Gå til innhold

Rødgrønn falitt i 4 år til? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Går utifra at Venstre er med i tallene over borgerlige partier? Hvis det er tilfelle så er jo vinklingen din gal.

 

Venstre er med i de tallene jeg nevnte.

Men ipå den siden jeg linket til så kommer det frem at med en rettferdig valgordning så ville vi fått en regjering med frp og høyre.

 

Nei. Høyre og FRP kan ikke danne regjering uten å ha flertall, og det har de ikke uansett hvordan stemmene telles. Arbeiderpartiet ville, som største parti, dannet en mindretallsregjering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sponheim sin sauepolitikk gjorde at velgerne rømte til høyre og Ap. Han skapte så stor usikkerhet både når det gjaldt sammarbeid men Frp og Høyre at han begikk politisk selvmord.

Neida, vi snur på flisa, hadde ikke FrPs politikk vært så stupid og populistisk hadde vel kanskje Sponheim og Venstre sammarbeidet med FrP.

 

Begrunn hva som er idiotisk.

 

Hvor skal man begynne?

1. Billigere sprit og bensin.

2. Lavere skatter for de rike

3. Bevæpnet politi

3. Flere kriminalskoler og lenger utdanning for kriminelle. Satt sammen med mindre mulighet for å tilbakeføres til samfunnet på en fornuftig måte er dette virkelig en innertier.

4. Alle "asylsøkere" er kriminelle, voldtektsforbrytere som er ute etter å innføre shairalover i Norge.

5. Uføre er bare late så ved å ta fra dem pengene vil de sikkert skjerpe seg.

6. Alle er ute etter stakkars FRP.

7. Verden har ikke et miljøproblem.

8. Alle som er anderledes er farlige.

 

Ja denne listen er like populistisk og forenklet som FRP sin politikk, men jeg prøver å snakke et språk som FRPvelgere kan forstå :tease:

Lenke til kommentar

Problemet med tallene er, uansett hvor nøye du går ned på dem har borgelig ett høyere flertall.

 

Poenget er ikke at det ville blitt borgelig regjering, men det ville tatt uendelig mye makt ifra SV/AP/SP, at det ville blitt en ren AP regjering er ikke akkuratt usannsynlig.

 

Folket vil at borgelige skal ha flertall, mens på slutten av dagen pga dårlig valgordning ikke får det.

 

Borgelig flertall trenger ikke å bli linket til en borgelig regjering, men heller stortingsmakten, nå så lenge som SV/SP/AP greier å samle seg selv sammen, trenger de aldri å høre på hva opposjonen har å si.

 

Problemet er at fleste nordmenn som stemmer, stemmer borgelig, noe som etter ordet demokrati skal bestemme.

 

Men med dette systemet som gir sosial demokratene flertall på stortinget, kan de TOTALT ignorere hva de fleste stemmende nordmenn faktisk vil. (som går direkte imot demokratiets prinsipper?)

 

Jeg sier heller ikke at de faktisk vil ignorere dem, men faktumet er at de KAN, så lenge de står sammen på saker blir de sakene gjerne gjennomført.

 

Unntaker finnes selvfølgelig, er jo flere saker/lover osv som må ha over 2/3 av stortinget bak seg etc.

Lenke til kommentar
Sponheim sin sauepolitikk gjorde at velgerne rømte til høyre og Ap. Han skapte så stor usikkerhet både når det gjaldt sammarbeid men Frp og Høyre at han begikk politisk selvmord.

Neida, vi snur på flisa, hadde ikke FrPs politikk vært så stupid og populistisk hadde vel kanskje Sponheim og Venstre sammarbeidet med FrP.

 

Begrunn hva som er idiotisk.

 

Hvor skal man begynne?

1. Billigere sprit og bensin.

2. Lavere skatter for de rike

3. Bevæpnet politi

3. Flere kriminalskoler og lenger utdanning for kriminelle. Satt sammen med mindre mulighet for å tilbakeføres til samfunnet på en fornuftig måte er dette virkelig en innertier.

4. Alle "asylsøkere" er kriminelle, voldtektsforbrytere som er ute etter å innføre shairalover i Norge.

5. Uføre er bare late så ved å ta fra dem pengene vil de sikkert skjerpe seg.

6. Alle er ute etter stakkars FRP.

7. Verden har ikke et miljøproblem.

8. Alle som er anderledes er farlige.

 

Ja denne listen er like populistisk og forenklet som FRP sin politikk, men jeg prøver å snakke et språk som FRPvelgere kan forstå :tease:

 

ja det er ikke rart FRP blir kalt grilldresspolitikk.

Lenke til kommentar
Mange 18 åringer her som ikke veit hva de preiker om det er ihvertfall sikkert.

Bli tørr bak øra så kan dere kansje diskutere saklig.

 

Å se på Jens å få kribling i .... det er ikke bra.

 

Hvis man skal dømme etter din siste setning så virker det som at du knapt er ferdig med videregående, så ikke kast stein i glasshus. Dette var en spydig kommentar som svar på tiltale, du får hva du fortjener. Det er ikke rart at alle Frp'ere dømmes under ett, med arrogante uttalelser som denne.

 

Hva med å svare disse "18-åringene" på en saklig måte, da blir det enklere for de å forholde seg til voksne deg. Eller foretrekker du heller å diskutere person og senke deg ned på andres nivå?

Endret av Solaar
Lenke til kommentar
Mange 18 åringer her som ikke veit hva de preiker om det er ihvertfall sikkert.

Bli tørr bak øra så kan dere kansje diskutere saklig.

 

Å se på Jens å få kribling i .... det er ikke bra.

 

Hvis man skal dømme etter din siste setning så er vel du knapt ferdig med videregående, så ikke kast stein i glasshus. Dette var en spydig kommentar som svar på tiltale, ergo du får hva du fortjener. Det er ikke rart at alle Frp'ere dømmes under ett, med slik arrogante svar som dette.

 

Hva med å svare disse "18-åringene" på en saklig måte så blir det enklere for de å forholde seg til voksne deg. Eller foretrekker du heller å diskutere person?

Kom kanskje ikke som et sjokk av han er en FrPer?

Lenke til kommentar
Mange 18 åringer her som ikke veit hva de preiker om det er ihvertfall sikkert.

Bli tørr bak øra så kan dere kansje diskutere saklig.

 

Å se på Jens å få kribling i .... det er ikke bra.

 

feil, mange 18 åringer stemmer på frp, rett og slett fordi de ikke gidder å engasjere seg i politiken og ser på populistiske saker som billigere sprit billig røyk , mindre innvandrere etc.

frp vet å utnytte dette

Lenke til kommentar

Ser ut som noen våknet der he he. Kan forresten opplyse at jeg er født i 69 så er det avklart

Uansett så er det totalt på tryne at en regjering som ikke har folkest støtte skal få regjere i 8 år.

 

Sist valg så var det 22 000 flere stemmer på borgerlig side.

 

I år var det over 49 000 flere som ville ha borgerlig regjering.

 

Demokratiet eksisterer ikke i selve ordet, men ser fint ut på papiret.

 

Og jeg hadde jo rett når jeg sa at Lars Sponheim havnet under sperregrensa tidlig i debatten.

Bare synd han ødela den borgerlige regjeringen i fallet, men nå kan han trygt dra hjem å breke med sauene sine de skjønner sikkert hva han sier :-)

 

Oversetter den setningen som ikke ble fullført.

 

Å se på Jens å få kribling i .... det er ikke bra:

Å se på Jens å få kribling i håret det er ikke bra

Endret av krutt24
Lenke til kommentar
Sist valg så var det 22 000 flere stemmer på borgerlig side.

 

I år var det over 49 000 flere som ville ha borgerlig regjering.

 

Hvor har du disse tallene fra? Jeg går ut i fra at du mener at 22 000 og 49 000 flere stemte på partier som regnes som borgerlige, noe som ikke er det samme som at 49 000 flere vil ha borgerlig regjering.

 

Jeg stemte på et borgerlig parti, men jeg vil mye heller ha en rødgrønn regjering enn en med FRP. Skillet mellom rødgrønn og borgerlig er ikke nødvendigvis viktig. Avstanden fra mitt parti til f.eks. AP er mye mindre enn til FRP, selv om både det partiet jeg stemmer på og FRP er borgerlige, mens AP ikke er det.

Lenke til kommentar
Ser ut som noen våknet der he he. Kan forresten opplyse at jeg er født i 69 så er det avklart

Uansett så er det totalt på tryne at en regjering som ikke har folkest støtte skal få regjere i 8 år.

 

Sist valg så var det 22 000 flere stemmer på borgerlig side.

 

I år var det over 49 000 flere som ville ha borgerlig regjering.

 

Demokratiet eksisterer ikke i selve ordet, men ser fint ut på papiret.

Tror du må lære deg matte eller undersøke litt selv før du uttaler deg.

"PS: Selv om man teller med partiet Rødt som støtteparti til de rødgrønne, får de borgerlige partiene 12.972 flere stemmer totalt."

Og uten å si noe for sikkert, så er jeg sikker på de fleste heller ville ha KrF+V+Høyre som regjering hvis det skulle ha vært bytte i år. FrP kommer aldri til å komme til makta! Det håper jeg ihvertfall. :-)

Lenke til kommentar

1/4 av Norge vil at FrP skal få makten, så får nå se da.

 

Om man skal argumentere med partier som ikke har stortingsrepresentanter Sheasy, så har du vel glemt å ta med Pensjonistpartiet(som er borgelig) sine rundt 20 000 stemmer?

 

Da blir du nok dytta opp langt over 30 000 igjen..

 

Uansett hvor mye man teller vil flertallet i norge ikke ha rødgrønt flertall.

 

Og det trenger ikke å ha NOE med om man vil ha FRP regjering eller ikke.

Lenke til kommentar
Hvor skal man begynne?

1. Billigere sprit og bensin.

2. Lavere skatter for de rike

3. Bevæpnet politi

3. Flere kriminalskoler og lenger utdanning for kriminelle. Satt sammen med mindre mulighet for å tilbakeføres til samfunnet på en fornuftig måte er dette virkelig en innertier.

4. Alle "asylsøkere" er kriminelle, voldtektsforbrytere som er ute etter å innføre shairalover i Norge.

5. Uføre er bare late så ved å ta fra dem pengene vil de sikkert skjerpe seg.

6. Alle er ute etter stakkars FRP.

7. Verden har ikke et miljøproblem.

8. Alle som er anderledes er farlige.

 

Ja denne listen er like populistisk og forenklet som FRP sin politikk, men jeg prøver å snakke et språk som FRPvelgere kan forstå :tease:

2. Og hvor i frps program står det at de vil ha lavere skatter for de rike?

 

3. Dette er for å beskytte seg selv og andre. Uten våpen kan nesten natteravnen overta politijobben på gata.

 

4. Og hvor står dette i frps program? At alle asylsøkere er kriminelle? Men vi kan ikke legge sjul på at noen er og må derfor ta noen forhåndsregler. Det skjønner til og med du!

 

5. Du må virkelig ha lest feil partiprogram.

 

7. Bevis for meg at Verden har et miljøproblem! Slik jeg ser det så er dette verdens naturlige gang. Husk at vi hadde istid i Norge også før.

 

8. Dette gidder jeg ihvertfall ikke kommentere. Du er så useriøs og lite politisk korrekt at det er utrolig at du vet hvordan du skriver.

Lenke til kommentar
1/4 av Norge vil at FrP skal få makten, så får nå se da.

 

Om man skal argumentere med partier som ikke har stortingsrepresentanter Sheasy, så har du vel glemt å ta med Pensjonistpartiet(som er borgelig) sine rundt 20 000 stemmer?

 

Da blir du nok dytta opp langt over 30 000 igjen..

 

Uansett hvor mye man teller vil flertallet i norge ikke ha rødgrønt flertall.

 

Og det trenger ikke å ha NOE med om man vil ha FRP regjering eller ikke.

 

Blander du meg med en annen? Jeg tror ikke jeg har tatt med partier uten mandater. Poenget mitt var at det ikke ville blitt en "borgerlig" regjering uansett. AP, SV og SP var innstilt på å samarbeide, og ville vært den største koalisjonen selv om vi hadde hatt et valgsystem der en stemme ga ett poeng. Venstre, Høyre, KRF og FRP ville i et slikt system vært større, men hadde ikke dannet regjering.

 

Det var tre reelle regjeringsalternativ i år: AP/SV/SP, KFR/V/H og H/FRP. Hvis den "borgerlige" siden hadde fått flertall ville tilsynelatende Venstre og muligens KRF støttet en rødgrønn regjering likevel. Hvis de ikke hadde gjort det, men heller ikke hadde ønsket å samarbeide med FRP, (noe i alle fall Venstre var klare på) ville AP dannet regjering alene (ettersom de er det største partiet).

 

Av de alternativene som fantes i år, fikk de rødgrønne størst oppslutning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...