Gå til innhold

Partibarometer for august og september 2009 (Stortingsvalg 2009)


Partibarometer for august og september 2009  

695 stemmer

  1. 1. Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

    • Demokratene
      2
    • Det Liberale Folkeparti
      13
    • Det Norske Arbeiderparti
      124
    • Fremskrittspartiet
      196
    • Høyre
      110
    • Kristelig Folkeparti
      13
    • Kystpartiet
      2
    • Miljøpartiet De Grønne
      14
    • Norges Kommunistiske Parti
      2
    • Rødt
      34
    • Senterpartiet
      22
    • Sosialistisk Venstreparti
      49
    • Venstre
      88
    • Norgespatriotene
      4
    • Nordisk Forsvar
      1
    • Annet
      1
    • Vet ikke/ingen formening
      20
  2. 2. Hvilket parti liker du minst?

    • Demokratene
      11
    • Det Liberale Folkeparti
      11
    • Det Norske Arbeiderparti
      41
    • Fremskrittspartiet
      244
    • Høyre
      8
    • Kristelig Folkeparti
      46
    • Kystpartiet
      3
    • Miljøpartiet De Grønne
      1
    • Norges Kommunistiske Parti
      19
    • Rødt
      50
    • Senterpartiet
      9
    • Sosialistisk Venstreparti
      143
    • Venstre
      5
    • Norgespatriotene
      56
    • Nordisk Forsvar
      1
    • Vet ikke/ingen formening
      47
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

    • Ap og Høyre
      45
    • AP og Venstre
      49
    • AP, SV og SP
      73
    • AP og SV
      72
    • AP og SP
      19
    • AP og KRF
      4
    • AP, SP og KRF
      3
    • Venstre, KRF og SP
      13
    • Venstre, KRF og Høyre
      23
    • KRF og Høyre
      7
    • Venstre og Høyre
      40
    • Høyre og FRP
      176
    • Høyre, FRP og Venstre
      30
    • Høyre, FRP og KRF
      16
    • FRP og KRF
      7
    • FRP og Venstre
      10
    • Høyre, Venstre, Frp og Krf
      14
    • Ap, Venstre og Høyre
      19
    • Ingen av de nevnte
      21
    • Vet ikke/ingen formening
      54
  4. 4. Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)?

    • Det Norske Arbeiderparti
      259
    • Fremskrittspartiet
      258
    • Høyre
      293
    • Kristelig Folkeparti
      45
    • Senterpartiet
      86
    • Sosialistisk Venstreparti
      146
    • Venstre
      223
    • Ingen
      9
    • Rødt
      78
    • Ingen av de nevnte
      23
    • Vet ikke/ingen formening
      22
  5. 5. Har du endret politisk ståsted siden juli?

    • Ja
      96
    • Nei
      519
    • Vet ikke/ingen formening
      80
  6. 6. Hva blir dine hjertesaker frem mot valget (mulig å krysse av flere)?

    • Milijø
      231
    • Skole
      373
    • Eldreomsorg
      106
    • Skattelette
      201
    • Likelønn
      61
    • Innvandring
      300
    • Samferdsel
      236
    • Vei
      231
    • Jernbane
      165
    • Helse
      220
    • Kollektivtilbud
      233
    • Annet
      149
    • Vet ikke/ingen formening
      38
  7. 7. Er disse utslagsgivende for hva du stemmer?

    • Ja
      519
    • Nei
      100
    • Vet ikke/ingen formening
      76
  8. 8. Synes du den nåværende regjering har gjort en god jobb?

    • Ja
      254
    • Nei
      341
    • Vet ikke/ingen formening
      100


Anbefalte innlegg

Flaut å se at så mange liker FRP.

 

Ja, og flaut se hvordan venstre-orienterte journalister "forfalsker" og misbruker informasjon.

 

Kjempesmell for Frp på ny måling

FRP tilbake 1,5% og AP tilbake 2,2%, hvilket parti gikk på kjempesmell da? Ingen premie for riktige svar...

http://www.nettavisen.no/nyheter/valg/article2699271.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle3248463.ece

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/politi...ng-2888307.html

Osv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siste update.

 

Det er fortsatt Fremskrittspartiet som leder med 28.97 prosent, enn om de har gått noe tilbake siden forrige oppdatering, mens Arbeiderpartiet puster de fortsatt i nakken med 17.35 prosent av stemmene, de har nå gått forbi Høyre som har steget noe voldsomt siden sist og nå ligger på 15.22 prosent. Venstre har også steget i rekkene og har en oppslutning på 13.09 prosent, som er rundt 2 prosent høyere en ved forrige oppdatering.

 

Videre er det hele 35.02 prosent som missliker Fremskrittspartiet, mens 20.13 prosent ikke har så høye tanker om Sosialistisk venstreparti. Norgespatriotene er heller ingen valgvinner, da hele 8.51 prosent missliker de. Kristelig Folkeparti har også gått på en smell med 7.20 prosent missfornøyde brukere.

 

Det er 25.70 prosent som kunne tenkt seg en ny borgerlig regjering bestående av Høyre og FrP, dette er en tilbakegang på hele 2 prosent siden forrige oppdatering, mens Arbeiderpartiet, Sosialistiskvenstreparti ligger på en andre plass med 10.80 prosent. Senterpartiet ligger på en tredjeplass sammen med Arbeiderpartiet og Sosialistiskvenstreparti på 9.82 prosent som også er en tilbakegang.

 

Skole ligger tett til hjertet for mange med 14.60 prosent av stemmene som er en tilbakegang på 0,10 prosent, innvandring er også viktig for mange med 11.88 prosent av stemmene. Like bak ligger samferdsel, helse og kollektivtilbud med respektive 9.24 prosent, 8.71 prosent og 8.71 prosent. Vei er også en fanesak for mange med 8.93 prosent av stemmene. Det er hele 74.47 prosent som mener hjertesakene er utslagsgivende for hva de stemmer.

 

Det er 49.75 prosent som mener den nåværende regjeringen ikke har gjort en god jobb, som er en tilbakegang på rundt 2 prosent fra forrige gang.

 

Vi er nå en uke unna, valget, nå begynner innspurten.

 

:)

Lenke til kommentar
Jaha? Om jeg ikke leser resultatene helt feil kan det virke som om DLF fikk 247 stemmer og 0,2 % av stemmene, mens KrF fikk 4575 stemmer og 3,7 % av stemmene?

KRF fikk 178 657 (6.8%) av stemmene ved forrige stortingsvalg. Altså, tviler på at de vil få 4575 stemmer. DLF fikk 213 stemmer som ikke er 0.2%, men 0.006% av stemmene.

Lenke til kommentar

Hva tror dere vil skje viss frp vinner?

Skattelette,billig bensin og ikke en innvandrer og krekar og se, og renter etc blir upåvirket?

Eller renta vil gå himmelhøyt, privatiserte sykehus etc og alt det innebærer, større klasseforskjeller osv.

Eller ingen store forskjeller.

 

Litt morsomt at vi i dette landet har noen av de beste tjenestene gratis, ikke mange land slår oss. Men det koster oss skatt.

Vi betaler utrulig lite for mat og bensin forhold til lønna, men skal ikke benekte at det koster en del. Men ikke alle er rike, så for den delen av befolkningen er det ganske dyrt. Likevel har vi det så fryktelig, og alkoholprisen gjør ting ikke bedre.

Prioriterer folk riktig når de velger? Vet de virkelig hva partiene vil gjøre i praksis? Alle partier er veldig flinke til å få alt til å høres veldig bra og flott ut, eller noe eer fryktelig.

Litt fjern eksempel, men i usa er sykehus privatisert, og forsikrings-selskapa vil gjøre alt for å slippe å betale ut pengene de gjerne vil ha selv. Folk dør pga dette, enten om det er små unger eller gamle.

Men likevel greier div politikerer (gamle og nye)å få statsfinansierte system til å høres ut som satan selv.

Frp er blant annet for privatisering, og får dette til å høres veldig pent ut. Ikke ta meg feil, men har man først privatisert noe så er grensa for for eksempel ett amerikansk system kortere, og å få ting tilbake slik som det er nå kan være veldig lang.

Er privatisering så veldig bra? Glemmer folk at private firmaer faktisk har som mål å drive en lønnsom bedrift. Enten om det er folks helse, eller skoler.

Jeg snakker hypotetisk, så ikke hyl og skrik at jeg er en syk sosialist, men jeg ser de positive siden med systemet vi har og som vi kan forbedre. Jeg liker ikke tanken av å privatisere alt.

 

Er folk grådige til dags, glemt ut de positive sidene ved systemet vi har i dag og syter og klager over alt det fææle vi bruker skattepengene på?

Likevel kjøper folk båt,hytte,biler, og ikke minst en hau av ting som ikke er viktig. Forbruket våres er skyhøyt og skadelig, er det morsomt folk aldri har penger. Og noen trenger mer penger til å kjøpe mer uviktige ting, som selvfølgelig er viktigere enn gratis helsevesen,skole,trygd osv. :thumbs:

Jeg sier ikke at samfunnet er perfekt, men det er ikke befolkningen heller. :!:

 

Mange er skuffet over dagens regjering innsats, må le. Svelger dere rått alt politikere sier for å få stemmer? Skal dere ikke innse at man ikke skal ta politikere bokstavelig talt, det er samme greia hver gang. At noen greier å tro på alt politikere lover, ikke minst i de fine innpakningene løfter osv kommer ut av kjeften på disse er litt utrulig. Og som oftest er det dere som blir skuffet siden slik politikere snakker får alt på deres side av en sak til å høres veldig bra ut...

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Er ikke skuffet, men jeg synes de har gjort mye galt og sender Norge i feil retning. Ikke at jeg bryr meg, siden jeg skal flytte ut snart.

 

Hvorfor er noe nærmere et amerikansk system så ille. De har faktisk mange gode elementer i f.eks. det amerikanske helsevesnet. Kan du betale, vil du få en god behandling, det vil bli brukt tid på deg og du vil ikke råtne i køer. Dette er ting som er bedre i USA enn i Norge. Problemet i USA er at ikke alle får behandling.

 

Det høyrepartiene vil er å åpne opp for mer privat behandling og det er fordi vi tror at private alternativer ofte kan tilby bedre tjenester enn statlige. Private må kjempe mellom kundene og tilbyr de en elendig tjeneste stikker kundene av til noen andre. I tilegg fjerner det press fra det offentlige systemet som egentlig burde bare ha blitt brukt på de som ikke har råd. Statlige alternativer har ingen incentiver til å produsere gode tjenester, fordi kundene deres har ikke noe alternativ.

 

Jeg mener at de som kan betale for det burde ha muligheten til å ta private alternativer og i mange tilfeller bør ta private alternativer, mens de som har virkelig dårlig råd burde ta statlige alternativer. Dette fører til at folk flest får bedre tilbud og det er færre kostnader for de offentlige. De rødgrønne liker ikke dette på grunn av to ting. Janteloven, de liker ikke at noen får bedre tjenester enn andre og likhetstanken deres om at alle skal bli behandlet likt. Det ser vi f.eks. på skolebøker, hvor de tydligvis synes det er mye bedre at alle får gratis skolebøker, enn at de som trenger det får gratis skolebøker.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Jaha? Om jeg ikke leser resultatene helt feil kan det virke som om DLF fikk 247 stemmer og 0,2 % av stemmene, mens KrF fikk 4575 stemmer og 3,7 % av stemmene?

Det er urimelig å sette DLFs stemmer opp mot stemmeberettigede i hele landet, så lenge partiet kun stiller i tre fylker. Dersom man ser på oppslutningen i de tre fylkene partiet stilte, får de en oppslutning på ca. 0,9 %.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk skifta ståsted fra forrige måling. Nå heller jeg mer mot KrF. Har lenge heia på FrP, men det er et par saker jeg ikke kan godta, eller er ganske uenig med de i.

 

Behøver ikke å stemme AP i år, men jeg vurderer de.

 

SV bare misliker jeg.

 

Skal se den siste partilederdebatten på TV i kveld, ta et par partitester på nett, så bestemmer jeg meg. Jeg er langt fra sikker, og tror det blir et veldig spennende valg i år.

 

At den den ene regjeringa feller den andre skal man ikke se bort ifra :p

Lenke til kommentar
Det er trist å si det, men jeg hadde ikke stemt på KrF om jeg så var enig med hele partiprogrammet. De kunne skreddersydd partiet til akkurat meg og likevel hadde jeg ikke stemt på dem, rett og slett fordi jeg ikke kan støtte en blanding av religion og politikk.

Det har du litt rett i.

 

Jeg synes fortsatt at Norge skal være et kristent land. At vi skal hovedsaklig at kristne verdier. Men Norge er også et at de mest antisemistiske (?) landene i verden, og det må den Norske Kirke ta hensyn til.

 

Jeg ser for meg i fremtiden, om ikke så veldig mange ti-år til, at religion blir helt valgfritt. Vi er langt på vei dit allerede. Vi bruker bare kirka til bryllup og begravelse likevel. Samboerskap er likestilt med ekteskap. Homofile kan gifte seg. Lesbiske får hjelp til å lage barn.

 

Samfunnet må likevel være tuftet på litt moral.

Lenke til kommentar

Samfunnet vil alltid være tuftet på moral. Eller prøver du å si at man ikke kan ha moral uten religion?

 

Ellers ser jeg lite grunnlag for at Norge skal være et av de mest anti-semitiske landene i verden. Jødene har da virkelig ingen problemer her til lands? Eller regner du Israel-kritikk som anti-semetisme? Slik en tullete jødisk statsviter har gjort?

Lenke til kommentar

Det er ingenting som heter kristne verdier. Alle verdiene eksisterte lenge før kristendommen og de eksisterte samlet i andre troer og livssyn før kristendommen. Av de ti bud så er tre av dem blitt norsk lov, så vi kan ikke akkurat si at landet er bygget på kristendommen.

 

Uansett om 99% av Norges befolkning er kristent så skal landet være sekulært. Det er en selvfølge.

Lenke til kommentar

Dette blir et skikkelig spennende valg. Her i Sør-Trøndelag er det skikkelig kamp om de siste mandatene. Mens meningsmålingene en stund har ligget ann til å kanskje gi Venstre et mandat på utjevning har vi etter en hard valgkamp nesten doblet oss på meningsmålene og ligger nå ann til å få et fast mandat. SP ligger ann til et utjevningsmandat med KRF like bak dem som faktisk kan miste mandatet sitt som de har hatt fast siden 1945 :p

 

Jeg var i paneldebatt på Moskeen i Trondheim i dag, veldig bra tiltak fra dere side for å få flere muslimer og flere innvandrere til å stemme. Alle partiene unntatt Frp var representerte. De skulle egentlig komme, men ble vistnok syk i siste liten. Ellers var alle de betydelige partiene der med MDG, Demokratene og Rødt i tilegg :)

Lenke til kommentar

Vi kan gjerne undervurdere kristendommen, og religion på generelt grunnlag, men kristendommen anerkjenner mennesket, i noen tolkninger til og med menneskeverd.

 

Det gjør ikke Confusius, om jeg har forstått rett, og den kulturelle bakgrunnen kan forklare Kinas syn på menneskerettigheter. I alle fall en del av det.

 

Religion har vært viktig for byggingen av moral i de fleste vestlige land de siste 2000 årene, og å undervurdere betydningen av det er litt korttenkt.. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...