Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

HW'en min er spesiell for meg, men er vel blitt ganske vanlig etterhvert:

 

P6T Deluxe V2

920 CO @ 3,2 daglig, 4,2 validert her på forumet.

12GB OCZ Gold, på 1604MhZ 7-7-7-20

Vertex Turbo 120

4870x2 (Asus med trifan, bråker som et buklandet Widerøe-fly, må snakke med EK om dette)

WDC GP 1TB

Asus PG221 lcd

Logitech G15+MX518

Samsung DVDRw + LG Blu-ray/HD-DVD

Apacer kortleser

Startsveiv + mynt-innkast

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Intel X-25M 80GB G2

Sitter med samme disken som deg, men jeg scorer bare 350, har cpu og ram og hovedkort virkelig så mye å si for ytelsen til ssden? Ligger 20MB lavere på lesing og ca halvparten på 4K les/skriv. Accesstime er også dobbelt iforhold til slik du har, eneste som er kjappere er sekvensiell skriv som ligger på 80MB, men det er jo p.g.a Trim.

Lenke til kommentar
Intel X-25M 80GB G2

Sitter med samme disken som deg, men jeg scorer bare 350, har cpu og ram og hovedkort virkelig så mye å si for ytelsen til ssden? Ligger 20MB lavere på lesing og ca halvparten på 4K les/skriv. Accesstime er også dobbelt iforhold til slik du har, eneste som er kjappere er sekvensiell skriv som ligger på 80MB, men det er jo p.g.a Trim.

 

Nei, hovedkort/CPU og RAM har null og si med mindre du er på AMD hovedkort med dårlige drivere og feil innstillinger eller ICH7-10R og feil innstillinger. Det som har noe å si, er SSD'ens tillstand, og hvor flink du er til å ta vare på ytelsen, og ikke minst at du tester med SSD'en så lite brukt som mulig, har du Gen. 2 og TRIM FW, så betyr dette mindre...

Lenke til kommentar

CDM 2.2 er det som benyttes enda så det er ikke noe problem å poste med den men jeg foreslår at man offisielt tar i bruk 3.x og faser ut 2.2 asap :)

 

CDM 3 er imidlertid i beta enda og det gjør det litt problematisk å ta den i bruk. De kan endre noe i siste liten som påvirker resultatene.

Lenke til kommentar

Så lenge man vet hvilken beta versjon man tester med gjør det ingen ting mener jeg. Dette er jo ikke akkurat noen offisiel benchmark plass der vi har låste oppsett. Denne tråden er såpass aktiv og folk her har såpass med kunskaper at vi kan få gjort forandringer rimelig lett. Å gå fra CDM 2.2 til 3.x beta midlertidig, og så når CDM kommer som ferdig verson gå til den burde ikke være det største problemet. Eventuelt kan man lage en egen kategori for 3.x og anbefale at det er denne som brukes, men beholde resultatene fra 2.2 frem til ferdig versjon av 3 kommer.

 

 

ps. Jeg beklager at jeg virket irritert eller oppgitt i forgie post, jeg ser posten nesten virker agressiv... Jeg hadde akkurat stått opp, var stressa, og er lei av å se benchmarks av SSD gjort i CDM 2.2

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Vel, jeg gråt ikke mere enn 10-15 minutter, så det har gått over nå.

 

Jeg forsøker å lære, og er interessert i å bli oppdatert på det som interesserer meg. Så hovedsaken for meg er at jeg nå vet at det er en ny versjon å prøve, som også er foretrukket her i tråden.

 

Det er for meg forbundet med en relativt overkommelig vanskelighetsgrad å hente ned denne betaen. Ikke tror jeg det skal koste flere kalorier enn jeg har råd til å miste å få det gjort heller.

 

Jeg setter pris på veiledning, tips og råd som er gagnlige, og presentert på en grei måte, uten hoverende og nedlatende tendendser. Jeg er også av kjøtt og blod, og kan også slumpe til å gjøre ting jeg ikke burde. Da er jeg avhengig av at den forulempede har siste versjon av Forgiveness.exe

Lenke til kommentar
P6T Deluxe V2 + 35sek boot tid

 

Jeg har også samme hovedkort men har Intel X-25M 80GB G2, sliter også med boot tid på ca 30sek (husker ikke helt nøyaktig i farten).

 

Virker som det er tiden rett etter Windows 7 starter å boote som er problemet, virker som den henger der lenge uten å gjøre noe som helst. Når innloggings bilde kommer opp går det lynkjapt.

 

Lurer på om dette har noe med Intel Option ROM å gjøre? eller er det kun i RAID mode denne har noe å si? jeg bruker AHCI mode.

Lenke til kommentar

Kukken: Hadde samme problem i boot tidligere, opp mot 70sekunder boot med X-25M G2. Så slapp AMD nye chipset-drivere for W7 64bit og vips var tida nede i 17 sekunder.

--

Jeg har nå andre problmer med at f.esk TRIM ikke funker siden jeg ikke bruker Microsoft dine AHCi-drivere, men AMD's. Jeg er ikke like glad i å teste alt mulig rart hvis noe funker tilfredsillende, så jeg har så langt ikke fått rullet tilbake til MS drivere, har blitt med praten ;) Bare ha det i bakhodet hvis du skulle teste andre drivere. Opprett i alle fall et restore-punkt først så det er enkelt å rulle tilbake i etterkant.

 

Nå bestilte jeg like gjerne en X-25M til for å kjøre RAID0, så TRIM forsvinner i sin helhet til det kommer noe som funker..

Lenke til kommentar

jeg har egentlig prøvd med både intel, og native M$ chipset drivere.

 

Blir spennende å se om det blir anderledes når ny kommer fra Intel da.

Er ikke undergangen uansett. Bare litt irriterende.

 

Update: Skulle poste CDM 3 bench når jeg kom hjem, og her er den:

 

543342.jpeg

Endret av Prøver
Lenke til kommentar

Er det slik at det er trøbbel med FW med TRIM til Intel sine SSD's?

I så fall, burde jeg vente dersom jeg ønsker minst mulig jobb, tenker på om det skulle skje noe. Litt stress akkurat nå i Jula om det tar kvelden :p

 

Er det slik at det er trøbbel med FW med TRIM til Intel sine SSD's?

I så fall, burde jeg vente dersom jeg ønsker minst mulig jobb, tenker på om det skulle skje noe. Litt stress akkurat nå i Jula om det tar kvelden :p

Lenke til kommentar

Tallene du får her viser at SSDen når maks 4KB IOPS ved QD=4.

Den forgie testen du gjorde var med 1000MB lengde og ga ca 13MB/s random write, denne var på 100MB og ga ca 20MB/s. Får du fortsatt 13MB/s ved 1000MB lengde på 4KB random write på denne også? (du trenger ikke gjøre all om igjen på 1000MB, du kan klikke på bare 4K)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...