at "om du ikke er med oss, så er du en ond djevel som støtter vold og drap" som svært mange DLF-ere fronter.
Langt over 95% er nok bare naive sauer som ikke vet bedre. Men det er tydelig at denne holdningen bidrar til bedre oppsluttning, bare se på siste resultat, en oppgang på over 60%! Ikke så dårlig det, eller hva ? :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...