Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ny beta av benchmarken, denne varer til slutten av januar 2012 :)

 

Den viser nå blant annet OROM versjonen av ICH/PCH (egentlig Intel RAID kontrolleren)

Synd HK produsentene så og si aldri informerer hvilken OROM som er i bios oppdateringene. Noen som Ourasi som fortsatt oppdaterer dette for deg, hva er siste OROM og noen som har en history fil?

Lenke til kommentar

Jeg henter det fra "systemet" :) så det trenger ingen annen hjelp enn programmet.

(noe annet ville være umulig, det finnes en mengde varianter og modds)

 

Den siste offisielle option rom er 10.6.0.1091 som jeg har sett (og har selv) men det finnes en alpha av 11.x.

Jeg kjører 11.x alpha på en X58 og det funker fint, den hadde originalt 8.x :)

 

10.6.x er et must på Z68 pga akselleratoren man kan benytte seg av. (kombinasjonen av SSD og HDD)

 

Heldigvis er det ikke værre å oppdatere UEFI enn tidligere bioser med nye option roms.

Lenke til kommentar

Jeg henter det fra "systemet" :) så det trenger ingen annen hjelp enn programmet.

(noe annet ville være umulig, det finnes en mengde varianter og modds)

 

Den siste offisielle option rom er 10.6.0.1091 som jeg har sett (og har selv) men det finnes en alpha av 11.x.

Jeg kjører 11.x alpha på en X58 og det funker fint, den hadde originalt 8.x :)

 

10.6.x er et must på Z68 pga akselleratoren man kan benytte seg av. (kombinasjonen av SSD og HDD)

 

Heldigvis er det ikke værre å oppdatere UEFI enn tidligere bioser med nye option roms.

 

Hei, jeg har ikke helt forstått hva OROM er og viktigheten rundt oppdatering av denne. Og hvor finner jeg versjonen i nyeste beta av AnvilPro?

 

Selv har jeg en Kingston HyperX 120GB koblet til et Gigabyte Z68 hovedkort (selvfølgelig på Intel sine SATA 3 porter).

 

Stor kudos til Anvil for alt du bidrar med her på forumet og ikke minst benchmarken!

Lenke til kommentar

...

Devmode for Device Manager er gull for de som har investert mye tid i OS'et... Min siste boot er på bilde under :D

Kom på at jeg måtte finne denne posten hvor du snakket om noe jeg ikke hadde forsøkt ennå. Noen flere hint?

 

 

Tja, Devmode for device manager kan man virkelig gjøre win7 jomfruelig igjen, men ta backup før du fjerner gammel skit, i tilfelle du fjerner noe man ikke bør røre. Når det gjelder andre hint, så må du spesifisere hva du er ute etter i detalj :thumbup:

 

 

 

OROM modding sluttet jeg med, da jeg til tider hadde 50 requests i innboksen, litt mye jobb etterhvert, samt at enkelte ROM's ikke var kompatible og medførte dobbelt arbeid..

Lenke til kommentar

Er bare litt usikker på hva det er du sikter til med devmode i device manager, tenker du på skjulte "ikke-tilstede" enheter som er grået ut?

 

Altså dette trikset her?

http://support.microsoft.com/kb/315539

 

Har vært en del borti det en 4-5 års tid med P2V og gjør det stadig vekk ennå, men mistenker at du tenker på noe annet?

 

EDIT:

Kanskje da dette scriptet også er interesant for deg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

De viktigste verktøyene for windows, slik jeg ser det, er som nevnt devmode for device manager (omtrent det samme som KB fixen). PSEXEC for å ta full kontroll over registeret, for å kunne slette piss og services apps/drivere legger igjen, ofte med null rettigheter gitt for sletting og ofte med i oppstart av win selv etter sletting via standard avinstallering. har man testet ramdisk progs, så er denne uvurderlig. Sist men ikke minst, høyreklikk valg på standardmenyen "Ta eierskap over mappe/fil"... Med disse verktøyene kan man rette opp i det meste, og det er utrolig hvor mye søppel selv et pent brukt win-OS egentlig har etter kort tids bruk.. Kunnskapen om hva/hvem/hvor feilene er og hvordan man finner dem samt tolking av symptomer, får man nok ikke med disse verktøyene, men er en god start :innocent:

post-72177-0-46360500-1319250421_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jupp var den jeg tenkte på :). Har ikke kjørt det på hovedmaskinen på over 1 år nå så jeg tok en runde og slettet en del griseri.

 

Vant ikke mer enn 1 sekund på boottid men generelt sett hadde nok systemet godt av det. Kanskje jeg gidder å ta en HDDErase på mine G1 og en quickformat på mine G2 i morgen og kjøre ny test. Dog så mye rart jeg har kjørende så tar alikevel boot nå 15.5 sekunder og datt ned fra 16.5 etter dev rydding.

 

 

post-38451-0-69870300-1319251055_thumb.png

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Problemet er at det ligger masse nøkler/services i registeret til mye av det man sletter via devmode, som er beskyttet, ergo PSEXEC og ditto opprydding av registeret.

 

Hadde du hatt P67 SaberTooth eller annet P67 med likt disablet i bios, kunne du testet et image av min istallasjon for å se hvor kjapt det faktisk kan gå, men da hadde jeg vel ikke fått den tilbake :tease:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Hei!

 

Har nettopp installert en Kingston HyperX 120GB på min Samsung laptop.

 

Tok en clean install med Win7 og er kjempefornøyd med ytelsen. :thumbup:

 

Men ble litt overrasket over temperaturen på SSDen. Den interne sensoren viser 50 grader hele tiden. Har ikke stress testa den over tid enda, men er ikke det ganske høy temperatur? Det stod stempla 5V 1A, altså 5W på den.. Er det virkelig nok til å få den opp i 50 grader?

 

I går kveld når jeg tok kveld så lot jeg PCen stå i hvilemodus uten strømkabel plugget i og da var batteriet tomt når jeg stod opp i dag tidlig. Bruker SSD mer strøm i hvilemodus enn vanlig HDD?

 

 

mvh Inge L

Lenke til kommentar

Som en generell regel finnes det ikke noen temparatursensor i noen av forbruker SSD-ene og produsenten velger da å sette en fast temperatur.

 

f.eks vil de aller fleste SandForce baserte vise en temperatur på 128gr Celcius.

De burde selvsagt ha valgt å returnere en mere normal temperatur og det har noen valgt å gjøre, Corsair GT viser rundt 30gr og jeg lurer faktisk på om akkurat den har sensor da temperaturen faktisk varierer.

 

Du kan mao se bort fra 50grader, normal sett ligger en SSD på mellom 20-35 grader alt etter bruk og omgivelser.

En SSD og en HDD skal ikke bruke strøm når den står i hvilemodus, det tyder på at den ikke er/var i hvilemodus.

 

Jeg er uansett enig i at enheten bør rapportere en fornuftig temperatur, det kan være utilities/systemer som overvåker temperaturen og som dermed ikke slår av kjøling/vifter da terskelen er lavere enn den rapporterte temperatur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...