Gå til innhold

Generell diskusjon rundt praktisering av dødsstraff samt hvilke metoder som benyttes


Generell diskusjon rundt praktiseringen av dødsstraff samt hvilke metoder som benytes  

582 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      127
    • Er mot bruk av dødsstraff
      426
    • Vet ikke/ingen formening
      32


Anbefalte innlegg

Man tilgir ikke en morder!

Det å gi mordere livsvarig fengselsstraff er på ingen måte å tilgi.

 

En morder kan ikke gjøre om på det som har skjedd og de døde kan ikke vekkes til live igjen! Folk som Viggo Kristiansen og Jan Helge Andersen som lokket med seg, voldtok og drepte to små jenter bør henrettes.

Nei. De burde jo ikke det.

De burde sitte inne i fengsel livet ut...

Har man henrettelse, så betyr det at sånne mordere slipper jævlig billig unna.

Se signaturen min.

 

Det samme med Joe Erling Jahr og Ole Nicholai Kvisler som drepte en femtenåring med kniv fordi han var mørk i huden. Og selvsagt de skyldige i Orderudsaken som skjøt og drepte uskyldige på grunn av arven til en gård. Og alle andre mordere for den saks skyld.

Man burde følgelig ikke ha dødsstraff.

Man burde legge til rette for livsvarig fengsel.

Grunnene til dette er flere, men det er også et svært godt argument, at beviser kan dukke opp, som da beviser at den straffedømte ikke har drept noen, slik man først var overbevist om. Som du sier: Man kan ikke vekke folk opp igjen fra de døde, om man ser bort i fra kristen argumentasjon om at Jesus gjorde nettopp det, osv. :p

 

Konklusjon: Retten kan begå feil, og dømme uskyldige mennesker til døden.

Dømmer man til livsvarig fengsel, så vil vedkommende bli satt fri om man finner ut at vedkommende ikke stod bak ugjerningen likevel.

 

Så hva er best? Jo, det er selvsagt fengselstraff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Så gasskamre assosierer du med regimer som Nazi-Tyskland, noe jeg antar ikke er positivt. Men å utføre medisinske eksperimenter på dødsdømte fanger i tur og orden for å se hvordan de reagerer assosierer du ikke med verken Nazi-Tyskland eller Dr. Mengele?

 

Hva med å bare la dem dø av oksygenmangel? Det krever ingen eksprimenter, det er allerede mye kunnskap om det. Fangene vil ikke bli utsatt for gift, så alle organer er intakte. I tillegg skal vist hele opplevelsen føles relativt behagelig.

 

Å dø av oksygenmangel er ingen hyggelig død. Bare man finner fram til den rette doseringen med gift kan de dødsdømte dø smertefritt og rolig på kort tid. Derfor mener jeg det bør forskes mer på bruk av gift da disse idiotene som produserer giften ikke vil selge den til dem som driver med henrettelser.

 

Om noen må lide litt underveis så er det helt greit! Husk at vi snakker om folk som har begått forbrytelser som gjør at de dømmes til døden.

 

Du er kanskje ikke klarover at det er CO2 i lungene som framkaller følelsen av oksygenmangel? Hvis man blir satt i en atmosfære med uten oksygen, f.eks kun nitrogen vil man ikke merke at noe er galt siden man hele tiden puster og lungene derfor ikke blir fylt med CO2. Faktisk så blir man lettere beruset. Derfor vil heller aldri de uinnvidde skjønne eller kjenne at noe er galt.

Lenke til kommentar

 

Man tilgir ikke en morder!

Det å gi mordere livsvarig fengselsstraff er på ingen måte å tilgi.

 

En morder kan ikke gjøre om på det som har skjedd og de døde kan ikke vekkes til live igjen! Folk som Viggo Kristiansen og Jan Helge Andersen som lokket med seg, voldtok og drepte to små jenter bør henrettes.

Nei. De burde jo ikke det.

De burde sitte inne i fengsel livet ut...

Har man henrettelse, så betyr det at sånne mordere slipper jævlig billig unna.

Se signaturen min.

 

Det samme med Joe Erling Jahr og Ole Nicholai Kvisler som drepte en femtenåring med kniv fordi han var mørk i huden. Og selvsagt de skyldige i Orderudsaken som skjøt og drepte uskyldige på grunn av arven til en gård. Og alle andre mordere for den saks skyld.

Man burde følgelig ikke ha dødsstraff.

Man burde legge til rette for livsvarig fengsel.

Grunnene til dette er flere, men det er også et svært godt argument, at beviser kan dukke opp, som da beviser at den straffedømte ikke har drept noen, slik man først var overbevist om. Som du sier: Man kan ikke vekke folk opp igjen fra de døde, om man ser bort i fra kristen argumentasjon om at Jesus gjorde nettopp det, osv. :p

 

Konklusjon: Retten kan begå feil, og dømme uskyldige mennesker til døden.

Dømmer man til livsvarig fengsel, så vil vedkommende bli satt fri om man finner ut at vedkommende ikke stod bak ugjerningen likevel.

 

Så hva er best? Jo, det er selvsagt fengselstraff.

 

 

Hva er vitsen md å ha folk i fengselet livet ut for at de skal dø en naturlig død en eller annen gang om x antall år? Hva er vitsen med å bruke ressurser på slikt som mat og drikke for å holde vedkommende i live? Eller ta opp fengselsplass på det? Og tenk på hva slags tilstander de har i fengslene... TV, internett, luftegård osv. Skulle det vært en brukbar straff med fengsel måtte det fungert som med de gamle fangehullene.

Lenke til kommentar

 

 

Så gasskamre assosierer du med regimer som Nazi-Tyskland, noe jeg antar ikke er positivt. Men å utføre medisinske eksperimenter på dødsdømte fanger i tur og orden for å se hvordan de reagerer assosierer du ikke med verken Nazi-Tyskland eller Dr. Mengele?

 

Hva med å bare la dem dø av oksygenmangel? Det krever ingen eksprimenter, det er allerede mye kunnskap om det. Fangene vil ikke bli utsatt for gift, så alle organer er intakte. I tillegg skal vist hele opplevelsen føles relativt behagelig.

 

Å dø av oksygenmangel er ingen hyggelig død. Bare man finner fram til den rette doseringen med gift kan de dødsdømte dø smertefritt og rolig på kort tid. Derfor mener jeg det bør forskes mer på bruk av gift da disse idiotene som produserer giften ikke vil selge den til dem som driver med henrettelser.

 

Om noen må lide litt underveis så er det helt greit! Husk at vi snakker om folk som har begått forbrytelser som gjør at de dømmes til døden.

 

Du er kanskje ikke klarover at det er CO2 i lungene som framkaller følelsen av oksygenmangel? Hvis man blir satt i en atmosfære med uten oksygen, f.eks kun nitrogen vil man ikke merke at noe er galt siden man hele tiden puster og lungene derfor ikke blir fylt med CO2. Faktisk så blir man lettere beruset. Derfor vil heller aldri de uinnvidde skjønne eller kjenne at noe er galt.

 

 

Jeg har selv hatt små perioder med pusteproblemer og jo, det merker man. Jeg tror dette forslaget ditt er langt enklere i teorien enn i praksis.

Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt små perioder med pusteproblemer og jo, det merker man. Jeg tror dette forslaget ditt er langt enklere i teorien enn i praksis.

 

Nå vet jeg ikke hvilken type pusteproblemer du har hatt, men det er tvilsomt at de innebar at luften du pustet ble byttet ut med f.eks. nitrogen, eller bare rett og slett filtrert ut oksygen. Det er ikke sammenlignbart. Jeg foreslår at du sjekker opp det jeg omtaler før du sammenligner det med pusteproblemer og kveling.

 

For enkelthetsskyld kan du sjekke del 4 og 5:

Lenke til kommentar

Hva er vitsen md å ha folk i fengselet livet ut for at de skal dø en naturlig død en eller annen gang om x antall år?

Det er av grunner jeg har nevnt ovenfor.

Det finnes også flere grunner, bl.a. at Staten ikke har noen rett til å avlive noen.

Negative rettigheter, som jeg da er sterk forkjemper for, gir mennesket retten til liv.

 

Hva er vitsen med å bruke ressurser på slikt som mat og drikke for å holde vedkommende i live?

Fordi vedkommende er et menneske, og fordi det kan dukke opp beviser etterhvert. De kan også være en resurs når det kommer til forskning.

 

Eller ta opp fengselsplass på det? Og tenk på hva slags tilstander de har i fengslene... TV, internett, luftegård osv. Skulle det vært en brukbar straff med fengsel måtte det fungert som med de gamle fangehullene.

Ja. Nå skal de i følge meg ikke få tilgang til internett, og de skal ikke ha konsoll, etc. Bøker kan de derimot ha, slik jeg ser det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Staten har ikke rett til å avlive noen... Her i Norge har vi demokrati (med unntak av monarkiet) og regjeringen er valgt av flertallet av folket. Så det er altså flertallet av folket som avgjør dette og ikke staten. Uansett snakker jeg om human avliving. Ved giftsprøyte får vedkommende som skal henrettes først bedøvelse og så den avlivende giften. Dette er ikke et tilbud vedkommende har gitt sine dødsofre. Mordere dreper andre ved hjelp av kvelning, kniv, pistol, drukning ol. I enkelte tilfeller som bla. ved Baneheiadrapene misbruker de ofrene også først. Og tenk på feks. retten som et siste måltid. Dette er heller ikke noe morderne tilbyr sine ofre.

 

Så det humane er absolutt til stede her. Forresten, hvorfor er det mer humant ha noen sperret inne på livstid enn å henrette dem? Og ta med i betraktningen at man kan rømme fra fengsel, men ikke fra graven...

Lenke til kommentar

Staten har ikke rett til å avlive noen...

Nei. Og etter min mening heller ikke om de har flertallet av velgere i ryggen.

 

Her i Norge har vi demokrati (med unntak av monarkiet) og regjeringen er valgt av flertallet av folket. Så det er altså flertallet av folket som avgjør dette og ikke staten.

Som individualist, og liberalist, er jeg i mot at flertallet kan bestemme over om noen skal få leve eller dø. Individet selv derimot, skal få bestemme over sitt eget liv, også når det gjelder om hvorvidt vedkommende skal leve og eller dø. Men en flertallsavgjørelse som krenker retten til liv, er jeg altså sterkt i mot.

 

Uansett snakker jeg om human avliving. Ved giftsprøyte får vedkommende som skal henrettes først bedøvelse og så den avlivende giften. Dette er ikke et tilbud vedkommende har gitt sine dødsofre. Mordere dreper andre ved hjelp av kvelning, kniv, pistol, drukning ol. I enkelte tilfeller som bla. ved Baneheiadrapene misbruker de ofrene også først. Og tenk på feks. retten som et siste måltid. Dette er heller ikke noe morderne tilbyr sine ofre.

Det de gjør er galt, men det gir oss ikke noen rett til å gjøre noe som er galt.

Det man da sier er at det er greit å drepe noen, dersom man har god nok grunn til det.

 

Så det humane er absolutt til stede her. Forresten, hvorfor er det mer humant ha noen sperret inne på livstid enn å henrette dem?

Det kan jo diskuteres. Jeg mener at det er verre å bli dømt til livstid enn å bli dømt til døden med de metoder du taler for. Ang. smertefri død via injeksjon av gift.

Jeg mener det er å slippe svært billig unna for noe grusomt de har gjort.

 

Som jeg nevnte tidligere, så se på signaturen min:

Frykt ikke døden. For når du finnes, så finnes ikke den, og når den finnes, så finnes ikke du - Epikur

 

Det er INGEN straff å dø. Vi alle skal dø, og dette er ingen straff.

Frihetsberøvelse derimot, er straff. Den straffedømte, skal bli fratatt retten til frihet, men ikke retten til liv. Faktisk skal han ikke få bestemme over hvorvidt han skal dø eller ikke heller, etter at han eller hun er blitt straffedømt. Som sagt: Det er å slippe billig unna.

 

Og ta med i betraktningen at man kan rømme fra fengsel, men ikke fra graven...

Man kan bli satt fri fra fengsel, om rettsvesenet finner beviser som peker mot en annen gjerningsperson. Det kan man ikke om en person er drept.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Individet bestemme over sitt eget liv... Se litt på Orderudsaken, Baneheiasaken og Holmliasaken: Vi snakker om mordere! Om noen som har drept andre! Det siste disse folkene fortjener er å få bestemme over sine egne liv! Om de ønsker å bestemme over sine egne liv og om de ønsker å leve selv skulle de ha tenkt på det litt før de bestemte seg for å begå kaldblodige drap!

 

Så er det heller ikke galt å henrette mordere. Som forklart tidligere skjer det på en human måte. Nå er det massevis av land som henretter folk på groteske måter som feks. Kina og Iran, men dette er ikke land det er grobunn for å sammenligne oss med.

 

Du kan gjerne si at det er å la dem slippe enkelt unna. Men da er man ferdig med dem en gang for alle også. Og da har man ikke farene for vold i fengsel eller rømningsfaren. Dette eksisterer imidlertid hvis du gir dem livstid.

 

Dersom folk dømmes uskyldige slik du snakker om er ikke feile straffen i seg selv. Da ligger feilen et sted i systemet.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Gjenoppliver tråden med følgende:

 

Skal henrettes om fire dager - ber om utsettelse
 

På ti dager skal syv personer henrettes i Arkansas i USA. Don Davis (54) og Bruce Ward (60) er først i køen, men kjemper nå for utsettelse.
 

«Familliene til ofrene har ventet alt for lenge på at disse horrible morderne skal få sin straff. Dette kontoret er forberedt og kommer til å svare på alle utfordringene som kan måtte oppstå mellom nå og henrettelsen» skriver statsadvokatens pressesjef i en uttalelse.
 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/usa/skal-henrettes-om-fire-dager-ber-om-utsettelse/a/23974671/

 

Hvis dere leser artikkelen vil dere se fra starten av at det argumenteres med at medikamentene som skal brukes til henrettelsene snart går ut og at det er uvisst når man får tak i nytt. I tillegg er jo de dømte mordere. Så dette går på begge ting tråden dreier seg om, dødsstraff og metodene.

 

Jeg er 100% FOR at disse henrettelsene gjennomføres etter planen! De dømte er funnet skyldige i drap og har sittet altfor lenge på dødscellen. Etter så lang tid har de hatt mer enn nok tid hvis det var å få gjenopptatt saken eller søke utsettelse de ville. Ikke det at mordere skulle ha rett til noen utsettelse uansett. Best å bli kvitt slike folk så fort som mulig! Vel og merke, etter at en rettferdig sak har blitt gjennomført, noe som absolutt har skjedd her.

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar

Nedgang i antall henrettelser i verden i 2016
 

Færre henrettelser, men flere dødsdommer. Og ett land er verre enn alle andre i verden, ifølge en ny rapport fra Amnesty International.

 

http://www.aftenposten.no/verden/Nedgang-i-antall-henrettelser-i-verden-i-2016-619199b.html

 

Har alltid visst at denne organisasjonen har en alvorlig hjerneskade, men dette overgår alt: Tenk å påstå at dødsstraff er på vei ut når antall dødsdommer går opp og Folkerepublikken Kina ikke inngår i rapporten bare fordi antall henrettelser går ned...

Lenke til kommentar

Henrettelse av dødsdømt fange i USA utsatt
 

Den dødsdømte fangen Don Davis i Arkansas ble mandag kveld servert det som skulle bli hans siste måltid. Kort tid senere ble henrettelsen av ham midlertidig stanset.
 

Henrettelsen av drapsdømte Don Davis (54) skulle etter planen bli den første i den Arkansas siden 2005, samt en av flere planlagte henrettelser i den amerikanske delstaten denne måneden.

 

Mandag kveld ble 54-åringen derfor servert et såkalt siste måltid, bestående av blant annet stekt kylling, potetmos og jordbærkake, melder nyhetsbyrået AP.

 

Akkurat idet vitner som skulle være til stede for å se Davis få en giftsprøyte, var på vei til henrettelseskammeret, besluttet imidlertid USAs høyesterett å opprettholde en tidligere kjennelse fra en distriktsdomstol i Arkansas om å utsette henrettelsen.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/usa/henrettelse-av-doedsdoemt-fange-i-usa-utsatt/a/23976171/

 

Totalt skandaløst!!!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...