Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

Det er dessverre slik at dyrearten mennesket står i en særstilling til å kunne utrydde mange dyrearter.

 

Noen av disse dyreartene utryddes også når mennesket ikke er bevisste på at de nettopp gjør det ved sin framferd med naturen.

 

@Nihilist1:

Vi har spesialister på økosystemene, som f.eks. biologer. Disse vet mye om slikt. :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

TurboTim, du glemte denne på samme nettavisside.

 

sau_480057m.jpg

 

 

Følg ulvens herjinger på Agder

 

De siste månedene har ulv tatt flere sau og lam i Aust- og Vest-Agder. Her får du oversikten over hvor ulven har jaget sau.

 

AGDER: - Det siste som vi har hørt er en observasjon 300 meter sør for tunnelen ved Fånefjell i Bygland, like før helga, men det er ikke noe som jeg kan bekrefte eller avkrefte, sier Rovviltskontakt i Statens Naturoppsyn, Jon-Erling Skåtan til fvn.no.

 

Se kartet under for å se oversikten over hvor ulven har vært på ferde.

 

- Det er ikke vanlig med ulv på Sørlandet og mest sannsynlig er det en svensk ulv.

 

De svenske ulvene har en tendens til å trekke lengre vest og sørover enn de norske ulvene som ofte heller trekker nordover.

 

- Så man kan på en måte si at dette er en ulovlig innvandrer, sier Skåtan som påpeker at vanligvis stopper ulvene ved Hedmarken og holder seg øst for Glomma.

 

Alt tyder fortsatt på at det er snakk om kun én ulv som herjer på Sørlandet.

 

Informasjonen i kartet er hentet fra Rovbasen til Direktoratet for Naturforvaltning.

 

= Ulv er den dokumenterte skade- eller dødsårsaken.

 

= Ulv er antatt dødsårsak.

 

= Usikker dødsårsak.

 

Det er Statens naturoppsyn (SNO) som har ansvaret for å dokumentere at bufe er skadet eller drept av ulv eller andre rovdyr. Resulatet rapporteres videre til Rovbasen. Det kan gå noe tid fra skadede eller døde dyr blir funnet til hendelsen blir synlig i Rovbasen.

 

Artig kart i avisartikkel også.

Lenke til kommentar

Min alternative vinkling av saken (satt på spissen)

 

 

Følg saueeiernes passive dødshjelp i Agder

 

De siste månedene har sau og lam blitt servert nærmest på sølvfat til ulven i Aust- og Vest-Agder. Her får du oversikten over hvor saueeierne har forsømt påbudt sikring av liv og helse hos sauene sine.

 

AGDER: - Det siste som vi har hørt er en observasjon av ulv 300 meter sør for tunnelen ved Fånefjell i Bygland, like før helga, men det er ikke noe som jeg kan bekrefte eller avkrefte, sier Rovviltskontakt i Statens Naturoppsyn, Jon-Erling Skåtan til fvn.no.

 

Se kartet under for å se oversikten over hvor ulven har kommet til dekket bord.

 

- Det er ikke vanlig med sikring av sauers vel og ve på Sørlandet og mest sannsynlig er det denne holdningen som nå har gitt utslag i mange drepte sauer og lam.

 

De svenske ulvene har en tendens til å finne dårlig sikrede sauer lengre vest og sørover enn de norske ulvene som ofte finner dårlig sikrede sauer lengre nordover.

 

- Så man kan på en måte si at dette er en ulovlig forsømmelse av dyrevelferd som har pågått over mange år, sier Skåtan som påpeker at eierne vanligvis bør sikre sauene med høye nok gjerder.

 

Alt tyder på at det er snakk om kun én ulv og at dyretragedien kunne blitt langt større dersom flere ulver undersøkte den manglende sauesikringen i området.

 

Informasjonen i kartet er hentet fra gjerdebasen til Direktoratet for Naturforvaltning.

 

= Manglende eller hull i gjerdet er den dokumenterte skade- eller dødsårsaken.

 

= Manglende eller hull i gjerdet er antatt dødsårsak.

 

= Usikker dødsårsak.

 

Det er Statens naturoppsyn (SNO) som har ansvaret for å dokumentere at bufe er skadet eller drept som følge av manglende sikring eller annen forsømmelse. Resulatet rapporteres videre til gjerdebasen. Det kan gå noe tid fra skadede eller døde dyr blir funnet til hendelsen blir synlig i gjerdebasen.

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Sau drept av tog

 

Tror nesten vi får fase ut tog også....

Nei vi ser jo ut fra dette at tog er et skadedyr som må jaktes til utryddelse. vi kan jo ikke ha det slik at toget skal ta dyra til bøndene og utgjøre en fare for barna våre. man kan jo ikke sende barna ut i frykt for at toget skal komme å ta dem.

 

Så vi må nokk utstyre noen jegere med anti tanks rakettkaster og anti tanks miner for å "regulere togbestanden" (dvs. utsydde dem). Og det er ikke nokk med at de tar de kjære sauene til bøndene de dreper jo også elg så det blir mindre igjenn til jegerene...

Lenke til kommentar

Fin vinkling Simen1. Jeg håper jeg tidligere har gitt tydelig nok melding om at jeg vil bevare og øke ulvebestanden i Norge. Nå!

 

Jeg kommer nok til å fortsette med å lenke til artikler om når Ulv, Sau, mennesket og bonden treffes. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Synes ikke det er helt verdt å starte en egen tråd for "Ett pattedyr mer verdt enn en gaupe?"-tråd. Men, for å peke ut denne spesielle holdningen folk får til rovdyr når det har drept:

 

"Åh, uff!! Nei nå er det på tide å starte jakt på gaupe/ulv/grevling (eller hva rovdyret måtte ha av navn)"

 

Artikkel om gaupe tar katt. Jeg synes det er flott at tallet på gaupe holder seg så bra som i dag jeg. :thumbup: Fint kattedyr!! Flink pus. :!:

 

320x.jpg

 

Forstår jo at Martin på 2,5 år var en elsket kattepus. Naturen fungere likevel slik den gjør.

 

 

960x.jpg

 

(Dagbladet): Matmor Britt Myhre fra Lebesby i Finnmark ante uråd da katten Martin ikke kom hjem etter å ha blitt sluppet ut fredag kveld. Ikke engang etter å ha blitt ropt på dukket han opp, og Britt begynte å frykte at noe hadde tilstøtt ham.

 

Det viste seg dessverre å slå til. Søndag fant Britt katten livløs, i sin egen hage.

 

- Han lå under et rognetre og så fin ut, men da vi snudde ham, så vi bittmerket. Det var forferdelig, sier den sønderknuste matmoren til Dagbladet.

 

Flere ofre

Alt tyder på at Martin, i likhet med en rekke andre katter i Øst-Finnmark, er blitt offer for ei gaupe. Flere gauper er blitt observert i distriktet den seinere tida, og flere kattedrap kan med stor sannsynlighet tilskrives det sjeldne rovdyret.

 

- Både søsteren min og naboen hennes, som bor 2,5 kilometer herfra, har opplevd at kattene deres er blitt drept. I tillegg kjenner jeg til et tilfelle et par mil unna, sier Britt.

 

Bygdefolket er sikre på at også en rekke tidligere kattedrap og -forsvinninger skyldes det de tror er en hel gaupestamme i nærheten.

 

- De sniker seg rundt husveggene om natta og dreper kattene, sier Britt.

 

- Dreper for å drepe

Hun tror gaupene rett og slett dreper for å drepe.

 

- Kattene blir ikke spist, bare drept. Kanskje gaupene oppfatter dem som rivaler? spekulerer hun og sikter til artsslektskapet mellom de to kattedyra.

 

Nå ønsker hun seg fellingstillatelse på gaupene.

 

- Gaupene hører til i naturen - men når de lusker rundt i hagene våre, blir det for nært.

 

- Helt normalt

Statens naturforvaltning (SNO) deler lebesbyværingenes oppfatning om at det er gauper som herjer i distriktet.

 

- At gauper dreper katter, er helt normalt, opplyser Bjørn-Hugo Kristoffersen, rådgiver i SNO Tana, til Finnmarken.

 

Han forteller at gaupene ofte tar strupebitt, og at dette er med på å underbygge at Lebesby-kattene er blitt ofre for artsslektningen.

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg hatt lite problem med å kaste sauen på ræva ut av landet, og la ulvebestanden vokse til et mer fornuftig nivå som gjenspeiler den Norske fauna. Men nå er jo dette bare en stakkars drøm, og man er tvunget til å forholde seg til realitetene...

 

Anyway, tingen med ulv er ganske enkelt at ulven er en direkte konkurrent til mennesket. På sitt beste/verste kan ulv være en ekstrem effektiv jeger, og historisk sett har det vært til plage for mennesker flest. Derfor bastardiserte man denne arten (les: man avlet frem hunder) for å utnytte dens egenskaper til jakt og vakthold. Og når man var tallsterke nok, gikk man inn for å avskaffe denne ubeleiligheten som ulven var for mennesket. Det jeg tror, er at mye av denne (muligens underbevisste) holdningen sitter igjen hos mange mennesker, og især sauebønder. Og det igjen gir denne oppfatningen at ulven ikke fortjener livets rett. Selv om ulven generelt sett i verste fall er en bittliten ubeleilighet for den generelle populasjonen.

 

Nei, ulven har faktisk på et eller annet mirakuløst vis klart å overleve menneskene til nå. Bare det, med tanke på hvor mye mennesket har hatet ulven opp igjennom historien burde være nok til å forsvare ulvens posisjon i Norsk fauna...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hyggelig å se at tittelen på tråden vris på TurboTim. :!:

 

Eh øh. Ulv er mer verdt enn sau fordi den rager høyere i hierarkiet på hvem som spiser hvem. Forøvrig bare bullshit uttalelse fra meg, for meitemarken gjør jo også en kollosalt viktig jobb. For ikke å glemme alle bakteriesortene som finnes som også gjør en enorm jobb.

 

Om vi lar sauebøndene regjere så blir ulven fortrengt og til slutt utryddet. Det er slik det fungerer. Så sauebøndene må tøyles litt slik at vi også kan ha ulv i dette landet vårt.

 

Verken ulv eller sau er problemet i denne diskusjonen. Det er det sauebonden som er. Antall ulv og sau klarer naturen fint å få en naturlig balanse på. Det ordner naturen alltid opp i på riktig måte. Etterhvert følger antallet rovdyr og byttedyr de bølgene naturen står for. Disse bølgene er i utgangspunktet evigvarene, selv om det kan komme forstyrrelser på grafene over rovdyr vs. byttedyr.

 

For å spesifisere så er ulv rovdyret her og sau er byttedyr. Mennesket er som det alltid har vært, en stor kilde til å kødde til det naturen har skapt og som naturen gir oss.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hyggelig å se at tittelen på tråden vris på TurboTim. :!:

 

Eh øh. Ulv er mer verdt enn sau fordi den rager høyere i hierarkiet på hvem som spiser hvem. Forøvrig bare bullshit uttalelse fra meg, for meitemarken gjør jo også en kollosalt viktig jobb. For ikke å glemme alle bakteriesortene som finnes som også gjør en enorm jobb.

 

Om vi lar sauebøndene regjere så blir ulven fortrengt og til slutt utryddet. Det er slik det fungerer. Så sauebøndene må tøyles litt slik at vi også kan ha ulv i dette landet vårt.

 

Verken ulv eller sau er problemet i denne diskusjonen. Det er det sauebonden som er. Antall ulv og sau klarer naturen fint å få en naturlig balanse på. Det ordner naturen alltid opp i på riktig måte. Etterhvert følger antallet rovdyr og byttedyr de bølgene naturen står for. Disse bølgene er i utgangspunktet evigvarene, selv om det kan komme forstyrrelser på grafene over rovdyr vs. byttedyr.

 

 

For å spesifisere så er ulv rovdyret her og sau er byttedyr. Mennesket er som det alltid har vært, en stor kilde til å kødde til det naturen har skapt og som naturen gir oss.

ooppps. my bad :cry:

Endret av TurboTim
Lenke til kommentar

Ulv er et rovdyr som spiser sau. Sau står lavere på stigen enn ulven i hvem som spiser hvem. Mennesker er rovdyr, som også spiser sau. Vi kan lett utkonkurrere alle rovdyr på planeten om vi måtte ønske det. Vi kan utrydde alle planteetere om vi måtte ønske det også, men jeg synes det er svært uheldig at enkelte ikke har gangsyn nok til å se at det ikke er så jævlig lurt. Det er tross alt mennesket som er utstyrt med høyere intelligens enn resten av dyreartene på Jorda, derfor har vi et større ansvar enn resten for at mangfoldet faktisk opprettholdes og at vi ikke utrydder det som er av dyreliv.

 

Hadde bøndene fått det som de ville så hadde alle rovdyra i norsk fauna vært utryddet, for er det ikke ulven som er problemet, så er det bjørn, og er ikke bjørn og ulv et problem, så er det gjerv eller gaupe. En plass må grensa gå, og den går for meg ved at bønder gis et slags carte blanche for å skyte villt rundt seg på rovdyr som måtte finnes i vår natur. GLEM DET. Ønsker dere å slippe husdyra deres ut i villmarka, så må dere faktisk ta konsekvensen av at det finnes rovdyr der og at de vil angripe deres naturlige byttedyr når de kommer spaserende ut i villmarka. Sånn er livet i naturen.

 

Rovdyrene vet ikke at vi mennesker eier disse dyra, derfor kan vi heller ikke straffe dem for at de forsyner seg av disse dyra. Jeg trodde jo at det var menneskene som var utstyrt med intelligens, men i denne debatten så har sauebønder skylapper og ser ikke ut til være stort smartere enn apekattene som fortsatt lever i trær.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Om vi lar sauebøndene regjere så blir ulven fortrengt og til slutt utryddet. Det er slik det fungerer. Så sauebøndene må tøyles litt slik at vi også kan ha ulv i dette landet vårt.

 

Betyr dette at man må begynne å regulere sauebøndebestanden i Norge på samme måte som med Ulv? :p

Selvsagt må det vel det. Kansje på tide at jeg også skal ta jegerprøven nå da. Nå som jeg kan være med på den viktige oppgaven med å regulere sauebondebestanden. Også er de jo så lette å spore også, men har hørt at kjøttet deres er litt harskt dog. Så får nokk selge kjøttet til en kebabsjappe, el. For det viktigste er jo å regulere bastanden til et fornuftig nivå. :whistle:

Endret av flesvik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Artikkel i Dagbladet

I denne tråden har vi allerede fått flere forskjellige statistikker og her kommer det mer :tease:

Artikkelen summerer i stor grad min oppfatning av denne saken.

Forutsett at tallene i artikkelen stemmer så synes jeg de snakker for seg selv egentlig.

Grei forskning. Men artikkelen sier lite om hvor mye sauedrift en skal tillate. Rovdyret må få bedre levekår, enn hva sauebondedrift tillater i dag.

 

Sauebønder syter og klager, men gjete sauen sin ønsker de ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...