Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte meg ett Olympus OM-D E-M5 Mark II med M.Zuiko Digital ED 12-40mm F2.8 Pro i slutten av August på Scandinavian Photo når de hadde Olympus uke, jeg er veldig fornøyd med det kameraet til nå! Kjøpte meg også tilhørende Olympus FL-600R blitz for å få full kompabilitet, angrer ikke på det settet overhodet, og trives godt totalt sett også i forhold til Canon DSLR som jeg hadde tidligere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fikk min nye blitz FL-600R i går, og forsøker å styre den trådløs fra den medfølgende lille blitzen til EM-5 MkII.

 

Den fyrer av og er stilt inn etter manualen, men jeg får ikke til at den lille blitzen som står på kamera ikke fyrer av. På kontrollpanelet har jeg satt ikonet som ser ut som en blitz på kamera til OFF. Likevel fyrer begge blitzer av.

 

Er det noen som vet om det ikke skal gå an at kun den trådløse FL-600R fyrer av, mens den lille ikke gjør det?

Lenke til kommentar

Fikk min nye blitz FL-600R i går, og forsøker å styre den trådløs fra den medfølgende lille blitzen til EM-5 MkII.

 

Den fyrer av og er stilt inn etter manualen, men jeg får ikke til at den lille blitzen som står på kamera ikke fyrer av. På kontrollpanelet har jeg satt ikonet som ser ut som en blitz på kamera til OFF. Likevel fyrer begge blitzer av.

 

Er det noen som vet om det ikke skal gå an at kun den trådløse FL-600R fyrer av, mens den lille ikke gjør det?

Tror du gjør det rett da! Blitzen på kameraet fyrer av, men ikke nok til å gi lys til bilde. Kun som et signal til den trådløse!

Hvis du prøver å ta bilde med den på kameraet satt til on, vil du se at den er med på å lyse opp bilde. Men tar du et til der blitzen på kameraet er satt til off, vil den ikke være med på å lyse opp bilde. Du bør vel da vri den trådløse unna motivet, da ser du det lettere.

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Tror du gjør det rett da! Blitzen på kameraet fyrer av, men ikke nok til å gi lys til bilde.

 

Det stemmer. Dette spørsmål kommer opp jevnlig. Selvsagt fyrer blitsen som står på kameraet av, hvordan skulle den ellers kunne styre den andre bltisen? Men blinket fra den lille er laget slik at de ikke kommer med på bildet.

Lenke til kommentar

Åååja :-) Takk for hjelpen, da forstår jeg hvorfor.

 

Jeg trodde det var nok med det lille lyset som kameraet sender ut, eller at det var den lille blitzen som kun skulle sende et radiosignal til FL600R. Trodde ikke den måtte sende ut et lys.

 

Men da er jo alt i orden og klart til å forske ut mer frem mot Macro kurset på akvariet her i Bergen på torsdag

Lenke til kommentar

Trodde ikke den måtte sende ut et lys.

 

Alle innebygde trådløse bruker lys for å kommunisere, med unntak av Canon som ser ut til å gå over til radiostyring (men har mest lysbasert foreløpig). Derfor er det også en del problemer med disse systemene i sterkt (sol)lys og hvis det er hindringer mellom blitsene. Finnes etter hvert en del radiotrigger å velge mellom, men det er fra tredjeparts leverandører.

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har prøvd dette til portretter? 

 

Olympus Zuiko MFT 25mm f/1.8

 

http://www.japanphoto.no/olympus-zuiko-mft-25mm-18-sort-4545350045869-007#.Vi9yaPlViVE

Den tilsvarer 50 mm i fullformat, så da kan denne sammenligningen være noe relevant:

 

http://www.thephoblographer.com/2014/09/23/field-test-comparing-85mm-50mm-lens-portraits/

 

Den største forskjellen i forhold til artikkelen er at m4/3 har større dybdeskarphet, så det er lettere å få pen bokeh (uklar bakgrunn) med lengre brennvidder. 25 mm 1,8 er mer et "allround" objektiv, men passer bra til portretter når du har begrenset med plass og ønsker å ta bilder av hele kroppen, ikke bare overkroppen. Det samme gjelder gruppebilder.

Lenke til kommentar

 

Noen som har prøvd dette til portretter? 

 

Olympus Zuiko MFT 25mm f/1.8

 

http://www.japanphoto.no/olympus-zuiko-mft-25mm-18-sort-4545350045869-007#.Vi9yaPlViVE

Den tilsvarer 50 mm i fullformat, så da kan denne sammenligningen være noe relevant:

 

http://www.thephoblographer.com/2014/09/23/field-test-comparing-85mm-50mm-lens-portraits/

 

Den største forskjellen i forhold til artikkelen er at m4/3 har større dybdeskarphet, så det er lettere å få pen bokeh (uklar bakgrunn) med lengre brennvidder. 25 mm 1,8 er mer et "allround" objektiv, men passer bra til portretter når du har begrenset med plass og ønsker å ta bilder av hele kroppen, ikke bare overkroppen. Det samme gjelder gruppebilder.

 

Supert. Takk for et bra svar flinx. Det er akkurat noe slikt jeg ser etter, så da blir det kjøp. 

Lenke til kommentar

Den tilsvarer 50 mm i fullformat, så da kan denne sammenligningen være noe relevant:

 

http://www.thephoblographer.com/2014/09/23/field-test-comparing-85mm-50mm-lens-portraits/

 

Den største forskjellen i forhold til artikkelen er at m4/3 har større dybdeskarphet, så det er lettere å få pen bokeh (uklar bakgrunn) med lengre brennvidder. 25 mm 1,8 er mer et "allround" objektiv, men passer bra til portretter når du har begrenset med plass og ønsker å ta bilder av hele kroppen, ikke bare overkroppen. Det samme gjelder gruppebilder.

 

Supert. Takk for et bra svar flinx. Det er akkurat noe slikt jeg ser etter, så da blir det kjøp. 

 

Svaret fra flinx kan misforstås: Siden 25/1,8 på m4/3 har større dybdeskarphet enn 50/1,8 på fullformat du du en mer uklar bakgrunn med 50/1,8 på fullformat enn med 25/1,8 på m4/3. For å få tilsvarende bokeh på m4/3 som med 50/1,8 på fullformat må du bruke et 25/0,9 objektiv. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Svaret fra flinx kan misforstås: Siden 25/1,8 på m4/3 har større dybdeskarphet enn 50/1,8 på fullformat du du en mer uklar bakgrunn med 50/1,8 på fullformat enn med 25/1,8 på m4/3. For å få tilsvarende bokeh på m4/3 som med 50/1,8 på fullformat må du bruke et 25/0,9 objektiv. 

 

Takk for videre oppklaring tow, men bokeh er ikke viktig for meg, det var dette med fullportretter og begrenset plass jeg er på utkikk etter. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Svaret fra flinx kan misforstås: Siden 25/1,8 på m4/3 har større dybdeskarphet enn 50/1,8 på fullformat du du en mer uklar bakgrunn med 50/1,8 på fullformat enn med 25/1,8 på m4/3. For å få tilsvarende bokeh på m4/3 som med 50/1,8 på fullformat må du bruke et 25/0,9 objektiv. 

 

Takk for videre oppklaring tow, men bokeh er ikke viktig for meg, det var dette med fullportretter og begrenset plass jeg er på utkikk etter. 

 

Dessuten kan man i noen tilfeller få problemer med å få begge øyne skarpe, eller hele ansiktet skarpt når man bruker en 50mm på f1,4-1.8 på fullformat. Bakgrunnsuskarphet er pent, men går det på bekostning av skarphet så.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Svaret fra flinx kan misforstås: Siden 25/1,8 på m4/3 har større dybdeskarphet enn 50/1,8 på fullformat du du en mer uklar bakgrunn med 50/1,8 på fullformat enn med 25/1,8 på m4/3. For å få tilsvarende bokeh på m4/3 som med 50/1,8 på fullformat må du bruke et 25/0,9 objektiv. 

 

Takk for videre oppklaring tow, men bokeh er ikke viktig for meg, det var dette med fullportretter og begrenset plass jeg er på utkikk etter. 

 

Den er grei.

Om du lurer på dybdeskarphet er denne linken ganske så nyttig: http://dofsimulator.net 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Svaret fra flinx kan misforstås: Siden 25/1,8 på m4/3 har større dybdeskarphet enn 50/1,8 på fullformat du du en mer uklar bakgrunn med 50/1,8 på fullformat enn med 25/1,8 på m4/3. For å få tilsvarende bokeh på m4/3 som med 50/1,8 på fullformat må du bruke et 25/0,9 objektiv. 

 

Takk for videre oppklaring tow, men bokeh er ikke viktig for meg, det var dette med fullportretter og begrenset plass jeg er på utkikk etter. 

 

Dessuten kan man i noen tilfeller få problemer med å få begge øyne skarpe, eller hele ansiktet skarpt når man bruker en 50mm på f1,4-1.8 på fullformat. Bakgrunnsuskarphet er pent, men går det på bekostning av skarphet så.......

 

Ikke på fullportrett. Da er avstanden så stor at hele hodet er innenfor fokus. Skal du nærmere er det forvrengning som blir problemet, se bildet med ølglasset litt lenger opp: Jeg tror ikke hun virkelig har så store hender, det er en "feil" som kommer av stor forskjell i avstand fra kamera til hånd resp. hode. 

Lenke til kommentar

Forresten, Panasonics nye 25/1,7 kan være et alternativ her. Den er nesten 1000 kroner billigere:

 

https://prisguiden.no/produkt/panasonic-lumix-g-25mm-f-1-7-asph-239775

 

Den er såpass ny at den ikke er kommet på lager noe sted enda, men etter det jeg ser skal den være klar i midten av November sånn circa. Kan man vente litt, er det nok et mer prisgunstig alternativ.

Det kunne absolutt vært et godt alternativ, men jeg har vært og kjøpt Olympus linsa allerede. Trenger den sårt i begynnelsen av november.

Lenke til kommentar

 

Forresten, Panasonics nye 25/1,7 kan være et alternativ her. Den er nesten 1000 kroner billigere:https://prisguiden.no/produkt/panasonic-lumix-g-25mm-f-1-7-asph-239775

Den er såpass ny at den ikke er kommet på lager noe sted enda, men etter det jeg ser skal den være klar i midten av November sånn circa. Kan man vente litt, er det nok et mer prisgunstig alternativ.

 

Det kunne absolutt vært et godt alternativ, men jeg har vært og kjøpt Olympus linsa allerede. Trenger den sårt i begynnelsen av november.

Grattis, det er et meget flott objektiv. Det objektivet erstattet mitt 17mm f1.8 og 45mm f1.8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...