Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har jeg bare en Coke og en Stratos, ser en lang kø og ser en ansatt nærme seg så stiller jeg meg i den ledige kassen og regner med at han tar seg av meg. Ekspresskø, bitches.

 

En dag kommer du til å møte noen store mennesker i en mørk bakgate. De kommer til å ha med seg brekkjern og monsterpiggdildoer. Du kommer ikke til å like det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor har man egentlig ikke ekspresskasse slik man har i andre land? Det er ganske irriterende å stå i kø bak ørten familier som har hamstret mat i massevis for å leve fra nå og til dommedag når man bare har to-tre varer man skulle betalt for.

Lenke til kommentar

Hvorfor har man egentlig ikke ekspresskasse slik man har i andre land? Det er ganske irriterende å stå i kø bak ørten familier som har hamstret mat i massevis for å leve fra nå og til dommedag når man bare har to-tre varer man skulle betalt for.

 

Den magiske setningen begynner med "Unnskyld..." - har du prøvd den? Den fungerer faktisk ganske ofte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, spiller det ikke noen rolle for meg hva sjefene dine syns om innsatsen din. Jeg har selv hatt en udugelig sjef som favoriserte de dårligste medarbeiderene og fikk alle de som faktisk hadde noe å bidra med til å slutte. Ikke spiller det noen rolle om du har hatt den samme jobben i femten måneder heller.

 

For å være helt ærlig spiller det for meg ingen rolle hva du syntes om noe du ikke vet så mye om heller. Mine sjefer er helt topp. De er både strenge og effektive, samtidig som de kan ta en spøk med et smil. Det er leit at du hadde en dårlig sjef som favoriserte de dårligste, men det er, hvis du har fulgt med, ikke tilfellet her.

 

Det er mennesker som har hatt den samme, eller tilsvarende jobb som deg i lenger tid enn deg som sitter igjen med mye bedre holdninger.

 

Selvsagt er det folk som har vært der lengre enn meg og sitter igjen med bedre holdninger. Har en liten kommentar om dette nederst.

 

Ja, spøkene blir litt oppbrukt etterhvert - for deg. For alt du vet er det første gangen den kunden drar den. I steden for å bli irritert, kan en jo være hyggelig og spøke tilbake. ;)

 

Jeg er temmelig sikker på at de kundene som bruker disse vitsene eller kommer med "Sitter du der å venter kun på meg?", bruker de så ofte som mulig, faktisk.. Men du har vel igjen ikke fulgt helt med i trådene mine. Jeg viser på ingen måte til kundene at jeg irriterer meg over dem eller gjør noe annet enn akkurat det både kundene og sjefene mine vil at jeg skal gjøre, og jeg opptrer deretter. Og som en annen person her skrev, er det visstnok greit at jeg hater kundene, så lenge jeg ikke viser det. Vel jeg hater dem ikke. Det er kun snakk om irritasjon. Tenk deg at du hører en "Hørt den om de to tomatene som skulle krysse vegen"-vits 10 ganger i løpet av en arbeidsdag, den blir liksom meget kjedelig. Men selvsagt kan du ikke hate den som forteller vitsen, han vet jo ikke at du har hørt den i dag. Men du kan da SELVFØLGELIG bli irritert av den, inni deg?

 

Hvorfor har man egentlig ikke ekspresskasse slik man har i andre land?

Med ekspress, da mener du en kasse kun for et fåtall varer? For ekspress kan også være at kundene scanner varene sine selv og betaler for dem, uavhengig av kassepersonell. Dette har de f. eks på IKEA. Dette førte til stort tyveri hos oss, og vi måtte fjerne systemet.

 

Nesten alle over 40 som sitter i kassa er treige, kjipe, og hilser aldri. De tar lange pauser og alltid rett før rush-tiden. Noen andre med lignende erfaringer?

 

Kan ikke si jeg er helt i samme situasjon som deg, nei. De medansatte på min arbeidsplass (Coop Obs!) som er over 40 er MEGET positivt arbeidsinnstilt og sier både Hei, har du planer for 17. mai?, skal du vekk i helgen, osv. Tør påstå jeg har en av de hyggeligste eldre kassedamene på min arbeidsplass :) Er dog 1.. men kun 1 eldre dame jeg på ingen måte liker. Eneste grunnen til at hun er ansatt der må være pga hennes vennskap med en av sjefene. Kommer sent, går tidlig, har en ekstra pause mer enn de andre, og er rett og slett gretten mot de andre ansatte. :nei:

Lenke til kommentar

Jeg hater når det er min tur til å betale, så kommer det en idiot ingenstedsfra og skal spille pengespill, og ekspeditøren forlater matkundene for å hjelpe spilleren som dermed slapp å vente i det hele tatt.

 

Stemmer det at dette er et krav fra Norsk Tipping?

Hvilke konsekvenser får det for butikken, dersom ekspeditøren utviser litt rettferdighet?

Lenke til kommentar

Evt ta den andre veien: Du kan gå foran du.

Man må være hyggelig begge veier. Tjener karmapoeng på det vettu

Altfor få som tenker på de med få varer, er sikkert ett/to år siden noen slapp meg foran i køen med ei flaske cola og en sjokolade.

Lenke til kommentar

Jeg hater når det er min tur til å betale, så kommer det en idiot ingenstedsfra og skal spille pengespill, og ekspeditøren forlater matkundene for å hjelpe spilleren som dermed slapp å vente i det hele tatt.

Hvorvidt Norsk Tipping stiller noen krav til dette.. tviler jeg sterkt på.. First come first serve, vel?

 

Hvis jeg var ekspeditøren i dette tilfellet, så hadde jeg sett når han kom, og i hodet mitt plassert han bak den bakerste i kasse-køen! Evt jeg har 4 kunder, han kommer, så kommer det en til i køen min, da ville jeg tatt spillkunden som nr #5, og så tar jeg sistemann i kassekøen.

 

 

Dette minner meg forresten på noe som var litt tidig. Jeg sitter i kassen på en lørdag. Køene er lange. Kunden jeg holder på med holder på å pakke varene sine (<3 denne kunden). Så kommer det en mann ut fra intet og sier "Dette skal på egen regning". Jeg tenkte det var mannen hennes. Damen betaler sine varer, sier ikke et ord eller viser noe tegn til kjennskap til mannen. Så er det mannen sin tur. Betaler for 3-4 varer, og så går han. Viste ingen kjennskap til damen heller. "Smart!", tenkte jeg! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde han dyttet på meg så hadde jeg faen med "dyttet" tilbake, er måte på hva man skal finne seg i.

 

Joda, jeg gjorde forsåvidt noen små motstandsgrep, men ikke slik at jeg "angrep" ham tilbake. Det er mye jeg ønsket å gjøre, men det hadde jo garantert fått konsekvenser for meg. Dessuten velger jeg å tro at denne typen mennesker har det vondt nok med seg selv til at det er straff nok.

Lenke til kommentar

Hadde han dyttet på meg så hadde jeg faen med "dyttet" tilbake, er måte på hva man skal finne seg i.

Helt enig, greit vi skall være hyggelig og service innstil ovenfår kunden. Men et sted går faktisk grensen

jepp og person angrep både fysisk og verbalt er vel der den går?

jeg har ikke opplevd sjøl men har hatt kolleger og kjenner andre som har blitt trua og kalt k*k,stygge f**n og f***e kjerring og kunder som har kasta varer på/etter de. Da er det bare å trykke rett på alarm til vekter rygge unna og be kunden forlate butikken.

Noen kunder er så frekke/stygge/usakelige at de skulle nærmest hatt kurs i folkeskikk.

 

jeg hadde f.eks ALDRI kalt en selger/ekspiditør o.l. en k*k fordi at mobilen min hadde vært vannskadet eller at jeg ikke hadde.

 

bare ek eksempel.

Lenke til kommentar

 

Det fenomenet er ikke spesielt nytt. Skjer meg annenhver gang jeg er i en matbutikk eller noe. Så fort en ny kasse åpnes, så går folka som står bakerst i køen til den nye kassa før noen andre får tenkt seg om. At butikkene kanskje kunne organisert det på en annen måte, er mulig, men det blir litt vanskelig å holde orden på hvem som egentlig hadde førsteretten til å stå først i den nye køen, hvem som er nr. 2 og så videre. Her er det mer snakk om dårlig folkeskikk blant kundene, enn dårlig service i butikken.

 

 

Ved KLM sin skranke opplevde jeg noe lignende, som jeg vil si er dårlig service fra personalet.

 

Det var to innsjekkingskøer, begge ganske lange, minst, 10 min ventetid. Når det er min tur sier dama i skranken: "Denne skranken er stengt. Gå i den andre køen." Jeg spør om jeg kan gå foran i den andre køen. noe som selvsagt ikke går. (Greit nok, det skal ikke gå ut over de som stod i den andre køen heller.)

 

Alle bak meg kommer selvsagt først ut av køen, slik at jeg kommer bakerst i den nå eneste køen. (Køene er skilt med bånd slik det vanligvis er på flyplasser. ) Det er fullt mulig å stenge disse køene bakenfra, slik at alle som står i køen på et visst tidspunkt blir betjent.

 

Det kan selvsagt hende dama fikk akutt dårlig mage eller noe sånt, men det går da an å si "beklager, jeg er nødt til å gå nå" eller lignende. Og ikke bare "Det er stengt!". Ho var nesten sur, når jeg gikk frem til skranken og trodde jeg skulle få sjekke inn. Jeg er sikker på at om jeg hadde hatt dress, og vært noen år eldre, så hadde jeg ikke blitt behandla på den måten. I Genève teller sånt mer enn på norske flyplasser.

 

Det er i sånne situasjoner en skulle hatt gullkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes vel strengt tatt ikke noen ordentlig kutyme på hva som er riktig å gjøre når en ny kasse åpner eller en kasse med kø stenger. Jeg er fan av først-til-mølla-prinsippet, mens noen mener det eneste rettferdige er at man organiserer den nye køen nøyaktig lik som den forrige...

Lenke til kommentar

Det finnes vel strengt tatt ikke noen ordentlig kutyme på hva som er riktig å gjøre når en ny kasse åpner eller en kasse med kø stenger. Jeg er fan av først-til-mølla-prinsippet, mens noen mener det eneste rettferdige er at man organiserer den nye køen nøyaktig lik som den forrige...

Glidelåsprinsippet er mest elegant og mest rettferdig, fordi da får alle "halvert" køen, istedenfor at noen kommer først mens andre må vente like lenge som før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...