Gå til innhold

Mastercard-svindel: Hvilke rettigheter har jeg?


Anbefalte innlegg

Litt forhistorie: Jeg og min samboer var i banken i ferien for å opprette en felles konto. I tillegg fikk vi da bestilt nye forbrukskontoer og Visa/Mastercard til hver av oss. Hun var kunde i banken fra før, mens jeg var helt ny kunde. Banken sier så at de skulle sende oss de nødvendige papirer og kortene i posten.

 

I kveld kommer vi hjem fra tre ukers ferie, og det jeg finner i postkassen min er en kredittkortregning til min samboer på nesten 2000 kr fra et software-firma som kaller seg Cleverbridge, og et annet som heter 3bsoftware (3 separate transaksjoner). Dette er ting som vi aldri har hørt om! Ingen av oss har mottatt hverken papirer eller kort fra banken, og disse regningene er blitt trukket av et nytt kort som vi aldri har fått! Dette kortet må altså ha forsvunnet innen det kom til oss, og noen har misbrukt det. Jeg ringte selvfølgelig til fokus bank og fikk sperret kortet til min samboer, men siden det er avdelingen i danmark som tar seg av henvendelser utenfor åpningstid så får jeg ingen ekstra informasjon fra kundebehandleren. Han forsikrer meg om at det ikke er blitt opprettet noe kort i mitt navn enda, så forhåpentligvis kan de ikke svindle meg også.

 

Det var naturlig nok veldig sjokkerende for oss å bli utsatt for denslags, men hvilke rettigheter sitter vi nå på i forhold til å dekke beløpet som er svindlet? Vi har jo absolutt ikke gjort noe galt her. Vi bor i en blokkleilighet der postkassene har lås, så dersom folk skal få tak i posten vår er det trolig at postmannen f.eks. har lagt posten utenfor postkassen (den kan ha vært full). Mens jeg var på ferie ringte jeg faktisk posten og spurte konkret om hva som ville skje dersom postkassen ble full. Mannen i andre enden forsikret meg om at ingen post ville bli lagt utenfor postkassen. En postmann har plikt på seg til å enten levere posten i postkassen, eller ta den med tilbake til postkontoret for oppbevaring i inntil 2 uker dersom det ikke er plass.

 

Jeg skal selvfølgelig ringe fokus i morgen tidlig og prøve å få svar, men jeg er naturlig nok litt urolig inntil jeg får noen sikre svar derfra. Er det noen som helst fare for at mer kan bli trukket nå i etterkant? Er mastercard forsikret mot denne typen svindel, eller bare mot svindel relatert til netthandel?

 

En annen ting som jeg finner veldig merkelig er at i tillegg til disse regningene så mottok vi faktisk to CD-er med software fra det ene firmaet (Cleverbridge). Først tenkte jeg at dette bare var noe som ble gjort for å på en eller annen måte prøve å skjule at det faktisk er svindel, men etter å ha søkt opp firmaet og produktet på nettet så virker det for meg som om det faktisk er et legitimt produkt, og at disse pengene faktisk har gått til å betale for denne softwaren. Hvorfor vil noen misbruke et kort ved å faktisk bestille ting til vår adresse? Det fatter jeg ikke. Ville det ikke egentlig være lett for folk å misbruke kortet på måter som faktisk lot tjuvene tjene noe på det?

 

Er glad for alle konstruktive innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bare som en pekepinn for andre, bruk alltid kredittkort ved netthandel.

 

Dumeste pekepinnen noensinne.. Spar oss for slike ting. Betale over nett med kort er meget sikkert. Bare bruk hodet, sånn som med alt annet, så unngår du å bli svindlet. F.eks ikke betal med kort på nettsiden www.xxxgol2223xfuyh.com (ikke reel nettside)

Lenke til kommentar
bare som en pekepinn for andre, bruk alltid kredittkort ved netthandel.

 

Dumeste pekepinnen noensinne.. Spar oss for slike ting. Betale over nett med kort er meget sikkert. Bare bruk hodet, sånn som med alt annet, så unngår du å bli svindlet. F.eks ikke betal med kort på nettsiden www.xxxgol2223xfuyh.com (ikke reel nettside)

 

Personlig synes jeg det er mye verre om det urettmessig trekkes penger av bankkontoen min, enn om jeg får en regning på noe jeg ikke kommer til å betale. Derfor (bl.a.) bruker jeg helst kredittkort. Det oppleves som tryggere.

 

Forøvrig er rettighetene dine de samme uavhengig av om det er kreditt eller debetkort (så lenge det er VISA/MasterCard) i slike tilfeller. Hvis noen urettmessig har belastet ditt kort uten at det er brukt PIN-kode får du alltid pengene tilbakeført hvis det er debetkort, og du trenger ikke betale regningen hvis det er kredittkort.

 

Men det er ikke riktig at det er banken som tar tapet. Det er butikken som tar tapet. MasterCard trekker ganske enkelt beløpet tilbake fra butikken.

Endret av yaddah
Lenke til kommentar
bare som en pekepinn for andre, bruk alltid kredittkort ved netthandel.

 

Dumeste pekepinnen noensinne.. Spar oss for slike ting. Betale over nett med kort er meget sikkert. Bare bruk hodet, sånn som med alt annet, så unngår du å bli svindlet. F.eks ikke betal med kort på nettsiden www.xxxgol2223xfuyh.com (ikke reel nettside)

errr. ok du har ikke stort mellom øra vil jeg tro.

EN stor grunn til at det er tryggere med kredittkort: penger blir ikke trekt rett ut av kontoen.

la oss ta for oss et scenario. du handler på nett, en trygg side, men så finner en person ut i firmaet, at han vil svindle litt, har han tilgang på kort informasjonen, kan han trekke penger og handle for ditt kort, eneste han trenger er kortnummer, cvc koden og utløpsdatoen. så hvis han da kjøper seg en ny flat tv med kortet ditt, og det er et debet kort, mister du pengene på flekken, og vil aldri få de tilbake. har du brukt kredittkort derimot, mister du ingen penger siden det faktisk ikke er noen penger på kortet, og kredittkort selskapet ordner opp på flekken.

2 mulige utfall, mindre penger eller står på samme sted.

 

det ER sikrere å bruke kredittkort, ferdig med saken.

 

ettersom jeg har fått vite får man ikke pengene like lett tilbake når det gjelder debet kort.

men som sagt over meg, vil heller ha en regning jeg kan betale enn at penger forsvinner. litt kjipt å miste flere tusen, enn å sitte med en regning i fanget.

Endret av simster
Lenke til kommentar
bare som en pekepinn for andre, bruk alltid kredittkort ved netthandel.

 

Dumeste pekepinnen noensinne.. Spar oss for slike ting. Betale over nett med kort er meget sikkert. Bare bruk hodet, sånn som med alt annet, så unngår du å bli svindlet. F.eks ikke betal med kort på nettsiden www.xxxgol2223xfuyh.com (ikke reel nettside)

errr. ok du har ikke stort mellom øra vil jeg tro.

EN stor grunn til at det er tryggere med kredittkort: penger blir ikke trekt rett ut av kontoen.

la oss ta for oss et scenario. du handler på nett, en trygg side, men så finner en person ut i firmaet, at han vil svindle litt, har han tilgang på kort informasjonen, kan han trekke penger og handle for ditt kort, eneste han trenger er kortnummer, cvc koden og utløpsdatoen. så hvis han da kjøper seg en ny flat tv med kortet ditt, og det er et debet kort, mister du pengene på flekken, og vil aldri få de tilbake. har du brukt kredittkort derimot, mister du ingen penger siden det faktisk ikke er noen penger på kortet, og kredittkort selskapet ordner opp på flekken.

2 mulige utfall, mindre penger eller står på samme sted.

 

det ER sikrere å bruke kredittkort, ferdig med saken.

 

 

Nope, banken din vil gi deg pengene tilbake ved svindel av debetkort også. Det vil ta noe mer tid, og det er kanskje noe strengere regler angående forsiktighet ved bruk av kortet, men man skal etterhvert få pengene tilbake.

 

Men blir man svindlet på debetkortet, kan man bli blakk i tiden det tar banken å putte penger tilbake på kortet. Det er nok surt, ser jeg for meg...

 

Edit:

fant bare en kilde:

http://forbrukereuropa.no/temaer/betaling

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
En annen ting som jeg finner veldig merkelig er at i tillegg til disse regningene så mottok vi faktisk to CD-er med software fra det ene firmaet (Cleverbridge). Først tenkte jeg at dette bare var noe som ble gjort for å på en eller annen måte prøve å skjule at det faktisk er svindel, men etter å ha søkt opp firmaet og produktet på nettet så virker det for meg som om det faktisk er et legitimt produkt, og at disse pengene faktisk har gått til å betale for denne softwaren. Hvorfor vil noen misbruke et kort ved å faktisk bestille ting til vår adresse? Det fatter jeg ikke. Ville det ikke egentlig være lett for folk å misbruke kortet på måter som faktisk lot tjuvene tjene noe på det?

Når man handler via Cleverbridge (- de håndterer bl.a. salg av software fra O&O -), så får du opp en "linje" på ordren med det elektronisk nedlastbare produktet, og en "linje" der de tilbyr å sende en "backup CD" for noen kroner ekstra. Denne CD'en er bare noe de slenger inn på eget initiativ, og du må aktivt fjerne den for å slippe å få høyere regning. Men det er vel ikke så nøye når man handler for andres penger ...

Lenke til kommentar

Kan legge til at hvis noen har brukt kortet ditt med PIN-kode (i en butikk eller minibank) er det ikke sikkert du får pengene tilbake. Banken vil da gjerne si at du har vært uaktsom siden de har klart å få tak i PIN-koden.

 

Det er et lite paradoks at bruk av PIN-kode medfører færre rettigheter og er mindre "sikkert" for oss som forbrukere, enn transaksjoner over internett/telefon eller med signatur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...