Gå til innhold

Den statsvitenskapelig tråden - Diskusjon og småprat!


Feltherre

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Eg har studert statsvitenskap/sam.pol. adm.org geografi. pol.øk og eu studier. og med den fagkombinasjonen fikk jeg en bachelor. Men du utdanner deg til en "potet" en som kan litt om alt og mye om ingenting. Jobbene fins hovedsaklig i det offentlige i saksbehandler stillinger som konsulent/førstekonsulent med bachelor. Kan bli rådgiver etter en del år. Med master går det fortere og lengre. Typisk er lønn etter lønnsramme 17 eller 15: http://www.sph.dep.no/Statens-Personalhand...ra-1-juli-2008/

 

http://www.regjeringen.no/upload/FAD/Vedle...tabell_2009.pdf

 

Med andre ord dårlig lønn. Skal du bli sjef i det offentlige så må du stort sett studere juss og det gjenspeiler seg på karaktersnittet for å komme inn på studie i statsvitenskap vs juss. Har jobbet en del i det offentlige og tro meg.. det er ikke akkurat spennende oppgaver. Repetativ saksbehandling, byråkratiske regler som skal følges. Og etter gamle MRS bølgen og nå med NPM bølgen så er effektivitet aka mas veldig populært.

 

Ta heller en utdannelse der du ikke lukker døren for private jobber der du i det minste kan tjene bra selv om oppgavene kan være kjedelig der og.

Statsvitenskap som studie er interessant. Jobbene du får etterpå er ikke det. Det har kanskje noe med at når du lærer hvordan valgsystemet i norge er bygd opp eller hva EU kommisjonen gjør så hjelper det lite når du får søknader om div piss som f.eks søknad om... stønad til et eller annet tøv. Det eg prøver å si er at utdanningen aldri har vært nyttig for meg i jobbsammenheng. Skal du gjøre karriere så ta juss.

 

Skal du tjene peng ta en utdanning innen øk.adm på en høgskole. Eller bygg videre på den med en MBA. Eg fortsatt problemer med å forklare ka nøyaktig eg har studert etter flere år på det studiet.. "jo øh... eg har lært å være kritisk, analytisk, nøyaktig, selvstendig, men hva jeg kan? Nei det er ikke mye" hehe. Og som kjent, skal du ansette noen så ansetter du iallefall en jurist som kan litt lover og regler og ikke en statsviter som verken du eller han vet hva han kan brukes til.

 

men for å avslutte på en positiv note:

 

+ MANGE pene blonde damer på dette studiet

+ MASSE kaffe latte drikking

+ masse fjas og mas og relativt lett studie så lenge du er ok til å "bullshitte" deg gjennom oppgaver

+ raddis damene på disse studiene er veldig våryr og det er mange smårips å plukke. så du kjeder deg nok ikke.

+ masse tid til deltidsjobbing og ekstra spenn i kassen

+ masse tid til vorspiel clubbing og nachspiel med alle de pene blonde damene som er tidlig våryr

+++++ på tide å gi meg.

Lenke til kommentar

Har vurdert statsvitenskap etter endt videregående utdanning selv, men jeg tviler litt. Kjenner noen som er utdannet som statsviter og som ikke har jobber som er relevante med utdanningen, med andre ord vil jeg tro markedet for statsvitere er mettet.

Alternativer jeg har tenkt på er samfunnsøkonomi, politisk økonomi eller pedagogikk.

 

Om jeg skal studere statsvitenskap må det nesten bli i sammenheng med lærerutdanning eller politisk karriere. Er synd at et yrke som statsviter er mettet på markedet.

Lenke til kommentar
Nå spør jeg kanskje frykelig dumt, og det er sikkert hundre plasser jeg kan sjekke opp dette, men kan aldri være sikker nok: trenger man noen spesielle fag (utover generell studie komp.) for å studere statsvitenskap ved universitet?

 

Holder på med Medier & Kommunikasjon nå, og skal ta påbygging siste året. Trenger jeg noe mer enn det? Har også vurdert å ta fordypning i matte (S1 + S2, om jeg husker riktig), men er dette nødvendig?

 

Takk på forhånd :)

 

Matematikk gjer deg betre rusta til metodekapitell og studium av statistikk. Statistikk er det rett nok ikkje sikkert at du kjem til å studere, men det er greiare å forberede seg so ein kan ta det om ein vil. Med litt meir matematisk forståelse vil du og lettare ta økonomiske og sosiologiske modellar, som kan vere framstilt som kurver. Men no skal eg ikkje skryte på meg noko særleg stor matematisk forståelse sjøl.

 

Statistikk er noko for seg sjølv og dei fleste statsvitarstudium går kanskje ikkje so djupt inn på det.

 

 

Elles anbefalast alle vordande statsvitarar å stikke innom www.gapminder.org . Dette er eit svensk universitetsprosjekt, der alle verdas data blir lagt inn og illustrert. Du får fort ein aha-opplevelse når du ser korleis ein del land i dag minner om Norden på femtitalet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Har vurdert statsvitenskap etter endt videregående utdanning selv, men jeg tviler litt. Kjenner noen som er utdannet som statsviter og som ikke har jobber som er relevante med utdanningen, med andre ord vil jeg tro markedet for statsvitere er mettet.

Alternativer jeg har tenkt på er samfunnsøkonomi, politisk økonomi eller pedagogikk.

 

Om jeg skal studere statsvitenskap må det nesten bli i sammenheng med lærerutdanning eller politisk karriere. Er synd at et yrke som statsviter er mettet på markedet.

Jeg har også hørt dette men er usikker på hvor sant dette er. Enn så lenge så tror jeg at det er min foreløpig plan. Karakterene mine er fortsatt et usikkerhetsmoment hvorvidt jeg faktisk kommer inn på Statsvitenskap på UIO, som jeg har mest lyst til.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Samfunnsvitere i privat sektor

Sv- og HF-studenter får ofte jobb i det offentlige. Samfunnsviterne Lindheim og Krøkje valgte det private næringsliv.

 

─ Statsvitere flest søker seg til det offentlige. Da jeg var ferdig med mastergraden, ble mange fra min lesesal rekruttert til Utlendingsdirektoratet (UDI). Jeg hadde lyst å gjøre noe annerledes og søkte derfor jobb i det private, forteller Ingeborg Lindheim (30).

 

Hun har master i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo (UiO). Kjetil Ramberg Krøkje (27), med mastergrad i International Relations fra London School of Economics and Political Science (LSE), gjorde det samme.

─ Jeg begynte å lete etter traineeprogrammer som hadde godt renommé. Siden jeg har en interesse for finans, var det naturlig å søke om jobb i et privat selskap.

 

De to samfunnsviterne fant veien til Storebrand og er nå traineer i finanskonsernet. Fire av fjorten i selskapets traineeprogram har samfunnsvitenskapelig bakgrunn.

 

I mindretall

Studenter med økonomisk-administrativ bakgrunn er fortsatt i flertall i det private næringslivet. Ifølge Lindheim kan noe av forklaringen ligge i hvordan universitetene forbereder studentene på arbeidslivet.

─ UiO har i for liten grad opprettet gode møteplasser for studenter fra det samfunnsvitenskapelige og det humanistiske fakultetet og det private næringslivet. Det er imidlertid store forskjeller mellom HF og SV. SV-fagene statsvitenskap og samfunnsøkonomi ser ut til å ha lykkes bedre med å formidle til næringslivet hvilken kompetanse studentene besitter.

 

Ettertraktet kunnskap

Selv om HF og SV har fokusert lite på næringslivet som potensiell arbeidsplass, betyr ikke det at de private selskapene er uinteressert i studentenes kunnskap.

─ Mange tror at næringslivet kun ser etter økonomiske hoder. Det er helt feil. De må bare bli opplyst om hvilken ressurs du er, og hvilken fagkunnskap du sitter med som akkurat de kan benytte seg av. Det gjelder å ta initiativ selv, hevder Krøkje.

 

─ Noen liker selvfølgelig kloninger av seg selv. Men kommer du med en morsom fagkombinasjon, og kan forklare hvordan du med din kompetanse kan bidra i jobben, vil folk generelt være positive, legger Lindheim til.

 

Ønsker du en traineestilling i det private, må du planlegge godt.

─ Søknadsfristen til mange av traineeprogrammene er på høsten. Det vil si at du allerede på begynnelsen av ditt siste studieår må avklare hvilke jobber du skal søke på, opplyser Krøkje.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Jeg har da søkt følgende for høsten:

 

1. 185881 UIO Statsvitenskap 45.8

2. 184878 UIB Sammenliknende politikk 44.3

3. 194881 NTNU Statsvitenskap 43.8

4. 184238 UIB Sammenliknende politikk,årstudium 41.3

5. 201881 UIA Statsvitenskap 39.0

6. 186881 UIT Statsvitenskap Alle

 

Samtidig så er jeg veldig spent på hva mitt karaktersnitt blir, og jeg håper også at snittet går noe ned i år siden jeg sannsynligvis ikke vil greie å få 45.8, som er snittet på UIO. Noen som har noen meninger om poenggrensene vil gå ned eller opp i år på disse studiene?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da skal vi på samme studium PaperWalls. Jeg tenker også litt på jobbmulighetene etter studiet. Skal prøve å velge en fagkombinasjon som vil gjøre meg attraktiv på jobbmarkedet særlig hos private arbeidsgivere, samtidig så tror jeg at å ta deler av studiet i utlandet vil teller positivt. Jeg har blant annet tenkt å ta opp et språk(fransk). Viss noen har synspunkter på hva slags fagkombinasjon som vil gjør meg mer attraktiv så vil jeg gjerne høre de.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg vurderer statsvitenskap på UiO når jeg er ferdig med den Bachelorgraden jeg holder på med.

Er det mest fokus på Norge eller verden? Personlig er jeg mest opptatt av Norge når det kommer til dette.

Og er det en fordel å ha kunnskaper om dagens politikk? Regner med det er det, men har det mye å si?

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Jeg vurderer statsvitenskap på UiO når jeg er ferdig med den Bachelorgraden jeg holder på med.

Er det mest fokus på Norge eller verden? Personlig er jeg mest opptatt av Norge når det kommer til dette.

Og er det en fordel å ha kunnskaper om dagens politikk? Regner med det er det, men har det mye å si?

 

Fokuset ligger først og fremst på Norge, men som du vil se er det også emner som går på et mer internasjonalt nivå. Kunnskap om dagens politikk er ikke en forutsetning, det som er viktig er at du er interessert i å lære. Det er også en stor fordel å være oppdatert på hva som skjer i samfunnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...