Gå til innhold

Test: Samsung I8910 Omnia HD


Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg om Omnia HD har:

a) FM Sender ?

b) Internet Radio ? (I tillegg til FM RDS)

 

Jeg har blitt så vant til å høre på internet-radio over 3G og sende lyden via FM til bil-stereo'en at jeg ikke tror jeg kan klare meg uten (har en N95 og en N85 i dag).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja skjermen så herlig ut. Men synes den så litt seig ut i responsen? Se video under. Kan jo hende det var med en tidlig software. Spesielt når han skal "slide" til neste side, så kom den ikke med en gang, men tok et sekund eller to.

 

Og må man dobbelt-tappe slik som på 5800 på mange mapper? Det synes jeg er ufattelig travelt. Tror jeg må prøve HD-en i en butikk før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar

VM telefoner vil jeg først vurdere med v7, akkurat nå gjør symbian en grei jobb for min del. iPhone OS er godt på flere måter men de har manglet latterlig mange viktige funksjoner for en mobiltelefon og i tillegg at de ikke kan multitaske på en smarttelefon, så jeg skal strekke meg veldig langt for å kalle det moderne.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
I mine øyne har iPhone OS og Android størst potensiale, men man skal heller ikke skimse av Microsoft hvis de gjør et helhjertet forsøk på WM 7.0. Og nei, det handler ikke om antall funksjoner - det handler om hvordan funksjonaliteten fungerer i praksis.

Jeg er forsåvidt enig med deg Theo, iPhone OS har ikke vært et alternativ som OS før 3.0 kom ut i mine øyne heller. Det er fortsatt mange ting som er irriterendes restriksjoner på A2DP blant annet. I tillegg er sensureringen av AppStore en latterlig unnskyldning fra Apple for å diktere programtilbud og uønskede funksjoner.

 

WM er i mine øyne bloat, men det har mange funksjoner. Hvis Microsoft får satt noen retningslinjer på programutvikling for plattformen og får til et brukergrensesnitt som både fungerer med og uten fysisk tastatur, så er mulighet for at de kan ha det beste smarttelefon-utgangspunktet. Problemet er at når Microsoft mister retning, kan ideer og utførelsen av disse sprike i alle retninger. Forhåpentligvis kan de gjøre det samme som de gjorde med Windows 7, nemlig å forenkle og intuitivisere funksjoner slik som Apple er godt kjent for.

 

Android som mobil plattform har jeg enorm tro på. Problemet jeg føler som kan oppstå er for mye "branding" fra både mobilprodusent og faktisk Google. Nå er ikke Google-produkter blant de værste da (mtp. nettjenester), men jeg liker et OS som kan adaptere etter brukernes behov - uten å gjøre oppsett og funksjonsstyring rotete. Når Android endelig åpnes skikkelig opp kan vi endelig se hvilken vei Android tar i mobilmarkedet. I mine øyne er Android foreløpig i en vippeposisjon - spesielt i forhold til tredjepartsutvikling må det skapes skrevne/uskrevne retningslinjer.

Lenke til kommentar

Skulle akkurat til å si at HD-en filmet en del bedre enn iPhonen, før jeg innså at linken din var filmet med en iPhone! :p Var nokså bra det der altså.

 

Her er den eneste filmen jeg har funnet som er filmet med HD-en:

 

Hvis du ser på de rolige delene av filmen, så synes jeg egentlig ikke det var SÅ mye bedre enn iPhone 3GS-en.

Lenke til kommentar

 

hvorfor skryter de så mye av filminga på samsungen? iphonen har like god filmdel

 

720p-opptak på SOHD sliter litt med for lav framerate. Oppløsningen er jo nesten tre ganger større enn D1, og krever mye prosessorkraft. Hvis du derimot "nøyer" deg med D1 (720x480), så er recordings med HD-en meget bra, med 30fps. Det er nesten litt synd at alle sammenligner 720p opptak gjort av SOHD med 640x480-opptak gjort av 3GS, for HD-en gjør en minst like god jobb i D1 som 3GS, om ikke bedre.

 

Stillbildekameraet, 8Mp vs 3.15Mp, er en dealbreaker for 3GS for min del...

Lenke til kommentar

Er det ikke mye strid om at 24fps egner seg best for videoopptak og avspilling da? MP på et stillbildekamera bør ikke være en dealbreaker, man kan fint få bedre bilder med 3MP vs 8MP så lenge sensor, optikk, autofokus etc. er like god eller bedre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Skulle akkurat til å si at HD-en filmet en del bedre enn iPhonen, før jeg innså at linken din var filmet med en iPhone! :p Var nokså bra det der altså.

 

Her er den eneste filmen jeg har funnet som er filmet med HD-en:

 

Hvis du ser på de rolige delene av filmen, så synes jeg egentlig ikke det var SÅ mye bedre enn iPhone 3GS-en.

 

 

var ikke så bra det. her er likt med iphone 3gs festet på bil:

 

http://www.youtube.com/watch?v=FG0UqsplV7I

Lenke til kommentar
Er det ikke mye strid om at 24fps egner seg best for videoopptak og avspilling da? MP på et stillbildekamera bør ikke være en dealbreaker, man kan fint få bedre bilder med 3MP vs 8MP så lenge sensor, optikk, autofokus etc. er like god eller bedre.

 

 

"Striden" om 24fps eksisterer vel mer i filmverdenen, da spillefilmer ble opprinnelig spilt inn med 24fps (24p), og den dreier seg vel mer om ønsket om å se film slik den ble spilt inn.

 

På mobiltelefoner og digitalkameraer tror jeg nok at 30 fps er bedre enn enn 24, dersom prosessorkraften er stor nok i både enkoding og dekoding enden.

 

Dessuten klarer ikke SOHD 24 fps cbr, men heller noe sånn som 8-24 fps vbr. Det blir nok litt for mange dropped frames til at 720p skal kunne se smooth ut (dessverre).

 

Alle videoene jeg har sett på youtube er i 720p, og ikke i 720x480 (D1), noe som dessverre kan få folk til å tro at kameraet er generelt dårlig på SOHD. Dette stemmer altså etter min mening ikke. Men jeg savner bildestabilisator i video mode...

 

ad. 8MP vs 3.15MP: Enig i at optikken har mye å si, og at MP i seg selv ikke er noe godt mål, og tilogmed kan virke negativt inn på små apparater som mobiltelefoner. Men SOHD tar virkelig akseptable bilder, og med 8MP så er bruksområdet større med 3GS's 3.15MP.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...