Gå til innhold

Akambrukernes bilder - september 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har i en annen tråd skrevet litt om Industar-69 (28mm/2,8), et knøttlite og rimelig pancake-objektiv fra 70-tallets Sovjetunion. Aberet er at man gjøre litt modifikasjoner for å bruke det, pga ukurant registeravstand - og i dag tok jeg en tur ut med Oly E-P1 for å se hvordan gårsdagens sliping av adapter hadde falt ut... Ingen av bildene er behandlet på noe annet vis enn beskjæring/skalering i Faststone, så de har nok mer i seg vil jeg tro.

 

Først et med vidåpen blender fra et velkjent sted i Bergen:

post-73994-1252007723_thumb.jpg

Skarpheten på sidene er som ventet ikke noe å skrive hjem om... I midten er det ikke så verst, men helt optimal er den ikke - det kommer nok av at jeg skulle slipt adapteret litt mer - selv om objektivet er satt til uendelig, er reell fokusavstand 10-12 m og bildet reddes av den lille dybdeskarpheten som er igjen.

 

Her er et annet, en sak på Bergenhus festning, tatt med vidåpen blender:

post-73994-1252007757_thumb.jpg

Alt på sidene er skjært bort, og det som er igjen synes jeg er bra! Da jeg så blomsten tenkte jeg først "Fanken at jeg ikke tok med en mellomring!" - men hallo!? Dette er jo en skruinnfatning, så jeg skrudde objektivet ut noen omdreininger, og plutselig var nærgrensen redusert fra 0,8 m til rundt 0,3 m...

 

Til slutt en med blender 5,6 - tabbet litt på eksponeringen her:

post-73994-1252007771_thumb.jpg

 

Summa summarum er jeg fornøyd med Industar'n, ikke fordi den har strålende opptikk (den er imidlertid grei nok etter mine standarder), men størrelsen er ypperlig for E-P1 og prisen er jo langt fra avskrekkende. Jeg betalte 17 USD (+ 18 i frakt...) for min, med et fullt fungerende Chaika-3 som bakdeksel for objektivet. :yes:

Lenke til kommentar
Det ser ut som at Slipen har en del interessante motiver.

Slipen mek. verk. har hatt fine motiver siden 1909. Laget en sak der for ett år siden, industriarbeidsplasser er svært fotogene.

 

Jeg har bare litt rust å by på, jeg ...

 

post-126935-1252013817_thumb.jpg

1/200s, f/8, 128mm, ISO 250

 

Tom

Pent. :)

 

Jeg mener fokus sitter ganske greit her:

 

post-47375-1252015349_thumb.jpg

 

Uansett, dette er fra en Yashica-mat.

Jo, jeg la merke til at fokus satt der den satt, men tenkte det kan heller var bakgrunnen som var motivet? Men meg om det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...