Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes


Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32


Anbefalte innlegg

 

Er ingen ekspert på emnet, men det må da finnes en måte å gjøre dødsstraff-prosessen langt billigere enn å skulle sperre noen inne på livstid, skulle man tro?

 

Det er klart at om man fks. innførte dødsstraff kun i ekstreme tilfeller, der det ikke er tvil om gjerningsmann, så ville det blitt mye billigere. Ta vår egen massedrapsmann. Det er ikke tvil om at han har utført handlingen, og den er av en slik karakter at han antagelig aldri vil komme ut blant vanlige mennesker igjen. Om man tok han med i kjelleren og gav han ett nakkeskudd ville det selvfølgelig blitt ekstremt mye billigere, enn å oppbevare han i høysikkerhetsfengsel med gode velferdstilbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var noe slikt jeg tenkte ja. Altså er det vel ikke tvil om at dødsstraff er det mest rasjonelle alternativet i en del tilfeller. Jeg er dog enig i at det bør reserveres for de mer ekstreme tilfellene. Hvor ofte man bør velge å ty til dødsstraff er et spørsmål, men jeg mener definitivt at man bør ha dødsstraff som en del av strafferammen. Det at majoriteten av nordmenn er imot, sier vel litt om hvor blaute vi er blitt.

Endret av Wyrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var noe slikt jeg tenkte ja. Altså er det vel ikke tvil om at dødsstraff er det mest rasjonelle alternativet i en del tilfeller. Jeg er dog enig i at det bør reserveres for de mer ekstreme tilfellene. Hvor ofte man bør velge å ty til dødsstraff er et spørsmål, men jeg mener definitivt at man bør ha dødsstraff som en del av strafferammen. Det at majoriteten av nordmenn er imot, sier vel litt om hvor blaute vi er blitt.

 

 

Jeg vet ikke helt om jeg tror majoriteten av nordmenn er imot den typen dødsstraff vi skisserer. Jeg tror for eksempel de fleste vill være enige i at det var riktig å henrette Quisling mfl. etter krigen, og jeg tror også veldig mange ville være enige i at når det Gjelder Breivik ville det beste være å henrette han fremfor å bruke det som kanskje kan beløpe seg til flere hundre millioner på at han skal få en "verdig" soning. Jeg merker i allefall at det strider med min rettsfølelse.

Lenke til kommentar

 

Han kunne gjort det. Han har alt vist at han er villig til å drepe og det betyr at han kan gjøre det igjen. Ikke en sjanse man skal ta.

Det er slettes ikke alle som dreper igjen. Om man skulle ha dødsstraff for alle man TROR vil drepe, er det jaggu mange som blir avlivet.

Endret av Knut A.
Lenke til kommentar

 

Nei du vil også drepe ranere, folk med downs, og generelt alle som du syns virker truende vil du skyte.

 

Så da er det vel best å avlive en potensiell morder som deg før du setter det ut i live.

 

Hvor har jeg sagt at jeg vil drepe ranere eller folk med Downs syndrom? Eller noen bortsett fra folk som begår drap eller prøver å begå drap?

Lenke til kommentar

Det er slettes ikke alle som dreper igjen. Om man skulle ha dødsstraff for alle man TROR vil drepe, er det jaggu mange som blir avlivet.

 

Han har drept en gang og det betyr at han kan gjøre det igjen. Husk at vi snakker om en som er villig til å voldta og drepe en stakkars jente på ca. 10 år. (Husker ikke om han voldtok og drepte henne på 8 år eller henne på 10 år). Den slags monstre må man aldri slippe ut igjen!

Lenke til kommentar

Jeg vil at fostre med Downs syndrom skal aborteres. Det er ikke drap.

 

Det kommer ann på hvordan man ser det. Fostre er et liv, og dreper man det...er det jo på en måte et drap. Altså er du en kommende drapsmann og bør bli dødsdømt. Det er jo det du sier. ;) At DU ikke ser det slik, er ikke noen fasitsvar.

Lenke til kommentar

Å ta abort er å fjerne et foster før det i det hele tatt har blitt født, blitt et menneske og har startet livet. Om man aborterer fostre med Downs syndrom hindrer man dessuten at fosteret vil bli født inn i et liv med en psykisk utviklingshemning. Altså det eneste humane å gjøre! Det kan ikke sammenlignes med drap i det hele tatt!

Lenke til kommentar

Å ta abort er å fjerne et foster før det i det hele tatt har blitt født, blitt et menneske og har startet livet. Om man aborterer fostre med Downs syndrom hindrer man dessuten at fosteret vil bli født inn i et liv med en psykisk utviklingshemning. Altså det eneste humane å gjøre! Det kan ikke sammenlignes med drap i det hele tatt!

De med Downs har rett på et liv de også, og de kan faktisk ha det veldig bra. Godt humør har dem også...i motsetning til mange av oss "normale". Vi har mye å lære av dem. Og innen de har funnet ut at det er Downssyndrom, har livet begynt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...