Gå til innhold

Acer Aspire, ødelagt lader og batteri.


Anbefalte innlegg

Hey!

 

Jeg har en Acer Aspire 5610z som er kjøpt på binders for 2 år siden. Den vil ikke skru seg på uten at laderen er koblet til og batteriet lader ikke. Trekker du ut laderen når pcen står på dør den. Laderen min er ødelagt pga. ledningsbrudd som er forårsaket av meg selv når jeg har rullet den sammen etter skolen hver dag.

 

Økonomien er jævlig skral for øyeblikket og jeg lurer på hva jeg får igjen på garanti? Må jeg ha med noe bevis til butikken for at jeg har kjøpt den eller kan de se det på nummeret under?

 

Tusen hjertelig takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du selv har klart å ødelegge ledningen ved å kvervle den sammen feil, så vil du ikke få denne dekket av garanti.

 

Batteriet, såfremt det ikke tar imot strøm i det hele tatt og batteriet er helt dødt så kan du kreve å få reparert batteriet. Batterier har en anslått levetid på 2-3 år, men det vil svekkes etter hvert.

Lenke til kommentar
Dersom batteriet er over 2 år gammelt, er det utenfor reklamasjonsfristen, og du må kjøpe nytt.

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.5081962

 

FTU har bestemt at et laptopbatteri skal vare i minst 2 og 1/2 år. Men da vil det egentlig og si at man har 5 års reklamasjonsrett på slike batterier.

 

Hvem er du som kan si at 2,5 års levetid er tilsvarende fem års reklamasjon? Slik jeg husker det, kom Høyesterett (i Rt. 2007-1274 (Mobiltelefondommen)) frem til at "vesentlig lengre", er tre- fire år. Med dette er det skapt en en norm over hvordan vesentlig lenger skal tolkes. 2,5 år er da ikke vesentlig lenger enn to år.

 

Sorry mack, er nok bare to års reklamasjon på et batteri.

Lenke til kommentar
Hvem er du som kan si at 2,5 års levetid er tilsvarende fem års reklamasjon? Slik jeg husker det, kom Høyesterett (i Rt. 2007-1274 (Mobiltelefondommen)) frem til at "vesentlig lengre", er tre- fire år. Med dette er det skapt en en norm over hvordan vesentlig lenger skal tolkes. 2,5 år er da ikke vesentlig lenger enn to år.

 

Sorry mack, er nok bare to års reklamasjon på et batteri.

Å blande mobiltelefon og laptopbatteri sammen, det blir uansett ikke helt riktig.

 

Et slikt batteri pleier og å vare en del lenger enn to år. Eller kjøper du nytt batteri til laptopen annen hvert år?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Mobildommen stadfestet at man må opp i tre til fire år for å komme opp i definisjonen "vesentlig lengre". Om det er mobilbatterier, laptopbatterier, biler, hårfønere eller kjøttkaker spiller ingen rolle, da det ikke er poenget.

 

Og nei, det er slett ikke uvanlig å bytte ut batteriet på laptopen etter to år.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hovedspørsmålet er hvorvidt den er over/under 2 år, og om batteriet er defekt (ikke lader i det hele tatt), eller om det bare er veldig begrenset (som gjerne kommer at "feil bruk). Dette har vært oppe i FTU (for trøtt til å finne vedtaket nå, lurer i forbifarten på om det har vært flere ganger også), der de mener det er almenn kjent at batterikapasitet reduseres, og også tar utgangspunkt i 2 år reklamasjon.

 

5 år reklamasjon på laptopbatterier, det hadde tatt seg ut sånn som de brukes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...