Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer å selge EM5´n min, er det egentlig noe vits? Hva kan man få igjen for hus med kitobjektiv 12-50mm?

 

Det er klart det er mulig å få noe. Den originale E-M5 selges fortsatt og koster 7300 hus CDON med 12-50, men med 14-42 ligger det rett under 5000 hos Japan Photo. Prisen til CDON virker helt fjern i dag, og brukt må du nok under laveste nypris med 14-42 selv om du har et bedre objektiv? Prøve på 4000 eller 4500 kanskje? Trenger du to hus er det kanskje bedre å beholde det, men brukes det sjelden er det bedre å få noe igjen.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Objektivet selges for 3500,- nytt ser jeg. Kanskje like greit å få igjen et par lapper for optikken og beholde huset...

Vi får sjå.... Takk for hjelpen "SE"

 

Fikk meg et M5 selv nettopp pga lett, regntett og "rimelig" som et "fjell" kamera med en 40 eller 35mmEDIT(17 eller 20mm mft)  fastobjektiv, bytter til zoomen om det blir regn......

 

Har eller blitt litt inspirert av manuellfokus.no og bestillt noen gamle OM objektiver pluss et 25mm 1,4  Fujian cctv objektiv.

Endret av HarryHillfighter
Lenke til kommentar

I dag fikk jeg min MIOPS som jeg støttet på Kickstarter. Gleder meg til å teste den fremover, men trenger en blitz som duger også. Jeg har en Olympus E-M5. 

Usikker på hvor kraftig blitz jeg trenger egentlig, men regner med at de største kan bli klumpete og tunge på et såpass lite kamera. Noen tips som kan dytt meg i riktig retning?

 

Noen "krav":

Jeg må kunne tilte og snu hodet, for å utnytte vegg og tak.

Helst ikke for stor, men funksjon fremfor form.

Må kunne brukes som slave.

Lenke til kommentar

Når det gjelder blits har vi tatt en runde tidligere i denne tråden. For slavefunksjon uten å bruke tredjepartstriggere, trenger du Panasonic, Olympus, Metz eller Nissin. Panasonic og Olympus er forholdsvis dyre sammenlignet med de andre to. Metz restruktureres i disse dager, men hvis det ikke fungerer, kan man risikere at de slås konkurs, og da forsvinner også garantien. Blitsene deres er også ganske store fysisk, siden de primært er beregnet på større kameraer. Da sitter du igjen med Nissin di466 og i40 som alternativer, hvorav i40 vel egentlig er det beste. Se ellers det jeg har sagt tidgliere om den.

 

Tilbake til den andre diskusjonen om vidvinkel - kjøpte Samyang 7,5 mm fisheye mens jeg var i Japan denne uken, og den har sett utrolig mye bruk på turen. Den var gøy å bruke, og ga utrolig mye fleksibilitet. Det blir nok en del "avfisking"/beskjæring i etterkant, men slikt må man tåle :). Jeg brukte den faktisk mer enn Panasonic 12-35 F2,8. Anbefaler forresten ikke å gå over F8 på Samyangen ved f.eks. lange eksponeringer, da jeg fikk noe problemer med brytning av lyskilder. Det setter da begrensninger på hvor lange eksponeringer du kan ta (i mitt tilfelle 15s), og det er ikke akkurat enkelt å legge til et ND-filter. Den kan også med fordel brukes til makrofotografering pga. den korte fokusavstanden. Eneste problemet er at fokus er manuell, og at fokusringen er noe tung/treg sammenlignet med AF-objektiver, men det er vel kanskje en vanesak. Fant denne linken for mer info http://m43photo.blogspot.no/2012/02/samyang-75mm-f35-fisheye-lens-review.html

Endret av flinx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn forresten, en liten prøvesmak på hva man kan få til med Nocticron 42,5 mm F1,2:

 

post-225274-0-16943800-1428264948_thumb.jpg

 

Er egentlig litt overrasket over at objektivet ikke er værtettet, med tanke på prisen. Solblenderen er i metall og skrus fast med en innebygd skrueklemme, i stedet for bajonettfeste slik som på andre modeller. Den manuelle blenderringen fungerer bare på Panasonc-hus, ikke Olympus, men noen stor krise er det ikke akkurat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk et 8 GB Eye-Fi  Mobi minnekort i gave, men mitt Olympus E-M10 nekter å godta det, får meldingen 'Kortfeil'. Har noen andre hatt slike erfaringer? Kortet er kjøpt i USA, så det er lite aktuelt å reklamere.

 

E-M10 har vel innebygd WiFi, men det burde ikke forhindre at du kan bruke minnedelen av kortet. Jeg ville prøvd å få sjekket det i et annet kamera og så solgt hvis det virker OK.

 

Edit: Burde virke: http://www.eyefi.com/cameras#olympus/om-d_e-m10 så mulig det er et problem med kortet, test i et annet kamera kan uansett være til hjelp.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg går ut ifra du har formatert det i kameraet, Jorun. Kanskje kameraet ikke tar det formatet da.

Selvsagt, hjalp ikke å formatere (lar seg ikke formater). Kortet er kompatibelt med kamera.

 

 

Jeg fikk et 8 GB Eye-Fi  Mobi minnekort i gave, men mitt Olympus E-M10 nekter å godta det, får meldingen 'Kortfeil'. Har noen andre hatt slike erfaringer? Kortet er kjøpt i USA, så det er lite aktuelt å reklamere.

 

E-M10 har vel innebygd WiFi, men det burde ikke forhindre at du kan bruke minnedelen av kortet. Jeg ville prøvd å få sjekket det i et annet kamera og så solgt hvis det virker OK.

 

Edit: Burde virke: http://www.eyefi.com/cameras#olympus/om-d_e-m10 så mulig det er et problem med kortet, test i et annet kamera kan uansett være til hjelp..

Er pt i Hellas og har ikke med flere kameraer å teste med. Enig i at wifi-kort er unødvendig, men det ble gitt meg i god tro, jeg bruker den innebygde wifien mye og det funker utmerket. Har sendt en melding til Eye-Fi i USA, får se hva de svarer, har ikke lyst til å reklamere overfor giver

Lenke til kommentar

Nå har jeg lastet ned SD-formatter og formatert, til ingen nytte, og formatert om igjen i kamera, samme negative resultat. Har også prøvd det i kameraet til mannen min, samme kortfeilmelding der også. Alt tyder på at det er kortet det er noe i veien med, får vente og se hva Eye-Fi svarer, har i alle fall fått bekreftet at klagen er mottatt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lastet ned SD-formatter og formatert, til ingen nytte, og formatert om igjen i kamera, samme negative resultat. Har også prøvd det i kameraet til mannen min, samme kortfeilmelding der også. Alt tyder på at det er kortet det er noe i veien med, får vente og se hva Eye-Fi svarer, har i alle fall fått bekreftet at klagen er mottatt.

OK. Får prøve jeg da. Det finnes sikkert mange dumme spørsmål. Her er ett nytt et. Har du husket å se etter om sperrebryteren på kortet er på eller av? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...