Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en zoom linse til E-620. Har 45-150mm men kunne gjerne tenkt meg noe lengre. Hvilken nettbutikk er den billigste? Fotografere ikke helt på proff nivå så trenger ikke å være helt ypperste klasse :).

 

Og så et greit Fisheye objektiv hadde vært kjekt å ha :)

 

Mye som er kjekt å ha.. :)

 

Billigste butikk avhenger av hva du skal ha. Her ser du hvem som er billigst på 70-300mm:

https://prisguiden.no/product.php?product...2&cat_id=24

 

Men husk at det er fotomesse på Lillestrøm i helgen, kanskje det blir noen tilbud der!

Endret av Zamot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Typisk at fotomessen kommer ca 1 uke etter at det er svidd av 10.000 til inventar til leiligheten... Får håpe ferie-penge nissen syntes jeg var snill i år :).

 

Dersom jeg skulle kjøpe et objektiv fra utlandet, hvor er det best? Tenkte litt på

www.bhphotovideo.com men frakten på ca 55 USD skremte meg litt....

Endret av g@bb@
Lenke til kommentar
Dersom jeg skulle kjøpe et objektiv fra utlandet, hvor er det best? Tenkte litt på

www.bhphotovideo.com men frakten på ca 55 USD skremte meg litt....

Det finner du sikkert svar på i mange andre tråder her, men jeg syns ikke 55 USD er skremmende, og har handlet endel fra bh selv. Ellers har du adorama.com, og jeg bestillte akkurat et objektiv fra Japan via ebay, der var frakten 38 USD...

Lenke til kommentar

Jeg er i besittelse av e410 og 14-42mm. Jeg interesserer meg mest for natur og landskapsfoto, bl.a. ligger jeg en del på tiur- og orrleik, men har ikke prøvd olympus`en der enda pga mangel på telezoom. Nå er jeg i tenkeboksen mht å beholde e410, kjøpe zuiko 70-300mm og etter hvert oppgradere objektivutvalg og kamerahus til e620 (evt E-30) ELLER skifte system til Nikon/Canon/Pentax.

Er veldig tilhenger av stabilisering i huset så Pentax er en aktuell kandidat.

 

Leser om en del støy på Oly ved høy iso, at E-30 ikke er helt oppe der konkurrentene er i bildekvalitet. Som amatørfotograf vet jeg ikke hvor mye jeg skal legge vekt på Oly`s ulemper, siden jeg ikke er direkte misfornøyd med e410. Går jeg til anskaffelse av 70-300mm nå blir på en måte valget tatt og det blir Oly i overskuelig framtid.

 

Noen som har gode råd mht valg av system?

Lenke til kommentar
Leser om en del støy på Oly ved høy iso, at E-30 ikke er helt oppe der konkurrentene er i bildekvalitet.

 

La meg sitere dpreview sin test av E-30

As for picture quality, again there's a lot to like - even if there are also a few weak areas. As we've seen with previous Olympus models, pixel level quality isn't quite up to the class standard, though the gap is closing, and you'll need to shoot raw and develop carefully if you actually want to see the difference. The JPEG quality is superb, with excellent dynamic range and a slightly more subtle approach to color and contrast than we're used to from Olympus, giving results that look great 'out of the can' but respond well to post processing too. The tone curve manages to avoid clipping highlights even at ISO 100 (which as our tests show is not the optimum setting - ISO 200 gives you a stop more range), and highlight range stays consistently high throughout the higher sensitivity range.

 

Forskjellen i støy mellom nye Olympus-kamera og nye kamera fra andre produsenter er med andre ord neglisjerbar for de aller fleste. Så hvis du er fornøyd med Olympus hittil, er det ikke noe i veien for å fortsette med det. På den annen side får du værbeskyttet kamera til en lavere pris hos Pentax, og det kan være kjekt til naturfoto.

 

-trygve

Lenke til kommentar

Forskjellen i støy mellom nye Olympus-kamera og nye kamera fra andre produsenter er med andre ord neglisjerbar for de aller fleste. Så hvis du er fornøyd med Olympus hittil, er det ikke noe i veien for å fortsette med det. På den annen side får du værbeskyttet kamera til en lavere pris hos Pentax, og det kan være kjekt til naturfoto.

 

-trygve

 

Men så er det dette med utvalg av optikk da. I naboleirene finnes det bøtter og spann med pent brukt optikk (Nikon, Canon spesielt) i ulike pris- og kvalitetsklasser. Hos Olympus blir det et stort sprang i pris fra 70-300mm til 50-200 f/2,8-3,5 SWD. Bedre Oly-optikk med tilsvarende eller bedre kvalitet og rekkevidde er utenkelig med mitt budsjett. Jeg må innrømme at rekkevidden jeg vil få med 70-300mm på Oly-hus er tiltrekkende, men jeg er samtidig klar over at jeg ikke bør skru opp forventningene altfor høyt til skumrings/demringsfotografering på f.eks en tiurleik i skog med en slik zoom.

Skulle gjerne hatt noen tilbakemeldinger med bildeeksempler på hva objektivet presterer i begrenset lys.

Endret av Roadmaster
Lenke til kommentar
Jeg må innrømme at rekkevidden jeg vil få med 70-300mm på Oly-hus er tiltrekkende, men jeg er samtidig klar over at jeg ikke bør skru opp forventningene altfor høyt til skumrings/demringsfotografering på f.eks en tiurleik i skog med en slik zoom.

Skulle gjerne hatt noen tilbakemeldinger med bildeeksempler på hva objektivet presterer i begrenset lys.

 

Der fikk jeg gravd frem et eksempel med 70-300mm:

post-183958-1263505371_thumb.jpg

 

Ikke akkurat noe skumringsbilde, men ikke mer lys enn at jeg måtte opp i ISO800 for å få akseptabel lukkertid på 300mm med f/5.6. Her har jeg brukt lukkertid 1/350s. Med bildestabilisering skulle jeg nok klart 1/90s og dermed ISO200.

 

-trygve

Endret av -trygve
Lenke til kommentar
Jeg må innrømme at rekkevidden jeg vil få med 70-300mm på Oly-hus er tiltrekkende, men jeg er samtidig klar over at jeg ikke bør skru opp forventningene altfor høyt til skumrings/demringsfotografering på f.eks en tiurleik i skog med en slik zoom.

Skulle gjerne hatt noen tilbakemeldinger med bildeeksempler på hva objektivet presterer i begrenset lys.

 

Der fikk jeg gravd frem et eksempel med 70-300mm:

post-183958-1263505371_thumb.jpg

 

Ikke akkurat noe skumringsbilde, men ikke mer lys enn at jeg måtte opp i ISO800 for å få akseptabel lukkertid på 300mm med f/5.6. Her har jeg brukt lukkertid 1/350s. Med bildestabilisering skulle jeg nok klart 1/90s og dermed ISO200.

 

-trygve

Skjønner ikke helt argumentasjon om fordelen med lavere lukketid når du allerede med 1/350s viser objekter som er ufokuserte p.g.a. bevegelse. Men 1/90s regner jeg med at man knapt klarer å fange så bevegelige objekter.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt argumentasjon om fordelen med lavere lukketid når du allerede med 1/350s viser objekter som er ufokuserte p.g.a. bevegelse. Men 1/90s regner jeg med at man knapt klarer å fange så bevegelige objekter.

 

Det er begrenset hvor fort en gås beveger seg ;) Med 1/90s ville det helt klart blitt en del bevegelsesuskarphet på vingene, men jeg tror hodet og kroppen fremdeles ville fremstått som skarpt. Det ville faktisk gjort bildet bedre etter min mening.

 

Poenget var uansett å gi et inntrykk av hva en kan forvente med dette objektivet i ikke veldig gode lysforhold. Til tross for at E-500 ikke er spesielt bra på ISO800, mener jeg at dette bildet sier en del om hvor brukbart objektivet er.

 

-trygve

Lenke til kommentar

Der fikk jeg gravd frem et eksempel med 70-300mm:

post-183958-1263505371_thumb.jpg

 

Ikke akkurat noe skumringsbilde, men ikke mer lys enn at jeg måtte opp i ISO800 for å få akseptabel lukkertid på 300mm med f/5.6. Her har jeg brukt lukkertid 1/350s. Med bildestabilisering skulle jeg nok klart 1/90s og dermed ISO200.

 

-trygve

 

Jeg synes vel at bildeeksempelet viser de svakhetene som diverse tester har påpekt, nemlig at høye iso-tall fører til mye støy på bildene ved litt begrenset lys og at bildet ikke blir særlig skarpt. Jeg har nok også behov for litt kjappere lukkertider enn 1/350s.

Lenke til kommentar

Ok, grei beskjed og det kan jeg forholde meg til, Aldra :yes:

Det ser ut til at Olympus, i dette prissegmentet i hvert fall, ikke er noe godt alternativ under forhold med redusert lys. Med all respekt for fotografen så vil jeg påstå at ikke noe på gåsebildet tegner spesielt skarpt, og jeg synes derfor det er merkelig at 70-300mm objektivet har fått såpass gode tilbakemeldinger fra brukere hvis det ikke presterer bedre.

 

For min egen del er jeg er like langt antar jeg, og er slett ikke overbevist om at Olympus bør være fast inventar i kamerasekken i fremtiden...

Lenke til kommentar
Spørsmålet er hvilket annet system som skulle fungere bedre, om vi ser bort fra fullformat og optikk til flere titusen? :)

Det blir nok en kalddusj ...

 

Jeg synes 70-300mm er et genialt objektiv som fungerer meget godt. Og det gir skarpe bilder når forholdene er på plass.

 

1/350s på 300mm på Olympus er sjeldent godt nok til å unngå bevegelsesuskarphet. Som nok er problemet til bildet til Roadmaster.

 

For å ta samme bilde på Nikon/Canon crop, så trenger du en brennvidde på ca 400mm, fullformat 600mm. Og det er ikke billig, sist jeg sjekket.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er hvilket annet system som skulle fungere bedre, om vi ser bort fra fullformat og optikk til flere titusen? :)

Det blir nok en kalddusj ...

 

Jeg synes 70-300mm er et genialt objektiv som fungerer meget godt. Og det gir skarpe bilder når forholdene er på plass.

 

1/350s på 300mm på Olympus er sjeldent godt nok til å unngå bevegelsesuskarphet. Som nok er problemet til bildet til Roadmaster.

 

For å ta samme bilde på Nikon/Canon crop, så trenger du en brennvidde på ca 400mm, fullformat 600mm. Og det er ikke billig, sist jeg sjekket.

Tja, jeg har tatt skarpe håndholdte bilder av fuglejævler med 300/2.8 + EC20 rundt 1/200s, så det vet jeg ikke..

 

Men sant nok, lukkertid er key for bevegelige fugler, og da sliter du mer. En 400/2.8 på et 500D blir litt heftigere, men også litt dyrere.

Lenke til kommentar

Nå var det visst -trygve som hadde gåsebildet (noe quoting som hadde forsvunnet) ...

 

Som sagt, brennvidde med ysstyrke koster penger, uansett platform. Og skal man gå for høy ISO, så må man over på fullformat; som bare fordyrer veldig.

 

Det mest økonomiske på Olympus platformen er nok en 55-200mm med 1.4x konverter. Alternativt en Sigma 70-200mm f/2.8 :hmm:

 

 

 

Tja, jeg har tatt skarpe håndholdte bilder av fuglejævler med 300/2.8 + EC20 rundt 1/200s, så det vet jeg ikke..

Men da med bildestabilisator?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...