Gå til innhold

Penger fra staten etter fullført militærtjeneste?


asad

Anbefalte innlegg

Jeg mener å huske noe om at dersom man søker jobbb ( via arbeidskontoret? ) får man et visst beløp fra staten hver mnd, intill man finner seg en jobb.

 

Kan noen bekrefte dette, isåfall, hvilken side skal jeg gå inn på for å registrere meg osv?

 

Setter stor pris på hjelp. På tide å finne seg jobb nu...

Endret av asad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener å huske noe om at dersom man søker jobbb ( via arbeidskontoret? ) får man et visst beløp fra staten hver mnd, intill man finner jobben.

 

Kan noen bekrefte dette, isåfall, hvilken side skal jeg gå inn på for å registrere meg osv?

 

Melder deg arbeidsledig ja.

Om det heter arbeidsledighetstrygd eller noe annet er jeg jaggu ikke sikker på.

Arbeidsledighetstrygd er basert på opptjente rettigheter, så der må man ha arbeidet for å få rett til denne.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har noen spørsmål angående dette. Har nylig fullført førstegangstjenesten, dog har ikke hatt noe fast jobb før jeg kom inn i militæret. Har man da fortsatt rett på disse Dagpengene?

 

Det å søke Dagpenger, kan det ha noen negative sider senere i livet? Grunnen til at jeg lurer er fordi vi hadde en i troppen som sa at det ikke var noe lurt, siden det vil da stå, et eller annet sted, at du har gått på trygd eller noe i den duren, som ville gjøre det vanskeligere for deg å få jobb senere livet eller lignende. Husker ikke nøyaktig hva det var, men han sa at det ble sett på som negativt i en eller annen sammenheng. Så lurer bare på om det har noen negative følger?

Lenke til kommentar

Taler utifra hukommelsen nå, men mener at du har rett på dagpenger inntil kr 500 pr dag etter dimmisjon derson man har vært inne i minimum 3 mnd.

 

Det finnes vel papirer der dette står, men en privat arbeidsgiver har ikke tilgang til disse. Dog må du nok regne med å forklare hva du gjorde i perioden der CVen din ikke nevner noe.

Lenke til kommentar

Hvordan blir det om man blir tilbudt jobb/finner seg jobb selv? Og evt. NAV finner jobb til deg også? Kan du da avslå NAV uten store konsekvenser? Driver nemlig å ser igjennom dette dagpenger greiene nå, og der står det

Som hovedregel må du være villig til raskt å ta ethvert arbeid du er psykisk og fysisk skikket til å utføre innen et hvilket som helst

yrke, hvor som helst i Norge og uavhengig av om det er på heltid eller deltid.

Hva skjer om man sier nei? Regner med at du bare mister dagpengene? Eller er det andre følger også?
Lenke til kommentar
Hvordan blir det om man blir tilbudt jobb/finner seg jobb selv? Og evt. NAV finner jobb til deg også? Kan du da avslå NAV uten store konsekvenser? Driver nemlig å ser igjennom dette dagpenger greiene nå, og der står det
Som hovedregel må du være villig til raskt å ta ethvert arbeid du er psykisk og fysisk skikket til å utføre innen et hvilket som helst

yrke, hvor som helst i Norge og uavhengig av om det er på heltid eller deltid.

Hva skjer om man sier nei? Regner med at du bare mister dagpengene? Eller er det andre følger også?

 

Når du melder deg på NAV for å få dagpenger så melder du deg automatisk som jobbsøker og da er NAV ansvarlig for å skaffe deg en jobb. Er du ikke interessert i å jobbe?

 

Det er ikke sikkert at du mister dagpengene hvis du avslår et jobbtilbud, men ihvertfall hvis du får flere tilbud og du ikke tar noen av dem.

 

Har vel også litt å si om jobbene er relatert til din utdanning.

Lenke til kommentar
Når du melder deg på NAV for å få dagpenger så melder du deg automatisk som jobbsøker og da er NAV ansvarlig for å skaffe deg en jobb. Er du ikke interessert i å jobbe?

 

Nei. NAV er ikke ansvarlig for å skaffe deg en jobb. Du er ansvarlig for å skaffe deg en jobb.

 

Det er ikke sikkert at du mister dagpengene hvis du avslår et jobbtilbud, men ihvertfall hvis du får flere tilbud og du ikke tar noen av dem.

 

Dersom du avslår et jobbtilbud "uten rimelig grunn", eller "uten rimelig grunn" slutter å søke jobb, faller dagpengene bort i åtte uker ved første overtredelse (og 12 uker til ved andre overtredelse).

 

 

Noen som vet hvor mye dagpengene er på for nylig dimmiterte?

 

Dagpengegrunnlaget er på 3G, dvs cirka 210k. Du må ha utført minst 3 måneders tjeneste, jf folketrygdloven § 4-19. Dagpenger kan bare ytes i 26 uker etter disse reglene. Dagpenger per dag tilsvarer 2,4 promille av grunnlaget, det vil si at du vil ha en dagsats på 504 kr brutto. Dagpenger er skattepliktig inntekt og ytes per virkedag. Det er mellom 20 og 23 virkedager per måned, så "månedslønn" vil være mellom 10 080 og 11 592 brutto. Standard skattetrekk etter tabell 7100 vil være ~2500 i skatt på dette, så du vil ha cirka 7500-8000 utbetalt fordelt på to utbetalingsdager per måned.

 

Det er ikke noe å bli feit av.

Lenke til kommentar

Ikke så lurt å skrive sånt, vet du... NAV-ansatte leser diskusjon.no de også.

 

Er det mulig å melde seg "ut" av NAV når man evt. ikke trenger tjenesten lengre? Eller er det da bare så enkelt som å ikke levere inn meldekortet?

Du skriver rett og slett på siste meldekort at for neste periode ønsker du ikke lenger å stå tilmeldt Arbeids- og velferdsetaten som arbeidssøker.

Lenke til kommentar
De er fullt klar over at jeg satt hjemme og spilte spill. Det var ingen jobber i nærheten.

 

Men fiksa jobb selv etter de 6 månedene, så... Free money :)

 

...nå som du har jobb, kan du jo betale tilbake de pengene du fikk for å sitte og r*nke i seks måneder, din forp*lte samfunnssnylter. Måtte du lide en lang og smertefull død.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...