Gå til innhold

BD-spillere til under 500 kroner?


Anbefalte innlegg

Sånn i farten skal jeg ikke påstå så veldig mye når det gjelder de filmene jeg har, nettop fordi jeg skjeldent kjøper 1 dvd og så Bluray utgaven av samme film.

Men jeg mener at feks Bladerunner dvd (ekslusiv) og Bluray utgaven er nøyaktig den samme (selv om jeg ikke er 100% sikker her da jeg sammenligner fra minnet), men er ikke i tvil om at noen bluray filmer er dvd kvalitet brent på bluray format.

Sålenge man ikke har sett bedre blir man jo sjelden skuffa, har man derimot sett blu-ray og så ser dvd'en eller liknende vil mange reagere (hvis skjermen såklart er stor nok og det er en skikkelig tv).

Det blir aldri bedre enn det svakeste leddet, så for å fullt ut kunne utnytte HD til det fulle krever det en forholdsvis ny og god tv, samt et tilsvarende anlegg.

 

Her er jo noen eksempler fra Blade Runner: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
filmgrain er støy og skal ikke være der. Det er ikke mye vits med høyere oppløsning om bildet er fullt av støy. Filmen skal være i best mulig kvalitet, og så får de som vil (forsøple kvaliteten) gjøre det med sin platespiller. Verdens beste støyfjerningsteknikk vil ikke gi like godt resultat som råmateriale uten støy.

Dette mener du seriøst? Film grain og noise er ikke det samme!

Film grain or granularity is the random optical texture of processed photographic film due to the presence of small grains of a metallic silver developed from silver halide that have received enough photons.

Wiki Film Grain

 

Neivel, hva er det da? Grain er analog støy, det er en bieffekt av å ha så god skarphet. Det er bedre å ha god skarphet og grain enn det er å ha mer uskarphet, men det beste er jo om kildemateriale faktisk klarer å levere ting uten grain. Det er en tekniske begrensning i kildematerialet. At det kan bbrukes som effekt fra tid til annen er nå en sak, men det er åpenbart ingen fordel at man har såpass med støy på filmer.

 

AtW

 

For det første var det neimen ikke enkelt å finne kilder og bilder for hva jeg mener ang grain/noise, men her er det jeg fant. Støy ser såklart dritt ut, mens jeg syns grain kan være et godt virkemiddel på film.

Film Grain: Wiki Film Grain

post-38429-1245975852_thumb.jpg

Noise: Wiki Image Noise

post-38429-1245975868_thumb.jpg

 

Simen1: Uten å være noe ekspert på bil, vil jeg tro en bil til 200k knuser de forsterkerne som starter på 2k. Pris/ytelse of course.

 

EDIT: fikset bilder, og RIP Michael Jackson! :cry:

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar
filmgrain er støy og skal ikke være der. Det er ikke mye vits med høyere oppløsning om bildet er fullt av støy. Filmen skal være i best mulig kvalitet, og så får de som vil (forsøple kvaliteten) gjøre det med sin platespiller. Verdens beste støyfjerningsteknikk vil ikke gi like godt resultat som råmateriale uten støy.

Dette mener du seriøst? Film grain og noise er ikke det samme!

Film grain or granularity is the random optical texture of processed photographic film due to the presence of small grains of a metallic silver developed from silver halide that have received enough photons.

Wiki Film Grain

 

Neivel, hva er det da? Grain er analog støy, det er en bieffekt av å ha så god skarphet. Det er bedre å ha god skarphet og grain enn det er å ha mer uskarphet, men det beste er jo om kildemateriale faktisk klarer å levere ting uten grain. Det er en tekniske begrensning i kildematerialet. At det kan bbrukes som effekt fra tid til annen er nå en sak, men det er åpenbart ingen fordel at man har såpass med støy på filmer.

 

AtW

 

For det første var det neimen ikke enkelt å finne kilder og bilder for hva jeg mener ang grain/noise, men her er det jeg fant. Støy ser såklart dritt ut, mens jeg syns grain kan være et godt virkemiddel på film.

 

 

Det kan det være, problemet er at grain ikke så ofte brukes som et aktivt virkemiddel (300 feks), men som regel kun er en uønsket bieffekt av kvaliteten på filmutstyret.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det får så være ang virkemiddel, men støy er sjelden eller aldri intended, men det kan grain være.

300 er helt klart et ytterpunkt hva grain angår, jeg ville trukket frem filmer som BoB, Hustle and Flow og Wanted.

 

Det er jeg uenig i, støy på fotografi kan også brukes som et virkemiddel. Grain er støy, det er bare analog støy. I noen filmer legges det på en digital etterlikning av grain, på samme måte som man har digitale filtre som lager støy innen foografi, lyd osv.

 

AtW

Lenke til kommentar

En spillefilm av vanlig kvalitet vil typisk ha tydelig filmgrain om du går på konvensjonell kino, men ofte blir ikke dette synlig på DVD, fordi PAL-oppløsningen ikke er stor nok til å få det med. Mens med HD-filmer blir dette i mye større grad synlig, hvis de ikke kompenserer med utstyr av vesentlig høyere kvalitet.

Lenke til kommentar
Det blir aldri bedre enn det svakeste leddet, så for å fullt ut kunne utnytte HD til det fulle krever det en forholdsvis ny og god tv, samt et tilsvarende anlegg.

 

I det tilfellet her så var det svakeste leddet hukommelsen min ;) , der jeg så deler av filmen var det i alle fall en kvalitetsskjerm på 52" (soundgarden) men det er tydelig at enten jeg eller det selger sa fikk meg til å tvile på kvaliteten på bluray filmen.

 

Fint at du fikk postet bildene som sammenligner de to versjonene av denne filmen :)

Lenke til kommentar
Nå har jeg kun det behovet for barnefilmer, tegnefilmer ol. og kjøper derfor disse i DVD mens jeg kjøper alt annet i BD som er mye mer robust og gir den visningskvaliteten og filmopplevelsen jeg ønsker. Samtidig slipper jeg være like redd for at platene holder seg i god stand.
Strengt tatt er det nesten ikke vits å kjøpe tegnefilmer i HD, du får ikke frem så mange flere detaljer der at det gjør noe.
Animasjonsfilmer er ofte laget i høyere oppløsning og der får man dette tilbake på BD formatet. Men det er helt korrekt, man er fortsatt nødt til å gjøre forundersøkelser for å finne ut om "overgangen" til BD på tidligere filmer er gjordt godt eller dårlig. På noen har man gode mastere som benyttes og gir deg en god overgang til BD og på noen gjør de et godt remaster arbeid, derimot på mange er det slurv eller ingen innsats annet enn å selge mer osv. Et felt det også syndes mye på er ekstramateriale på entusiastutgivelser.

 

Det har ingen hensikt å kjøpe en dyrere BD film om grunnarbeidet svikter :). Når det gjelder lyd er jeg ikke helt enig. Har man gode øretelefoner man bruker uansett med heldigital lyd så langt det er miulig er det godt nok selv om man ikke får det samme surroundbildet og god HD lyd via et HD kapabelt annlegg. Derimot synes jeg bildeopplevelsen på en stor 37-50" 1080i/p skjerm er så imponerende at jeg mange ganger blir sittende med hakeslepp på en del naturfilmer ol. Heldigvis er det også stadig flere spillefilmer som også imponerer.

 

Når det gjelder oppløsninger over 1080p synes jeg ikke jeg får igjen like mye under 50-60" format. Da må man på eks. på den nye og herlige heldigitale Ringen Kino i Oslo for å nyte det igjen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...