Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]HJELP! Maskin vil ikke starte etter å ha slettet linux!


Anbefalte innlegg

Hei,

 

I går kveld slettet jeg linux fra pcen min.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg gjorde det rett.

Det jeg gjorde var å gå på behandle datamaskin - diskbehandling,

Og slette linux ubuntu-partisjonen på rundt 100 GB. Etter det tildelte jeg den

Utildelte diskplassen til hardisken så hele partisjon ble borte. Så avsluttet jeg Vista.

I dag morges når jeg skulle starte maskinen kom det opp:

 

GRUB Loading stagel1.5.

 

GRUB loading please wait...

Error 22

 

Er det noen som har hatt samme problemet eller vet hva jeg kan gjøre, utenom å

Boote så jeg mister alle filene mine ville jeg blitt utrolig glad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du slettet linux partisjonen slettet du også /boot/grub.

Mao. config filene til grub, så denne vet ikke lengere hva den skal gjøre.

 

Letteste måte å fikse på er å boote med windows cd og kjøre en reperasjon. Da legges windows sin boot loader inn, og alt skal fungere som normalt igjen.

Lenke til kommentar
Når du slettet linux partisjonen slettet du også /boot/grub.

Mao. config filene til grub, så denne vet ikke lengere hva den skal gjøre.

 

Letteste måte å fikse på er å boote med windows cd og kjøre en reperasjon. Da legges windows sin boot loader inn, og alt skal fungere som normalt igjen.

 

Hvordan kjører jeg reparasjon? Sorry er ikke så proff...

Kanskje det går an å boote fra fabrikkinnst. Og gjennopprette hardisk?

Lenke til kommentar

Er det Vista på maskinen? Hvis du trykker F8 -kontinuerlig- fra du ser BIOS-bildet ved oppstarten vil du få opp en rekke valg som lar deg velge blant annet "Reparer datamaskinen". Derfra kan du velge å "reparere windows-installasjonen" eller noe i den gata, og da fikser Vista resten. Det kommer dog til å ta litt tid, så lag en kopp kaffe og sett deg ut i finværet i mellomtida ;)

Lenke til kommentar
Er det Vista på maskinen? Hvis du trykker F8 -kontinuerlig- fra du ser BIOS-bildet ved oppstarten vil du få opp en rekke valg som lar deg velge blant annet "Reparer datamaskinen". Derfra kan du velge å "reparere windows-installasjonen" eller noe i den gata, og da fikser Vista resten. Det kommer dog til å ta litt tid, så lag en kopp kaffe og sett deg ut i finværet i mellomtida ;)

takk, skal prøve det!

Lenke til kommentar
Er det Vista på maskinen? Hvis du trykker F8 -kontinuerlig- fra du ser BIOS-bildet ved oppstarten vil du få opp en rekke valg som lar deg velge blant annet "Reparer datamaskinen". Derfra kan du velge å "reparere windows-installasjonen" eller noe i den gata, og da fikser Vista resten. Det kommer dog til å ta litt tid, så lag en kopp kaffe og sett deg ut i finværet i mellomtida ;)

Tviler på at dette virker. Da jeg ser for meg at det er grub som lastes først. F8 knepet funker kun vist det er microsoft sin boot loader som starter. Men når grub svikter kommer man seg aldri til microsoft sin.

 

Og til trådstarter: Vil tro det er en fare for at alle filene dine forsvinner vist du kjører en reset til fabrikksintilinger, men det er usikkert, da det sikkert varierer lit hvordan slike restore systemer virker.

 

Det beste er nok å få fingrene i en skikkelig microsoft skive, og kjøre en reprasjon den veien.

Lenke til kommentar

Hei hadde akk samme problem er egentlig bare og søke litt rundt på google så finner du svare, det gjorde jeg værtfall.. det du skal gjøre er og ta ut alle hdd utenom den du hadde ubuntu / windows på så setter du i cden me ubuntu og innstalerer da funker det værtfall for meg;)

Lenke til kommentar
Hei hadde akk samme problem er egentlig bare og søke litt rundt på google så finner du svare, det gjorde jeg værtfall.. det du skal gjøre er og ta ut alle hdd utenom den du hadde ubuntu / windows på så setter du i cden me ubuntu og innstalerer da funker det værtfall for meg;)

Sorry er uerfaren men hva er hdd? Tusen takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Hei hadde akk samme problem er egentlig bare og søke litt rundt på google så finner du svare, det gjorde jeg værtfall.. det du skal gjøre er og ta ut alle hdd utenom den du hadde ubuntu / windows på så setter du i cden me ubuntu og innstalerer da funker det værtfall for meg;)

Sorry er uerfaren men hva er hdd? Tusen takk for hjelp.

hdd er hardisken din der alt blir lagra

Lenke til kommentar

Det ENKLESTE du kan gjøre er å installer Ubuntu på nytt, siden du tydeligvis har gjort dette før. Da vil grub automatisk bli oppdatert. Dersom du vil at Windows skal starte automatisk istedenfor linux, er det en enkel sak å fikse når ubuntu er installert.

Lenke til kommentar
Det ENKLESTE du kan gjøre er å installer Ubuntu på nytt, siden du tydeligvis har gjort dette før. Da vil grub automatisk bli oppdatert. Dersom du vil at Windows skal starte automatisk istedenfor linux, er det en enkel sak å fikse når ubuntu er installert.

Nei, nei og atter nei. Det er bare knotete. Det finnes mange forskjellige programmer som hjelper deg med dette.

Jeg ser det er mange lignende spørsmål rundt om på mange forum, så jeg oppretter en ny tråd der jeg tar alt steg for steg.

Legger ut en link her etterpå. Gi meg en time :)

Endret av Major_Tom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...