Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker ikkje om jeg har lagt ut resulter med 4xm4 128gb R0 @ IBM 1015 64k stripe.

 

Standard benchmarks.

 

anvil4xm464kstripem1015.png

 

atto4xm464kstripem1015.png

 

Resultatene er helt greie, men ikkje noe super. Tror ikkje man får noe særlig mere ut av en billig HBA. Har heller ikkje tatt "hdderase" på ssdene siden den siste firmwaren kom ut, uten at det skal ha noe særlig å si.

 

Ser ut som disse m4 ene fortsetter å bli på IBM kontrolleren, siden de ikkje vil fungere på Areca etter firmware oppdateringen. Har dog ikkje fått testet "fixen" som skal gjøre at det funker :p

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-INkUtP

Det første bildet er like etter jeg installerete SSD med nytt OS uten noen tweaking

as-ssd-benchCorsairForce31412201123-04-14.png

 

og dette er etter en del tweaking, har gjort nesten alt i guiden i OP og fulgt noen fra denne

linken: http://thessdreview.com/Forums/ssd-optimization-guide/209.htm

 

og da ble resultatet dette:

as-ssd-benchCorsairForce30101201214-11-28.png

 

boot tiden har blitt betydlig bedre, 14,86 sekunder med den toolen i OP som måler tid da.

 

 

Oppsett - Laptop

i7-2630QM @2.0 Ghz

4GB RAM

Nvidia 520GT M

Chipset vet jeg ikke. Intel et eller annet

Endret av Slettet-INkUtP
Lenke til kommentar

Det er mulig grunnen til at skriveytelsen din har sunket er:

"8. TURN OFF WINDOWS WRITE-CACHE BUFFER FLUSHING…OR NOT"

eller

"17. DISABLE ‘CLEARPAGEFILEATSHUTDOWN’ AND ‘LARGESYSTEMCACHE‘." pga largesystemcache.

 

Ellers vil jeg anbefale å IKKE bruke disse tweaks på nyere SSDer:

4. DISABLE DRIVE INDEXING

8. TURN OFF WINDOWS WRITE-CACHE BUFFER FLUSHING…OR NOT

10. DISABLE WINDOWS SEARCH AND SUPERFETCH. (ikke deaktiver søk, da det er veldig kjekt, superfetch kan du godt deaktivere)

Tenk deg nøye om før 13. DISABLE RECYCLE BIN. (jeg bruker aldri recycle bin, men den er kjekk for mange)

14. DECREASE SHUTDOWN TIME. (det er lite vits i å bruke denne, og gir fare for datatap. om du bruker den burde begge punktene i 17. være deaktivert, men ikke 8.)

17. DISABLE ‘CLEARPAGEFILEATSHUTDOWN’ AND ‘LARGESYSTEMCACHE‘. (vær obs på at largesystemcache kan øke skriveytelse, deaktiver om du også bruker 14. for å redusere sjangsen for datatap)

 

Jeg regner med jeg kommer til å legge en link til denne tweak guiden med disse kommentarene i ny førstepost som kommer snart :)

Lenke til kommentar

Ja, deaktivere logger er lite vits nå pga både størrelse og random writes. Bare huske å kjøre Ccleaner en gang i blandt, så tar den de også.

 

Deaktivere system recovery kan være noe sketchy, men om man har et image av systemet som er noenlunde up to date og kan akseptere å gå tilbake til det om enheten eller oppsettet skulle krasje er det helt OK.

 

EDIT: Et tweak / tips til for oppsett der man ikke får TRIM, eller bruker nær full kapasitet og har mye random writes er å sette av ca 10% av tilgjengelig brukerplass uten partisjon (etter en full drive format i system med TRIM, eller secure erase). Dette effektivt dobler spare area, og burde øke motstanden mot degradering betydelig. Det øker også effektiviteten av GC om man bryr seg om slikt.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jo men hvis slik tweaking kan gjøre at SSD'n varer lenger eller at ytelsen ikke degraderer så raskt, så er det vel verdt det? Spessielt for oss som har OS på et RAID 0 oppsett som ikke har TRIM.

Du var litt for kjapp her Betroz ;)

EDIT: Et tweak / tips til for oppsett der man ikke får TRIM, eller bruker nær full kapasitet og har mye random writes er å sette av ca 10% av tilgjengelig brukerplass uten partisjon (etter en full drive format i system med TRIM, eller secure erase). Dette effektivt dobler spare area, og burde øke motstanden mot degradering betydelig. Det øker også effektiviteten av GC om man bryr seg om slikt.

Lenke til kommentar

Takker for svar GullLars. Lage et mindre RAID array når man setter det opp der, eller bare lage en partisjon under Win7 install som er 90% av total plass? Kan det funke å gjøre partisjonen jeg allerede har mindre med. f.eks Partition Magic? Kjedelig å gjøre en full Win7 install når man ikke må...

 

Edit : Jeg har 2 stk C300 256GB i RAID 0, men jeg trenger jo egentlig ikke all den plassen. Skal jeg være ærlig så hadde 256GB holdt i massevis til mitt bruk. Så kanskje en god løsning for meg da er å gi enda mer plass til spare area?

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Ja, jeg ville gjort ting i denne rekkefølgen:

* rydde opp alt du ikke trenge å ha på C:

* redusere partisjonen til en størrelse som er passelig (om du tar 380GiB får du ca 25% spare area, som er på nivå med mange enterprise SSDer for overprovisjonering)

* lage et image av den reduserte C partisjonen til et annet medie (snurredisk?) med windows's restore funksjon, acronis, ghost, etc. (husk å ha RAID drivere på CD / minnepenn!)

* bryte RAIDet og kjøre secure erase (og firmware oppgradering passer godt samtidig om det er tilgjengelig)

* sette opp RAIDet igjen på redusert størrelse (en smule større enn partisjonen du skal gjenopprette)

* legge image tilbake på RAIDet

 

Om du ikke trenger plassen du reserverer vil du ikke merke noe til det, og degradering, om det er noen, vil bli mindre.

Nå skal C300 være veldig gode på idle GC, men om du benchmarker mye i en periode eller har tunge bruksmønster kan det holde ytelsen oppe over tid, og hjelpe på lange sustained writes med stor random komponent.

Lenke til kommentar

Kjørte CCleaner og kjørte en Anvil bench for litt siden og ytelsen er der den skal være. Kan virke som med mitt bruksmønster så fungerer GC bra nok da.

 

GullLars i den guiden du skrev over her, hvorfor skrive at jeg må ha RAID drivere på CD eller minnepenn? Er vel bare å redusere C partisjonen, ta nytt image med Acronis (ha fila på snurredisk), kjøre HDDErase, sette opp nytt RAID til samme størrelse som redusert partisjon og legge image tilbake. Omtrent samme rekkefølge som ved vanlig rensing bare at man reduserer C og lager image av det først.

Lenke til kommentar

Det med å ha RAID drivere gjelder dersom du kjører windows fra RAIDet.

 

Dersom du bruker Window's image restore funksjon fra en boot CD/USB er det ikke sikkert den finner RAIDet uten drivere, det er da kjekt å ha de tilgjengelige på en CD eller i en mappe på minnepennen du har windows install boot fra. (jeg har en kopi av alle drivere på min windows install usb)

Jeg kjenner ikke til hvordan det er med Acronis og RAID. I juleferien klonet jeg og lagde image av 4 disker/SSDer, og det gikk helt fint, men noe tregt over USB2 siden jeg brukte laptoppen til det.

Lenke til kommentar

Jeg har nå blitt ferdig med mitt nye PC bygg, og sitter med OSet på en Corsair Force 3 120GB SSD. Jeg kjørte en test med BootTimer og er ikke helt fornøyd med resultatene. Ifra jeg trykker på på-knappen til jeg kan skrive inn passordet for å logge på i Windows går det cirka 20 sekunder, og ifra der går det litt over 10 sekunder før jeg blir logget inn. BootTimer programmet sier at min totale boot-tid er 39 sekunder. Jeg hadde forventet noe mer lignende 14-15 sekunder, maks 20 sekunder på et fresh OS install. Hva er det jeg gjør galt som gjør at jeg ikke får den lynraske oppstarten? Jeg kjører Windows 7 Enterprise, og sata kabelen sitter i en Sata III 6Gbit kontroller.

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...