Gå til innhold

Noen spørsmål rundt filmbasert fotografering og Holga 120


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en stund sett på analoge kameraer. Først vurderte jeg å se på en brukt Hasselblad 500-modell. I det siste har jeg begynt å tenke på å skaffe meg en Holga, men i og med at jeg er ganske grønn på film, har jeg noen spørsmål.

 

Modellen jeg har tenkt å skaffe meg er en Holga 120GN. Jeg har lest litt rundt på forskjellige filmtyper, men det står bare 120 film på de. Hvordan vet jeg hvilke "Aspect ratio" de forskjellige har? Jeg har lyst på 6x6, går det an? Hvilken ISO-verdi burde jeg satse på hvis jeg skal ta bilder på dagtid, med tanke på lukkertidene? Jeg har tenkt til å begynne med svart/hvitt film forresten.

 

Vet dere om noe sted rundt Oslo jeg kan få fremkalt 120 film? Vet dere om noen butikk i Oslo som selger slik film, eller noen norsk nettbutikk med godt utvalg? Hva slags scannere burde jeg se på?

 

Det er ganske mye jeg ikke vet om analog fotografi, så hvis noen av spørsmålene er litt dumme, overse det. Gjerne fyll inn hvis det er noen jeg har misforstått.

 

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jau, er ikke så mange blendermuligheter. Men jeg begynner å bli litt lei av å bare jobbe med digitalt. Det har blitt alt for mye jobb med filtre når jeg tar landskapsbilder. Jeg kunne tenkt meg et kamera med en del "feil" som kan gi sjarm. Derfor tenkte jeg at Holga ville være et bra valg. Den er ikke så skarp og gir mange rare resultater.

 

Kan du en del om fremkalling, film, scanning osv? Jeg tenkte egentlig mer på denne tråden som en slags forberedning før jeg skaffer meg det utstyret jeg kunne trengt.

Lenke til kommentar
I stand corrected, man kan velge mellom F/8 og F/11, the posibilities are endless..

 

Hva mener du med åssen film fungerer? Fungerer rimelig likt digital, gitt.

+1

 

For å legge til, negativene må scannes også. Så uten å tråkke andre brukere på tærne som er veldig glad i analog film, ting er ganske tidkrevende. Fremkalling må også gjøres (koster penger).

 

Anbefaling: Hvorfor ikke kjøpe Nikon eller Canon (eventuelt andre tilsvarende) og lek deg med 135 film. Lett å få tak i, scannere koster ikke en formue osv.

 

Edit:

Canon er jo uten tvil et smart valg for deg som har Canon DSLR, Så kan du benytte objektivene både på DSLR og SLR. Økonomisk er dette en smart løsning.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
For å legge til, negativene må scannes også. Så uten å tråkke andre brukere på tærne som er veldig glad i analog film, ting er ganske tidkrevende. Fremkalling må også gjøres (koster penger).

 

Anbefaling: Hvorfor ikke kjøpe Nikon eller Canon (eventuelt andre tilsvarende) og lek deg med 135 film. Lett å få tak i, scannere koster ikke en formue osv.

 

Edit:

Canon er jo uten tvil et smart valg for deg som har Canon DSLR, Så kan du benytte objektivene både på DSLR og SLR. Økonomisk er dette en smart løsning.

 

Sorry, jeg så ikke posten din før nå. Hoppet nok over den sist gang jeg gikk over.

 

Jeg hadde egentlig lyst til å gå rett over til mellomformat. Årsaken til at jeg hadde lyst til å prøve en Holga er på grunn av de merkelige optiske effektene du får ut fra den. Jeg forstår at det sikkert er en del stress med fremkalling.

 

Men apropos scanning og fremkalling. Nå kan ikke jeg dette så godt. Først så må du fremkalle, deretter scanne ikkesant? Hvor mye kan jeg forvente at det koster å fremkalle 120 film? Og hvor mye vil det koste å få scannet til råfiler? Hva må jeg ut med for en skanner som kan gi meg bilder jeg kan printe på 60x60cm, og gir meg råfiler?

Lenke til kommentar

Scanning bør foregå i rimelig høy kvalitet, vanlige fotobuler (JapanPhoto osv) pleier ikke levere scan av høy kvalitet, man ønsker også naturligvis å få filene i RAW eller minimum TIFF format (16bit pr. fargekanal).

 

Av egen erfaring lønner det seg å gjøre scan jobben selv med dedikert negativscanner, skal man ha tak i en skikkelig av denne typen som også støtter mellomformat blir det fort veldig dyrt (Nikon Coolscan 8000/9000 f.eks). Man kan selvsagt også benytte vanlig scanner og sette negativene i rammer (noe som etter egen erfaring er langt fra optimalt).

 

Bruker for egen del Nikon Coolscan V, som er identisk i kvalitet med Coolscan 5000 bare litt treigere. Denne gir fantastisk kvalitet, og man mater bare inn negativ-stripene i front og får dem ut i NEF (RAW), TIFF eller JPEG (har også mater for dias). Det er ønskelig med maks informasjon fra negativene for å kunne gjøre etterbehandling, fargejusteringer+++ i ettertid. 135 format (35mm) scanner jeg i 3200 dpi, noe som gir rundt 15 Mpixels. Scanner støtter også 4000 dpi, men har ikke sett noe differanse av informasjon på bildefilene utover at de tar mer plass på disk.

Lenke til kommentar

Hmm. Her var det mye å tenke på. Det var dyrt. Jeg kan ikke akkurat rettferdiggjøre et slikt kjøpt ovenfor meg selv, uten erfaringen. Jeg tror jeg prøver litt forskjellige fremkallingstjenester. Jeg prøver noen som ikke er komersielle kameraforetninger.

 

Tror du Farvelabben kan yte noe bedre service? Jeg får vel heller være litt restriktiv med hvilke bilder jeg velger å fremkalle siden det er så dyrt. Er det noen her som har noen anbefalinger om butikker/lab'er jeg kan få fremkalt mellomformat?

Lenke til kommentar

Det beste etter min mening er nå å lage papirkopier i mørkerom. Krever mer utstyr og kunnskap, men gir best resultat på sort/hvitt mener nå jeg. Kanskje greit å skanne til å begynne med. Men om du mener å fortsette med film, anbefaler jeg deg å lage kopier i ekte mørkerom om du har plass og utsyr tilgjengelig. :)

Lenke til kommentar

Hallo! Etter å ha begynt å leke meg med mitt gamle Lomo LCA igjen nylig (det har ligget i en skuff i ca. 5 år) bestilte jeg i går på impuls en Holga på Ebay (200kr)

 

ebay

 

Dette er en fin side som gir mye informasjon om Holgaen:

Holga

 

Men etter å ha sjekket ser jeg at det kan bli vanskelig og dyrt å få fremkalt bildene? Men det må vel være noen en kan sende filmene inn til og få tilbake en cd med bildende på som filer? Noen ideer?

 

Har ingen ambisjoner om å begynne med eget mørkerom o.l.

 

Mvh V.

Lenke til kommentar

Samme her Vezpa. Mørkerom kommer jeg ikke til å begynne med. Har ikke noe plass til det her.

 

Takk for linken Vezpa. Jeg skal kjøpe på eBay forresten, men blir en slik Holga 120GN 6x6 Mask.

 

Abraxa, jeg vet ikke helt om jeg tør bruke Japan Photo. Har heller ingen makro objektiver, men det var en god ide.

 

M.H., blir nok labber i begynnelsen og scanning hvis prisene går ned etter noen år, og jeg fortsetter.

Lenke til kommentar

Scanning av mellomformat fungerer veldig bra med en alright flatbedscanner med innsats for mellomformatfilm. selv har jeg en epson 4490 som fungerer helt glimrende. både canon og epson har slike scannere. å kjøpe en dedikert filmscanner for mellomformat koster jo flesk, da snakker vi 20K++ og det er for dyrt for en som har lyst til å prøve litt...

Lenke til kommentar

Hei Esp0r. En innsats, er det en sånn ramme man kan sette negativen i? Når du scanner en 6x6, hvilken oppløsning kan du få utifra dette, eller hvor stor print? Jeg har lest litt rundt diverse steder om hva folk synes om bruk av flatbed til mellomformat, og det virker ikke så positivt. Jeg lurer på om jeg heller skal benytte meg av fotolabber, evt. kjøpe en filmscanner senere når de (forhåpentligvis) går ned i pris, og jeg har litt mer erfaring.

 

Hva syns du?

 

Takk for svar:)

Lenke til kommentar

Holga er ihvertfall noe "helt annet".

 

Jeg har en Epson V500 scanner som jeg scanner vanlige 135 ngativer og slides med. Da scanner jeg i 2400 dpi som gir meg ca. 7 MP filer. En 6x6 negativ vil da gi 30MB - noe som burde gi deg nok å jobbe med.

 

Jeg selv synes at en Holga blir for sært, å jeg ville heller bedt deg å se på mer vanlige mellomformatkameraer. Søk litt på http://www.keh.com.

 

Et godt gammelt klassisk speilreflekskamera er også noe du kan vurdere.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...