Gå til innhold

Den statsvitenskapelig tråden - Diskusjon og småprat!


Feltherre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er nå ferdig med 1 året på statsvitenskap, og dere skal bare være klar over at det er tørt som gjende kjeks. Håper virkelig andre året tar seg opp drastisk. Forventet egentlig å møte flere studenter på dette studiet, med mer balanserte og gjennomtenkte meninger, men for meg virker det som om alle er like blåst som på vgs.

Virkelig? Når jeg ser gjennom oppbyggingen av studiet er det vel bare offentlig politikk og administrasjon: Institusjoner og prosesser i norsk politikk, som slår meg som tørt. Er det stoffet som er tørt, eller måten det blir presentert?

 

Gleder meg til oppstart. Bare to uker igjen til studiestart.

Lenke til kommentar

Det kan selvfølgelig ha mye med hvordan stoffet blir presentert på, hvilke forelesere man får, hvilke seminarledere og hva slags pensum man får, kan ha mye å si for hvor interessant emnet blir.

Jeg personlig har alltid syntes at internasjonal politikk er det mest interessante, så jeg ser fram til det. Jeg skal ha internasjonal politikk dette semesteret tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg er nå ferdig med 1 året på statsvitenskap, og dere skal bare være klar over at det er tørt som gjende kjeks. Håper virkelig andre året tar seg opp drastisk. Forventet egentlig å møte flere studenter på dette studiet, med mer balanserte og gjennomtenkte meninger, men for meg virker det som om alle er like blåst som på vgs.

Virkelig? Når jeg ser gjennom oppbyggingen av studiet er det vel bare offentlig politikk og administrasjon: Institusjoner og prosesser i norsk politikk, som slår meg som tørt. Er det stoffet som er tørt, eller måten det blir presentert?

 

Gleder meg til oppstart. Bare to uker igjen til studiestart.

 

Nå har jeg ikke alle emnene fremfor meg, men du glemte; ExFac, ExPhil og Kommunal organiserings teori. Finner du dette morsomt, eller til en viss grad spennende, så velkommen til STV =)

Lenke til kommentar

Alle har sine interesser, men norsk kommunal, statlig og trygdeorganisering er generelt snorefest. Internasjonal politikk og politisk teori leverer, men selv der er det mange som ikke finner det like spennende. Ellers så er statsvitenskap så lett å komme inn på at man trenger ikke akkurat å være noe oppegående menneske for å starte på det, og det er uansett mange som hopper av/bytter etter et år.

 

Og fagene kan variere sterkt etter hvem som foreleser og hvor det foreleses. Ser folk klager over ex.fac, det er som nevnt innebygd i introduksjonsfaget på ntnu, så er ikke noe folk legger merke til engang.

Lenke til kommentar

Slenger meg på her. Har også planer om å bli byråkrat og leve på folks bekostning.

 

Kan noen greie ut om studiesteder og erfaringer hvor sannsynlighet for å få skikkelige jobber er størst? Ser flere skriver NTNU og UiO som de kanskje mest populære? Hva med HiBu?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Slenger meg på her. Har også planer om å bli byråkrat og leve på folks bekostning.

 

Kan noen greie ut om studiesteder og erfaringer hvor sannsynlighet for å få skikkelige jobber er størst? Ser flere skriver NTNU og UiO som de kanskje mest populære? Hva med HiBu?

Du kan også vurdere "Offentlig administrasjon og ledelse" ved UiO

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg begynte på statsvitenskap ved UiA i år. Så klart er det litt tørt og ganske teoretisk, men det var jeg forberedt på. I høstsemesteret har vi hatt Ex phil, Organisasjonsteori og analyse og Offentlig politikk og administrasjon I. Vi er ganske heldige med foreleseren da. Noen har kanskje hørt om Jan Thorsvik ;-)

 

Vårsemesteret blir nok litt gøyere, med komparativ politikk, politisk teori og internasjonal politikk.

 

Det jeg stusset litt over, er pensumslistene våre. I internasjonal politikk skal vi f.eks. bare bruke Anarki, makt og normer, i tillegg til et kompendium som foreleserne har lagd. Da jeg sjekket pensumet ved UiO, så jeg at det var langt flere bøker - også når det gjelder andre emner. Krever UiO kanskje at studentene selv er mer selektive, når de leser? Eller er det andre begrunnelser?

Lenke til kommentar

Jeg begynte på statsvitenskap ved UiA i år. Så klart er det litt tørt og ganske teoretisk, men det var jeg forberedt på. I høstsemesteret har vi hatt Ex phil, Organisasjonsteori og analyse og Offentlig politikk og administrasjon I. Vi er ganske heldige med foreleseren da. Noen har kanskje hørt om Jan Thorsvik ;-)

 

Vårsemesteret blir nok litt gøyere, med komparativ politikk, politisk teori og internasjonal politikk.

 

Det jeg stusset litt over, er pensumslistene våre. I internasjonal politikk skal vi f.eks. bare bruke Anarki, makt og normer, i tillegg til et kompendium som foreleserne har lagd. Da jeg sjekket pensumet ved UiO, så jeg at det var langt flere bøker - også når det gjelder andre emner. Krever UiO kanskje at studentene selv er mer selektive, når de leser? Eller er det andre begrunnelser?

Ååå, han Thorsvik. Ja jeg har jo lest "Hvordan organisasjoner fungerer", ikke så grusomt interessant må jeg innrømme.

 

Har tatt det internasjonal politikk ved UIT, og vi hadde en relativt stor bok i tillegg, "The globalization on world politics". Jeg vet ærlig talt ikke hva som er begrunnelsen for dette.

Lenke til kommentar

Jeg begynte på statsvitenskap ved UiA i år. Så klart er det litt tørt og ganske teoretisk, men det var jeg forberedt på. I høstsemesteret har vi hatt Ex phil, Organisasjonsteori og analyse og Offentlig politikk og administrasjon I. Vi er ganske heldige med foreleseren da. Noen har kanskje hørt om Jan Thorsvik ;-)

 

Vårsemesteret blir nok litt gøyere, med komparativ politikk, politisk teori og internasjonal politikk.

 

Det jeg stusset litt over, er pensumslistene våre. I internasjonal politikk skal vi f.eks. bare bruke Anarki, makt og normer, i tillegg til et kompendium som foreleserne har lagd. Da jeg sjekket pensumet ved UiO, så jeg at det var langt flere bøker - også når det gjelder andre emner. Krever UiO kanskje at studentene selv er mer selektive, når de leser? Eller er det andre begrunnelser?

Ååå, han Thorsvik. Ja jeg har jo lest "Hvordan organisasjoner fungerer", ikke så grusomt interessant må jeg innrømme.

 

Har tatt det internasjonal politikk ved UIT, og vi hadde en relativt stor bok i tillegg, "The globalization on world politics". Jeg vet ærlig talt ikke hva som er begrunnelsen for dette.

 

Mulig fordi Anarki, Makt og Normer gir noen greie innføringer i internasjonale regimer, internasjonale anarkiet, utenrikspolitiske virkemidler og diverse annet mens Globalization gir en ekstremt god innføring i de teoretiske tilnærmingene til internasjonal politikk som førstnevnte ikke gir (såvidt jeg husker).

Lenke til kommentar

Ååå, han Thorsvik. Ja jeg har jo lest "Hvordan organisasjoner fungerer", ikke så grusomt interessant må jeg innrømme.

 

Har tatt det internasjonal politikk ved UIT, og vi hadde en relativt stor bok i tillegg, "The globalization on world politics". Jeg vet ærlig talt ikke hva som er begrunnelsen for dette.

 

Boka er ikke veldig spennende, men forelesningene hans glemmer man ikke! Utrolig morsom og dyktig kar :)

 

hm. Syntes bare at vi generelt har hatt litt lite pensum nå i høsten. Det er ikke så galt. Vi lærer nok det vi skal, men det kunne vært en fordel å ha flere bøker å forholde seg til, når de først snakker om å være kritisk til pensumslitteratur. Det er jo heller ikke noe som hindrer meg i å skaffe meg flere bøker, men jeg syntes det var litt rart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...