Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Dette burde bli siste innlegg her på 4/3 forum for min del , egentlig så er det ett farvel med de beste objektiver som finnes på markedet . Men når markedskrefter tvinger meg til å bytte merke så gjør jeg det .Jeg er proff , å mine kunder krever minimum 12 mpx . Olympus driter i sine proffe brukere , de bruker heller tid å penger på å utvikkle pn1 å 2 .....

I min verden e det ufattelig , greit nok de skal tjene penga , men ingen lar sånnt no gå på bekostning av gamle kunda . ...Om Olympus noengang har planer om ett skikkelig profft kamera , det er det ingen som vet ..... er det fortsatt noen som er undrende hvorfor Olympus på verdens basis har tapt en prosent ???. Skjerve , hadde jeg vært din skjef så hadde du blitt satt poå gata for 2 år siden ,,,,maken til luremus har jeg aldri vært borti før ....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette burde bli siste innlegg her på 4/3 forum for min del , egentlig så er det ett farvel med de beste objektiver som finnes på markedet . Men når markedskrefter tvinger meg til å bytte merke så gjør jeg det .Jeg er proff , å mine kunder krever minimum 12 mpx . Olympus driter i sine proffe brukere , de bruker heller tid å penger på å utvikkle pn1 å 2 .....

I min verden e det ufattelig , greit nok de skal tjene penga , men ingen lar sånnt no gå på bekostning av gamle kunda . ...Om Olympus noengang har planer om ett skikkelig profft kamera , det er det ingen som vet ..... er det fortsatt noen som er undrende hvorfor Olympus på verdens basis har tapt en prosent ???. Skjerve , hadde jeg vært din skjef så hadde du blitt satt poå gata for 2 år siden ,,,,maken til luremus har jeg aldri vært borti før ....

Du har ikke vurdert å bytte kunder da, til noen som ikke har behov for 12 mpx ? ;)

 

Fra spøk til alvor. I disse tider, så er kun 1% tap meget bra. Tror nok Canon og Nikon har større tap.

 

Olympus, som alle andre, har krav på seg å tjene penger. Proff-markedet har vel aldri vært et dedikert marked for Olympus. Det er vel heller at de har appellert til proffer på grunn av god optikk og gode hus.

 

Det er greit at du ser på E-P1 og E-P2 som tøys. Men det er sannsynligivs den viktigste nyheten i markedet siden digitalkameraet ble lansert. Jeg synes ikke det er rart at Olympus bruker mye ressurser på det akkurat nå. De er så små at de kan ikke satse på alle fronter samtidig. Og hadde de kun satset på proff-markedet, så hadde de nok gått konkurs for lenge siden ...

 

Tom

Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde vært Olympus ville jeg laget to etterfølgere til E-3. Ett tilsvarende, med max 10 MP og fantastiske ISO-egenskaper (myntet på entusiaster-amatører og proffe som reserve/reise system), og et myntet på proff-brukerne; med flere megapixler, uten blits, og kanskje innebygd vertikalgrep.

Lenke til kommentar

Det er da ingenting i veien for å skalere opp til 24mpix og gi dem de filene. Hva skal disse greiene brukes til? 12 skarpe megapixler skalert opp kan vel fort bli bedre enn 24 sløve megapixler. Det er interessant å høre om disse behovene ihvertfall, så når julebordet har avtatt vil vi gjerne få hele historien.

 

 

Men ja, jeg skader ikke om Olympus oppdaterer E-3 litt, det tror jeg de gjør lurt i. Det er ingen kjempeskam å lage en mk2-versjon av noe, og de hadde jo ingen problemer med det da de slapp E-410, E-420, E-450 eller E-520. Nikon gjør jo også dette hele tiden, uten at det nødvendigvis er de store endringene. Utviklingskostnadene er overkommelige, siden alt det fysiske gjenbrukes, og til gjengjeld kan de selge huset til en høyere pris igjen.

Lenke til kommentar
Dette burde bli siste innlegg her på 4/3 forum for min del , egentlig så er det ett farvel med de beste objektiver som finnes på markedet . Men når markedskrefter tvinger meg til å bytte merke så gjør jeg det .Jeg er proff , å mine kunder krever minimum 12 mpx . Olympus driter i sine proffe brukere , de bruker heller tid å penger på å utvikkle pn1 å 2 .....

I min verden e det ufattelig , greit nok de skal tjene penga , men ingen lar sånnt no gå på bekostning av gamle kunda . ...Om Olympus noengang har planer om ett skikkelig profft kamera , det er det ingen som vet ..... er det fortsatt noen som er undrende hvorfor Olympus på verdens basis har tapt en prosent ???. Skjerve , hadde jeg vært din skjef så hadde du blitt satt poå gata for 2 år siden ,,,,maken til luremus har jeg aldri vært borti før ....

Hoho... Den var god. :p

 

Hvem må ha minimum 12mp?

10-12mp holder for min del. Skal/må jeg ha mer så kjøper jeg Sony A-850 med en 50mm og en 85mm.

Hvis jeg hadde vært Olympus ville jeg laget to etterfølgere til E-3. Ett tilsvarende, med max 10 MP og fantastiske ISO-egenskaper (myntet på entusiaster-amatører og proffe som reserve/reise system), og et myntet på proff-brukerne; med flere megapixler, uten blits, og kanskje innebygd vertikalgrep.

Dette kan du bare glemme.

 

Jeg synes alle dSLR'ene til Olympus skal være myntet på "proff-brukere", men skal også kunne være lett å bruke for både far, mor og farmor :)

Men ja, jeg skader ikke om Olympus oppdaterer E-3 litt, det tror jeg de gjør lurt i. Det er ingen kjempeskam å lage en mk2-versjon av noe, og de hadde jo ingen problemer med det da de slapp E-410, E-420, E-450 eller E-520. Nikon gjør jo også dette hele tiden, uten at det nødvendigvis er de store endringene. Utviklingskostnadene er overkommelige, siden alt det fysiske gjenbrukes, og til gjengjeld kan de selge huset til en høyere pris igjen.

De må komme med noe nytt, ingen reprise. EP-1/2 var faktisk noe nytt. E-620 var også rimelig nytt når man tenker på pris, størrelse, specs.

 

..............

 

 

Det holder med 3 dSLR modeller + PEN modellene.

En ny oppgradert E-X med samme og/eller bedre specs i en støt, støv og vanntett E-30 lignende hus.

En E-6x0/E-x0 type i et E-620 lignende hus. Gode specs i en liten kropp.

En entry level E-4x0 med gode specs iforhold til konkurrentene.

 

E-5x0 serien kan skrotes.

Fjern innebygd blits og lag større søker med 100% dekning. JA til pentaprisme, NEI til pentaspeil!

Bedre grep på E-4x0/E6x0, d.v.s. fjern det lille grepet og ikke ha noe. Rent og pent "grep" ;)

 

 

Av E-620 og E-450 så liker jeg E-450 best.

Lenke til kommentar
Hvem må ha minimum 12mp?

Godt spørsmål. Men så har en del av bransjen hjernevasket seg selv så godt at de bare må ha 20-65MP. For det finnes jo kameraer som leverer den oppløsningen. At bildet ender op som en reklameside i SAS-magasinet bryr de seg ikke om. For da hadde det holdt med 5-6MP ...

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Hvem må ha minimum 12mp?

Godt spørsmål. Men så har en del av bransjen hjernevasket seg selv så godt at de bare må ha 20-65MP. For det finnes jo kameraer som leverer den oppløsningen. At bildet ender op som en reklameside i SAS-magasinet bryr de seg ikke om. For da hadde det holdt med 5-6MP ...

 

Tom

 

Har noen regnet på hvor stor del av synsfeltet du skal dekke før du får glede av 65 megapixler? For si at du trenger 5-6 for en helside i et blad som du holder på vanlig avstand - jeg er usikker på når man viser frem et bilde på en slik måte at det dekker en del av synsfeltet tilsvarende 10 sider i et blad på vanlig leseavstand.

Lenke til kommentar
Kanskje "å banne litt i kjerka" i denne tråden; men er det noen her som har noen erfaring med Panasonics GF1 micro 4/3 kamera? Har AF-assist og blits innebygget som i mine øyne er en stor fordel fremfor hva E-Px kameraene har å tilby.

 

Jepp, se denne tråden som jeg opprettet her.https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1167888&hl=

Dette kameraet blir bare bedre og bedre, det blir aldri mere crop SLR på meg.

Om det skulle bli et nytt SLR, det bare FF som gjelder fordi desse har 2 egenskaper som GF1 "ikke" har, liten DOF og høy lukkerhastighet i lite lys = (håndholdt).

 

taylorm

Endret av taylorm
Lenke til kommentar

Den lokale Elkjøp sjappa selger Olympus e-620 med 14-42 og medfølgende batterigrep HLD-5 til 5490 kr. Det synest jeg er en god pris. Olympus kjører også promotion på dette kameraet nå, registrer kameraet som du kjøper nå og få eit gratis batteri tilsendt, (som du kan ha i batterigrepet).

Samme sjappa selger også e-450 til 2790 kr, det er også meget godt kjøp.

Lenke til kommentar

Ja, fant ikke en lignende tråd sånn umiddelbart (vennligst korriger meg hvis

det eksisterer en slik fra før av).

 

Tenkte dere som har Lumix GF1 og/eller evt dere som vurderer å kjøpe dette kameraet

kunne komme med div innspill ang bildekvalitet o.l.

 

Har Canon 500D i kikkerten også, men det at GF1 kan filme i AVCHD Lite er et

rimelig stort pluss for mitt vedkommende da jeg liker å leke meg både med film og foto.

 

Har sett mange klipp som er filma med GF1, og så langt er jeg mektig imponert

over hvor bra kvaliteten kan bli, spesielt med 20mm pancake linse.

 

Er det noen GF1-eiere der ute som kan gi meg gode argumenter/grunnlag for

å gå til innkjøp av dette kameraet? Og er bildekvaliteten middels eller bedre?

Man får skjeldent både i pose og sekk, med mindre man spytter ekstra hardt i..

Så er meget nyskjerig på dette kameraet.

 

Har ikke gjort annet en å skumme igjennom en forklaring på hva Micro Four Thirds er,

men hva vil dette egentlig si? Og er dette et kompaktkamera, eller en kryssning?

Systemkamera ville vel være mer eller mindre korrekt?

 

Takker for alle innspill :)

Endret av k-ryeng
Flyttet av administrator
Lenke til kommentar

Jeg har et Olympus E-410 og skal gå til anskaffelse av et teleobjektiv. Bruken blir i første rekke dyre- og fuglefoto.

 

Hvilke fordeler og ulemper vil jeg støte på om jeg skaffer et eldre Olympus Zuiko OM 300mm f:4,5 ???

Vil det være en bedre løsning å kjøpe Olympus Zuiko Digital ED 70-300mm F4.0-5.6 ???

 

Jeg må selvfølgelig skaffe et adapter og antar at jeg mister autofokus. Andre ting man må være forberedt på?

Lenke til kommentar
Og med det erklæres julebordsesongen for åpnet! :fun:

Ja hurra :)

 

Var det det eneste kreative du kunne finne på ???.

Hvis du ikke skjønnte hva jeg skrev , eller hvis du ikke skjønner behovet for ett bedre kamera , ja så la være å kommentere noe som helst .

Hvis ingen andre heller skjønner hva jeg trenger mere enn 12 mpx til , så er det greit .

I dag bruker jeg Canon 5d mkll og Sony A900 . Det er litt for jævlig å tenke på att ett bilde tatt med Canon 5d mkll på Iso 1600 , gir meg bedre bilde kvalitet enn det jeg fikk med Olympus E3 på Iso 100 . Å det er ikke kødd engang .

Svar på dette inlegget trenger jeg ikke , spydige kommentarer å slikt klarer vi oss godt uten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...