Gå til innhold

Står mellom Canon 40D og Olympus E-620. Hvilken burde jeg velge?


Anbefalte innlegg

Har lenge sett på Olympus E-620. Hadde egentlig bestemt meg, men så kom jeg over et Canon 40D med et objektiv til 4999. Det er en utsillingsmodell men i god stand. Er nybegynner så noe veldig avansert trenger jeg ikke.

 

Grunnen til at jeg endte opp med e-620 er: Størrelsen (er ganske lite), og objektivet som 70-300 mm (150-600). Men prisen på dette kameraet blir rundt 9000. Et 40D med 2 zoom objektiv kan jeg få for rundt 7000.

 

Er 40D et godt kamera? og er 4999 Kr billig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har lenge sett på Olympus E-620. Hadde egentlig bestemt meg, men så kom jeg over et Canon 40D med et objektiv til 4999. Det er en utsillingsmodell men i god stand. Er nybegynner så noe veldig avansert trenger jeg ikke.

 

Grunnen til at jeg endte opp med e-620 er: Størrelsen (er ganske lite), og objektivet som 70-300 mm (150-600). Men prisen på dette kameraet blir rundt 9000. Et 40D med 2 zoom objektiv kan jeg få for rundt 7000.

 

Er 40D et godt kamera? og er 4999 Kr billig?

 

Både E-620 og 40D er bra, men ganske forskjellige. Hvis bra høy Iso ytelse, rask fokus og seriebildefunksjon er viktig så anbefaler jeg 40D. E-620 har jo også mange fordeler, og du nevner jo de fleste, men jeg ser også vridbar skjerm som en fordel.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Begge bra kamera, og mange mener faktisk at 40D er bedre enn 50D (har ingen dyp erfaring her, kun lett testing). Men kan si at 40D er et veldig bra kamera. Så får det bli opp til deg hva å avgjøre hvilke egenskaper du foretrekker.

 

Går vel strengt tatt ikke feil uansett valg siden begge er bra :)

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar! Sant, vridbar skjerm er også et pluss ved Olympus. Når det gjelder spørsmålet om hva jeg skal fotografere, så kommer jeg til å ta bilder av dyr/fugler og ellers ting i fart. Skal til Afrika på safari i vinter og tenker da at et godt tele objektiv er tingen. Men samtidig er det vel kanskje lurt å ha et kamera som reagerer kjapt nok? Og som dere nevner, er softwaren til Olympus dårligere enn canon sin?

 

Sånn jeg ser det, om det dere nevner er de største forskjellene heller det mot Olympus. Søkt på nettet og finner ingen objektiv som matcher Olympus sitt 70-300 til Canon. Prisforskjellen ender på rundt 2000 KR. noe som i og for seg ikke er så mye.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg endte opp med e-620 er: Størrelsen (er ganske lite), og objektivet som 70-300 mm (150-600). Men prisen på dette kameraet blir rundt 9000. Et 40D med 2 zoom objektiv kan jeg få for rundt 7000.

 

Hos Japanphoto koseter E-620 m/14-42mm kr. 5.999 og 70-300mm kr. 1.999 så du slipper unna med snaue 8000. En annen ting er jo det at E-620 har bildestabilisator i huset, så du slipper å tenke på det når/hvis du kjøper objektiv(er)

Lenke til kommentar
Blender på 300mm vil gi deg f/5.6 noe som vil innebærer at du burde bruke stativ.

Hva med og prøve og få tak på en brukt tele ?

 

På safari på dagtid i Afrika tror jeg ikke ƒ/5.6 blir noe problem. E-620 er stabilisert så man kan stort sett forvente skarpe bilder ned mot 1/150s. Kameraet kommer antageligvis til å velge større blendertall enn ƒ/5.6 om det står på P.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg endte opp med e-620 er: Størrelsen (er ganske lite), og objektivet som 70-300 mm (150-600). Men prisen på dette kameraet blir rundt 9000. Et 40D med 2 zoom objektiv kan jeg få for rundt 7000.

 

Hos Japanphoto koseter E-620 m/14-42mm kr. 5.999 og 70-300mm kr. 1.999 så du slipper unna med snaue 8000. En annen ting er jo det at E-620 har bildestabilisator i huset, så du slipper å tenke på det når/hvis du kjøper objektiv(er)

 

Ahh, takk skal du ha! Billigste jeg har sett. Da blir det nok et olympus på meg tenker jeg.

 

Jeg kommer til å evt vurdere et stativ etterhvert om jeg trenger det. Men sånn som i Afrika kommer jeg bare til å ta bilder i fullt dagslys. I værste fall kan jeg jo evt legge kameraet oppå noe slikt at det ligger rolig om alt skulle skjære seg...

Lenke til kommentar

I fjor var jeg i Sør-Afrika og Zimbabwe på safari.

Jeg brukte et Olympus E-510 og Olympus ZD 50-200mm, f: 2,8-3,5.

Med innebygd bildestabilisator (IS) og iso: 800 i skumringen ga dette meg mange flotte bilder.

På safari er det også bra å ha et vertikalgrep. Kameraet føles mer balansert med et tyngre objektiv, det er lettere å ta bilder på høykant og du har mye mer strøm i bushen.

ZD 50-200mm er et fantastisk objektiv du virkelig bør vurdere!

Lenke til kommentar
Ta det du føler deg mest fortrolig med meny og som du føler ligger godt i håndgrepet ditt begge er gode kameraer med små forskjeller.

 

- Forskjellene kan vel knapt bli større for to DSLR i dag til omtrent samme pris. Det ene et stort, solid kamera med god høy ISO, det andre et lite og nett kamera med praktisk skjerm. Ingen av dem dårlige, men omtrent så ulike som man kan få det i dette prissegmentet.

Lenke til kommentar
Ta det du føler deg mest fortrolig med meny og som du føler ligger godt i håndgrepet ditt begge er gode kameraer med små forskjeller.

 

- Forskjellene kan vel knapt bli større for to DSLR i dag til omtrent samme pris. Det ene et stort, solid kamera med god høy ISO, det andre et lite og nett kamera med praktisk skjerm. Ingen av dem dårlige, men omtrent så ulike som man kan få det i dette prissegmentet.

Skal man kverulere bare for ha sagt noe lurer jeg på noen ganger for det første har jeg ikke sagt at dem er like gode

Lenke til kommentar
Ahh, takk skal du ha! Billigste jeg har sett. Da blir det nok et olympus på meg tenker jeg.

 

Ser ut til at A-600 lnaseres i dag, med nesten identiske spesifikasjoner og lavere pris.

 

http://www.imaging-resource.com/NEWS/1251694801.html

 

Takk for den linken. Da kan jeg jo like greit vente på det. Art filers er vel ikke akkurat kjempe viktig på et sånt kamera? Og baklys klarer jeg meg uten om jeg sparer en tusenlapp. Men hvor lang tid pleier det å ta fra en annonsering til kameraer vanligvis er i butikkene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...