Gå til innhold

Opera 10 lanseres i neste uke


Anbefalte innlegg

Du har jo fått vite hvordan du får valgt å bla gjennom på din måte. Hva er det du klager over? Folk må få lov å bla gjennom fanene på den måten de selv vil.

Vi trenger ikke se på dette som klaging, det er bare en diskusjon av logisk og forventet oppførsel. Og en diskusjon jeg oppfordret til, selv om den er litt OT.

 

Nå er en kartoteskuff et bedre eksempel enn en kortstokk npr det er snakk om nettleserfaner, IMHO. Med åtte sider som har identisk tittel (i de første 40 tegnene ihvertfall) er Operas standard-løsning for å bla gjennom faner rett og slett ubrukelig.

Dersom du er en ikke-Opera-bruker kan godt det være ubrukelig og det motsatte brukelig, men en Opera-bruker er ikke laget av samme materiale. Jeg har nå 36 faner gående på jobbmaskinen her, og det er etter at jeg for ikke lenge siden fjernet nesten 50. Hjemme har jeg trolig et sted mellom 150 og 200 faner gående, og slik har jeg surfet siden Opera 7 for mange år siden, og det samme har jeg også sett hos andre Opera-brukere. Med et slikt bruksmønster er det bedre å huske "det tredje siste siden jeg hadde aktivert" enn "siden fjorten-femten tabs mot venstre".

 

Faner er ikke vinduer - dermed blir sammenlikningen med gnome, windows og kde også feil.

Og der ligger også grunnen til at Opera har valgt den oppførselen. Firefox, Chrome og Nautilus er TDI-applikasjoner som står for Tabbed Document Interface. Opera som var den første i-dag-aktive nettleseren med tabs er ikke TDI men MDI, Multi Document Interface, det er bare å trykke SHIFT-F6 (CTRL-SHIFT-F5 for å omgjøre) for å se at det stemmer i praksis. (Ikke støttet på Mac) Så Operas tabs har kilde i vinduer og derfor har den også samme CTRL-TAB-oppførsel som ALT-TAB i andre vindusbehandlere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Faner er ikke vinduer - dermed blir sammenlikningen med gnome, windows og kde også feil.

Og der ligger også grunnen til at Opera har valgt den oppførselen. Firefox, Chrome og Nautilus er TDI-applikasjoner som står for Tabbed Document Interface. Opera som var den første i-dag-aktive nettleseren med tabs er ikke TDI men MDI, Multi Document Interface, det er bare å trykke SHIFT-F6 (CTRL-SHIFT-F5 for å omgjøre) for å se at det stemmer i praksis. (Ikke støttet på Mac) Så Operas tabs har kilde i vinduer og derfor har den også samme CTRL-TAB-oppførsel som ALT-TAB i andre vindusbehandlere.

 

Nå skjønner jeg ikke helt.. SHIT+F6 hos meg gjør ingenting, CTRL+F6 og SHIFT+CTRL+F6 blar frem og tilbake i faner dog (en til venstre + en til høyre). Dette er uansett ikke noe å diskutere, da Opera har latt brukeren selv bestemme denne oppførselen. Om bare slike innstillinger og valg hadde vært mulig å sette opp i Windows.

 

Uansett, hurra for en nettleser som er skremmende nær null feil i Acid3 (den feiler ennå på smooth animation) :

 

<acid3.acidtests.org>

Failed 0 tests.
Test 26 passed, but took 92ms (less than 30fps)
Test 65 passed, but took 104ms (less than 30fps)
Test 69 passed, but took 21 attempts (less than perfect).
Test 71 passed, but took 66ms (less than 30fps)
Total elapsed time: 1.30s

 

hentet fra http://acid3.acidtests.org/

(hint) trykk på A-en i acid3 etter at testen er fullført.

 

edit: skriveleif

Endret av OJodd
Lenke til kommentar

Folk som mener FF sin «fanetabbing» er bedre enn Opera sin er noen tullebukker. Selvfølgelig er det langt mer logisk at de skifter mellom sist brukte. Hvem har lyst til å bla seg igjennom haugevis av faner for å komme til den riktige? Det gjør jo at funksjonen i praksis blir fullstendig ubrukelig all den tid man bruker lengre tid enn om man brukte musa.

 

Opera 10 får forbedret fanefunksjon, blant annet med muligheten til å endre størrelsen på faner, og en mulighet til visning av faner i miniatyrvisning. Opera Mail skal også være kraftig forbedret. Opera Speed Dial skal i versjon 10 kunne personifiseres etter brukerens ønske.

 

Man har vel kunnet gjort dette tidligere også, men nå kommer det kanskje et grafisk grensesnitt for dette?

Lenke til kommentar
Folk som mener FF sin «fanetabbing» er bedre enn Opera sin er noen tullebukker. Selvfølgelig er det langt mer logisk at de skifter mellom sist brukte. Hvem har lyst til å bla seg igjennom haugevis av faner for å komme til den riktige? Det gjør jo at funksjonen i praksis blir fullstendig ubrukelig all den tid man bruker lengre tid enn om man brukte musa.

 

Opera 10 får forbedret fanefunksjon, blant annet med muligheten til å endre størrelsen på faner, og en mulighet til visning av faner i miniatyrvisning. Opera Mail skal også være kraftig forbedret. Opera Speed Dial skal i versjon 10 kunne personifiseres etter brukerens ønske.

 

Man har vel kunnet gjort dette tidligere også, men nå kommer det kanskje et grafisk grensesnitt for dette?

 

Jeg har i alle fall ALDRI fått til slike fine tabs: 475626.jpeg. Ikke det at jeg syns det blir noe fint å ha 50 piksler øverst til bare småbilder av alle tabsene, men det er en annen historie.

Lenke til kommentar

Føler på en måte at mange av de som har brukt/bruker Opera, er ikke klar over at de kan forandre på så og si alt.

 

Du kan flytte på alt av layout, du kan forandre på hotkeys, lage nye hotkeys, lage sessions, lage custom searches, custom CSS/UserJS, custom buttons, osv. Det er veldig mange måter å få Opera til å gjøre akkurat hva du vil.

 

Så som regel hvis det er noe du ikke liker at Opera gjør, så går det som oftest an å fikse på det, du har full kontroll over alt.

Lenke til kommentar
Det Opera trenger er en mulighet til å bytte faner som fungerer. At den bytter til faner i den rekkefølgen du så på dem sist når du ctrl+tabber, er mildt sagt ikke den logiske (eller "riktige") måten å gjøre det på. Er det en innstilling som er mulig å endre på?

 

Bruker opera kun til en ting, da det må gjennom en proxy, og med fem-seks tabs er det allerede et mareritt å bla seg gjennom.

post-70441-1251312201_thumb.png

Best tabs-instillinger imo

 

Da er det bare å gjøre seg klar for enda mer bloat.

 

Da er det bare å lære seg hvordan man starter opera uten alle tilleggene du ikke bruker.

Hehe he hehe ho ho haaaa..

Også bare én kommentar om bloat software til nå – nesten litt skuffende :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...