Gå til innhold

[Løst]Trenger hjelp for å sette opp nettverk med to routere


B4stian

Anbefalte innlegg

Prøvde meg på en kjapp skisse så dere skjønner hvordan det er koplet.

 

Jensen ADSL2+ modem m/ innebygd router som så er koplet til en D-link DIR635 som igjen er koplet til den stasjonære pcen.

Når jeg kjørte DHCP på begge kom alle på nett både med kabel og trådløst, men jeg har behov for å åpne noen porter for ftp-server og liknende på den stasjonære.

Når jeg kopler den direkte til Jensen modem/routeren fungerer det fint, men når den går via D-link'en i tillegg får jeg ikke åpnet portene.

 

Jensen kjører 192.168.0.x

D-link kjører 192.168.100.x

 

Må jeg kjøre begge på samme? Prøvde å deaktivere DHCP på D-linken, men da fikk jeg ikke tilgang i det hele tatt. Måtte da sette opp ip manuelt og fikk ikke det til å fungere.

Noen tips?

 

Maskinen jeg sitter på har normalt ip'en 192.168.100.3 og har prøvd å åpne porten på Jensen på den adressen, samt 192.168.100.1 som er standard gateway. I tillegg skal den ligge åpen på D-linken. What to do?

post-42397-1252350915_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste vil være å sette Jensen i bridge. Da vil den fungere som modem og du får stabiliteten til DIR-635 som er meget god. Har du PPPoE, så må du legge inn bruker & passord i DIR-635.

 

Alternativt så kan du bruke DIR-635 som switch & aksesspunkt. Da gir du den fast ip 192.168.0.2, slår av DHCP og kobler nettverkskabel fra Jensen i en av lanportene (wan skal ikke brukes lengre).

 

Hvis du skal bruke de som nå, med to routere, så skal det gå fint å forwarde porter.

Bare husk at du må forwarde til ipadressen på internettporten til DIR-635 i Jensenrouter og til PC-ip i DIR-635.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...