Gå til innhold

Kjøper du musikk?


evenandreas

Hvordan skaffer du deg musikk?  

170 stemmer

  1. 1. Jeg ...

    • Jeg Laster ned musikk.
      96
    • Jeg kjøper musikk.
      105
    • Jeg bruker Spotify.
      100
    • Jeg bruker Youtube/Google Video.
      52
    • Jeg bruker Itune store.
      18
    • 0


Anbefalte innlegg

Jeg gjør begge deler. Nedlasting har gitt meg en bredere musikksmak og CD-samling, og således gitt mere penger til musikkindustrien. Uten nedlasting ville jeg ikke ha handlet så mye som jeg gjør.

 

laster ned litt

jeg vil prøve ut

og kjøper så det som er bra

at musikkbransjen har huet

opp i ræva

er synd

særlig for musikkbransjen

 

jeg er i band sjøl

vi elsker kopiering

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste sangene laster jeg ned fra Itunes, men jeg liker og kjøpe cd fra butikker, jeg føler meg "moden" og litt old school, pluss det er finere med cd covere i hylla en små filer inne på dataen.

Synes at platebutikkene burde skaffe seg nedlastnings maskiner slik kunder kunne komme inn og kjøpe fra maskinen XD bare stapp inn i poden, velg sanger, last ned og betal, da kunne jeg føle meg ung OG gammel på samme tid :D (Ikke det at jeg er gammel, veldig ung, men ønsker jeg var eldre samtidig som jeg ønsker jeg var yngre, ingen problemer og gjette min alder)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da nedlasting var "nytt" (Napster/Kazaa) og jeg fikk "bredbånd" (256kb/s) ble det lastet ned i hauger og spann. Dette mente jeg at jeg hadde "fortjent" siden jeg hadde 400+ CD'er.

 

Nå er 99% av de gamle piratfilene mine borte, dels pga sletting og dels pga diverse HD-krasj (Backup er/var for feiginger).

Faktisk tror jeg at de gjenstående "piratene" er 3-4 album av Per Bergersen (som er heeeeeeeeelt umulig å finne i dag), "Hard to be humble" av Mac Davies og "Din daa daa" av George Krantz. Dette har jeg hittil ikke klart å finne i "lovlige" former.

 

I dag laster jeg ned litt "her og der", bytter med venner/kollega/bekjente og hører på eller blir anbefalt. Bruker også Spotify og Last.fm.

Deretter kjøper jeg albumet på CD om det er bra musikk. Jeg kjøper også endel MP3 (minimum 320kb/s), eller helst FLAC fra forskjellige nettbutikker. Har ikke og kommer heller aldri til å anskaffe meg ipod eller itunes, så det går hovedsaklig i "alle de andre" butikkene.

Etter innkjøpt musikk blir "piraten" slettet og (hvis CD) ny rip laget i FLAC for arkivering (og en MP3-kopi til bilen/MP3-spilleren).

 

Jeg laster ned, og beholder, stort sett kun musikk jeg ikke kan finne lovlig gjennom mine kanaler.

 

Men ja, jeg kjøper 95% av musikken jeg har eller skaffer meg.

(Har også sendt "tiggebrev" til noen plateartister. Jeg har fått etpar MP3'er hos noen, i varierende kvalitet, men de fleste svarer ikke).

Lenke til kommentar

Jeg kjøper ikke musikk. For det første ser jeg ikke poenget i å betale for digital lyd som som regel ligger tilgjengelig for gratis lytning et eller annet sted på nettet uansett. Det være seg youtube, myspace, purevolume, spotify etc.

 

For det andre ser jeg heller ikke poenget med å bruke penger på å kjøpe en plastdisk, med digital lyd på, med cover siden innholdet (det som teller), som sagt, ligger ute et eller annet sted på nettet for gratis lytning likevel. Følelsen av at man "eier" musikk mer hvis man har et fysisk format, som en CD, er en illusjon. Musikk har som formål å bli hørt på, ikke tatt på, holdt i, stablet eller eid osv. CD'er tar i tillegg opp masse unødvendig plass.

 

Derimot bruker jeg flerfoldige tusen kroner i året på band-merch; diverse klær, sko, accesories etc. Samt går jeg på alt av konserter i mine nærområder som skulle by seg innenfor min musikksmak. Uten diverse nedlastning hadde merch-handlingen og konsert-gåingen min vært heller laber...

Lenke til kommentar

Sliter med at vi ikke har nett hjemme, så jeg kjøper fremdeles mange plater. Titter innom Platekompaniet ofte, og de har jo alltid salg, så det er ofte jeg finner meg noe. Liker å sjekke ut musikken på forhånd når jeg ikke kjenner artisten fra før. Har blitt litt mer kritisk i det siste, prøver å unngå de dyreste cdene (med mindre jeg bare MÅ ha dem selvsagt. :mrgreen:)

Lenke til kommentar

Hvis det blir forbud mot nedlasting, vil det da være forbudt å laste ned absolutt alt av musikk? Er fan av Kaizers Orchestra, og de har en del sanger som enten har lekket fra studio eller andre sanger som av forskjellige grunner ikke ble utgitt, vil det i fremtiden være ulovlig å laste ned bootleg og sånne ting? Eller gjelder det bare musikk som er utgitt på cder?

Lenke til kommentar

Kjøper CD-er.. Passerte mine 600 i dag! :)

 

Brukt mest last.fm som bakgrunn for å kjøpe ny musikk i de 2 siste årene: similar artists, osv.. Kan også kjøpe på magefølelse og cover, når jeg står i platebutikken.. Mye er kjøpt uhørt. Noe er tips fra venner, osv.. brukt litt Spotify til høre på det som jeg får anbefalt på last.fm i de siste månedene, for å sjekke ut ting og tang..

 

EDIT: Dvs, kjøper all min musikk, på CD-er..

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Internett er genialt for a finne artister innenfor sjangre.

Jeg er ekspert pa dark ambient, ambient, idm, etc fordi det finnes haugevis av sider og blogger om sakene.. for 10 ar siden var det utrolig vanskelig a oppna samme kunnskapsniva uten internett.

Torrent sider er geniale for dette.

 

Derfor laster jeg ned mye musikk, men jeg prover a gjore et poeng ut av at jeg kjoper flesteparten av de albumene jeg elsker.

Da helst digitalt, men noen ganger CD selvom jeg aldri bruker den senere.

Min musikksmak er for det meste elektronisk, sa bleep.com er en gjenganger siden de har en massiv kolleksjon av DRM-free musikk.

Lenke til kommentar
Jeg har tonnevis med cd'er som jeg laster ned på pcen.

Har 1200 sanger på itunes ellernoe, jeg laster også ned, men ikke så mye.

Jeg laster ned podcaster også og ser på de på ipoden.

De fleste sangene jeg har på pcen, har kostet penger (:

 

Akkurat nå har jeg 908 sanger på Itunes, men jeg har lastet ned alle Albummene til Marilyn Manson så jeg tror jeg topper 1000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...