Gå til innhold

Rødgrønn falitt i 4 år til? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Om valgordningen slik den er i dag er urettferdig eller ikke vel kanskje opp til hver enkelt å mene noe om. Men en ting som er sikkert er at den ikke er mer urettferdig nå enn før. Uten å ha så altfor god peiling har den vel vært slik den er nå nesten helt fra starten.

 

Det er mulig.

Men poenget er at folk flest ikke har visst om dette. Jeg trodde helt opp til forrige valg at det var demokratiske og rettferdige valg i dette landet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Borgerlig: FrP + Høyre + Krf + Venstre = 22,9 + 17,2 + 5,5 + 3,9 (%) = 49,5%

Rød-grønn: Ap + SV + SP = 35,4 + 6,2 + 6,2 (%) = 47,8%

 

Ja nå tok jeg med Venstre og ikke med disse småpartiene fordi jeg ikke er 100% sikker på hva alle de står for. Jeg vet iallefall at rødt ikke er i en allianse med de rød-grønne.

 

Men ja syns virkelig det blir urettferdig.

Lenke til kommentar
Borgerlig: FrP + Høyre + Krf + Venstre = 22,9 + 17,2 + 5,5 + 3,9 (%) = 49,5%

Rød-grønn: Ap + SV + SP = 35,4 + 6,2 + 6,2 (%) = 47,8%

 

Men.. var Frp + H + Krf + V noen gang et reelt regjeringsalternativ?

 

Ap + SV + SP har jo vært rimelig klart hele veien.

 

Ja seff, men poenget er at det hadde vært lettere for FrP/Høyre og få med seg venstre en de andre, altså de kunne fått igjennom flere saker.

Lenke til kommentar

Sier som andre posten.

 

Ikke se på tallene som nødvendig REGJERINGS alternativer.

 

Venstre/H/FRP/KRF er klart imot en regjering av SP/SV/AP.

 

Har ikke SP/SV/AP flertall er de ikke en potensiell regjering (det sa dem selv).

 

Faktumet er at 49 000 fler nordmenn stemmer borgelig, 49 000 fler vil ha borgelig flertall.

 

Hvorfor skal vi da sitte med en rødgrønt flertall i stortinget når FLERTALLET i FOLKET i ett demokratisk land vil ha BORGELIG FLERTALL PÅ STORTINGET.

 

Det kan godte hende at det ville vært en ren AP regjering ut av dette, men det er UENDELIG forskjell fra en FLERTALLS REGJERING som ikke engang trenger å høre på hva FLERTALLET I NORGE VIL HA.

 

Faktum:

 

FLERTALLET I NORGE STEMMER BORGELIG.

 

Faktum:

 

RØDGRØNT SITTER NÅ 8 ÅR PÅ RAD MED FLERTALLS MAKT MED _MINDRETALLET_ SOM STØTTER DEM.

 

 

 

Dette var AKKURATT det samma som skjedde i USA i 2000 hvor ALLE RØDGRØNNE HYLTE UT.

 

De ser ut som for å forsvare det nå?

 

Faktum:

 

RØDGRØNT MED MINDRETALLET AV NORGE I RYGGEN SIN, KAN TOTALT IGNORERE HVA VI FLERTALLET I NORGE FAKTISK VIL HA.

 

 

Er veldig ekstrem måte å se det på, men er jo helt latterlig at vi kan la en regjering med mindretall kan sitte der med flertalls makta i stortinget.

 

 

Flertallet på stortinget betyr at så lenge SV/SP/AP står sammen kan de IGNORERE det faktiske FLERTALLET HOS FOLKET.

 

Selvom en flertalls borgelig regjering kanskje ikke var mulig, skulle, i min mening, de ha mest makt på stortinget (altså flertall på stortinget)

 

På den måten ville en eventuell AP regjering (ikke usannsynlig) fortsatt måtte høre/diskutere med det faktiske FLERTALLET her i norge.

Lenke til kommentar
At vi skal pumpe opp all oljen lenge før opplagt potensiell verdi er å hente :) AP vil ha opp oljen og det får de gjort.

 

I 2008 var det kunstig høyt. Over 50 $ fatet har jeg hørt gjør at det går med overskudd.

JO, vi går med overskudd. Og oljen vil nok stige opp mot de "kunstig" høye verdiene du nevner.. Blir ikke mer olje i verden og på tross av det oppfinnes "grønne biler" så går forbruket OPP, spesielt med tanke på det kinesiske markedet, hvermannsen i Kina begynner å kjøre bil :p Så jo, holder vi lengre på oljen får vi mer ut av den i hard cold cash, og det er vel det vi alle vil, derfor mener jeg, VENT, det blir mer penger ut av oljen OG i tillegg blir det tryggere, vi blir flinkere og flinkere til å hindre ulykker. :)

 

Hva har du tenkt til å utvikle ny teknologi med da? Stein?

Trenger jeg å svare på denne? Tror du vi må ha mer olje for å videreutvikle teknologi?

Lenke til kommentar
At vi skal pumpe opp all oljen lenge før opplagt potensiell verdi er å hente :) AP vil ha opp oljen og det får de gjort.

 

I 2008 var det kunstig høyt. Over 50 $ fatet har jeg hørt gjør at det går med overskudd.

JO, vi går med overskudd. Og oljen vil nok stige opp mot de "kunstig" høye verdiene du nevner.. Blir ikke mer olje i verden og på tross av det oppfinnes "grønne biler" så går forbruket OPP, spesielt med tanke på det kinesiske markedet, hvermannsen i Kina begynner å kjøre bil :p Så jo, holder vi lengre på oljen får vi mer ut av den i hard cold cash, og det er vel det vi alle vil, derfor mener jeg, VENT, det blir mer penger ut av oljen OG i tillegg blir det tryggere, vi blir flinkere og flinkere til å hindre ulykker. :)

 

Hva har du tenkt til å utvikle ny teknologi med da? Stein?

Trenger jeg å svare på denne? Tror du vi må ha mer olje for å videreutvikle teknologi?

 

Ja.

Lenke til kommentar
Hvorfor maser fortsatt folk om den borgerlige paraplyen? Som om de partiene skulle være i nærheten av å ha samme preferanser eller være interessert i å samarbeide?

Fordi det er den eneste måten man kan påstå at "de borgerlige egentlig vant valget". Faktum er at H+FrP ikke har flertall. Og andre realistiske alternativer var det vel i grunn ikke. Da er det mer fengende å snakke om "De Borgerlige" som ett parti, og det partiet fikk flertall, men ble snytt for seieren av et merkelig valgsystem.

Lenke til kommentar

Vel, nå er valget over, og de rødgrønne bandittene får fortsette med sin destuktive politikk.

 

Det vi vil få se er stadig større helsekøer, økende antall fattige og forfallet av landet vil fortsette i raskt tempo.

Vi vil oppleve stadig økende kriminalitet, samt en synkende oppklaringsprosent.

Politiet vil i økende grad bli satt til å kontrollere og straffe lovlydige borgere, i stedet for å arrestere kriminelle.

 

Vi vil se en stadig økende innvandring av muslimer, samt en fortsettelse av den feige,krypende ettergivenheten for islam som sosialisene står for. Vi vil bli en minoritet i eget land, og fremtiden ser ikke lys ut, spesielt ikke for de av oss som ikke er sosialister.

 

De rødgrønne bandittene har nå i 4 år gjort det de kan for å ødelegge Norges økonomi, og det vil de antakelig klare i løpet av to år. Og når dollaren kolllapser så sitter vi igjen med et land som har forfalt, ødelagt økonomi og et oljefond som er tapt, eller i beste fall er smuldret inn til noen få milliarder.

Lenke til kommentar

Et lite tips, hvis du vil bli tatt seriøst så hjelper det ikke å skrive det du ønsker å få frem med store bokstaver, spesielt ikke hvis du gjentar deg selv til det kjedsommelige.

 

Jeg vil også si at jeg velger litt frem og tilbake, noen ganger heller jeg mot venstre, andre ganger mot høyre. Vil bare poengtere det før jeg kommer med mine svar her under. Jeg har altså ingen annen agenda enn å svare på et innlegg som jeg mener er trangsynt og forenklende.

 

Sier som andre posten.

 

Ikke se på tallene som nødvendig REGJERINGS alternativer.

 

Skal vi se på tallene eller ikke? Det du/dere syter om er at de borgerlige partiene har fått fler stemmer enn de rødgrønne ved dette valget. Hvis vi altså skal se bort fra regjeringsalternativer og ta demokratiet seriøst så må vi i tilfelle ta med alle partier.

 

Opptellingen av avgitte stemmer i gårsdagens stortingsvalg viser at de borgerlige partiene fikk 1.327.486 stemmer. Dette er drøyt 49.000 flere enn de rødgrønne, som fikk 1.278.376. (Opptellingen tidligere i dag viste en differanse på 45.000 stemmer i blå favør.)

 

Om Rødts 36.100 stemmer telles med på rødgrønn side, har de borgerlige partiene fått 13.010 flere stemmer enn de rødgrønne.

 

Men hvorfor stoppe der? Listen over "Andre" partier viser følgende:

 

Pensjonistpartiet fikk 11.886 stemmer

Miljøpartiet De Grønne 9262

Kystpartiet 5299

Kristent samlingsparti 4881

Demokratene 2320

Norges Kommunistiske Parti 696

Det Liberale Folkepartiet 350

Samtidspartiet 264

Sentrumsalliansen 239

NorgesPatriotene 184

Abortmotstanderne 177

Vigrid 174

Samfunnspartiet 139

Ett (skrift)språk 107

Tverrpolitisk Folkevalgte 64

Norsk Republikansk Allianse 54

 

Her er altså ytterligere 36.096 stemmer å fordele på blå eller rødgrønn side. Følger man denne oppskriften (og inkluderer rødt), økes den borgerlige sidens stemmeovervekt til drøyt 38.000.

 

 

Venstre/H/FRP/KRF er klart imot en regjering av SP/SV/AP.

 

H og Frp er imot en slik regjering mens Krf og Venstre kan leve med det. På samme måte kan SP leve med en borgerlig regjering, men Krf, Venstre og Sp vil helst ha en sentrumsregjering.

 

Har ikke SP/SV/AP flertall er de ikke en potensiell regjering (det sa dem selv).

På samme måte som de andre regjeringsalternativene, hva er poenget ditt?

 

Faktumet er at 49 000 fler nordmenn stemmer borgelig, 49 000 fler vil ha borgelig flertall.
Se første avsnitt ang tallene. Hvordan ser du for deg at et slikt borgerlig flertall hadde kunnet styre landet?

 

Hvorfor skal vi da sitte med en rødgrønt flertall i stortinget når FLERTALLET i FOLKET i ett demokratisk land vil ha BORGELIG FLERTALL PÅ STORTINGET.

 

Fordi at man fordeler mandater i Stortinget basert på flere ting enn antall stemmer. Jeg orker ikke begynne å forklare alt det for deg men se på linken nederst i dette innlegget så lærer du litt mer om det.

 

Men hvis det er slik at du virkelig ønsker et mikro-demokrati så må du prøve å få banket igjennom at alle bydeler (evt borettslag) får egne styresett med tilhørende valg. Hvis du ikke vil ha det, men innfinner deg med å bo i landet Norge så anbefaler jeg deg å sette deg inn i hvilke valgordninger vi har i Norge. Stikkord: mandatberegning og utjevningsmandat (google, eller evt gjennom linken nederst i innlegget)

 

Det kan godte hende at det ville vært en ren AP regjering ut av dette, men det er UENDELIG forskjell fra en FLERTALLS REGJERING som ikke engang trenger å høre på hva FLERTALLET I NORGE VIL HA.

 

Så nå skal vi plutselig se bort fra tallene og heller på hvilken regjering flertallet vil ha? Hmmm

 

Jeg må spørre deg; vet du egentlig hva forskjellen mellom en regjering og antall stortingsrepresentanter er?

 

Faktum:

 

FLERTALLET I NORGE STEMMER BORGELIG.

 

Faktum:

 

RØDGRØNT SITTER NÅ 8 ÅR PÅ RAD MED FLERTALLS MAKT MED _MINDRETALLET_ SOM STØTTER DEM.

 

Den rødgrønne regjeringen sitter med et flertall i stortinget basert på de gjeldende valgordninger vi har i Norge.

 

 

Dette var AKKURATT det samma som skjedde i USA i 2000 hvor ALLE RØDGRØNNE HYLTE UT.

 

De ser ut som for å forsvare det nå?

 

Det er ikke i nærheten av det samme som skjedde der borte og jeg forstår overhodet ikke sammenligningen, ei heller skjønner jeg hvem du sikter til i den andre setningen din.

 

Faktum:

 

RØDGRØNT MED MINDRETALLET AV NORGE I RYGGEN SIN, KAN TOTALT IGNORERE HVA VI FLERTALLET I NORGE FAKTISK VIL HA.

 

Uansett hvor mye du roper så blir det ikke mere sant, jeg vet at det er sånn mann gjør det i barnehagen når man har gått tom for argumenter. Men hvis du ønsker å overbevise voksne mennesker så tror jeg det er bedre å bruke god og velfundert argumentasjon i stedet for store bokstaver. Igjen ber jeg deg innstendig om å sette deg inn i valgordningene vi har i Norge og hvorfor vi har valgt å ha det slik.

 

 

Er veldig ekstrem måte å se det på, men er jo helt latterlig at vi kan la en regjering med mindretall kan sitte der med flertalls makta i stortinget.

 

Det eneste som er latterlig her er ditt (og andres) ekstreme syn på dette. Jeg vil gjerne at dere kommer opp med et godt og gjennomtenkt forslag for hvordan dere ser for dere et valgsystem der man kan oppnå 100 % demokrati. Husk at hver eneste stemme skal telle og alle skal ha noe å si. For det er vel det dere hyler om?

 

Flertallet på stortinget betyr at så lenge SV/SP/AP står sammen kan de IGNORERE det faktiske FLERTALLET HOS FOLKET.

 

Feil. Flertall på stortinget betyr at man har grunnlag for å danne en regjering.

 

Selvom en flertalls borgelig regjering kanskje ikke var mulig, skulle, i min mening, de ha mest makt på stortinget (altså flertall på stortinget)

 

Flott, endelig sier du ihvertfall at det er din mening og ikke at alt dette våset er fakta. Så derfor utfordrer jeg deg til å svare på spørsmålet mitt over. Siden du tydeligvis ønsker at det skal være så lett som at x antall stemmer = x antall stortingsplasser uten beregninger og utjevninger, hvordan har du tenkt at det praktisk skal løses? Hvordan kan man ha en parlamentarisk løsning som ihensyntar hver eneste stemme i landet?

 

På den måten ville en eventuell AP regjering (ikke usannsynlig) fortsatt måtte høre/diskutere med det faktiske FLERTALLET her i norge.

 

Sukk, jeg blir lei av å gjenta meg selv og fant ut av at det er raskere å linke til wikipedia. Jeg ber deg innstendig om å lese litt der, slik at du får større forståelse for styresettet og valgordningene vi har i Norge. Forhåpentligvis vil du da etterhvert skjønne at det faktisk ikke er mulig med 100% demokrati som styresett i en nasjon.

 

Norges politiske system

 

Til deg og de andre som enten ikke skjønner dette, eller ikke gidder å lese (regner med at det er større sannsynlighet for det siste): Hva med å flytte ut på en av de mange ubebodde øyene vi har her i landet, start deres eget demokrati og sørg for å ha 100% demokratisk flertall for hver eneste avgjørelse dere skal ta.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar
Vel, nå er valget over, og de rødgrønne bandittene får fortsette med sin destuktive politikk.

 

Det vi vil få se er stadig større helsekøer, økende antall fattige og forfallet av landet vil fortsette i raskt tempo.

Vi vil oppleve stadig økende kriminalitet, samt en synkende oppklaringsprosent.

Politiet vil i økende grad bli satt til å kontrollere og straffe lovlydige borgere, i stedet for å arrestere kriminelle.

 

Vi vil se en stadig økende innvandring av muslimer, samt en fortsettelse av den feige,krypende ettergivenheten for islam som sosialisene står for. Vi vil bli en minoritet i eget land, og fremtiden ser ikke lys ut, spesielt ikke for de av oss som ikke er sosialister.

 

De rødgrønne bandittene har nå i 4 år gjort det de kan for å ødelegge Norges økonomi, og det vil de antakelig klare i løpet av to år. Og når dollaren kolllapser så sitter vi igjen med et land som har forfalt, ødelagt økonomi og et oljefond som er tapt, eller i beste fall er smuldret inn til noen få milliarder.

 

Jeg vet ikke hvilken agenda du har her, har ikke frekventert denne delen av forumet så ofte, men hvis du ønsker å skaffe sympati for høyresiden av norsk politikk gjennom å komme med slike uttalelser som dette så tror jeg du sprutbæsjer deg selv på leggen.

 

Er du en forkledt rødmann som vil ødelegge for høyresiden eller er du bare brun?

Endret av Solaar
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvilken agenda du har her, har ikke frekventert denne delen av forumet så ofte, men hvis du ønsker å skaffe sympati for høyresiden av norsk politikk gjennom å komme med slike uttalelser som dette så tror jeg du sprutbæsjer deg selv på leggen.

 

Er du en forkledt rødmann som vil ødelegge for høyresiden eller er du bare brun?

 

Jeg har ikke noen annen egenda utover å fortelle i store trekk hva som vil skje med den rødgrønne mafiaregjeringen ved roret.

 

Og jeg er heller ikke noe av det du nevner her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...