Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger hjelp til å finne en ruter/firewall som støtter mye..

Bak denne skal det stå noen servere. (div kundeservere).

Den bør ha mulighet for dmz (med flere maskiner på dmz)

Portforwarding må være bra og lettforståelig.

I dag har jeg en Juniper SSG-5. Den er meget uforståelig og har ikke de korrekte funksjoner.

Den støtter bla kun 1 host på dmz (hvis du ikke har mer enn 1 WAN-IP)

Har sett litt på ferdige smoothwall-bokser.. Kan det være noe..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er enkelt grensesnitt og mye funksjonalitet du er på utkikk etter, så er nok en linuxbasert firewall-distro rette veien å gå. Det finnes en god del avanserte firewaller fra forskjellige leverandører, men de er gjerne alt for avanserte (og dermed ikke lette å administrere om ikke du har gått på et to-ukers kurs hos leverandøren), eller for enkle. Endel av de Linuxbaserte distroene er, i tillegg til å ha mye funksjonalitet, pluginbaserte, noe som gjør at hvis det er en av funksjonene du mangler, så kan du legge den inn.

Smoothwall tror jeg nok kan være en mulighet (men nå har ikke jeg testet den på 5 år...)

Skrevet

En hvilken som helst maskin kan benyttes, og har du VLAN-switch i forkant klarer du deg med ett nettverkskort i de fleste tilfeller.

Har du ikke VLAN-switch kan du vurdere nettverkskort med 4 porter.

Skrevet

SSG5 er da ikke så vanskelig vel? Firewall og routing er komplisert.

Checkpoint er kanskje litt enklere i GUI'et, men på de fleste fw må du inn i telnet/SSH for å gjøre noen småting som du ikke finner i GUI.

Skrevet

At Juniper makter å lage 3 forskjellige steg for å sette opp en port-forwarding syns jeg er rimelig idiotisk. Null oversikt. Telnet føler jeg ikke for å bruke.

Må nok ha ett kurs før denne kan settes opp komfortabelt.

Men den er stabil, meget stabil. Har aldri tatt strømmen av den (1 år)

• 2 måneder senere...
Skrevet (endret)
Min anbefaling er SonicWall sine nye produkter. De er veldig bra, blitt MYE billigere og har et hav av muligheter! :thumbup:

Jeg har i hvert fall gode erfaringer med de!

Det eneste ankepunktet med SonicWall er vel SIP-støtten, som til dels suger. StandardOS minner mest om en hjemmeruter, men får jobben gjort om man har enkle krav. Skal man ha noe mer avansert er det like greit med EnhancedOS med en gang.

Jeg ser egentlig bare to krav i førsteposten, og begge disse støttes av StandardOS. Port forwarding er faktisk vesentlig enklere med StandardOS enn EnhancedOS, selv om sistnevnte er vesentlig enklere å jobbe med når infrastrukturen begynner å bli stor og avansert. Ellers er det få lock-ins ut over lisensiering av klienter.

Endret av enden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...