Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Har hatt en fartsfyllt uke på jobb. Jobber i en ellers rolig elektrobutikk, men denne uken har det skjedd litt.

 

Sak 1: En eldre herremann kommer inn i butikken, jeg kommer selvfølgelig med mitt vanlige "Heisann! Trenger noe hjelp, eller er du bare å ser? :)".

Før jeg viste ordet av det, så ser jeg kunden på vei mot trappen vi har i butikken, som leder nedover.

I det han spør "Hvor er...", så faller han ned trappen, heldigvis så klarte han å ta seg for på gelenderet, ellers hadde det gått ille.

Spørr om det går bra, og det gikk det.

Etter at han hadde holdt på å falle, så spurte han hvor tannlegen var, og at døren ikke er åpen. "Godt spørsmål" sier jeg, å spurte om han hadde ringt på. Nei, det hadde han ikke.

Avslutter med at han begynner å kjefte huden min full fordi det var en trapp midt i butikken, og at han var svaksynt. JA, det er min skyld at trappen står der, og ja, det er min skyld at han var svaksynt at hen ikke så trappen.

 

Sak 2: Kunde nr 2 er en kar som ofte er innom butikken, både for å kikke, og kanskje kjøpe et eller annet. Han hadde kjøpt et headset for en måned siden, og måtte få bestilt opp ny ledning 4 ganger på denne tiden (ledningsbrudd, som tilsier brukerfeil, ikke vanlig garantisak), men vi har alltids like hyggelig å gitt han denne kabelen.

Saken var at en nye ledningen han fikk, så var det samme problemet, og da begynne han å forlange å få pengene tilbake, og begynte å klage på at det var en dårlig butikk.

Siden jeg jobber som deltid, så kan jeg ikke ta avgjørelser mtp. kreditering, og sa at han måtte vente til mandag da min daglige leder var tilbake.

Da sprakk ballongen for kunden, og kalte meg diverse sjelsord, fortsatte med at denne saken satt oss i et dårlig lys, og at vi bedrev dårlig service. Mulig det, men jeg kunne ikke trylle fram denne kabelen, jeg kunne heller ikke gi pengene tilbake til kunden.

Endte med at jeg kastet han ut, å sa at han ikke var velkommen her lengre, enkelt og greit.

 

Saken var også at han hadde problemer med en tv, garantisak. Reperasjonen tok lang tid, så han fikk låne en helt ny Samsung tv til 20k, da hans 3-4 år gamle plasma tv var på rep. Dette var fullstendig ille, kjempedårlig service å la han låne en større, nyere, og bedre tv enn hans de 4 mnd reperasjonen tok (delene måtte produseres i kina, og da tar ting tid).

 

Dette var riktignok ikke bra nok for han..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HiFi-folk ass. Sære typer :D

 

Har ofte kunder innom som skal kjefte oss huden full fordi vi ikke har akkurat den filmen de skal ha. Hallo? Vi er i 2010, film er ikke akkurat det vi prioriterer høyest, og det er forholdsvis dyrt i innkjøp.

 

Hadde en kunde tidligere i dag som ble potte sur fordi jeg ikke hadde 24-bilders film med ASA 200 og i enkeltpakning(hadde kun trepakning inne). Og trepakning var ikke aktuelt for det fikk hun jo aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaldri brukt opp...

 

Det endte med at hun trampet ut av butikken og skulle aldri handle her mer! For FILM, det må man da ha!

 

Det er også gøy når noen ikke får den servicen de forventer, men de tør ikke å være frekke når de står å prater med deg, så de skal liksom komme med en slengbemerkning akkurat i det de går ut av døra.

 

Folk ass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er også gøy når noen ikke får den servicen de forventer, men de tør ikke å være frekke når de står å prater med deg, så de skal liksom komme med en slengbemerkning akkurat i det de går ut av døra.

 

Folk ass.

Feige kunder er feige.

 

Hadde en særs merkelig opplevelse denne uken. Jeg skulle montere noe utstyr levert av et annet firma X. Firma X skulle sette det i drift og teste det, men ikke montere. Da firma X kommer og setter det i drift viser det seg at dem ikke har noen seriøs kompetanse på området (elektro, firmaet er en mekanisk bedrift), men dette ble ikke oppdaget før utstyret skulle tas i bruk.

Da utstyret skulle brukes viser det seg at det faktisk ikke virker i det hele tatt. Jeg ble da nødt til å ta tiltak for å få det igang, noe jeg gjorde i samarbeid med firma X og orienterte kunden om dette.

Da kunden tar kontakt med firma X i etterkant for å få dem til å ordne opp, beskylder likegodt firma X meg for å ha sabotert utstyret, når det faktisk er dem som ikke har gjort jobben sin. Ufattelig surt og irriterende. Heldigvis er kunden såpass oppegående at han skjønner at jeg ikke har noen skyld i saken.

Nå sitter jeg egentlig bare med skadefryd ovenfor firma X, da jeg har skrevet en lengre avviksrapport på systemet dem har levert og redegjørelse for hva som skjedde. Dette er selvsagt overlevert til kunde.

Måtte de få utallige timer med reklamasjonsarbeid. :devil:

Endret av Dj_eLmO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Charlotte; Jeg pleier å sette vareskille før jeg legger på varene mine, gjerne en bak også innimellom. Uansett om jeg handler en brus eller lørdagshandling. Av og til legger jeg varen helt bakerst på båndet slik at den som sitter i kassa skjønner at den er min :) Men må innrømme at jeg av og til sier litt høyt; Pling pling*.

 

 

Kom på en annen hending som skjedde.

Sto bak disken på jobb da en mann kommer bort med en spikereske og nesten krevde rabatt siden han kun trengte 1/3 av spikerne. Og det var min feil at vi ikke hadde 1kg spikereske inne(Vi har 3kg og 1kg esker). Jeg tilbydde meg og sjekke om vi hadde 1kg, ja greit det. Gikk over hele bygget og sjekket de plassene vi kunne kanskje ha. Fant ingen, men fant en åpen 3kg eske som jeg kunne gi han 20% rabatt på. Nei! kom ikke på tale, for da kunne det hende at ikke alle spikerne var der.

Er du faen meg stokk dum, tenkte jeg og forklarte kunden at alle spikerne var der, i tillegg trengte jo han bare 1/3.

Nei! Nei! Da fikk han heller gå til konkurrenten.

 

Ble passe irritert da..

Lenke til kommentar

Bruker bestandig å holde igjen varene mine og hvis jeg har mange så legger jeg en sånn vareskiller i mellom

Etter å ha lest her de siste dagene så begynte jeg med akkurat dette. Jeg har egentlig aldri tenkt på hvor vanskelig det kan være for den i kassa å skille på hvem som skal ha hva. Man trenger jo ikke å gjøre ting vanskeligere enn det trenger å være.

 

Og som en liten kuriositet, stopper båndet i kassa automatisk når vareskilleren kommer fram til strekkodeleseren?. Det kan nemlig se slik ut når man handler.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Bruker bestandig å holde igjen varene mine og hvis jeg har mange så legger jeg en sånn vareskiller i mellom

Etter å ha lest her de siste dagene så begynte jeg med akkurat dette. Jeg har egentlig aldri tenkt på hvor vanskelig det kan være for den i kassa å skille på hvem som skal ha hva. Man trenger jo ikke å gjøre ting vanskeligere enn det trenger å være.

 

Og som en liten kuriositet, stopper båndet i kassa automatisk når vareskilleren kommer fram til strekkodeleseren?. Det kan nemlig se slik ut når man handler.

 

Båndet stopper automatisk uansett. Det er ganske enkelt en sensor som stopper båndet når noe kommer foran den. Hos oss iallfall (rema).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor det har blitt så sinnsvakt komplisert å få kjøpt seg en grillpølse her til lands nå. Denne gangen er det jeg som er kunde, men kjører på likevel. Dette er fra Shell:

 

Meg: "Hei, kan jeg få en grillpølsemeny?"

Ansatt: "Du vil ikke ha to pizzabiter og drikke for 39 da?

Meg: "Hmm, nei takk."

Ansatt: "Det blir billigere da."

Meg: "Nei, jeg vil ikke ha pizza i dag."

 

*Jeg betaler og alt går greit*

 

Ansatt: "Skal du ha fint eller grovt brød?"

Meg: "Ta fint du."

Ansatt: "Du skulle ha grillpølse?"

Meg: "Ja."

...

Ansatt: "Hva skal du ha av tilbehør?"

Meg: "Ikke noe tilbehør, takk."

Ansatt: "Ingenting?"

Meg: "Neitakk."

 

Endelig får jeg grillpølsen min... Bah, selgere! :p

Lenke til kommentar

Sånn er det når jeg kjøper kaffe på morgningen hos Narvesen også:

 

Meg: En kaffe, takk:)

Selger: Vil du ha en muffins til kaffen?? :D:D:D:D:D (:D for å vise engasjementet til selgeren her)

Meg: Holder med kaffen, i dag også

Selger: Hva med en bolle til kaffen da?

Meg: Vil bare ha kaffe jeg

Selger: *Sukk* Ja.. 20 kroner da.

 

Spesielt morsomt har det vært med pølsetilbudene dem har hatt de siste ukene.

De har kommet med mange kommentarer for å selge mer!

Lenke til kommentar

Jeg tror de gjør jobben sin godt.

Jeg tror de fleste foretrekker pizza fremfor pølse, men velger pølse fremfor pizza grunnet pris. Hvis pizza på denne kiosken er billigere enn pølse, er det riktig av selgeren å informere om dette.

 

Fint/grovt brød er heller ikke dumt å spørre om. Jeg ville valgt grovt, men er ikke vant til at kiosken tilbyr det, så jeg spør aldri etter det.

 

Vær glad for valgfriheten. I de fleste tilfeller ville kunden fått et bedre måltid enn han hadde trodd.

 

 

 

En ting som irriterer meg i denne sammenheng, er at ingen kiosker vet hvordan de steker maten de selger.

Tror aldri jeg har kjøpt nudler på Mix eller pizza på Narvesen, uten at de var kalde i midten. Det er ALLTID kaldt i midten.

Hvis de ansatte ble oppfordret til å smake på maten, i stedet for at dette ble ansett som tyveri, kunne de kanskje lært hvordan den tilberedes.

 

Edit: skrivefeil.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Digger at de har fått grovt brød til pølsa! Selv om jeg blir like overrasket hver gang de spør (blir en del pølser som ett kjapt mellommåltid når jeg pendler hjemover i hverdagene).

 

Elsker forresten betjeningen i kiosker, de er nesten utelukkende glade. Lurer på hvorfor forskjellen mellom motivasjon i butikk og kiosk er så stor.... (Har selv jobbet i butikk når jeg var yngre).

 

Ellers har jeg mange hyggelige kunder her jeg jobber nå, driver med drifting av avisproduksjon og de kundene vi har blir som regel super happy når vi fikser problemer de har rundt produksjonen av avis/nettavis. TOTALT forskjellig fra åpen kundeserivce hvor alle kan være kunde.

Lenke til kommentar

Det har veldig mye med hvordan du fremlegger deg, jeg kunne nok solgt deg dette uten at du hadde tenkt over det før du er kommet ut og tenker "hm, skulle da egentlig bare ha en pølse" ;)

 

Noen karer som syntes 750 kr for et enkeltrom ble for mye endte opp med å bo på hotellet hele helgen (fredag til søndag) på oppgraderte junior suiter til "bare" 1595 ,- per natt, og de var 3 stk men vil ikke dele rom så da endte det med 3 junior suiter, en til vær. I tilegg spiste de i restauranten begge kveldene, drakk i baren og kjøpte fra resepsjonen. Tror de betalte rundt 20 000 for hele helgen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Okei, her følger en liten hendelse som tok sted på jobben i går, fredag. Hele seansen varte fire til fem minutter, og det var ganske mye dialog, så jeg husker ikke alt nøyaktig. Jeg jobber på McDonalds, og i dette tilfellet sto jeg på kassen, noe som kanskje sier seg selv. Jeg mener selv at jeg er veldig flink med kunder, yter god service og er dyktig til det jeg driver med. Allikevel er det noen kunder som insisterer på å være misfornøyde..

 

Kunden det er snakk om i denne situasjonen var en kvinne i slutten av tyveårene. Hun besøkte oss i middagrushet på en fredag sammen med en venninne som hadde med seg datteren sin. Merk at dette er en særdeles hektisk periode for oss.

Med en gang jeg ser henne legger jeg merke til at hun ser ut til å være i et dårlig humør. Vi har god flyt på kassene og kjøkkenet fungerer bra, og hun har stått maksimum ett minutt i kø da hun kommer frem til meg, så det kan umulig være derfor hun er sur.

Jeg hilser med mitt sedvanlige "Hei, hei!" og smiler. Hun svarer kontant med: "Jeg skal ha en liten cheeseburgermeny med cola". Greit nok, bortsett fra at vi strengt tatt ikke har ett meny tilbud som direkte svarer til beskrivelsen "liten cheeseburgermeny".

 

Jeg ser hun holder en femti-lapp i hånden, og slår fra meg at hun ønsker en quarter-pounder meny (McD's standard cheeseburgermeny, FYI). Jeg spør henne om det er den minste cheeseburgeren (spesifiserer: "den som koster ti kroner løst") hun ønsker. Dette svarer hun ja til. Jeg forteller henne at vi dessverre ikke har noe meny-alternativ til den minste cheeseburgeren, men at hun selvfølgelig kan få kjøpt cheeseburgeren samt pommes frites og drikke, eventuelt om det er et Happy Meal hun tenker på. Det er det ikke, hun vil jo ikke ha en liten barnemeny(merk dere at hun spesifiserer liten). Dette sier hun i en oppgitt tone, som om jeg er en komplett idiot som selvfølgelig må forstå dette.

 

Jeg spør igjen om hun ønsker det jeg foreslo. Hun svarer: "ja, til 39kr" og nærmest skyver pengene på meg, tydelig oppskaket over at dette tar så lang tid som det gjør. På dette tidspunktet begynner jeg å bli litt oppgitt selv. "det koster nok litt mer enn 39kr dersom du ønsker en cheeseburger, pommes frites og drikke" svarer jeg. Jeg har da tatt utgangspunkt i en cheeseburger til 10kr, pommes frites til 25kr og drikke til 20kr, til sammen 55kr. Hun spør hvor mye det koster, og jeg opplyser henne. Hun reagerer med sjokkpreget vantro, kaster armene i været og må fra og med dette tidspunktet støtte seg til disken for å ikke gå overende.

 

Slik står vi i noen sekunder før jeg igjen spør: "er du helt sikker på at det ikke er en barnemeny du ønsker? Denne koster nemlig 39kr, og inneholder det du ønsker". "JA! GREIT! Jeg får vel ta en slik BARNEmeny, da" svarer hun, tydeligvis av den oppfatningen at nå viser hun storsinn, og villig til å inngå ett kompromiss, på tross av min åpenbart idiotiske oppførsel. "Jess, da var det 39kr takk, og så må du jo tenke på at du får med en flott bok også" sier jeg med ett smil, og ett lite håp om at det kanskje kan være mulig å få en positiv avslutning på det hele. Før hun rekker å si noe mer skyter venninnen hennes inn: "Jammen, barnemeny, da får du jo mindre pommes frites!".

 

Og jeg som innbilte meg at hennes reaksjon når hun fikk vite prisen på alternativet jeg gav var ille .. Seriøst, denne innsatsen burde bli oscar-belønnet. "HVA? Det sa du ingenting om! Lureri alt sammen!" utbryter hun og peker truende på meg. "Eh, nei, vel, altså, jeg gikk egentlig ut i fra at det var underforstått at pommes friten i barnemenyen var mindre, da den er billigere, du får med en BOK, og du selv spesifiserte tidligere at du ikke ville ha en liten barnemeny." Hun svarer meg ikke på dette, og velger heller å igjen innta posisjonen hvor hun lener seg mot disken. Hun ser på venninnen, rister på hodet og sier: "vet du, jeg blir så sint!"

 

Nå har det gått såpass lang tid, jeg føler kunden er fullstendig urimelig, vi er mitt i ett rush, jeg har flere bestillinger klare til å blir levert ut og hun gjør ikke mine til å bestemme seg for noen ting, så jeg svarer i en ytterst resignert tone: "Du blir faktisk sint.." "Ja, jeg gjør det! Så sint at jeg egentlig ikke har lyst til å spise noe her lenger en gang". Neivel, tenker jeg, og sier "Nei, men da sier vi det slik for i dag da. Ledig kasse!" Jeg henvender meg til venninne hennes, ekspederer henne på halvminuttet, inkludert utlevering av mat. Hun smiler, og er øyensynlig helt uanfektet av episoden som akkurat har utspilt seg foran øynene hennes.

 

Neste person i køen smiler til meg, himler med øyene og sier "Huff! Jaja, tenk gode tanker!" før hun gir meg bestillingen sin. Det trengte jeg da.

 

Edit: Når jeg nå leser igjennom innlegget ser jeg at jeg kan ha fremstått litt krass i måten jeg avsluttet seansen på, men det er vanskelig å skildre akkurat hvor vanskelig hun var å ha med å gjøre. Noen kunder, virker det som, bestemmer seg i det de går inn døren for at nå skal de ha en jævlig opplevelse, og at uansett hva jeg som ekspeditør gjør, så skal det ikke få rikke ved den beslutningen. Tror de fleste som har hatt direkte kontakt med kunder i jobben sin til en viss grad kjenner til den holdningen.

Endret av jossda
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror de gjør jobben sin godt.

Jeg tror de fleste foretrekker pizza fremfor pølse, men velger pølse fremfor pizza grunnet pris. Hvis pizza på denne kiosken er billigere enn pølse, er det riktig av selgeren å informere om dette.

Det står jo enorme plakater som skriker teksten PIZZA MED VALGFRI 0,5L DRIKKE! 39,- KR rett i fjeset ditt, og med bilde av noe som overhodet ikke ligner på det du får, uansett hvor du snur deg på en bensinstasjon/kiosk.

Er det da virkelig nødvendig å pushe akkurat dette tilbudet på kundene når de spør etter en simpel grillpølse?. Det blir som omtrent som at en selger på Elkjøp prøver å selge deg en tv når du egentlig skal ha en radio.

 

Pizza istedet for pølse er ikke et bedre tilbud selv om det er ti kroner billigere, det er et annet tilbud. Og det er faktisk plagsomt at selgere på Narvesen pusher pølser, småkaker og hva det nå skulle være til ti kroner ekstra når man egentlig bare skal ha en Cola og sigaretter. Et sted går grensen, og jeg kan dessverre ikke si nøyaktig hvor, men det er et sted på veien i mellom Cola, sigaretter og en grillpølsemeny.

Endret av Dj_eLmO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror kunden er mer forberedt på å betale det det koster om du IKKE setter navn på menyen.

Bare lag den billigste kombinasjonen av burger, fries og brus, og si hva det koster.

Og hvis menyen er til henne selv, trenger hun ikke ukens leke.

 

Jeg bet selv på en NetCom-selger som solgte abbonnement med telefon. Kunne velge mellom Nokia 5800 og iPhone, og valgte selvsagt Nokia.

Men jeg aner ikke hva abbonnementet heter. Jeg vet ikke om det er YoungTalk, eller noe annet.

 

Når du sier hva menyen heter, begynner kunden å TENKE, og det er ikke kunder flinke til.

 

 

EDIT:

Plakatene er over alt, og man blir faktisk blind for dem.

Det er så mange av dem.

Det er ikke galt å gjøre kunden oppmerksom på andre tilbud, men ekspeditøren skal selvsagt akseptere kundens valg om han likevel vil ha pølse.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...