Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Deal.no slår til med E-520 m/kit (14-42) til 2500 kroner!

 

Dagstilbud kun i dag.

 

Personlig så lurer jeg på om jeg skal slå til på dette tilbudet, men en annen ting jeg lurer på er dette: Siden det har vært så mye snakk om at kameraet ikke er noe godt på ISO, og hvis jeg har forstått det rett, trenger man høy iso for å få gode bilder utendørs (?), så er det lurt å kjøpe dette kameraet nå?

 

Og til sist: Hvordan er deal.no på service? Tenkte egentlig å kjøpe hos JP, men der koster det 4000 kroner.

 

Eh ja, og minnebrikkeanbefalning? Jeg har en 4gb sandisk extreme, men det er jo SD, ikke CF.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et godt tilbud, men jeg kjenner ikke deal.no

 

ISO-egenskapene til E-520 er ingen hindring ute i godt dagslys, men kan være en utfordring dersom du fotograferer mye inne med zoomobjektivet om kvelden uten blits og skal skrive ut i store plakatstørrelser. At ISO-egenskapene holdes fram som et svakt punkt betyr bare at det finnes andre dyrere kamera som er enda bedre på dette, ikke at det er dårlig. Sett en god ekstern blits på ønskelista til jul...

Lenke til kommentar
Det er et godt tilbud, men jeg kjenner ikke deal.no

 

ISO-egenskapene til E-520 er ingen hindring ute i godt dagslys, men kan være en utfordring dersom du fotograferer mye inne med zoomobjektivet om kvelden uten blits og skal skrive ut i store plakatstørrelser. At ISO-egenskapene holdes fram som et svakt punkt betyr bare at det finnes andre dyrere kamera som er enda bedre på dette, ikke at det er dårlig. Sett en god ekstern blits på ønskelista til jul...

 

Nei, men jeg har også hørt fra noen på forumet at på E-520 er det "Banding" på ISO 800, hva er egentlig dette?

 

Å fotografere mye inne, er i utgangspunktet ikke så viktig for meg, så det er ikke prioritert. (ennå i hvertfall)

Lenke til kommentar
Nei, men jeg har også hørt fra noen på forumet at på E-520 er det "Banding" på ISO 800, hva er egentlig dette?

Jeg tror at det er sånn at det kan forekomme av og til, Wrotniak nevner muligheten, men observerer det ikke. Andre her kan sikkert mer om det enn meg. Fenomenet kommer til uttrykk av og til i store, jevne flater i bildet, da vil man i tilfelle kunne se nyanseforskjell mellom to seksjoner av bildet som skulle hatt samme tone eller i det minste en jevn overgang.

Lenke til kommentar
Det er et godt tilbud, men jeg kjenner ikke deal.no

 

ISO-egenskapene til E-520 er ingen hindring ute i godt dagslys, men kan være en utfordring dersom du fotograferer mye inne med zoomobjektivet om kvelden uten blits og skal skrive ut i store plakatstørrelser. At ISO-egenskapene holdes fram som et svakt punkt betyr bare at det finnes andre dyrere kamera som er enda bedre på dette, ikke at det er dårlig. Sett en god ekstern blits på ønskelista til jul...

 

Vel, innendørsbilder hadde jo vært kjekt i anledning selskap og slikt, men jeg tviler på at det blir så mye av det egentlig.

 

Bilder om kvelden uten blits og skrive ut i plakatstørrelser? Nei, ikke akkurat, men det er "brukandes" nå også når det er såpass mørkt ute bare litt ut på dagen?

 

Kan godt hende jeg har lest for mye tester og slikt og er for fokusert på ISO. Noen sier "det er veldig viktig", mens andre er mer "tja, hva skal du med ISO 1600 og oppover da?

 

Forsikring eller ikke? 499 for 2 år på deal.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Bilder om kvelden uten blits og skrive ut i plakatstørrelser? Nei, ikke akkurat, men det er "brukandes" nå også når det er såpass mørkt ute bare litt ut på dagen?

 

Kan godt hende jeg har lest for mye tester og slikt og er for fokusert på ISO. Noen sier "det er veldig viktig", mens andre er mer "tja, hva skal du med ISO 1600 og oppover da?

 

Forsikring eller ikke? 499 for 2 år på deal.

En fin ting med E-520 er bildestabilisatoren i kameraet, den hjelper deg så du klarer å holde kameraet rolig lenge nok til å komme unna med ganske lite lys uten å måtte skru iso langt opp. Og inntill du eventuelt vet at det er veldig viktig for deg, så er det neppe det.

 

Ellers, er du i tvil, så avvent, det dukker opp gode tilbud igjen og igjen, ulike merker og modeller. Du kan og finne fine tilbud på brukte kamera, det kan være en fin måte å raskt få litt erfaring uten å svi av alt for mange kroner på å jage begreper du ikke kan vite hvor mye betyr for deg... Anbefaler foto.no, og litt is i magen.

 

Forsikring? Hvis du vet du pleier å slumse fælt med sakene dine og ikke har annnen forsikring som dekker kamerautstyr, så kan det kanskje være verdt pengene?

Lenke til kommentar
Bilder om kvelden uten blits og skrive ut i plakatstørrelser? Nei, ikke akkurat, men det er "brukandes" nå også når det er såpass mørkt ute bare litt ut på dagen?

 

Kan godt hende jeg har lest for mye tester og slikt og er for fokusert på ISO. Noen sier "det er veldig viktig", mens andre er mer "tja, hva skal du med ISO 1600 og oppover da?

 

Forsikring eller ikke? 499 for 2 år på deal.

 

Forsikring? Hvis du vet du pleier å slumse fælt med sakene dine og ikke har annnen forsikring som dekker kamerautstyr, så kan det kanskje være verdt pengene?

 

Tror jeg går for kameraet. Så faktisk på JP at E-520 står som "utgått", så da er det sikkert derfor de dumper prisene.

 

Jeg pleier jo ikke å være en som er særlig uforsiktig med ting, men man vet jo aldri, er derfor jeg er litt usikker. Hva pleier folk her inne å gjøre?

 

PS: Trenger raskt svar, ser det begynner å bli færre enn 20 (er18 nå) inne på lager.

Lenke til kommentar
Vel, innendørsbilder hadde jo vært kjekt i anledning selskap og slikt, men jeg tviler på at det blir så mye av det egentlig.

 

Bilder om kvelden uten blits og skrive ut i plakatstørrelser? Nei, ikke akkurat, men det er "brukandes" nå også når det er såpass mørkt ute bare litt ut på dagen?

 

Kan godt hende jeg har lest for mye tester og slikt og er for fokusert på ISO. Noen sier "det er veldig viktig", mens andre er mer "tja, hva skal du med ISO 1600 og oppover da?"

Noen eksempler, de fire første fra E-410 på ISO 100, det siste er fra E-520 på ISO 200

 

PB153197.jpg

 

P1275112.jpg

 

P2025346.jpg

 

P2025354.jpg

 

PA012532.jpg

 

Plagsomt mye støy?

 

Edit; Gratulerer med nytt kamera... :thumbup:

Endret av eks
Lenke til kommentar

Eks: Nei, absolutt ikke!

 

Mye fine bilder der, du som har tatt dem?

 

Takk takk, nå er det bare å vente. Jo også må jeg en tur på JP og kjøpe meg en CF minnebrikke og en kameraveske.

 

Hva tenker dere om kameraveske? Greit å ha en der man bare har plass til E-520 m/14-42 eller burde jeg ha plass til et objektiv til/blitz/annet? (Går nok uansett en stund før jeg kjøper nytt ojektiv)

 

edit: Der var E-520ene på deal.no utsolgt.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Eks: Nei, absolutt ikke!

 

Mye fine bilder der, du som har tatt dem?

 

Takk takk, nå er det bare å vente. Jo også må jeg en tur på JP og kjøpe meg en CF minnebrikke og en kameraveske.

 

Hva tenker dere om kameraveske? Greit å ha en der man bare har plass til E-520 m/14-42 eller burde jeg ha plass til et objektiv til/blitz/annet? (Går nok uansett en stund før jeg kjøper nytt ojektiv)

 

edit: Der var E-520ene på deal.no utsolgt.

Takk takk, jepp, er jeg som har tatt dem. ;) Det er minimalt med etterbehandling, har ikke gjort annet enn å justere hvitbalanse og lysstyrke/kontrast. Las Vegas bildet er tatt med "night Scene" funksjonen og er fullstendig urørt. Bilde nr. 3 og 4 er tatt med solnedgangsfunksjonen.

 

Kameraveske er veldig praktisk når du har flere objektiver, jeg pleier ikke å bruke det når jeg bare har et objektiv med meg. Blits er uansett kjekt å ha, jeg har ofte med meg min FL-36...

Lenke til kommentar
Nei, men jeg har også hørt fra noen på forumet at på E-520 er det "Banding" på ISO 800, hva er egentlig dette?

Jeg tror at det er sånn at det kan forekomme av og til, Wrotniak nevner muligheten, men observerer det ikke. Andre her kan sikkert mer om det enn meg. Fenomenet kommer til uttrykk av og til i store, jevne flater i bildet, da vil man i tilfelle kunne se nyanseforskjell mellom to seksjoner av bildet som skulle hatt samme tone eller i det minste en jevn overgang.

Jeg har E-420 (som har samme brikke) og har ikke opplevd banding på ISO 800. Har sett det et par ganger på ISO 1600, men da har jeg feileksponert (undereksponert).

 

Tom

Lenke til kommentar
Bare et spørsmål fra en amatør, kan man på Olympus Pen kamera bruke et Panasonic objektiv og beholde autofokus? Jeg har forstått at bildestabiliseringen blir deaktivert, men håper at AF virker?

 

 

Jepp.

 

Du kan fortsat bruge billedstabiliseringen i huset med et panasonic-objektiv.

Hvis objektivet har stabilisering, skal du dog vælge hvilken af de to stabiliseringer du evt. vil bruge - det er IKKE en fordel at bruge begge stabiliseringer.

På mit E-3 har jeg ingen problemner med at bruge stabilisering med mit Panasonic Leica-objektiv - og heller ikke med diverse gamle OM-objekiver (med converter).

Lenke til kommentar
Bare et spørsmål fra en amatør, kan man på Olympus Pen kamera bruke et Panasonic objektiv og beholde autofokus? Jeg har forstått at bildestabiliseringen blir deaktivert, men håper at AF virker?

Autofokus : Ja, med korrekt firmware skal alle Panasonics objektiver virke.

Men jeg tror ikke Olympus E-P1 utfører den samme korreksjonen av optikken som Panasonics kameraer gjør, så objektivene er ikke nødvendigvis like fantastiske i bruk på E-P1 som på GF1/G1/GH1 ( -er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?). -Men det kommer sikkert en oppdatering av firmwaren etterhvert ...

Lenke til kommentar
Men jeg tror ikke Olympus E-P1 utfører den samme korreksjonen av optikken som Panasonics kameraer gjør, så objektivene er ikke nødvendigvis like fantastiske i bruk på E-P1 som på GF1/G1/GH1 ( -er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?).

Det stemmer - både Oly og Pana korrigerer for forvrengning i software, men kun Pana har på plass softwarekorreksjon av fargefeilbrytning (CA). Tipper de vil beholde den fordelen for seg selv så lenge som mulig - på den annen side vil de nok uansett strebe etter å holde CA-nivået lavt på sine objektiver, siden de gjerne selger dem til Oly-brukere også. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...