Gå til innhold

Hvilken Anime/Manga holder du på med nå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fullførte Chaos;Head i går kveld. Vet ikke helt hvorfor jeg startet, det var ikke en serie jeg i utgangspunktet hadde på watch-lista mi, men endte opp med den. Kanskje fordi jeg skal starte på Steins;Gate i kveld, og trodde at det var en viktig prequel. Uansett, så var jeg skuffet da den var ferdig. Enig i de fleste omtalene på myanimelist-siden for animeen; den starter ganske sterkt, er lovende, men faller ganske kraftig sammen. Hadde serien vært på mange flere episoder, vet jeg ikke om jeg ville ha fullført, men samtidig hadde man da kanskje gjort en bedre jobb.

Lenke til kommentar

Ser for tiden på Nana, One Piece, Trigun, Mononoke, Shingeki no Kyojin, Monogatari Series: Second Season og Danganronpa: The Animation.

NANA er en av verdens beste serier, om du fortsetter på mangaen der anime'en slutter. Synd at forfatteren har vært langvarig syk og neppe kommer til å ende historien. Er et mesterverk innenfor dramasjangeren.

Lenke til kommentar

NANA er en av verdens beste serier, om du fortsetter på mangaen der anime'en slutter. Synd at forfatteren har vært langvarig syk og neppe kommer til å ende historien. Er et mesterverk innenfor dramasjangeren.

 

Ja, NANA var meget bra. Men å regne den for en av verdens beste serier, synes jeg er å tøye strikken veldig langt. Noen av karakterene var altfor sytete til at jeg helt kunne synes bedre om den. Det er mulig at jeg fortsetter med mangaen.

Lenke til kommentar

Ja, om du fortsetter på mangaen der animen slutter. Hadde helt samme inntrykk som deg etter å ha sett TV-serien, om at NANA er en bra serie med svakheter. Men det er kun en tredjedel av handlingen, og den blir bare bedre og bedre. ;)

 

Clannad ~After Story~, Honey & Clover, NANA og Ef er de jeg regner som firkløveret i den sjangeren som utmerker seg over resten. Etter det kommer stemningsserier som Ano Hana, Toradora, Kimi ni Todoke (2) og Sakamichi no Apollon.

 

Men merker at det begynner å bli en stund siden det var noe ordentlig bra. Blant de 4 store er den yngste fra 2008 / -2009.

Lenke til kommentar
Clannad ~After Story~, Honey & Clover, NANA og Ef er de jeg regner som firkløveret i den sjangeren som utmerker seg over resten. Etter det kommer stemningsserier som Ano Hana, Toradora, Kimi ni Todoke (2) og Sakamichi no Apollon.

 

Jeg plasserer After Story, Sakamichi no Apollon og Ano Hana greit over NANA.

Endret av LesMiserable
Lenke til kommentar

Jeg plasserer After Story, Sakamichi no Apollon og Ano Hana greit over NANA.

Tullprat. After Story er verdens beste serie, så den er grei. De andre holder ikke ambisjonsnivået til NANA i det hele tatt, og er simple i forhold. Stemningsserier framfor noe annet. Med NANA skal man se serien i et kort løp, og så fortsette på mangaen.. uten det kan en ikke uttale seg, og om en fremdeles mener den er dårligere, må en få synet sjekket. :p

 

Jeg har sagt det før, og sier det igjen. Ano Hana og Toradora vekker umiddelbare følelser der og da, Clannad og NANA endrer en persons holdnininger til livet.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Har sett ferdig nichijou den humoren var ganske over the top imo. Kun for spess intriserte.

4/10

Jeg holdt ut kun 11 episoder.

 

Ah, der har vi forumets største After Story-hater. Husker ikke om du så den ferdig, men du har sikkert atter en gang mange overbevisende argumenter om at ecchi seriene dine er bedre. :D

Aww yeauh gurl you tell him how it's gonna be!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tullprat. After Story er verdens beste serie, så den er grei. De andre holder ikke ambisjonsnivået til NANA i det hele tatt, og er simple i forhold. Stemningsserier framfor noe annet. Med NANA skal man se serien i et kort løp, og så fortsette på mangaen.. uten det kan en ikke uttale seg, og om en fremdeles mener den er dårligere, må en få synet sjekket. :p

 

Jeg har sagt det før, og sier det igjen. Ano Hana og Toradora vekker umiddelbare følelser der og da, Clannad og NANA endrer en persons holdnininger til livet.

 

Haha, dette her er morsomt. Endret After Story og NANA på holdningen din til livet? Hahaha. Dette var dagens. Er du en så overfølsom tulling, eller? Og Ano Hana og Sakamichi no Apollon er liksom simple i forhold til NANA og After story? Nå har jeg lest det også. After Story er for øvrig langt i fra å være verdens beste serie.

Lenke til kommentar

Kan forsøke å forklare dette nærmere. Ano Hana handler om en gjeng ungdommer og deres gjenværende følelser ovenfor det avdøde barnet Menma.

 

Alt spinner rundt dette konseptet, uten et eneste opptrinn i verden ellers. Når du tenker Ano Hana, tenker du på Menma og vennegjengen og ikke annet. Ingen vil kunne påstå at Ano Hana ga deg et mer reflektert syn på verden, annet enn det du fikk ut av det emosjonelle båndet du knyttet deg til disse karakterene.

 

Clannad på sin side er en serie som utenom de komiske elementene, tar opp enormt mye viktig tematikk. Vi følger Tomoya som fra samfunnets perspektiv blir sett ned på som et produkt av manglende ambisjon og vilje. Han er en skrantende elev som folk har knyttet få forventninger til og som de fleste vil se på som en potensielt lavverdig bidragsyter til et sterkt materialbasert fellessamfunn anno 2013.

 

Men som tiden viser gir han etter hvert et uttrykk for empati innenfor egne perimetre, som gjør han til en filantrop ("love of humanity") av et annet slag. Selv om han viser tendenser til latskap og lite vilje, tar han hånd om andre på en fundamental måte som nesten kvalifiserer han til status som en slags ungdomshelgen.

 

De fleste som kritiserer serien vil poengtere at den er naiv og godtroende, at en verden uten ondskap fostret av egeninteresser ikke er mulig. Men det er akkurat det jeg synes er så fascinerende med den; en god slice of life serie skal være en ideell representasjon av hva menneskeheten kan bli, ikke hva den nødvendigvis er. Vår verden er ikke like vakker som den presentert i Clannad, med mennesker som har det absolutte uskyld godt opp i voksen alder, men det er ingenting som tilsier at den i teorien ikke kunne vært det. ;)

 

Så mens Ano Hana er en rørende historie i seg selv, er Clannad en dekkende gjennomgang av sosiologiens største formål, å få en perfekt samhandling mellom mennesker gjennom uselvisk handling og nestekjærlighet. Dette gjør den uvurderlig. Samvittigheten vår forteller oss hva som er rett og galt, og Tomoya, favorittkarakten min gjennom tidene, er et prakteksempel på korrekt opptreden ovenfor andre. Det er det jeg mener med at det er en serie som forandrer holdninger til livet, fordi hans levesett er noe alle burde prøve å lever mer opp til.

 

Mye av det samme kan sies om NANA, Ef og Honey & Clover, som også er svært filosofiske serier. De fronter kanskje ikke akkurat de samme verdiene, men har på hver sin måte noe de skulle ha sagt. Jeg synes Clannad er den som dekker det aller viktigste her i livet, med familiære verdier og nestekjærlighet, og dermed den beste, men det er bare meg. Riktignok om en ser forbi det overfladiske, noe ikke alle er istand til.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Misforstå meg rett her, Agentspoon. Jeg digger After Story, men den er ikke tidenes beste serie. Jeg liker den for det den er; en underholdende dramakomedie. Ikke legg så mye i det.

 

Kalte du nettopp NANA for filosofisk? Det må i så fall være de de to tredjedelene i mangaen som ikke har blitt adaptert til anime, men det som er animert er ikke filosofisk. Fikk all sutringa til karakterene deg til å tenke over livet eller noe? NANA skildrer 20-årene bra, usikkerheten osv, men det er også så dypt det går. I det minste i animeserien.

 

Forresten, mener du at vi bør ha samme levesett som Tomoya? En fyr som driver med stygge pek mot bestevennen sin, har null ambisjoner, har farsproblemer og driter i ungen sin i fem år? Litt av en rollemodell.

Lenke til kommentar

NANA er en av seriene (foruten SHAFT produksjoner som Bakemonogatari osv.) med flest kjente sitater. Den skildrer som du sier 20-årene på en nokså bohem-aktig måte, og har et helt vanvittig nettverk mellom karakterene i Trapnest og Blast (spesielt i mangaen). Det er det at den blir så komplisert etter hvert, mens du bare blir dypere og dypere engasjert i karakterene, som gjør den til et mesterverk. Etter å ha sett TV-serien, er du kun en tredjedel av dybden, og da er den kanskje en 8er etter min mening.

 

Tomoya:

 

Tomoya hevdet selv at han aldri har hatt noen stor interesse i skolen i sin oppvekst, da han vil få en vanlig jobb og leve livet som den han er. Det er et valg en kan ta, og nesten en befriende tankegang i dagens samfunn der alt skal gå på å klatre karrierestigen raskest mulig. Bare tenk den personligheten du utvikler ved å ha et slikt avslappet forhold til forventninger og heller fokusere maksimalt på å bygge relasjoner til de du er glad i.

 

Farsproblemer og sørgetid etter Nagisas tragiske død er vel ikke noe å kritisere Tomoya særlig for. Alle har vel opplevd å være lammet, å ha nådd et kritisk punkt der en bare slutter å fungere normalt, selv om det ikke er noe vondt ment til de rundt deg. Kjærligheten til Ushio har vel egentlig aldri stått særlig i tvil.

 

 

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Uten å kunne gi mye til denne diskusjonen må jeg si meg enig i Agentspoon, ut av alle animene jeg har sett, så har disse nevnt seriene vært noen av dem få på slice of life genren som har falt i smak, og får en til å tenkt selv om hans valg i livet og være måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er glad for at noen klarer å skrive klart og tydelig hva som er bra med Clannad/~after story~. Agentspoon gjorde det samme for noen sider siden. Klarer det ikke så bra elv. Nå har jeg ikke sett flere slice-of-life eller drama(-komedie)-serier, så kan ikke sammenligne, men vet at jeg er veldig glad i nevnte serie.

 

Ser som sagt Steins;Gate om dagen. Liker den godt til nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...