Gå til innhold

Ekstern hard disk som RAW, veldig viktig materiale på den, HJELP


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en WD250GB ekstern hard disk her, backup disk, er velig mye viktig på den.

 

Den har plutselig blitt format RAW, og hver gang jeg plugger i USB ledningen så kommer det opp melding om at den må formateres for å fungere.

 

Så jeg får ikke tilgang til noen av filene.

 

Hva skal jeg gjøre..

 

Haster

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hat noen lignende problemer med min matrox 500gb ekstern disk.
prøv med en annen usb inngang, fynker ofte hos meg. selv må jeg putte den inn og ut opptil 5 ganger før det fyngerer. Kan også prøve å kobble den til maskinen, for så å restarte den(maskinen altså)


Suppekatten

Endret av Suppekatten
Lenke til kommentar

At den plutselig vises som uformatert høres ut som det kan være et problem med selve harddisken, aldri hørt om at harddisker blir formatert uten videre.

 

Jeg ville prøvd en linux LiveCD, for å se om du kan lese harddisken derfra. Hadde et lignende problem selv en gang, windows kunne ikke lese harddisken, men i linux funket det helt fint, enda filsystemet var NTFS. Husker ikke hvordan jeg fikset det.

Lenke til kommentar

Problemet med noen av disse eksterne diskene, er at de er formatert med FAT32. De blir derfor meget lett korrupte hvis man drar ut ledningen mens disken står og går uten først å avmontere den.

 

Reformater den til ntfs. Jeg har mye bedre erfaring med det filsystemet. Når det er sagt, skal man ALLTID avmontere ekterne disker eller minnepinner før man drar dem ut av maskinen.

Lenke til kommentar
Reformater den til ntfs. Jeg har mye bedre erfaring med det filsystemet. Når det er sagt, skal man ALLTID avmontere ekterne disker eller minnepinner før man drar dem ut av maskinen.

Minnepenner trenger man hvertfall ikke å avmontere.

Nå er du på bærtur. Selvfølgelig kan du ødelegge data om du napper ut minnepinnen mens maskinen leser/skriver til den. Avmonterer du den først er du ihvertfall trygg på at det ikke er noe I/O på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...