Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

 

Forresten, Panasonics nye 25/1,7 kan være et alternativ her. Den er nesten 1000 kroner billigere:

 

https://prisguiden.no/produkt/panasonic-lumix-g-25mm-f-1-7-asph-239775

 

Den er såpass ny at den ikke er kommet på lager noe sted enda, men etter det jeg ser skal den være klar i midten av November sånn circa. Kan man vente litt, er det nok et mer prisgunstig alternativ.

Det kunne absolutt vært et godt alternativ, men jeg har vært og kjøpt Olympus linsa allerede. Trenger den sårt i begynnelsen av november.

 

Trenger du den nå, hadde det ikke hjulpet med Panasonic om noen uker, så da er jo saken grei :). Gratulerer med nytt kjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det kunne absolutt vært et godt alternativ, men jeg har vært og kjøpt Olympus linsa allerede. Trenger den sårt i begynnelsen av november.

Grattis, det er et meget flott objektiv. Det objektivet erstattet mitt 17mm f1.8 og 45mm f1.8.

 

 

 

 

 

 

Trenger du den nå, hadde det ikke hjulpet med Panasonic om noen uker, så da er jo saken grei :). Gratulerer med nytt kjøp.

 

Takk bringisen og flinx.

Jeg har også den 45mm, men kommer nok garantert til å bruke 25mm mest! Skal bli spennede å sette i gang med ny linse. 

Lenke til kommentar

Hei!

 

Opplevde i helgen at mitt kjære Olympus E-M1 og 12-40mm f/2.8 fikk fokusproblemer. Til min forbauselse har selve metallbajonetten på objektivet løsnet på den ene siden (foto kommer). Mulig det er gjengene til skruene som har gitt etter? Jeg har håndtert kameraet med forsiktighet i egen polstret bag.

 

Noen som har opplevd lignende?

 

- L

Lenke til kommentar

Hei!

 

Opplevde i helgen at mitt kjære Olympus E-M1 og 12-40mm f/2.8 fikk fokusproblemer. Til min forbauselse har selve metallbajonetten på objektivet løsnet på den ene siden (foto kommer). Mulig det er gjengene til skruene som har gitt etter? Jeg har håndtert kameraet med forsiktighet i egen polstret bag.

 

Noen som har opplevd lignende?

 

- L

Det må jo vær grunnlag for reklamasjon. Må jo være produksjonsfeil! Mener å huske at like etter at objektiver var lansert, ble det lagt ut et bilde av et objektiv med lignende problem (hvis jeg ikke husker alt for feil) på 43Rumors. Men etter det har jeg ikke sett eller hørt om flere, før nu da!

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Har litt lyst på dette til julefoto innendørs (uten blits) på Pana GM1: http://www.japanphoto.no/panasonic-lumix-g-20mm-f-17-mft-sort-5025232754045-007#.VjivESsgbQo

 

Tror dere det vil fungere på ikke alt for høy ISO?

Det vil fungere utmerket så lenge du ikke har for lite lys. Jeg har brukt 20mm-en i min Oktoberfest, og da har brukt ISO fra 200 til 3200 inne, avhengig av lys.

Lenke til kommentar

Har litt lyst på dette til julefoto innendørs (uten blits) på Pana GM1: http://www.japanphoto.no/panasonic-lumix-g-20mm-f-17-mft-sort-5025232754045-007#.VjivESsgbQo

 

Tror dere det vil fungere på ikke alt for høy ISO?

 

Bildekvaliteten er bra, men fokushastigheten tror jeg er omtrent den tregeste jeg har opplevd på noe som helst objektiv med autofokus. 14mm f/2.5 er lysår raskere og står så godt som fast montert på min GM1. Olympus sin 17mm 1.8 er også førsteklasses, men en del større og ikke minst tyngre enn 14mm.

Lenke til kommentar

Takk for svar tomsi42 og ventle. Ja, dette er valgets kval. Leste en plass at den er sylskarp. Jeg kjøpte nettopp Oly 60mm 2.8 macro og fikk helt bakoversveis da jeg oppdaget hvor skarp den var. Den linsen banker min Oly 12-40 mm pro på skarphet.

 

ventle: Er det mk2 eller mk1 du har som oppleves som treig på AF? Det er jo noe som trekker ned mye da.

 

Jeg ser ikke for meg å bruke mer enn ISO 1600. Føler det er temmelig maks på GM1.

Lenke til kommentar

Selv om den er "treg", er det ikke så ille at det egentlig er noe å klage over, synes jeg. Det lille ekstra sekundet det tar er som regel ikke nok til at du går glipp av øyeblikket, men heller snakk om brukeropplevelse. Den er forholdsvis skarp vid åpen og egner seg godt for bilder innendørs - med typisk innendørs belysning klarer du f.eks. 1/60 s lukker med ISO1600 og f1,7, eller ISO 800 med 1/30 s, som er greit i forhold til bevegelser i motivet. Jeg har til og med brukt den på et par konserter med brukbare resultater, der det ikke er så enkelt å komme med E-M1 og 40-150 Pro ;).

 

Brennvidden og størrelsen passer etter min mening ypperlig for "sosial" fotografering på fester og familiesamlinger osv., da nifty-fifty 25 mm kan føles noe trangt av og til, men du får ikke den store forvridingen av ansikter som du kan risikere med 14 og 17 mm. Jeg har også brukt den en god del til fotografering av mat når jeg skal ha med en hel rett i bildet - 60 mm makro som du allerede har kan derimot være veldig bra for detaljer.

 

Ellers har Fredrik Gløckner skrevet den del om den her http://m43photo.blogspot.no/2009/12/lumix-g-20mm-f17-pancake.html

Lenke til kommentar

Photozone er ute med sin "test" av Zuiko 7-14mm f2.8 og gir den en relativt dårlig karakter. Som den første test jeg har lest så når objektivet ikke helt opp hos dem. De gir den ikke topp karakter på grunn av noe jeg ikke helt skjønner meg på.

 

Nå har jeg ikke fått benyttet mitt objektiv lenge nok til å kvalitetssikre det denne testen snakker om, men av de bilder jeg foreløpig har tatt er dette objektivet meget godt. Jeg har ikke hatt så mange ekstrem vidvinkler, men sammenligner med Canon 17-40mm f4 L, Sigma 10-20mm og 8-16mm.

 

Noen som har lest testen og forstår hva de mener og når man kan merke dette? Objektivet scorer høyt på skarphet men dårlig på "fieldcurve" eller noe i den duren :-)

Lenke til kommentar

Photozone er ute med sin "test" av Zuiko 7-14mm f2.8 og gir den en relativt dårlig karakter. Som den første test jeg har lest så når objektivet ikke helt opp hos dem. De gir den ikke topp karakter på grunn av noe jeg ikke helt skjønner meg på.

 

Nå har jeg ikke fått benyttet mitt objektiv lenge nok til å kvalitetssikre det denne testen snakker om, men av de bilder jeg foreløpig har tatt er dette objektivet meget godt. Jeg har ikke hatt så mange ekstrem vidvinkler, men sammenligner med Canon 17-40mm f4 L, Sigma 10-20mm og 8-16mm.

 

Noen som har lest testen og forstår hva de mener og når man kan merke dette? Objektivet scorer høyt på skarphet men dårlig på "fieldcurve" eller noe i den duren :-)

Nei jeg forstår heller ikke hva de mener. Har fått tatt en del bilder og objektivet overbeviser. Har hatt fuji sitt 10-24 og det har jo fått gode tester, men etter mitt syn når ikke det opp til 7-14. 7-14 er i en annen klasse, spesielt med tanke på skarphet i kantene.

Lenke til kommentar

Field curvature - buet fokusplan - det de skriver er at under 10mm er det et seriøst buet fokusplan så fokus er mye lenger vekk i hjørnene enn i midten. Så - tar du bilde av en husfasade på 7mm, så bør du blende ned og fokusere litt kortere enn hovedmotivet for å også få hjørnene skarpe. Så blir fokus litt for tett på i midten men hjørnene litt bak så det blir ca. ok tilsammen.

Dette gjelder også når du fokuserer på horisonten - trekk fokus litt nærmere på store blendere.

 

Det er også kraftig distorsjon som blir korrigert i kameraet.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Photozone er ute med sin "test" av Zuiko 7-14mm f2.8 og gir den en relativt dårlig karakter.

 

Det var interessant test. Første seriøse test jeg har sett av Olympus 7-14. Buet fokusplan er ikke morsomt å forholde seg til, men på den annen side vil mange bilder av arkitekur, interiør, landskap osv hvor man trenger skarphet over hele bildet uansett tas med objektivet ganske mye nedbledet. Det blir interessant å se om andre tester gir samme resultat, det er jo alltid en viss fare for at Photozone kan ha hatt et mandagseksemplar, men det burde ikke være mye eksemplarvariasjon på en linse i Pro-serien. Får håpe 7-14 er en av linsene som fungerer med den nye fokus stacking firmwaren som kommer!

Lenke til kommentar

Fra Olympus:

 

The following 3 lenses are compatible: M.Zuiko Digital ED 60mm f2.8 Macro, M.Zuiko Digital ED 12-40mm f2.8 PRO, and M.Zuiko Digital ED 40-150mm f2.8 PRO. Approx. 7%of the top and bottom, left and right are cut out from the composited image.

 

 

For fokus bracketing derimot skal alle m43-objektiver med autofokus fungere, så du kan alltids bruke tredjepartsprogramvare for å slå sammen bildene.

Lenke til kommentar

Fra Olympus:

 

The following 3 lenses are compatible: M.Zuiko Digital ED 60mm f2.8 Macro, M.Zuiko Digital ED 12-40mm f2.8 PRO, and M.Zuiko Digital ED 40-150mm f2.8 PRO. Approx. 7%of the top and bottom, left and right are cut out from the composited image.

 

 

For fokus bracketing derimot skal alle m43-objektiver med autofokus fungere, så du kan alltids bruke tredjepartsprogramvare for å slå sammen bildene.

 

Var forsåvidt klar over at 7-14 ikke var på listen fra Olympus, men rart om de ikke får på plass support for den (hittil) nyeste Pro-zoomen. Uansett er vel bracketingfunksjonen og ekstra programvare en bedre løsning for best mulig resultater og da mister man heller ikke så mye av bildeflaten (gitt bruk av stativ).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...