Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Det er også viktig at det ikke må være super praktisk for at det skal være morro. Samler du på frimerker er det ikke noe praktiske fordeler med det. Men morro for de som driver med det. Det blir helt feil for meg å måtte komme med en unnskyldning for at jeg bruker masse penger på PC. Dette gir meg mye glede.

Ja, samme her. 11 980 og 5 970. Sier ikke mere. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, iforhold til en hdd er det en utrolig forberedelse. Tenk om vi hadde ssd i 96.  :w00t:

 

Jeg husker godt den tiden :p Mange harddisker var jo ikke raske nok til å kunne redigere video på jo. Kun disker som var ment for servere ellerno sånt (SCSI disker). Husker da de første 7200 rpm IDE harddiskene kom som brøyt 6 MB/s grensa som man trengte for video (om hukommelsen min stemmer)  :lol:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

tok 2 TxBENCH tester til:

 

Fant du ut noe mer om 4k ytelsen? Får noenlunde samme tall som deg.

post-82342-0-29230600-1433619760_thumb.png

 

Tok et lite snitt fra forskjellige tester (OC3D, Legitreviews, Storagereview, SSDreview).

4kQD1 les/skriv ligger på ca. 47 / 162

4kQD32 les/skriv på 456/386

Begge et godt stykke over hva vi får. Det kan selvsagt ha noe med 256GB vs. 512GB varianten (alle testene over var 512GB), men trodde det skulle ha større påvirkning på sekvensiell ytelse enn tilfeldig.

Lenke til kommentar

For å få over 40MB/s 4k rr, så må man slå av c-states i bios og anna strømsparing. Dette gjelder i windows også. Høy cpu og minnefrekvens hjelper også på ;)

 

Takker! Høres kanskje ut som noe som ikke er helt verd det om absolutt alt av strømstyring må av - men må testes likevel : )

Slik det er nå gir 2x840EVO i RAID kjappere 4k ytelse enn SM951.

Lenke til kommentar

 

For å få over 40MB/s 4k rr, så må man slå av c-states i bios og anna strømsparing. Dette gjelder i windows også. Høy cpu og minnefrekvens hjelper også på ;)

 

Takker! Høres kanskje ut som noe som ikke er helt verd det om absolutt alt av strømstyring må av - men må testes likevel : )

Slik det er nå gir 2x840EVO i RAID kjappere 4k ytelse enn SM951.

 

 

Strømsparing er ondskap for ytelse. Altså her i huset er det ikkje  strømsparing på :p

Lenke til kommentar

Tok en liten benchmark av den nye disken. Har ikke veldig peiling på det, men det ser da greit ut syns jeg, 4K er lav, men det er vel normalt ville jeg tro. :)

Med vanlige SSD'er som jeg har hatt, så har jo ting gått fort, men denne saken her flyr! Windows ble installert på 7 min, kan jo snart re-formatere hver dag, istedet for å boote.   :ohmy: 

EDIT: Hadde jeg lest 2 poster over så hadde jeg sett at lav 4K er vanlig ja. :p
Så tok en ny test, slo av strømsparing i Windows:

post-156855-0-18775600-1434214057_thumb.png

Første testen, med strømsparing på:
 

post-156855-0-51647900-1434213525_thumb.png

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

For å si det slik. Min gamle corsair 64GiB er ikke så mye tregere enn ditt fly er. Så hva er poenget.

Husk dette, overfører du store filer mye ja da ser jeg poenget, men ikke til vanlig bruk.

Men deres hobby, sier bare min erfaring jeg. Om dere husker de trege disken vi brukte før så skjønner dere hva jeg mener.

 

Jepp off topic :tease: 

Lenke til kommentar

Skal gå for et slikt hovedkort nå som har 1stk M.2 slot, hvilken M.2 SSD anbefales hvis man har et budsjett for det på rundt 2000,-?

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5221&kw=ga-x99m-gaming%2051.0#ov

 

Skal brukes til OS og evt. programmer på nybygg. Kanskje noen få utvalgte Steam spill i et eget library område. Jeg har en bunch andre eldre SSDer som jeg kommer til å montere på standard SATA porter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

For å si det slik. Min gamle corsair 64GiB er ikke så mye tregere enn ditt fly er. Så hva er poenget.

Husk dette, overfører du store filer mye ja da ser jeg poenget, men ikke til vanlig bruk.

Men deres hobby, sier bare min erfaring jeg. Om dere husker de trege disken vi brukte før så skjønner dere hva jeg mener.

 

Jepp off topic :tease:

Jada, men dette er jo mest for moro. Dog jeg tror din gamle Corsair ikke greide 2300MB/s les, så regner jeg med at dette var innstalleringstiden min du siktet til, fra power on button til windwos desktop. Får feriepenger, og da må man ha det litt gøy. :)

Lenke til kommentar

 

For å si det slik. Min gamle corsair 64GiB er ikke så mye tregere enn ditt fly er. Så hva er poenget.

Husk dette, overfører du store filer mye ja da ser jeg poenget, men ikke til vanlig bruk.

Men deres hobby, sier bare min erfaring jeg. Om dere husker de trege disken vi brukte før så skjønner dere hva jeg mener.

 

Jepp off topic :tease:

Jada, men dette er jo mest for moro. Dog jeg tror din gamle Corsair ikke greide 2300MB/s les, så regner jeg med at dette var innstalleringstiden min du siktet til, fra power on button til windwos desktop. Får feriepenger, og da må man ha det litt gøy. :)

 

Hæ? Selvsakt ikke. Finne en sata 600 som klarer det og jeg kjøper den med en gang.

Men det var ikke poenget, har du brukt for det nei.

Men som du sier, mest for moro og helt okay for meg. PS: Du ser min hobby i sigen min.

Lenke til kommentar

 

 

For å si det slik. Min gamle corsair 64GiB er ikke så mye tregere enn ditt fly er. Så hva er poenget.

Husk dette, overfører du store filer mye ja da ser jeg poenget, men ikke til vanlig bruk.

Men deres hobby, sier bare min erfaring jeg. Om dere husker de trege disken vi brukte før så skjønner dere hva jeg mener.

 

Jepp off topic :tease:

Jada, men dette er jo mest for moro. Dog jeg tror din gamle Corsair ikke greide 2300MB/s les, så regner jeg med at dette var innstalleringstiden min du siktet til, fra power on button til windwos desktop. Får feriepenger, og da må man ha det litt gøy. :)

 

Hæ? Selvsakt ikke. Finne en sata 600 som klarer det og jeg kjøper den med en gang.

Men det var ikke poenget, har du brukt for det nei.

Men som du sier, mest for moro og helt okay for meg. PS: Du ser min hobby i sigen min.

 

Akkurat, jeg hadde tenkt til å kommentere på det, men det ble litt overflødig :p Aritg hobby dette :)

Lenke til kommentar

Skal gå for et slikt hovedkort nå som har 1stk M.2 slot, hvilken M.2 SSD anbefales hvis man har et budsjett for det på rundt 2000,-?

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5221&kw=ga-x99m-gaming%2051.0#ov

 

Skal brukes til OS og evt. programmer på nybygg. Kanskje noen få utvalgte Steam spill i et eget library område. Jeg har en bunch andre eldre SSDer som jeg kommer til å montere på standard SATA porter.

 

Det hovedkortet kjører vel bare x2 hastighet på M.2 sloten? Kanskje sett etter et med x4?

 

Meg bekjent er Samsung SM951/AHCI det kjappeste som er tilgjengelig per i dag og passer til M.2.

Kjøpte min fra Flexx i England (takket tips her på forumet). Kom vel på ca. 2100 inkl. porto/mva/fortollingsgebyr.

Om hastigheten ikke er fullt så viktig så koster en 500GB 850 EVO omtrent det samme her i Norge.

 

... og om du vil ha enda mer så kan du vurdere å vente på NVMe varianten av SM951 hvor spesielt 4k ytelsen er betydelig mye bedre.

Lenke til kommentar

Er ikke 10 Gb/s via M.2 nok?

"Delivering up to 10 Gb/s data transfer speeds"

 

Klart, ekstremt grovt regnet er det ca. 1200MB/s, så tja... kanskje ikke.

Skal titte og vurdere litt, har du tips til gode X99 microATX hovedkort som gir det så gjerne :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tok en liten benchmark av den nye disken. Har ikke veldig peiling på det, men det ser da greit ut syns jeg, 4K er lav, men det er vel normalt ville jeg tro. :)

 

Med vanlige SSD'er som jeg har hatt, så har jo ting gått fort, men denne saken her flyr! Windows ble installert på 7 min, kan jo snart re-formatere hver dag, istedet for å boote. :ohmy:

 

EDIT: Hadde jeg lest 2 poster over så hadde jeg sett at lav 4K er vanlig ja. :p

Så tok en ny test, slo av strømsparing i Windows:

 

Capture.PNG

 

Første testen, med strømsparing på:

 

Skru av c- states i bios, så får du over 40 MB/s 4k rr. Med overklokk på cpu er du nok oppi 45+ ♥
Lenke til kommentar

Er ikke 10 Gb/s via M.2 nok?

"Delivering up to 10 Gb/s data transfer speeds"

 

Klart, ekstremt grovt regnet er det ca. 1200MB/s, så tja... kanskje ikke.

Skal titte og vurdere litt, har du tips til gode X99 microATX hovedkort som gir det så gjerne :)

 

x2 er definitivt ikke nok til å utnytte det fulle potensialet, når maks sekvensiell er oppe i 2200MB/s med SM951, men om forskjellen i daglig bruk utgjør så fryktelig mye er jeg usikker på.

Ser dog ut som begge Asrock sine microATX kort har m.2/x4, så om de ikke har noen andre nevneverdige nedsider så virker gjerne de mer attraktive.

Lenke til kommentar

Det har du helt rett i, som jeg har dedusert meg frem til i en annen tråd også hehe.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1042854&page=876&do=findComment&comment=22580933

 

Har allerede vurdert å bytte ut Gigabyte kortet med ASRock, men det stor og faller om på jeg vil ha 4 (Gigabyte) eller 3 (ASRock) PCIe spor og 32GB/s på M.2 interfacet er viktigere vs. 10GB/s. Det igjen avhenger av om jeg vil kjøpe en M.2 SSD som er rask nok til å overgå 10GB/s.

 

Hvis jeg eks. heller senere kjøper en PCIe NVMe SSD så kanskje jeg heller vil ha bedre nytte av fler PCIe spor da jeg eks. har ett x1 PCIe lydkort som skal stå i maskinen. Hmm ikke enkelt :p

 

Det bunner vel ut i hvor mye forskjell jeg vil merke i daglig bruk fra eks. en 500GB 850 Evo M.2 til en 256GB SM951 M.2.

 

EDIT:

Tror jeg har bestemt meg for å gå for 500GB 850 Evo M2 og 4 PCIe spor.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...