Gå til innhold

Den statsvitenskapelig tråden - Diskusjon og småprat!


Feltherre

Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har søkt på UiOs årsstudium i statsvitenskap. Jeg lurer på et par ting, så det er fint å finne en slik tråd. Jeg har valgt statsvitenskap til dels fordi studiet ikke har obligatorisk oppmøte, men også fordi samfunn og politikk er noe som interesserer meg.

 

Da jeg skal studere ved siden av en fulltidsjobb, kommer jeg antakelig bare til å ta 2 av 3 emner, i hvert fall 1. semester. Ut fra kursbeskrivelsene er det emnet "offentlig politikk og administrasjon 1" som virker minst interessant. Har noen en formening om det?

 

Det andre semesteret er det et kurs som heter "Metode og statistikk". Jeg holder nå på å fullføre en bachelor i økonomi og administrasjon der jeg har hatt databehandling, statistikk og anvendt metode. Da kan jeg vel anta at dette emnet hos UiO ikke inneholder noe nytt eller viktig for meg? Jeg kjenner ikke til statistikkprogrammene SPSS og R, men de brukes vel til det samme som jeg har lært å gjøre i Excel og Gretl.

 

Hvilke bøker brukes i studiet og hvor mange sider er pensum på? Hvor tidkrevende er studiet? Er det enkelte lesestoff som er bedre å bruke tida si på enn andre? Har noen et tips eller to for hvordan man leser mest mulig effektivt i emnene? Jeg er som nevnt straks ferdig med en bachelor, så jeg har lært meg gode studievaner.

 

Studieplanen og emnene: http://www.uio.no/studier/program/statsvitenskap-aarsenhet/oppbygging/

 

Hvordan er opplegget under fadderuka?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...