Gå til innhold

Hva er din internetthastighet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har nettopp oppgradert. Dette må vel nærme seg grensen for hva kobber kan klare:

Det er nok det aller beste kobber kan prestere per i dag, det kommer iallefall farlig nærme :D

 

Med mindre G.fast (Gigabit over DSL) blir noe av og du bor bare 50m unna sentralen. Men jeg kan ikke se at denne teknologien vil være noe annet enn en distraksjon. Med tanke på hvor mye som må klaffe for å kunne ta den i bruk. Fiber har ingen av disse ulempene, hvis vi ser bort i fra prisen. Men å fortsette å bruke en aldrende infrastruktur basert på kobber tror jeg er en håpløs kamp og Telenor er enig, de har ikke brukt mange kronene på vedlikehold de siste 10 årene, noe mange DSL brukere smertelig har fått oppleve den siste tiden(Ref. avisoppslag og forum poster hvor kunder klager på stadig tregere nett osv.). Vi får se om G.Fast vil få noe betydning overhodet, jeg holder ikke akkurat pusten ;), da jeg tror majoriteten av DSL brukere er alt for langt unna sentralen til å kunne dra nytte av den nye teknlogien. For ikke å snakke om at fiberleverandører stadig får flere markedsandeler.

 

Det finnes kanskje scenarioer hvor G.Fast kan brukes, men i Norge? Tvilsomt :(

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

 

Har nettopp oppgradert. Dette må vel nærme seg grensen for hva kobber kan klare:

Det er nok det aller beste kobber kan prestere per i dag, det kommer iallefall farlig nærme :D

 

Med mindre G.fast (Gigabit over DSL) blir noe av og du bor bare 50m unna sentralen. Men jeg kan ikke se at denne teknologien vil være noe annet enn en distraksjon. Med tanke på hvor mye som må klaffe for å kunne ta den i bruk. Fiber har ingen av disse ulempene, hvis vi ser bort i fra prisen. Men å fortsette å bruke en aldrende infrastruktur basert på kobber tror jeg er en håpløs kamp og Telenor er enig, de har ikke brukt mange kronene på vedlikehold de siste 10 årene, noe mange DSL brukere smertelig har fått oppleve den siste tiden(Ref. avisoppslag og forum poster hvor kunder klager på stadig tregere nett osv.). Vi får se om G.Fast vil få noe betydning overhodet, jeg holder ikke akkurat pusten ;), da jeg tror majoriteten av DSL brukere er alt for langt unna sentralen til å kunne dra nytte av den nye teknlogien. For ikke å snakke om at fiberleverandører stadig får flere markedsandeler.

 

Det finnes kanskje scenarioer hvor G.Fast kan brukes, men i Norge? Tvilsomt :(

 

 

Telenor driver faktisk og bytter ut alle de gamle Nokia-DSLAM'ene. Mange steder som til nå ikke har hatt VDSL kan altså etterhvert få det.

Lenke til kommentar

 

 

Har nettopp oppgradert. Dette må vel nærme seg grensen for hva kobber kan klare:

 

Det er nok det aller beste kobber kan prestere per i dag, det kommer iallefall farlig nærme :D

 

Med mindre G.fast (Gigabit over DSL) blir noe av og du bor bare 50m unna sentralen. Men jeg kan ikke se at denne teknologien vil være noe annet enn en distraksjon. Med tanke på hvor mye som må klaffe for å kunne ta den i bruk. Fiber har ingen av disse ulempene, hvis vi ser bort i fra prisen. Men å fortsette å bruke en aldrende infrastruktur basert på kobber tror jeg er en håpløs kamp og Telenor er enig, de har ikke brukt mange kronene på vedlikehold de siste 10 årene, noe mange DSL brukere smertelig har fått oppleve den siste tiden(Ref. avisoppslag og forum poster hvor kunder klager på stadig tregere nett osv.). Vi får se om G.Fast vil få noe betydning overhodet, jeg holder ikke akkurat pusten ;), da jeg tror majoriteten av DSL brukere er alt for langt unna sentralen til å kunne dra nytte av den nye teknlogien. For ikke å snakke om at fiberleverandører stadig får flere markedsandeler.

 

Det finnes kanskje scenarioer hvor G.Fast kan brukes, men i Norge? Tvilsomt :(

Telenor driver faktisk og bytter ut alle de gamle Nokia-DSLAM'ene. Mange steder som til nå ikke har hatt VDSL kan altså etterhvert få det.

Det stemmer, men VDSL krever at man er ganske nærme sentralen, godt under en kilometer for å kunne ha sjans på slike hastigheter, og kobberkablene må være av god kvalitet. Jeg har ikke noen tall på hvor mange DSL kunder som er på VDSL, men tipper at det er få sammenlignet med ADSL. Gjorde et kjapt søk og tallet jeg fikk opp for antall VDSL kunder i 2012 var 44 000. Telenor har 100 000 fiber kunder, Altibox har nok flere og GET og CD har en stor kundemasse.

 

Edit: Står flere tall i denne artikkelen. 713 000 xDSL kunder i 2013, rundt 44 000(tallet kom fra Googlesøk, må betale for målene artikkelen) av dem er VDSL.

http://www.idg.no/computerworld/article278363.ece

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trodde ikke lynet.no klarte å levere raskere en 500 mbit

 

1499,- per måned er veldig stiv pris.

 

3909913958.png

Er vel ikke mye på en god dag.

 

100/100 hos Lynet er 100 kroner billigere enn 100/10 hos Canal Digital. Per Mbit er både 250/250 og 500/500 linja enda billigere, selv om man ikke regner med at sistnevnte (som hos Uderzo) yter ENDA mer.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...